Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Televerket var sedan sin begynnelse som Telegrafverket involverad i hemlig verksamhet.

Se

https://wpu.nu/wiki/Håkan_Sterky

Om jag inte minns fel så hade C G Östling någon militär bakgrund, sambandsutbildning.

https://wpu.nu/wiki/Carl_Gustav_Östling

Tack. Ja, han hade även gjort ett antal resor till Sydafrika.

IG var ju även f.d. militär. Jag minns ett märkligt förhör med honom där han påstår att han var bortrest när OP sköts och kom tillbaka den 29e eller 30e. Det vet väl alla att februari har bara 28 dar förutom skottår. Speciellt 1986 måste han väl veta att lördag och söndag efter mordkvällen var 1a och 2a mars.
Citera
2024-02-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

IG var ju även f.d. militär. Jag minns ett märkligt förhör med honom där han påstår att han var bortrest när OP sköts och kom tillbaka den 29e eller 30e. Det vet väl alla att februari har bara 28 dar förutom skottår. Speciellt 1986 måste han väl veta att lördag och söndag efter mordkvällen var 1a och 2a mars.

Här säger han 29 eller 30 ( sid 3) så jag håller med om att det känns konstigt.
https://drive.google.com/file/d/1LEYD7fhMRrCo-z_2cS061Vvgmlbu_Z3Q/view
19921229 D 14543-1-a Ingvar Grundborg
Citera
2024-02-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

Ja något sådant.

https://wpu.nu/wiki/Ingvar_Grundborg

Grundborg skall också ha tjänstgjort vid I 17 efter kurser 1974-1975 vid Krigsskolan Karlberg.

1975 gjorde jag min trupptjänstgöring före Karlberg vid I 17 och slutade samma år den militära karriären som fänrik för studier så jag fick aldrig nöjet att träffa den då nyutexaminerade löjtnanten Grundborg
Citera
2024-02-15, 18:55
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur gick snacket i media, både nationellt och internationellt när tiden bara gick och ingen lösning framkom?
Citera
2024-02-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Här säger han 29 eller 30 ( sid 3) så jag håller med om att det känns konstigt.
https://drive.google.com/file/d/1LEYD7fhMRrCo-z_2cS061Vvgmlbu_Z3Q/view
19921229 D 14543-1-a Ingvar Grundborg

Ja just det. Det låter som en lögn.
Citera
2024-02-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ja något sådant.

https://wpu.nu/wiki/Ingvar_Grundborg

Grundborg skall också ha tjänstgjort vid I 17 efter kurser 1974-1975 vid Krigsskolan Karlberg.

1975 gjorde jag min trupptjänstgöring före Karlberg vid I 17 och slutade samma år den militära karriären som fänrik för studier så jag fick aldrig nöjet att träffa den då nyutexaminerade löjtnanten Grundborg

Ok!
Citera
2024-02-15, 20:04
Medlem
Valdes mordplatsen i hypotesen att det var ett planerat dåd för att det skulle bli tydligt och bevisat att uppdraget var slutfört?
Citera
2024-02-15, 20:20
Medlem
Östling:
"Polismännen ifråga var inbjudna till Sydafrika av IPA, under en tid då de flesta internationella organisationer officiellt bojkottade detta land. I oktober 1996 försökte några undersökande journalister att få tag i IPA:s gästböcker för den aktuella tiden, men tyvärr visade det sig att alla gästböcker förstörts. De enda liggare som fanns kvar var från tiden efter 1989.

I Expressen presenterades i oktober 1996 skuggbilder på inte mindre än tio poliser som besökt Sydafrika, förutom vapenhandlaren och f d Norrmalmspolisen Ö och dennes vapenhandlarkollega, majoren G.

Under tullkriminalens husrannsakan hemma hos Ö i kölvattnet av Ebbe Carlsson-affären fann man dokument som visade att Ö:s och G:s företag gjort affärer med flera sydafrikanska företag. Under den efterföljande rättegången bekräftade Ö att han angett den sydafrikanska legationen i Stockholm som beställare av en viss typ av utrustning.

Man fann också en mängd vapen och ammunition, däribland Winchester Magnum Metal Piercing, dvs samma sällsynta fabrikat som de båda kulorna som upphittades vid mordplatsen samt kartor över Stockholms telenät och en del fotografier där Ö gör Hitler-hälsningar på olika ställen i Europa.

Det var ingen mindre än Ö som hade framskaffat den avlyssningsutrustning som Ebbe Carlsson hade beställt, men som togs i beslag av tullen i Helsingborg i juni 1988. Annars brukar det i dessa sammanhang nämnas att Ö och G disponerade en lokal på David Bagares gata, vid mördarens flyktväg, och att Ö under mordkvällen mot läkares inrådan lämnade Södersjukhuset där han varit inlagd för en blindtarmsoperation."

"Polisinspektören. Arrangerade fascistiska möten i början av 1980-talet... Mordnatten ringde polisinspektören till ett befäl vid Norrmalmspolisen och skrek: "Äntligen! Nu är den fähunden död!"
* 55-årig polisman. Befäl som dagen efter mordet utbringade en skål för mordet tillsammans med kolleger i Norrmalmspolisens A-tur.
* 40-årig polisman. Ingick i Baseballigan. Tre vittnen har uppgett att de sett honom nära mordplatsen... Sambon är den enda som ger honom alibi."

https://www.politiskamord.com/p2sammankoppling.html
Citera
2024-02-15, 21:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Har aldrig hört detta men är mycket intresserad.

Har du någon referens/länk där det går att läsa?

Hörde om det i den här podden
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5hY2FzdC5jb20vcHVibGljL3Nob3dzL3 Rob21hcy1pbnRlcnZqdWVy/episode/NjU3OThhMjk4Zjk4ZTIwMDE2MmUxNWEw?ep=14

Den svenska "agenten" som pratar om sin tvärsäkra lösning har en del intressant om operation Cosi fan tutte, där han menar att sydafrikanerna anlitar Viktor Gunnarsson när de är i Stockholm i feb 86.
Sen babblar han om den "stora mörkläggningen" och att OP sköts framifrån och att LP var införstådd.
Citera
2024-02-15, 21:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Tycker det är synd att tråden inte lagt ner mer tid på exempelvis förhören från Per Hall, Göran Stigson och Carl-Gustaf Östling. Då skulle diskussionerna bli mer intressanta än vad de är idag. Det finns väldigt mycket som inte går ihop i deras respektive utsagor.

Återpostar gammalt inlägg

På grund av den brustna blindtarmen har Carl Gustaf Östling alltid varit osannolik som skytt. Däremot är han ett förstahandsval som vapenanskaffare,kunnig och diskret i affärer. Frågan blir då när, var och hur han skulle kunna leverera vapnet.

Vid elvatiden lämnar CGÖ södersjukuset och beger sig till bostaden. Något senare avsäger sig Olof Palme sitt livvaktsskydd. Under de följande timmarna kan den senare uppgiften spridas både i polishuset och på statsrådsberedningen.

Då CGÖ är indisponibel faller misstankar mot de besökare han haft under morddagen/Kvällen
Nedan en sammanställning av Östling MOP-dag

1100 Skriver ut sig från SÖS och åker enligt e.u. taxi hem till Högbergsgatan-

Ca 15-1600:
Kommer Thord Axelsson på besök, livvakt som genomfört skjutövningar under och tillsammans m CGÖ. Kan antas ha goda kontakter med kollegor i yrket.

Ca 1900
Kommer FMWs Per Arvidsson på besök, 1 tim snack , sen åker lille Pelle hem till mamma och sover. På söndag kallas han in av Wincent Lange för att kolla den första upphittade kulan.

Ca 20-2100
Östling får Göran Stigson och Per Hall besök, 1tim, sedan är duon jollebil till södermalmspiketen, Civilklädda i målad bil,

ca 0200 Stigson ringer Östling och berättar om MOP.

Gemensamt för alla besökare är att de berättar om hur skröplig Östling är.
'

Reflektion :
Livvakten Axelsson skulle kunna ha kommit över uppgiften att OP saknar skydd under kvällen.Likaså går det inte utesluta att han var den som plockar med sig ett vapen.

Arvidsson kan vara behjälplig m vapen och samband och springpojke åt idolen Östling som han beundrat och pangat med i Skytteklubben. Att han kallas in av Wincent Lange för att identifiera de upphittade kulorna är ett faktum. Att Arvidsson och CGÖ står varann nära är klarlagt.

WL är den som är ansvarig för den otillräckliga brottsplatsundersökningen, tvättningen av mordkulorna och en mycket central spelare under det första MOP-dygnet. Därtill är han liksom jägar-Nisse med i den av arméstaben producerade filmen "Förebudet" vilket antyder goda förbindelser med de hemliga delarna av totalförsvaret.
I förebudet medverkar för övrigt Ossian Sönnergren, efterträdare till Ingvar Grundborg och CGÖ som säkerhetschef på Televerket Östra.

Stigson/Hall kan i teorin varit i kontakt med GM och runt mordplatsen ihop med södermalmspiketen som dom är jollebil till . 3230 Finns runt mordplatsen trots att man ska vara på södermalm och innehåller chefen Kjell Östling, Leif Svensson(senare dömd för mord på sin sambo) , Claes Djurfeldt, Klas Gedda, Jan Hermansson och Peter Wikström.

I samtliga fall ska sägas att det saknas bevis för inblandning. Med tanke på hur obalanserat CGÖ uppträdde med okända människor är han inte utypen för en konspiratör. Men när det gällde att anskaffa vapen hade han få , kanske inga övermän.
Senast redigerad av mvagrippa 2024-02-15 kl. 21:52.
Citera
2024-02-15, 22:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Även om man nog kan diskutera hur pass rimliga och säkra sådana åldersbedömningar är så kvarstår faktum att du slår in öppna dörrar. Dels har jag redan sagt att idén om Sverker Åström vid Grand inte håller streck, och dessutom har jag ju också redan framhållit det du nu säger, nämligen att det är svårt att tänka sig att Sverker Åström inte skulle bli igenkänd. Man kommer ju mycket väl ihåg honom från tv, där han ofta brukade anlitas som kommentator på alla möjliga utrikesfrågor.

Det känns lite konstigt att du kommer med det här utan att ens hänvisa till att jag redan sagt samma sak så sent som igår.

Apropå åldern så ville jag passa på att peka på den nytillkomna (på Palmemordsarkivet) konfrontationen med Grandvittnet Stark (L-844). Stark hade sett Grandmannen precis utanför entrédörrarna, och blir ställd inför en grupp som innehåller Victor Gunnarsson och andra män i hans ungefärliga ålder. Då säger hon så här om gruppen som helhet:

S: De här är för unga.
K: Är de för unga?
S: Ja.
K: Det är inte meningsfullt att titta längre på dem?
S: Nej inte.

https://drive.google.com/file/d/1LiSJYoKWAu15mLCrjGK16ThsIMO835eJ/view

I en grupp där Gunnarsson ingår borde det rimligtvis ingå män som ser ut att vara 35-40 år gamla. Att Stark direkt och kategoriskt avfärdar dem alla som "för unga" betyder helt klart att Grandmannen hon sett legat betydligt högre i ålder än så. Om det handlade om någon i 40-årsåldern skulle hon inte ha avfärdat dem på ett bräde utan att ens titta närmare. Vad det säger mig är att de aktuella åldersklasserna för Starks Grandman börjar vid 45-50 år men kan mycket väl ligga högre än så.

Det som intresserar mig med Hubert Falks signalement är förstås att det är förhållandevis detaljerat och att det ger en bild av ansiktet. Annars är det ju ont om sådant. Vad fantombilderna beträffar så betraktar jag dem mest som skräp och störningsmoment i analysen. Många av dem stämmer inte på en fläck med det av vittnena avgivna signalementet. Det gäller inte minst Susanne Törnemans Fantombild med stort F, men hennes är långt ifrån den enda där vi kan påvisa rena falsarier.

Hubert Falk beskriver den ca 40-årige mannen som en asketisk hurtbulle . Inte många 70-åringar som får den karaktäristiken , utom möjligen Arne Tammer.

HF är ett intressant vittne . Han ser ”hurtbullen” under 10-15 minuter , bete sig på ett minst sagt iögonfallande sätt. Spanande mot Grand ibland från busskuren .
HF lämnar vittnesmålen andra och nionde mars vilket bidrar till att minnesbilden kan vara relativt god.

Ett intressant faktum är att HF är arbetskamrat till Stig Engström på Skandia. Inte på samma avdelning men likväl på samma företag . När Thomas Pettersson och hans lärljungar skapar en ”skandiaman” passar dessa sig för att nämna HFs iakttagelser.

Det är väl bra att vi är tycker lika om Sverker Åströms omöjlighet som HFs hurtbulle . Det finns andra kopplingar, inte minst ryska, runt SÅ som är desto intressantare.
Citera
2024-02-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hubert Falk beskriver den ca 40-årige mannen som en asketisk hurtbulle . Inte många 70-åringar som får den karaktäristiken , utom möjligen Arne Tammer.

HF är ett intressant vittne . Han ser ”hurtbullen” under 10-15 minuter , bete sig på ett minst sagt iögonfallande sätt. Spanande mot Grand ibland från busskuren .
HF lämnar vittnesmålen andra och nionde mars vilket bidrar till att minnesbilden kan vara relativt god.

Ett intressant faktum är att HF är arbetskamrat till Stig Engström på Skandia. Inte på samma avdelning men likväl på samma företag . När Thomas Pettersson och hans lärljungar skapar en ”skandiaman” passar dessa sig för att nämna HFs iakttagelser.

Det är väl bra att vi är tycker lika om Sverker Åströms omöjlighet som HFs hurtbulle . Det finns andra kopplingar, inte minst ryska, runt SÅ som är desto intressantare.

Som sagt slår du in öppna dörrar, nu i en andra omgång. Skälet till att jag överhuvudtaget tog upp Sverker Åström i Grandsammanhanget är att han hör till den exklusiva skara av män som Olof Palme skulle kunna tänkas stanna och prata med på ett gathörn en kall fredagskväll utan att Lisbeth sedan anser sig kunna nämna det. Det finns inte så många i den kategorin, men Åström är en av dem.

Vidare menade jag, att det finns vissa bitar i signalementet på Grandmannen – särskilt i Hubert Falks men även i Lars Knubbs och kanske några därtill – som ändå för tankarna till Sverker Åström. Den brutna "indiannäsan" är ett exempel på det, liksom även den anakronistiska klädstilen och den smått eccentriska huvudbonaden. Sådana kläder skulle man lätt kunna tänka sig på Sverker Åström.

Att Grandmannen skulle ligga kring 40 års ålder är på intet vis ristat i sten även om du försöker framställa saken på det viset. Det finns inget som säger att han inte är 60 år, utan tvärtom finns det indicier på att han ligger uppemot den åldern. Grandvittnet Stark har jag redan tagit upp, och Nicola Fauzzi är ett annat exempel på att åldern ligger klart högre än 40-årsåldern.

Falk har sett mannen på lite avstånd och gjort en bedömning. Mårten Palme har sett mannen under någon enstaka sekund när denne vänder bort ansiktet i en "boxarblick" dvs förställer sitt utseende. Med andra ord är den åldersskattning som Mårten ger väldigt osäker. Jag menar att det ser ut så här över hela brädet och att mannen ifråga mycket väl kan vara i Palmes ålder – eller rentav äldre än så.

Däremot menar jag, vilket jag redan förklarat två gånger men tydligen utan framgång, att det är osannolikt att Sverker Åström skulle kunna vistas där utanför Grand någon längre stund utan att någon känner igen honom. Beteendet stämmer heller inte särskilt bra på Åström och i slutänden får man därför avföra honom som kandidat till rollen som Grandmannen. Det har jag sagt hela tiden men tydligen trillar inte den polletten.

Det argument jag fört rörande Åström har självfallet inte handlat om att framföra denne som någon rimlig kandidat till rollen som Grandmannen, utan tvärtom har det syftat till att visa att han måste avföras. Men i och med att man avför honom så snävas ju kretsen av kandidater in, och den är som sagt mycket liten från första början. Den slutsats jag återkommer till är att den ende kandidat som passar in på alla kriterier är Birger Elmér. Alla andra tänkbara kandidater kan avfärdas av det ena eller andra skälet, och då använde jag Sverker Åström som ett exempel på det. Nu hoppas jag att det här klargör saken så att vi slipper upprepa alltihop en gång till.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-02-15 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in