2011-05-21, 16:38
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Tack Slut, självklart är det så det är denna förkortning.Jag hade svårt med denna mening då jag tyckte att det inte stämde med ordet förbjuda.Har nu läst på om WG235 och det här är hur stort som helst.Du inser nog inte detta kanske....

Jodå nog inser jag hur stort det är, men det är ju ingen färsk nyhet samt att det fortfarande handlar om obekräftade uppgifter.

Men nog tycker jag att uppgifterna ter sig rimliga.

Vi blir av med U235 - skulle inte se så bra ut att ha kvar om man vill införa en kärnvapenfri zon.
En mångmiljardorder hamnar i Sverige som ger arbetstillfällen och kanske lite pluspoäng till OP inom militära och näringslivskretsar.
Affären möjliggör en ordentlig slant till ANC.
Citera
2011-05-21, 18:15
Bannlyst
http://i52.tinypic.com/2z4z7yu.jpg

En till bild på TP och LT. Någon som vet bilderna kommer ifrån från början? Hade varit kul att se dom i bättre kvalité och utan censur...
Citera
2011-05-21, 21:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
http://i52.tinypic.com/2z4z7yu.jpg
En till bild på TP och LT. Någon som vet bilderna kommer ifrån från början? Hade varit kul att se dom i bättre kvalité och utan censur...
Tell & Piltz skyddades tydligen från högsta ort medan Krantz och andra trakasserades genom SPF. / Ove M
Citera
2011-05-21, 21:52
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, dokumentets äkthet blir ju viktig nu. Professor Tunander skriver om det här:
http://www.prio.no/sptrans/28222287/2004ot004.pdf
Trovärdigt men obekräftat verkar vara hans slutsats. Det intressanta är att ingen noterat avsnittet/kopplingen till uranet, som oberoende tas upp av lingärde och som ju är den mest fantastiska historien i Lingärdes PM
Fortfarande kan man tänka sig att Lingärdes påklistrade dialog utan direkt samband med PM:et i övrigt är en fejkad avlyssning av Palme för att göra honom ansvarig för de dokument som sedan fick läcka ut på andra vägar. Lingärde var hem till v.Birchan ett tiotal gånger efter mordet och fick spelat in vad v.Birchan visste om de internationella sambanden. Vad Lingärde sedan gjorde med dessa uppgifter kan man undra. Inte förrän mer än 10 år senare är han beredd att utveckla saken offentligt. Men så dör han innan någon hinner fråga vidare. Typiskt! / Ove M
Citera
2011-05-21, 22:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Håller med!

Minnen är ju inte som inspelade videoband utan omkonstureras med tiden. Förhörsledaren kan styra på många sätt - både medvetet och omedvetet. Vittnet vill så gärna vara duktig och hjälpa till. Ledande frågor och info om "hur det ligger till" - rakt ut eller mellan raderna. Uppmuntran på rätt ställen. När vittnet med styrning av förhörsledaren berättat så blir berättelsen till ett minne. Den växer fram och bättras på. Jag tycker ett sådant scenario känns mer sannolikt än att vittnet hotas att medvetet ljuga. (Utom när det gäller vittnen från undre världen. Då är det väl mer normalt att man ljuger medvetet av lojalitet, rädsla eller för att vinna egna fördelar).

När det gäller en laglydig person funkar det nog bättre med mind games. Om man varit i chock av vid händelsen och sedan pratat och läst en massa om det kan jag tänka mig att man till slut kan bli osäker på sitt ursprungliga minne. Kanske är det då lätt att bli styrd av en manipulativ FHL. Holmer var väl inte känd som objektivitetens riddare...

En av mina favvisar ang. hur lätt det är att plantera in tankar och minnen hos något. Den är värd att se hela de 6 minuterna:

http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg
Citera
2011-05-21, 22:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
.... Om NATO var inblandat och ville sprida desinformation, varför inte jobba vidare på PKK?....
Redan Holmér förstod ju att PKK-spåret var ett villospår men ingen kunde bevisa hur och varför. När sedan Contramedarbetare från Anders Larsson till Bertil Wedin bekräftar västmakternas inblandning så gällde att hitta en CP istället. / Ove M
Citera
2011-05-21, 22:10
Bannlyst
Sitter och ser om Veckans Brott, om man som jag tror att LGWP vet vem det var så framstår programmet i en helt ny dager. Lite funderingar, annat än vad jag tidigare tagit upp, kronologisk ordning

*Varför säger GW att Olof och Lisbet var påväg ner i Tunnelbanan? Han hävdar sig ha lagt tusentals timmar på MOP, kan han verkligen göra en sån simpel tabbe? Han använder detta som en indicie mot att GM visste att de skulle komma. Fans av mötesscenariot skulle kunna tolka det annorlunda...

*Han säger att GM befinner sig inom en radie av 50 meter från Grand. Den ytan täcks in av Adolf Fredriks kyrkogård, här har vi LT och TP.

*Han hävdar igen att mördaren redan innan de sneddar över vägen har en bestämd vetskap om vart de ska ("ner i Tunnelbanan"). Se första punkten...

*GW tror att mördaren har sneddat över vägen framför dom, om någon av TP och LT är GM så har de isf sneddat över vägen framför dom.

*GW har överjävliga detaljkunskaper om mordet. HUR kan han tabba sig på tunnelbanan?

*GW snackar mycket om hur mördaren tänkte när han sköt Lisbet skottet, att han var säker att han hade träffat etc etc...nästan som om någon berättat för honom. Han säger sig även vara säker på att mördaren ser programmet.

*Hans teori om att mannen på David Bagares gata är en pundare/något i den stilen håller inte asså...han vet något.

*GW säger Kungsgatan, Lingärde säger Kungsgatan.

*Walkie-talkie männen var poliser.

Lövtunna indicier kanske, men i alla fall för mig börjar pusslat läggas. Värt att se. Han avslutar intressant...polisspåret...
Senast redigerad av Acech 2011-05-21 kl. 22:14.
Citera
2011-05-21, 22:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Sitter och ser om Veckans Brott, om man som jag tror att LGWP vet vem det var så framstår programmet i en helt ny dager. Lite funderingar, annat än vad jag tidigare tagit upp, kronologisk ordning

*Varför säger GW att Olof och Lisbet var påväg ner i Tunnelbanan? Han hävdar sig ha lagt tusentals timmar på MOP, kan han verkligen göra en sån simpel tabbe? Han använder detta som en indicie mot att GM visste att de skulle komma. Fans av mötesscenariot skulle kunna tolka det annorlunda...

*Han säger att GM befinner sig inom en radie av 50 meter från Grand. Den ytan täcks in av Adolf Fredriks kyrkogård, här har vi LT och TP.

*Han hävdar igen att mördaren redan innan de sneddar över vägen har en bestämd vetskap om vart de ska ("ner i Tunnelbanan"). Se första punkten...

*GW tror att mördaren har sneddat över vägen framför dom, om någon av TP och LT är GM så har de isf sneddat över vägen framför dom.

*GW har överjävliga detaljkunskaper om mordet. HUR kan han tabba sig på tunnelbanan?

*GW snackar mycket om hur mördaren tänkte när han sköt Lisbet skottet, att han var säker att han hade träffat etc etc...nästan som om någon berättat för honom. Han säger sig även vara säker på att mördaren ser programmet.

*Hans teori om att mannen på David Bagares gata är en pundare/något i den stilen håller inte asså...han vet något.

*GW säger Kungsgatan, Lingärde säger Kungsgatan.

*Walkie-talkie männen var poliser.

Lövtunna indicier kanske, men i alla fall för mig börjar pusslat läggas. Värt att se. Han avslutar intressant...polisspåret...

Om man läser romanen med samma ögon dyker det upp ännu mer... han har helt klart pekat ut en gärningsman i sitt huvud som han är säker på...
Citera
2011-05-21, 22:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
En av mina favvisar ang. hur lätt det är att plantera in tankar och minnen hos något. Den är värd att se hela de 6 minuterna:
http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg
Så enkelt är det och statens propagandaverk SPF utnyttjade tricket i sitt forskningssamarbete med motsvarande NATO-expertis. Med en utförligt kartlagd population kan effekten direkt mätas. / Ove M
Citera
2011-05-21, 22:25
Bannlyst
Citat:
Om man läser romanen med samma ögon dyker det upp ännu mer... han har helt klart pekat ut en gärningsman i sitt huvud som han är säker på...

I mitt huvud står det mellan LT, TP och G...
Citera
2011-05-21, 22:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
I mitt huvud står det mellan LT, TP och G...

Ja, speciellt om det stämmer att det fanns en "klickande" legosoldat...
Citera
2011-05-21, 22:29
Medlem
Grandiosos avatar
Tror ni inte ändå att det är ett tecken på vår nationella självöverskattning att lansera tankar
om att någon utländsk makt skulle ligga bakom mordet på vår statsminister?

Olof Palme må ha varit en en framträdande politiker med många järn i elden - internationella
sådana också förvisso - men så rysligt betydelsefull torde han ändå inte ha varit.
Så mycket förmådde han han väl inte påverka ändå, så mycket "farlighet" utstrålade han näppeligen
som statsman i lilla landet Sverige. Knappast till den grad i vart fall att länder som USA och
Sydafrika skulle vilja riskera den helt enorma, irreparabla skada och skandal det skulle innebära
ifall man kunde leda i bevis att man initierat likvidationen av ett annat lands ledande
politiker eller på minsta lilla vis haft med ett finger i spelet.

Det är oerhörda riskfaktorer förenade naturligtvis med något sådant och bevis i någon form
skulle med all sannolikhet läcka ut förr eller senare.
Och några sådana har vi väl till dags datum ännu inte sett skymten av? Rätta mig om jag har
fel på den punkten. Allt i den vägen förblir dåligt underbyggda spekulationer.
Bärkraften är inte av något särskilt gediget och gångbart slag...

Nej, "spanarna", om CP tänks bort i sammanhanget, så är fortfarande det mest realistiska
alternativet en uteslutande inhemsk aktion. Förmodligen av det mindre slaget.

Militären? Von Hofsten och de andra uppbragta grabbarna? Polisen? Östling, Tell, Piltz,
Engström, Avsan med flera. Näringslivet? En högerextremistisk grupp som EAP?
En liten religiös sekt? Där var bevisligen mycket grundmurat och avancerat hat att spåra.
Möjligen inträffade det att några av dessa intressen strålade samman, men föga troligt vid
en närmare eftertanke.

Jag vet inte. Jag bara pekar på det som är mest sannolikt.

Och herr Pettersson är det ingen alls som räknar med längre, kan jag tänka mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in