Tror ni inte ändå att det är ett tecken på vår nationella självöverskattning att lansera tankar
om att någon utländsk makt skulle ligga bakom mordet på vår statsminister?
Olof Palme må ha varit en en framträdande politiker med många järn i elden - internationella
sådana också förvisso - men så rysligt betydelsefull torde han ändå inte ha varit.
Så mycket förmådde han han väl inte påverka ändå, så mycket "farlighet" utstrålade han näppeligen
som statsman i lilla landet Sverige. Knappast till den grad i vart fall att länder som USA och
Sydafrika skulle vilja riskera den helt enorma, irreparabla skada och skandal det skulle innebära
ifall man kunde leda i bevis att man initierat likvidationen av ett annat lands ledande
politiker eller på minsta lilla vis haft med ett finger i spelet.
Det är
oerhörda riskfaktorer förenade naturligtvis med något sådant och bevis i någon form
skulle med all sannolikhet läcka ut förr eller senare.
Och några sådana har vi väl till dags datum ännu inte sett skymten av? Rätta mig om jag har
fel på den punkten. Allt i den vägen förblir dåligt underbyggda spekulationer.
Bärkraften är inte av något särskilt gediget och gångbart slag...
Nej, "spanarna", om
CP tänks bort i sammanhanget, så är fortfarande det mest realistiska
alternativet en uteslutande inhemsk aktion. Förmodligen av det mindre slaget.
Militären? Von Hofsten och de andra uppbragta grabbarna? Polisen? Östling, Tell, Piltz,
Engström, Avsan med flera. Näringslivet? En högerextremistisk grupp som EAP?
En liten religiös sekt? Där var bevisligen mycket grundmurat och avancerat hat att spåra.
Möjligen inträffade det att några av dessa intressen strålade samman, men föga troligt vid
en närmare eftertanke.
Jag vet inte. Jag bara pekar på det som är mest sannolikt.
Och herr Pettersson är det ingen alls som räknar med längre, kan jag tänka mig...