Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Ja, det är Samtal 7 som jag refererar till. Det är ju precis efter att LP har trängt sig in i ambulansen och ambulansföraren ska till att ge sig av, eller precis har gett sig av. Stresspåslag: 10 av 10.
Har du någon länk till Samtal 6? Du hävdar att Lavrell då redan sitter i Sollentuna-ambulansen?
Fallmo menar på att "packet har fått för sig att tiden 23.24 som Bystedt nämner för Lavrell är aktuell tid när det i själva verket är den beordrade uttiden han uppger i efterhand kl 23.26.30."
Det låter vettigt.
Är inte helt med på noterna i den här Timewarp-teorin, även om man givetvis ska granska tiderna.
Jo men sexan ligger ju på samma sida i länken, det är bara att scrolla upp lite. Så här låter det:
Claes Bystedt (LAC): Uttid...ska ni ha också..23 och 24..kom.
(Svaret kraftigt stört, låter som en harkling)
Claes Bystedt (LAC): Tack!
---"23:26 och 50"
http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Utsikterna att få med dig på noterna rörande mordtiden är lika med noll. För i så fall måste du ju överge din "religion" om att Stig Engström sköt Palme. Vad jag kunnat se så är du själv nästan beredd att trampa över lik för att knåda till materialet så att det passar din förutfattade mening.
Själv har jag bara varit intresserad av att fixa till några uppenbara fel och problem i de officiella utredningarna av mordet, inklusive mordtiden och relaterade förloppstider (polis, ambulans, vittnen) samt ballistiken som också blivit fel.
Det finns visserligen många fler saker där både polisen och kommissioner hamnat snett men de nämnda frågorna spelar så att säga i mörkläggningens Elitserie. Sedan har vi andra frågor (typ telefonkontrollen av Sigge Cedergren) som hamnar i Division 1 och ännu fler (typ Patricio Marquez Araya) som spelar i Division 2.
De här analyserna gör jag helt oberoende av vem som utfört mordet på Olof Palme. Visserligen har både förloppsanalyserna och ballistiken implikationer för frågorna om vem som sköt, men enbart indirekt genom att de hjälper till med att bestämma sådana saker som vilket håll mördaren kan tänkas ha kommit ifrån respektive mördarens kroppslängd. Det jag funnit i de avseendena talar starkt emot att någon ensam galning skulle ha mördat Palme och de talar även emot hela topplistan av misstänkta inklusive Andersson och Pettersson och Engström.
Om dina yttranden över PeoFallmos smörja kan väl sägas, att om man ska kunna uttrycka vad som förefaller vettigt eller ej behöver man kanske först ha lite vett i huvudet själv.
Den där frågan om uttiden var upp tidigare, då en annan användare påstod att uttiden 23.24 skulle komma direkt från apparaturen (ambulansbordet) på LAC, och upprättas när larmet först ropas ut. Men någon sådan bevisning har vi inte begåvats med här på forumet, och då tycker man kanske att du eller din bundis PeoFallmo kunde ta och plocka fram den nu.
Det faller på sin egen orimlighet, menar jag, att larmet skulle gå hela två och en halv minuter innan ambulansen går ut. Men samtidigt finns ju möjligheten, som pekades ut i den diskussionen då, att larmet gått vid slutet av den minuten, alltså kring 23.24.55, och att systemet då registrerat det som 23.24 fastän det "bara" ligger en och en halv minut innan ambulansen går ut. Den möjligheten kan jag inte utesluta, men samtidigt har ingen bevisning företetts här som visar att det skulle förhålla sig så.
Vad frågan handlar om är egentligen bara vilken tidskälla Claes Bystedt använder sig av när han meddelar uttiden till ambulans 912 i Samtal 6. Antingen tittar han på en sådan maskintid som finns på någon skärm på ambulansbordet eller så tittar han på väggklockan eller på sitt eget armbandsur.
Nu har som sagt ingen bevisning företetts på att en sådan tidssiffra skulle finnas tillgänglig på Bystedts skärm, men om man hypotetiskt sett tänker sig att den fanns så skulle det likväl inte spela någon roll om det står "23.24" på den skärmen – därför att klockan ändå är 23.24 när han meddelar det.
Med andra ord skulle såväl en rättvisande väggklocka som ett rättvisande armbandsur säga precis samma sak. Just därför går det inte att säga vilken tidskälla han använder, och det är i praktiken hugget som stucket.
Det som finns tillgängligt är i alla fall ambulansloggen, som finns återgiven i Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" sidan 866, men där framgår ingen uttid för 912. Däremot framgår det av loggen att Sollentuna-ambulansen 951 "tog patienten" kl 23.25. Vidare har man infört en manuell anteckning om "Järfälla Taxi 2517", vilket alltså är en referens till Anders Delsborns taxi som larmet kom från via Ann-Louise Paulsson som satt i Järfällas Taxis växel.
Att jag nämner det här med att "A951 tog patienten" beror på att den anteckningen inte kan ha införts förrän efter att man hört från den ambulansen via radion, vilket man alltså gjorde när den körde iväg norrut på Sveavägen. Enligt LAC-bandet skulle detta ha skett vid 23.28.20 och då måste man ju fråga sig varför de antecknat 23.25 istället för 23.28? De har ju inte fått någon ankomsttid till mordplatsen från personalen i 951.
Att det ändå står 23.25 beror naturligtvis på att det är vid den tiden som de hör på radion att 951 är på väg in, och då är alltså tiden i verkligheten 23.25 (strax före 23.26) och inte alls 23.28. Den som gjort den här anteckningen om tiden har ju inte kunnat höra Fröken Ur utan har utgått från de tidskällor (klockor) som funnits framför dem inne på LAC.
Det här utgör då ännu ytterligare en indikation på att Fröken Ur-tiderna som finns inspelade på LAC-bandet ligger cirka två och en halv minuter före verklighetens Fröken Ur – även känd som "svensk normaltid". Det är fejk, men det örat kommer du aldrig att lyssna på eftersom du då tvingas överge din "religion" om Stig Engström som Palmes baneman.