Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-14, 09:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast det här tidsglappet finns det stöd för på annat håll, bäste herr Packet.

Du har paret från Grand som är vid Bohemia kl. 23:18-20, utan att det är någon aktivitet i närheten.

De går sedan in på restaurangen och märker inget förrän en journalist, RR, kommer in med nyheten.

Paret var på samma föreställning som LOP, men såg dem inte på vägen ut.

(Vilket innebär att det kan finnas 4 minuters försprång för SE att jobba med, gentemot LOP, om han är Grandmannen. Förutsatt att 23:21:30 är den ungefärliga tiden då gärningen skedde.

Om de var vid Tunnelgatan 23:18, så är det i 3-4 minuter som LOP har dröjt någonstans.)

P.S. Syftar ambulansloggen på när fordonet kom till platsen? Ambulansföraren gör ett anrop när ambulansen ska till att lämna, samtidigt som LP tränger sig in i hytten. Det finns med på LAC, och utspelar sig 23:28:00-23:28:34. Detta stod klart efter Ottos intervju med föraren.

Nej packet har fått för sig att tiden 23.24 som Bystedt nämner för Lavrell är aktuell tid när det i själva verket är den beordrade uttiden han uppger i efterhand kl 23.26.30. Det menar han visar att fröken Ur är 2,5 minuter fel, vilken den inte är. Allt framgår om man läser utskriften och övriga uppgifter kring ambulanserna.
Citera
2023-11-14, 09:48
Medlem
Citat:
Fast det här tidsglappet finns det stöd för på annat håll, bäste herr Packet.

Du har paret från Grand som är vid Bohemia kl. 23:18-20, utan att det är någon aktivitet i närheten.

De går sedan in på restaurangen och märker inget förrän en journalist, RR, kommer in med nyheten.

Paret var på samma föreställning som LOP, men såg dem inte på vägen ut.

(Vilket innebär att det kan finnas 4 minuters försprång för SE att jobba med, gentemot LOP, om han är Grandmannen. Förutsatt att 23:21:30 är den ungefärliga tiden då gärningen skedde.

Om de var vid Tunnelgatan 23:18, så är det i 3-4 minuter som LOP har dröjt någonstans.)

P.S. Syftar ambulansloggen på när fordonet kom till platsen? Ambulansföraren gör ett anrop när ambulansen ska till att lämna, samtidigt som LP tränger sig in i hytten. Det finns med på LAC, och utspelar sig 23:28:00-23:28:34. Detta stod klart efter Ottos intervju med föraren.

Du får plocka fram en referens (länk) till påståendet om att någon (förutom Jeppsson) skulle ha stått utanför Bohemia vid 23.18-23.20.

Vad ambulansen beträffar så kör de från mordplatsen 23.25. Pia Engström ser ambulanserna passera ABF-huset i riktning norrut vid 23.26 och då finns ju Lavrell inte ens i den ambulans som Bystedt anropar. Med andra ord kan anropet i LAC-bandets Samtal 6 inte ha skett när Fröken Ur påstår att det skett.

Utöver Pia Engström finns även ett anomymt vittne som passerar mordplatsen vid 23.26 men inte ser några ambulanser där. Enligt de officiella tiderna skulle Sollentuna-ambulansen 951 då redan vara på plats och dessutom skulle det här vittnet ha mött Sabbatsbergsambulansen 912 längs Tunnelgatan på vägen mot Norra Bantorget. Märk även att Norrmalmspiketen då redan är på plats, vilket heller inte rimmar med de officiella tiderna.
https://drive.google.com/file/d/1UqvPIQZAeYUQXMFcWpCWeQwLPa9aMPCk/view

Sannolikt är det det vittnet som det här andra anonyma vittnet ser på Tunnelgatan "i 23.25-tiden"
https://drive.google.com/file/d/15nwhdtJB3en6SkfSIyKigsRiDkDFdGlg/view
Citera
2023-11-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej packet har fått för sig att tiden 23.24 som Bystedt nämner för Lavrell är aktuell tid när det i själva verket är den beordrade uttiden han uppger i efterhand kl 23.26.30. Det menar han visar att fröken Ur är 2,5 minuter fel, vilken den inte är. Allt framgår om man läser utskriften och övriga uppgifter kring ambulanserna.

Jo men det där gick vi ju igenom härförleden, när en annan användare gjorde samma invändning. Här finns två olika uppfattningar: Den ena säger att Bystedt i LAC-bandets Samtal 6 meddelar en larmtid som han fått från ambulansbordet. Den andra säger att Bystedt tittar på klockan och meddelar tiden just när ambulansen gått iväg och precis kört ut på Dalagatan.

Alldeles oavsett vilket så är klockan i verkligheten 23.24 när Bystedt meddelar detta till ambulansen. LAC-bandets inspelade Fröken Ur-slinga, däremot, anger tiden till 23.26.50. Kollar man sammanhanget i utskrifterna av LAC-bandet så finner man att ambulansen enligt Fröken Ur-inspelningen skulle ha gått iväg vid 23.26.30. Men det gjorde den inte, utan den gick iväg vid 23.24.00 eller rentav 23.23.45.

Utöver de två vittnen som jag just skrivit om i mitt svar till Dalulven så har vi även Mårten Palme som ser ambulanserna passera uppe vid Karlbergsvägen strax norr om Odenplan. Att han överhuvudtaget ser ambulanserna förutsätter att de kommer runt mycket tidigare än de officiella tiderna påstår.

Samma med Pia Engström som ser ambulanserna passera ABF-huset vid 23.26. Då finns ju Lavrell inte ens i 912 längre utan han har bytt ambulans till 951. Hur fasiken kan då Bystedt prata med Lavrell i 912 när han inte finns i den sjukvagnen? Det är inte jag som "hittar på en massa skit" utan skiten hittades på för länge sedan av den socialdemokratiska politbyrå som du förlitar dig på i vått och torrt.
Citera
2023-11-14, 11:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du får plocka fram en referens (länk) till påståendet om att någon (förutom Jeppsson) skulle ha stått utanför Bohemia vid 23.18-23.20.

Vad ambulansen beträffar så kör de från mordplatsen 23.25. Pia Engström ser ambulanserna passera ABF-huset i riktning norrut vid 23.26 och då finns ju Lavrell inte ens i den ambulans som Bystedt anropar. Med andra ord kan anropet i LAC-bandets Samtal 6 inte ha skett när Fröken Ur påstår att det skett.

Utöver Pia Engström finns även ett anomymt vittne som passerar mordplatsen vid 23.26 men inte ser några ambulanser där. Enligt de officiella tiderna skulle Sollentuna-ambulansen 951 då redan vara på plats och dessutom skulle det här vittnet ha mött Sabbatsbergsambulansen 912 längs Tunnelgatan på vägen mot Norra Bantorget. Märk även att Norrmalmspiketen då redan är på plats, vilket heller inte rimmar med de officiella tiderna.
https://drive.google.com/file/d/1UqvPIQZAeYUQXMFcWpCWeQwLPa9aMPCk/view

Sannolikt är det det vittnet som det här andra anonyma vittnet ser på Tunnelgatan "i 23.25-tiden"
https://drive.google.com/file/d/15nwhdtJB3en6SkfSIyKigsRiDkDFdGlg/view

Här har vi paret (eller om det är två kvinnor?) som stod utanför Bohemia någon gång 23:18-23:20:

https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view

Såg inte ambulansföraren piketen på håll med blinkande lysen och kom in strax efter den, cirka 23:25?

Detta var en lyckträff då Sollentuna-ambulansen egentligen bara skulle passera förbi för att kolla in nattlivet.

Därefter jobbade de på platsen i några minuter, och gav sig av 23:28:34.

Lavrell är på plats när Sollentuna-ambulansen ska lasta in OP vilket torde vara efter 23:27:30, och åker sedan med och hjälper till med livräddningen, medan LP åker i framsätet på samma ambulans.

Det mest troliga är väl att PE misstagit sig om tiden? Var finns ens detta vittnes redogörelse?

Övertrumfar verkligen ett vittne alla övriga som minns när ambulansen dök upp?

Har du länk till det Samtal 6 som du refererar till? Alltså ljudklipp?
Citera
2023-11-14, 12:29
Medlem
Citat:
Här har vi paret (eller om det är två kvinnor?) som stod utanför Bohemia någon gång 23:18-23:20:

Såg inte ambulansföraren piketen på håll med blinkande lysen och kom in strax efter den, cirka 23:25?

Detta var en lyckträff då Sollentuna-ambulansen egentligen bara skulle passera förbi för att kolla in nattlivet.

Därefter jobbade de på platsen i några minuter, och gav sig av 23:28:34.

Lavrell är på plats när Sollentuna-ambulansen ska lasta in OP vilket torde vara efter 23:27:30, och åker sedan med och hjälper till med livräddningen, medan LP åker i framsätet på samma ambulans.

Det mest troliga är väl att PE misstagit sig om tiden? Var finns ens detta vittnes redogörelse?

Övertrumfar verkligen ett vittne alla övriga som minns när ambulansen dök upp?

Har du länk till det Samtal 6 som du refererar till? Alltså ljudklipp?

Först och främst framgår följande av det förhörsmaterial som du åberopar rörande "paret" utanför Bohemia (och som jag nu känner igen och har sett förut):

Klockan visade då 23.20 men [maskat] hade uppgivit för [maskat] att hennes klocka gick något före så egentligen torde klockan ha varit några minuter före 23.20.

Här blir frågan hur många minuter det kan ha handlat om. En fingervisning får man av beskrivningen av hela förloppet, hur de lämnat Grand utan att se till Palme efter föreställningen. Eftersom Palme gick ut bland de sista från biosalongen så betyder det med största säkerhet att de gått ut tidigare än så. Då är de ute ur biosalongen senast vid 23.09 och verkar då genast ha gått söderut på västra sidan Sveavägen ända ner till Tunnelgatan där de korsat och gått in till Bohemia. Då säger det sig självt att de kommit dit långt tidigare än 23.20. Promenaden handlar om 4-5 minuter, så de är framme vid Bohemia senast vid 23.15. Klockan lär alltså ha gått cirka fem minuter före.

De där ambulanstiderna du far med är dessvärre oriktiga. Här tycker man att en garvad palmerist som du själv borde kunna plocka fram en ljudfil på LAC-bandet från nätet och dessutom utskrifterna. Det där tycker jag verkar vara någon slags olat som du håller på med bara därför att jag bad dig om länk till förhöret. Men då talar vi ju om ett förhör med någon som inte är namngiven och därför inte lätt går att hitta om man inte har referensen. Henry Söderströms blogg var först med att lägga ut utskrifterna av LAC-bandet och då brukar jag använda den som källa.

Personalen på LAC får reda på att Sollentuna-ambulansen tagit hand om Palme genom trafiken under Samtal 7 på LAC-bandet.

Ambulansman P: Det är nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?)
(Under slutet av yttrandet hörs en kvinnlig röst i bakgrunden som eventuellt säger: 'ser det ut så')
---"23:28 och 30"

http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html

När detta ropas in över radion är tiden alltså mellan 23.28.20 och 23.28.30 enligt LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, och då är ambulansen redan på väg dvs den kör längs norrut längs Sveavägen. Omgående därefter ringer LAC:s Claes Bystedt till akuten på Sabbatsberg för att varsko om den inkommande skottskadan. Det är då Samtal 8 på LAC-bandet.

Märk väl att det är först i och med de här samtalen som LAC får reda på att Sollentuna-ambulansen 951 stannat och tagit hand om Palme. De har alltså ingen tidigare eller separat information på när 951 anländer till mordplatsen, utan då får man förlita sig på andra källor. Det har jag också gått igenom i detalj i ett antal tidigare inlägg och då har vi kunnat sluta oss till att 951 kommer till mordplatsen 2.15-2.30 minuter efter skotten.

Enligt Ingvar Windén kom 951 dit kl "23.32" som med 10 minuters justering blir 23.22, vilket stämmer bra med mordtiden 23.19 men inte så bra med den officiella mordtiden.

Att du kallar Pia Engström för det enda vittnet är väl en sanning med modifikation, för jag pekade ju särskilt på ett andra vittne och även i ett annat inlägg nu på förmiddagen på Mårten Palme. Tajmingen på Mårtens & Ingrids promenad hem till Vanadisvägen har jag lagt ut om i tidigare inlägg och även de visar naturligtvis att den officiella mordtiden ligger för sent. För om den officiella mordtiden gällde så skulle ambulanserna inte hinna runt till Odenplan i tid för att Mårten skulle kunna se dem.

Det här med ambulanstiderna är ändå bara ett delsystem inom ramen för den samlade förloppsanalysen. Även om inte delsystemet gör det så ställer i alla fall totalanalysen utom tvivel att mordet skedde vid 23.19.00 och då får man foga in ambulansernas körtider i det sammanhanget. Som alltid med ekvationssystem så hänger lösningen samman på ett sådant sätt att de olika delarna stödjer varandra genom att uppvisa inbördes konsistent. Det gör de mycket riktigt utom med avseende på den officiella mordtiden, som blir "odd man out" genom att avvika med två och en halv minuter.

Det här ärendet som du är ute i, att försöka slå hål i min analys av mordtiden, är förvisso fullt legitim men ändå blir det väldigt problematiskt när du har sådana uppenbara skygglappar och så extremt starkt förutfattade meningar i frågan om Stig Engström.

Som jag påpekade så sent som igår så är du beroende av att den officiella mordtiden gäller, om inte exakt så i alla fall ungefärligen, för att du ska kunna driva din tes om Engström. Därför menar jag att du inte på något vis kan förväntas behandla mordtidsfrågan med någon som helst objektivitet och opartiskhet.

För egen del är jag inte, och har aldrig varit, särskilt intresserad av skuldfrågan kring Stig Engström – eller kring någon enskild utpekad för den delen. Tvärtom menar att hela fixeringen vid Engström och andra "ensamma galningar" är extremt osund och i somliga fall snudd på sjuklig, men framför allt står sådan fixering ivägen för en objektiv och rimlig analys av hela Palmemordet inklusive frågorna om mordtiden och tillhörande förlopp.
Citera
2023-11-14, 13:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
De där ambulanstiderna du far med är dessvärre oriktiga. Här tycker man att en garvad palmerist som du själv borde kunna plocka fram en ljudfil på LAC-bandet från nätet och dessutom utskrifterna. Det där tycker jag verkar vara någon slags olat som du håller på med bara därför att jag bad dig om länk till förhöret. Men då talar vi ju om ett förhör med någon som inte är namngiven och därför inte lätt går att hitta om man inte har referensen. Henry Söderströms blogg var först med att lägga ut utskrifterna av LAC-bandet och då brukar jag använda den som källa.

Personalen på LAC får reda på att Sollentuna-ambulansen tagit hand om Palme genom trafiken under Samtal 7 på LAC-bandet.

Ambulansman P: Det är nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?)
(Under slutet av yttrandet hörs en kvinnlig röst i bakgrunden som eventuellt säger: 'ser det ut så')
---"23:28 och 30"

När detta ropas in över radion är tiden alltså mellan 23.28.20 och 23.28.30 enligt LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, och då är ambulansen redan på väg dvs den kör längs norrut längs Sveavägen. Omgående därefter ringer LAC:s Claes Bystedt till akuten på Sabbatsberg för att varsko om den inkommande skottskadan. Det är då Samtal 8 på LAC-bandet.

Märk väl att det är först i och med de här samtalen som LAC får reda på att Sollentuna-ambulansen 951 stannat och tagit hand om Palme. De har alltså ingen tidigare eller separat information på när 951 anländer till mordplatsen, utan då får man förlita sig på andra källor. Det har jag också gått igenom i detalj i ett antal tidigare inlägg och då har vi kunnat sluta oss till att 951 kommer till mordplatsen 2.15-2.30 minuter efter skotten.

Enligt Ingvar Windén kom 951 dit kl "23.32" som med 10 minuters justering blir 23.22, vilket stämmer bra med mordtiden 23.19 men inte så bra med den officiella mordtiden.

Att du kallar Pia Engström för det enda vittnet är väl en sanning med modifikation, för jag pekade ju särskilt på ett andra vittne och även i ett annat inlägg nu på förmiddagen på Mårten Palme. Tajmingen på Mårtens & Ingrids promenad hem till Vanadisvägen har jag lagt ut om i tidigare inlägg och även de visar naturligtvis att den officiella mordtiden ligger för sent. För om den officiella mordtiden gällde så skulle ambulanserna inte hinna runt till Odenplan i tid för att Mårten skulle kunna se dem.

Det här med ambulanstiderna är ändå bara ett delsystem inom ramen för den samlade förloppsanalysen. Även om inte delsystemet gör det så ställer i alla fall totalanalysen utom tvivel att mordet skedde vid 23.19.00 och då får man foga in ambulansernas körtider i det sammanhanget. Som alltid med ekvationssystem så hänger lösningen samman på ett sådant sätt att de olika delarna stödjer varandra genom att uppvisa inbördes konsistent. Det gör de mycket riktigt utom med avseende på den officiella mordtiden, som blir "odd man out" genom att avvika med två och en halv minuter.

Ja, det är Samtal 7 som jag refererar till. Det är ju precis efter att LP har trängt sig in i ambulansen och ambulansföraren ska till att ge sig av, eller precis har gett sig av. Stresspåslag: 10 av 10.

Har du någon länk till Samtal 6? Du hävdar att Lavrell då redan sitter i Sollentuna-ambulansen?

Fallmo menar på att "packet har fått för sig att tiden 23.24 som Bystedt nämner för Lavrell är aktuell tid när det i själva verket är den beordrade uttiden han uppger i efterhand kl 23.26.30."

Det låter vettigt.

Är inte helt med på noterna i den här Timewarp-teorin, även om man givetvis ska granska tiderna.
Citera
2023-11-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ja, det är Samtal 7 som jag refererar till. Det är ju precis efter att LP har trängt sig in i ambulansen och ambulansföraren ska till att ge sig av, eller precis har gett sig av. Stresspåslag: 10 av 10.

Har du någon länk till Samtal 6? Du hävdar att Lavrell då redan sitter i Sollentuna-ambulansen?

Fallmo menar på att "packet har fått för sig att tiden 23.24 som Bystedt nämner för Lavrell är aktuell tid när det i själva verket är den beordrade uttiden han uppger i efterhand kl 23.26.30."

Det låter vettigt.

Är inte helt med på noterna i den här Timewarp-teorin, även om man givetvis ska granska tiderna.

Jo men sexan ligger ju på samma sida i länken, det är bara att scrolla upp lite. Så här låter det:

Claes Bystedt (LAC): Uttid...ska ni ha också..23 och 24..kom.
(Svaret kraftigt stört, låter som en harkling)
Claes Bystedt (LAC): Tack!
---"23:26 och 50"

Utsikterna att få med dig på noterna rörande mordtiden är lika med noll. För i så fall måste du ju överge din "religion" om att Stig Engström sköt Palme. Vad jag kunnat se så är du själv nästan beredd att trampa över lik för att knåda till materialet så att det passar din förutfattade mening.

Själv har jag bara varit intresserad av att fixa till några uppenbara fel och problem i de officiella utredningarna av mordet, inklusive mordtiden och relaterade förloppstider (polis, ambulans, vittnen) samt ballistiken som också blivit fel.

Det finns visserligen många fler saker där både polisen och kommissioner hamnat snett men de nämnda frågorna spelar så att säga i mörkläggningens Elitserie. Sedan har vi andra frågor (typ telefonkontrollen av Sigge Cedergren) som hamnar i Division 1 och ännu fler (typ Patricio Marquez Araya) som spelar i Division 2.

De här analyserna gör jag helt oberoende av vem som utfört mordet på Olof Palme. Visserligen har både förloppsanalyserna och ballistiken implikationer för frågorna om vem som sköt, men enbart indirekt genom att de hjälper till med att bestämma sådana saker som vilket håll mördaren kan tänkas ha kommit ifrån respektive mördarens kroppslängd. Det jag funnit i de avseendena talar starkt emot att någon ensam galning skulle ha mördat Palme och de talar även emot hela topplistan av misstänkta inklusive Andersson och Pettersson och Engström.

Om dina yttranden över PeoFallmos smörja kan väl sägas, att om man ska kunna uttrycka vad som förefaller vettigt eller ej behöver man kanske först ha lite vett i huvudet själv.

Den där frågan om uttiden var upp tidigare, då en annan användare påstod att uttiden 23.24 skulle komma direkt från apparaturen (ambulansbordet) på LAC, och upprättas när larmet först ropas ut. Men någon sådan bevisning har vi inte begåvats med här på forumet, och då tycker man kanske att du eller din bundis PeoFallmo kunde ta och plocka fram den nu.

Det faller på sin egen orimlighet, menar jag, att larmet skulle gå hela två och en halv minuter innan ambulansen går ut. Men samtidigt finns ju möjligheten, som pekades ut i den diskussionen då, att larmet gått vid slutet av den minuten, alltså kring 23.24.55, och att systemet då registrerat det som 23.24 fastän det "bara" ligger en och en halv minut innan ambulansen går ut. Den möjligheten kan jag inte utesluta, men samtidigt har ingen bevisning företetts här som visar att det skulle förhålla sig så.

Vad frågan handlar om är egentligen bara vilken tidskälla Claes Bystedt använder sig av när han meddelar uttiden till ambulans 912 i Samtal 6. Antingen tittar han på en sådan maskintid som finns på någon skärm på ambulansbordet eller så tittar han på väggklockan eller på sitt eget armbandsur.

Nu har som sagt ingen bevisning företetts på att en sådan tidssiffra skulle finnas tillgänglig på Bystedts skärm, men om man hypotetiskt sett tänker sig att den fanns så skulle det likväl inte spela någon roll om det står "23.24" på den skärmen – därför att klockan ändå är 23.24 när han meddelar det.

Med andra ord skulle såväl en rättvisande väggklocka som ett rättvisande armbandsur säga precis samma sak. Just därför går det inte att säga vilken tidskälla han använder, och det är i praktiken hugget som stucket.

Det som finns tillgängligt är i alla fall ambulansloggen, som finns återgiven i Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" sidan 866, men där framgår ingen uttid för 912. Däremot framgår det av loggen att Sollentuna-ambulansen 951 "tog patienten" kl 23.25. Vidare har man infört en manuell anteckning om "Järfälla Taxi 2517", vilket alltså är en referens till Anders Delsborns taxi som larmet kom från via Ann-Louise Paulsson som satt i Järfällas Taxis växel.

Att jag nämner det här med att "A951 tog patienten" beror på att den anteckningen inte kan ha införts förrän efter att man hört från den ambulansen via radion, vilket man alltså gjorde när den körde iväg norrut på Sveavägen. Enligt LAC-bandet skulle detta ha skett vid 23.28.20 och då måste man ju fråga sig varför de antecknat 23.25 istället för 23.28? De har ju inte fått någon ankomsttid till mordplatsen från personalen i 951.

Att det ändå står 23.25 beror naturligtvis på att det är vid den tiden som de hör på radion att 951 är på väg in, och då är alltså tiden i verkligheten 23.25 (strax före 23.26) och inte alls 23.28. Den som gjort den här anteckningen om tiden har ju inte kunnat höra Fröken Ur utan har utgått från de tidskällor (klockor) som funnits framför dem inne på LAC.

Det här utgör då ännu ytterligare en indikation på att Fröken Ur-tiderna som finns inspelade på LAC-bandet ligger cirka två och en halv minuter före verklighetens Fröken Ur – även känd som "svensk normaltid". Det är fejk, men det örat kommer du aldrig att lyssna på eftersom du då tvingas överge din "religion" om Stig Engström som Palmes baneman.
Citera
2023-11-14, 17:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Gunnar Wall skriver i sin nya bok, sidan 106:

Krister Petersson säger på presskonferensen: "Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort. Och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23.20 men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut."
Jag har noga eftersökt information som skulle visa att den verkliga utstämplingstiden var 23.19. Men jag har inte hittat någon sådan information. Det enda som finns är ett uttalande från den nämnde Roland B. Och det finns av olika skäl anledning till att vara ytterst tveksam till riktigheten i det uttalandet.

På sidan 108 fortsätter Wall:

Ett tekniskt underlag för Stig Engströms uppgifter om sin utstämplingstid borde rimligtvis ha säkrats direkt av utredarna. Inte för att det fanns några misstankar mot Stig Engström, det fanns det definitivt inte i detta tidiga skede. Men för att de skulle bidra till kronologin kring mordet, en nog så viktig sak när det gällde att tolka olika vittnesmål. Men här slarvades det och inte bara när det gällde Stig Engströms utstämpling.

Av det här framgår att Gunnar Wall inte lyckats säkra något tekniskt underlag i form av datalistor på in- och utpasseringar eller liknande. Vidare framgår av Walls diskussion att Krister Petersson lömskt nog blandat samman utstämplingstiden med tiden för när Engström gick ut på gatan och alltså lämnade Skandiahuset.

När jag själv hörde KP tala om det här på presskonferensen så tänkte jag genast att det lät konstigt, men samtidigt tänkte jag att "det kan han väl för höge farao inte ha misstagit sig om var stämpelklockan satt" – och tänkte alltså att det fanns nog en till passerkortsmanick vid ytterdörren som han använt istället för stämpeluret innanför receptionen. Men icke, utan det där hade KP antingen fått om bakfoten eller helt enkelt förfalskat.

Man tycker kanske att någon Engström-fanatiker kunde ta och höra efter med Gunnar Wall om hur pass noggrann han varit med att försäkra sig om att inga datalistor finns hos polisen. Och dessutom dubbelkolla med polisen om de hämtat in några listor. För egen del är jag ganska övertygad om att det inte finns några listor, men samtidigt är jag kanske heller inte tillräckligt intresserad av frågan för att lägga ner en massa jobb på att reda ut den.

Jag ville i alla fall förmedla det här från Gunnar Walls bok, så att intresserade lätt kan slå upp det där. Det finns tyvärr inget register i boken och då kan direkta sidhänvisningar vara till nytta.

Jag har redan läst boken. Det är inte bara så att Wall menar att han själv inte sett några dokument som fastställer tiden, han beskriver tydligt hur KP inte kan hänvisa till sådana dokument, skulle gissa att de inte finns.

Jag tror att KP utan att tänka sig för utgått ifrån att 23:19 skulle vara korrekt. Och att han faktiskt inte själv förstått ordningen på stämpling och utgång på Sveavägen. Faktafel som kan ha övertygat honom tro SE är skyldig. Eftersom den ordningen omöjliggör att SE är ett vittne som gått ut till vänster.
Citera
2023-11-14, 17:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En bra poäng att det kan hjälpa till med att fastställa kronologin.

Förutsatt att SE talar sanning ...

Nej, det finns nog inga datalistor. Men den sammanställning som finns i PH:s PM torde vara en återgivning av dem, men korrigerade av RB, som höll koll på arbetstid, semester, sjukfrånvaro ...

I den artikel från 1983, där RB uttalar sig om det nya systemet, och som Roerlig nyss presenterade, framgår det att det fanns just en apparat motsvarande ett stämpelur, vid sidan av den apparatur som gjorde att man kunde öppna dörrar med samma kort.

Roerligs fynd! Länk från Skandiamannen-tråden:

https://imgur.com/a/0PXLxNb

Frågan är om det var samma ordning 1986:

Det finns ju en intervju med en medarbetare på Skandia som menar att stämpelklockan ersattes.

Men då menas säkert det gamla systemet, och inte denna nya apparat som artikeln demonstrerar.

Denna nya apparat satt innanför de inre dörrarna, enligt HO

Så det verkar, trots allt, som att det var där SE drog kortet 23:19, och tryckte på "ut".

Innan han kom ut i receptionen ...

Ja, varför skulle man någonsin ha trott något annat än att han stämplade ut där man stämplar ut. Fanns ingenting som antydde att SE stämplat på något annat ställe eller att det ens var möjligt. Men vi har RB som helt uppenbart utgått från att SE stämplade där, och vi har HO som sa att om SE stämplat så har han gjort det innan han kom till receptionen, vilket helt klart antyder att det inte går att stämpla ut i receptionen eller på utsidan.

Dessutom sägs väl ganska rakt ut att SE inte använt sitt kort för att öppna dörrar, dvs enbart i stämpelmaskinen.

Och att det var en egen maskin var väl fastställt sen tidigare.
Citera
2023-11-14, 17:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast utredningen med KP i spetsen försökte utreda om det fanns en regelrätt stämpelklocka, och inte bara apparatur för att dra kortet. Tack vare det senaste fyndet så kan vi konstatera att det fanns en, om än moderniserad.

Men SE förefaller ha struntat i att öppna dörrar med sitt kort, som man förväntades göra för säkerheten.

Han använde endast kortet till stämpelapparaten, för att trycka "in" och "ut"?

Med dörrarna hjälpte personalen honom ...

Tvärtom så om SE är ute på gatan 23:19:20 så hinner han upp till Sari och sen tillbaka till mordplatsen.

Det passar som hand i handske. Han hinner även med ett kort samtal på vägen ut ...

Men visst, att stämpelapparaten satt där den satt är förstås glädjande för de som förfäktar andra teorier.

Det som det hänger på är om HO minns rätt tre månader senare ...

Eller om RB minns rätt tre månader senare.
Citera
2023-11-14, 18:10
Medlem
Citat:
Samma med Pia Engström som ser ambulanserna passera ABF-huset vid 23.26.

Det Pia säger är att hon såg ambulanserna passera "ett par minuter" före hon steg på bussen. Bussen skulle avgå 23.28 och Pias minnesbild är att den var i tid.

Men Pia själv verkar inte ha någon klocka då hon frågade en bekant när hon kom ut från bion vad klockan var. Så alla tider är subjektiva bedömningar av Pia. Det är således fullt möjligt att "ett par minuter" egentligen var en minut och att bussen var någon minut sen. Någon minuts försening är inte mycket att lägga på minnet och Pia var dessutom distraherad av Roger Östlund.

Så jag tycker inte att Pias uppgifter på något sätt kan användas för att bevisa att ambulanserna åkte förbi 23.26 snarare än 23.28.
Citera
2023-11-14, 18:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller om RB minns rätt tre månader senare.

Redan i april fanns information hos polisen att SE skulle ha kommit tillbaka in tidigare under kvällen, varav frågan i förhöret. Inte omöjligt att utstämplingstiden också hade förmedlats på något sätt till polisen.

RB och PH gick runt och undersökte saker tillsammans.

PH hade telefonkontakt med Irvell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in