Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Frågan är vad "strax innan" innebär? Är det 10 s , 1 min, 5 min,15 min? Det skulle lika gärna kunna handla om Olofs samtal med Mårten efter bion för allt vi vet.

Det fanns väl inget i uppslaget EBE2354som säger att det var samma person som följde efter Olof Palme som talade med honom.

Om hundrastaren kommer Adolf Fredriks kyrkogata fram till Sveavägen hamnar han vid "Ljubisa Najics" korvkiosk där Ljubisa sett en man följa efter Olof Palme.

Om "flickan" gått efter Olof Palme en bit på väg från Grand och stannat till vid korvkiosken faller bitarna på plats och bekräftar Ljubisa Najics iakttagelser.

I avsnittet EBE2354 finns det två personer hörda vad jag förstår.

https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:EBE2354
Citera
2023-08-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Apropå det fetstilta så finns det somliga som påstår att Per Häggström skulle ha bytt fot rörande Stig Engströms utstämplingstid, från 23.19 till 23.20. Men när man sedan frågar vederbörande om en källa till det påståendet så får man inget svar – inte ens efter tre påstötningar. Så innan du tar i så du spräcker livstycket över Lampers kanske du själv kan ta och plocka fram dokumentationen av ditt påstående om Häggströms byte av fot? Jag börjar nämligen tänka att den helt enkelt är ditt eget hittepå och att den inte existerar i verkligheten.

Sedan vad tågtiderna beträffar så tänker jag, att om du kan ljuga om Häggström så kan du nog även ljuga om tågtiderna. När jag arbetade igenom de här förloppen så använde jag precis som Lampers det tidigare tåget, men nu var det ett tag sedan så jag fick gå tillbaka till källorna för att dubbelkolla att jag inte tagit fel om den saken.

För att avgöra vilket tåg paret Palme tog så behöver man bara gå till förhören med Mats Jadin, som inte bara åkte med samma tåg utan åkte precis bakom dem i rulltrappan upp till biljetthallen på Rådmansgatan södra, och passerade dem sedan när de stannade för att välja vilken sida av Sveavägen de skulle gå ut på. Jadin skulle också till Grandbiografen och hade bråttom dit.

Jadin arbetade i Kärrtorp och hade tagit linje 17 (från Bagarmossen på den tiden) in till stan. Av tidtabellerna framgår att detta mycket riktigt är det "tidiga" tåget, med hålltid 20.40 i Gamla Stan. Men tydligen låg föraren ett par minuter efter, så den angivna tiden vid Gamla Stan är just 20.42 som Lampers säger, och enligt tidsuppgifterna sidan 9 i pdf:en ska tåget ha ankommit Rådmansgatan kl 20.47.

Jadin säger i det första förhöret att klockan var "ganska exakt 20.45" när han kom upp på gatan, men den tidsuppgiften verkar ligga cirka 4 minuter för tidigt. Jadin hade åkt i "fel ände" av tåget och var så att säga sist ut på plattformen i riktning norrut. Paret Palme dröjde sig ju kvar på plattformen, för att välja rätt utgång (norra eller södra) – eller kanske för att se till att de inte hade en massa folk bakom ryggen när de gick ut. Det beteendet, att dröja sig kvar tills det blir glest, går ju igen både nere på plattformen och uppe i biljetthallen, och även inne i biosalongen efter filmen.

I alla fall lär vi vara framme vid 20.50 när paret Palme krånglat sig ut ur tunnelbanan och sedan är gångtiden från Rådmansgatans station till Grandbiografen bara en minut. Då är de alltså framme vid Grand vid 20.51.

(En intressant sidogrej om Rådmansgatan är att "Säpovittnet" Stefan Holm ljuger om att han gått bakom paret Palme ut från tunnelbanan, och även stått direkt bakom dem i rulltrappan. Pappa Bosse Holm på Säpo lär ha satt kaffet i vrångstrupen när förhöret med Jadin dök upp, för det hade de missat att lägga med i knatten Stefans hemläxa. Det tål att tänkas på varför man medelst Stefan Holms vittnesmål ville skapa intrycket att ingen följde efter paret Palme från tåget till Grand. Det ironiska är ju, att ingen ändå gjorde det. Så varför skickar man då en knatte till öppna sidan för att ljuga om det?)

Kontentan om tågtiderna är i alla fall, att Lasse Lampers har rätt och du har fel. Precis som med Häggströms fotbyte, med andra ord, där du också har fel. Du går ut hårt med dina rallarsvingar, men när man kollar källmaterialet så levererar det den uppercut som obönhörligen sänker dig.

Avslutningsvis om Asplings telefonsamtal så låter det högst rimligt att de lägger på vid 20.35 eller någon minut tidigare. För när Lisbeth redan står i tamburen tar det inte mer än fem minuter att ta på sig skorna och rocken och gå 300 meter till tunnelbanan. Då hinner de ledigt dit och får rentav vänta någon enstaka minut uppe på plattformen.

Källor:

• Tågtider, se sid 11 i pdf:en, tabellen för "Tunnelbana 1 norrut":
https://drive.google.com/file/d/1-fC24dTYXoSWPZ7xkD9FdunTtiiqaSnX/view

• Förhör med Mats Jadin:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMbTNXY3VnTEJDa2M/view?resourcekey=0-n7sYlgjrNgT4udOvrgbd6w

Packetipiketens undermåliga svar på min tidigare post gällande vilken avgångstid från Gamla Stans T station som makarna Palmes tåg synes ha haft utifrån materialfakta borde egentligen stå oemotsagt...detta eftersom personen som skrivit det uppenbart saknar elementär förmåga att ta till sig en samlad faktabild och dessutom resonerar oärligt.
Sådana individer förtjänar egentligen inte ett svar.

Låt oss gå till fakta och studera dessa då,istället för att vidare svänga oss med storsvulstiga ord som i Paketipiketens fall aldrig kan backas upp på ett ordentligt sätt.

Det finns sammanlagt 28 olika vittnesmål i materialet gällande vilken tid som makarna Palme anlänt till biografen Grand,vilket tåg som de tagit från Gamla Stan samt övriga därtill hörande observationer.
Det går således över fyra Bengt Selins på en Mats Jadin om man så vill.

Dessutom så måste understrykas att samtliga fem vittnesmål som indikerar att makarna Palme tog 20.42 tåget innehåller uppenbara svagheter.
Två an dessa vittnen uppger att de minns dåligt,ytterligare två uttrycker att de bara uttalar sig ungefärligt gällande de lämnade tidsuppgifterna,och det sista vittnesmålet innehåller uppenbara orimligheter.

Mats Jadins vittnesmål innhåller flera oklarheter.Samtliga tidsuppgifter är dubiösa.
Det finns inget tåg som avgick Gamla Stan 20.40 och som ankom Rådmansgatan 20.45
Det tåget avgick enligt materialfakta 20.42 och ankom Rådmansgatan 20.47
Även om Mats Jadin befann sig på detta tåg så är det därför underligt att han kan observera tidpunkten 20.45 på station Rådmansgatans klocka.Jag kan omöjligen tänka mig att Jadin sprungit i förväg i tunnelbanan och hunnit till Rådmansgatans station två-tre minuter innan det tåg som han befann sig på vid Gamla Stans station hunnit dit.
Oavsett ovanstående så levererar Mats Jadin i Tingsrätten 890620 en veritabel dolkstöt emot full trovärdighet gällande sitt tidigare vittnesmål.Jadin uppger på fråga från Anders Helin att han stått cirka fem minuter i biljettkön.Han skulle se filmen "Ran" som började 21.00
Enligt Jadins egna uppgifter så kommer han och hans sällskap för sent för att se filmens början.
Jadin kommer således in i salongen någon eller några minuter efter klockan 21.00
Närhet i tid som rum mellan dessa händelser som enligt Jadin själv innebär cirka fem minuters fördröjning innan han kan gå in och se filmen ger via den enklaste matematik att Jadin..enligt hans egna uppgifter uppgivna i tingsrätten..att han stått i biljettkön från cirka 20.56
Detta är således helt i linje med de vittnesmål som anger att makarna Palme anlände till biografen Grand vid denna tidpunkt.

Det finns ytterligare bevisning en masse som åkådliggör hur inkompetent och direkt undermåligt Paketipiketens "analysarbete" ter sig.
I detta sammanhang kan exempelvis nämnas Mårten Palmes vittnesmål om att han varit försenad till biografen och anlänt först omkring 20.55.Detta får dessutom stöd av andra vittnesmål,exempelvis Thomas W som står intill Mårten och ser när makarna Palme anländer biografen Grand.

Detta är ett typexempel på det jag tidigare sa.Man måste behandla faktamaterialet såsom det förtjänas.
Att som i Paketipiketens fall behandla det undermåligt och direkt felaktigt leder bara till en massa dumheter.
Vi behöver icke ytterligare upprepningar härvidlag.Det räcker med att Hans Holmer,Hans Ölvebro,Krister Petersson med flera uppfört sig så här illa.

Det räcker och blir över..och ja,avslutas samtal med Aspling 20.35 är det ogörligt i sig att makarna Palme hinner med 20.42 tåget.

Sammanfattningsvis så innhåller Jadins vittnesmål klara otydligheter och vad som synes vara direkta felaktigheter.Det motsägs dessutom kompakt av andra vittnesmål samt övriga omständigheter.
Att Paketipiketen skiter i sådant här får vara hans ensak.
Jag kommer fortsättningsvis inte att svara på infantila inlägg likt hans.
Det är min ensak.
Citera
2023-08-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mats Jadins vittnesmål innhåller flera oklarheter.Samtliga tidsuppgifter är dubiösa.
Det finns inget tåg som avgick Gamla Stan 20.40 och som ankom Rådmansgatan 20.45
Det tåget avgick enligt materialfakta 20.42 och ankom Rådmansgatan 20.47
Även om Mats Jadin befann sig på detta tåg så är det därför underligt att han kan observera tidpunkten 20.45 på station Rådmansgatans klocka.Jag kan omöjligen tänka mig att Jadin sprungit i förväg i tunnelbanan och hunnit till Rådmansgatans station två-tre minuter innan det tåg som han befann sig på vid Gamla Stans station hunnit dit.

Dina otidigheter och obilligheter ingår i din nu väldokumenterade rutin att lägga ut rökridåer istället för att backa i sak när du påvisas ha fel. Problemet vi talar om här är ju mycket enkelt. Det handlar om att bestämma vilket av de två tågen som paret Palme åker med från Gamla Stan till Rådmansgatan. Det tidigare av de två tågen är linje 17 som går från Bagarmossen. Det senare av tågen är linje 19 som går från Hagsätra. Det problemet löser man enklast så här:

1. Mats Jadin åker från Bagarmossen, alltså linje 17.
2. I rulltrappan på Rådmansgatans tunnelbanestation står Jadin direkt bakom makarna Palme, som har kommit med samma tåg. Han passerar dem sedan när de stannar till i biljetthallen.

Lägger du ihop (1) och (2) så betyder det att makarna Palme åkte med linje 17, vilket är det tidigare av de två tågalternativen. Det tåget avgick Gamla Stan 20.42 och ankom Rådmansgatan 20.47. Enligt SL:s tabell på sidan 11 i det källdokument jag inkluderade i mitt inlägg var den planerade hålltiden i Gamla Stan 20.40 för det tåget, vilket betyder att tågföraren låg två minuter sent.

Vidare konstaterar jag att du fortfarande efter fyra påstötningar inte presterat någon dokumentation av ditt påstående att Per Häggström skulle ha bytt fot rörande Stig Engströms utstämplingstid. Det enda som kommer till svar från dig är varmluft och rökridåer, men några "materialfakta" syns inte till. Du säger att du inte tänker svara mer, och om det säger jag "utmärkt", för så länge dina svar ändå inte innehåller annat än missvisande trams så är det bättre att du avstår.

Om du däremot skulle få för dig att till exempel gräva fram Häggström-dokumentet så är du välkommen med det. Ditt inlägg om tågtiderna är rena rappakaljan och dessutom ett fult försök att medelst lögner undergräva Lasse Lampers bok. Även om jag inte är någon stor anhängare av Lampers så är det ändå ett slag under bältet från ditt håll. Men som vi sett gång på gång så kör du genomgående med fulspel.
Citera
2023-08-22, 16:01
Medlem
Citat:
Dina otidigheter och obilligheter ingår i din nu väldokumenterade rutin att lägga ut rökridåer istället för att backa i sak när du påvisas ha fel. Problemet vi talar om här är ju mycket enkelt. Det handlar om att bestämma vilket av de två tågen som paret Palme åker med från Gamla Stan till Rådmansgatan. Det tidigare av de två tågen är linje 17 som går från Bagarmossen. Det senare av tågen är linje 19 som går från Hagsätra. Det problemet löser man enklast så här:

1. Mats Jadin åker från Bagarmossen, alltså linje 17.
2. I rulltrappan på Rådmansgatans tunnelbanestation står Jadin direkt bakom makarna Palme, som har kommit med samma tåg. Han passerar dem sedan när de stannar till i biljetthallen.

Lägger du ihop (1) och (2) så betyder det att makarna Palme åkte med linje 17, vilket är det tidigare av de två tågalternativen. Det tåget avgick Gamla Stan 20.42 och ankom Rådmansgatan 20.47. Enligt SL:s tabell på sidan 11 i det källdokument jag inkluderade i mitt inlägg var den planerade hålltiden i Gamla Stan 20.40 för det tåget, vilket betyder att tågföraren låg två minuter sent.

Vidare konstaterar jag att du fortfarande efter fyra påstötningar inte presterat någon dokumentation av ditt påstående att Per Häggström skulle ha bytt fot rörande Stig Engströms utstämplingstid. Det enda som kommer till svar från dig är varmluft och rökridåer, men några "materialfakta" syns inte till. Du säger att du inte tänker svara mer, och om det säger jag "utmärkt", för så länge dina svar ändå inte innehåller annat än missvisande trams så är det bättre att du avstår.

Om du däremot skulle få för dig att till exempel gräva fram Häggström-dokumentet så är du välkommen med det. Ditt inlägg om tågtiderna är rena rappakaljan och dessutom ett fult försök att medelst lögner undergräva Lasse Lampers bok. Även om jag inte är någon stor anhängare av Lampers så är det ändå ett slag under bältet från ditt håll. Men som vi sett gång på gång så kör du genomgående med fulspel.

Som vanligt inget annat än substanslöst från dig.
Vad säger du om att JAdin emotsäger sitt tidigare vittnesmål i tingsrätten?
Varför tar du ingen hänsyn till 23 andra vittnesmål som direkt emotsäger ditt argument att makarna Palme tog 20.42 tåget?
Har alla dessa 23 fel och du rätt?
Tar Mårten Palme dessutom fel när han säger att han var sen till biografen och anlände först 20.55?
Tar Thomas W fel när han säger sig ha stått intill Mårten utanför biografen ovan nämnda tidpunkt och i samband med detta sett makarna Palme komma till biografen omkring 20.56?
Det är ju helt uppenbart att du antingen är komplett okunnig om stora delar väsentligt faktamaterial alternativt inte klarar av att ta in dessa uppgifter i analys.

Detta är bara ett litet urval av det faktamatarial du helt uppenbart struntar i att ta hänsyn till.
Så arbetar man inte på ett kompetent sätt.
Ovanstående är ett urval av de relevanta frågor man utifrån befintligt material skall ställa gentemot ditt infantila förslag att just endast Mats Jadins uppgifter(i urval dessutom eftersom du behändigt utelämnat hans förhör i tingsrätten)skall godtagas..detta dessutom när Jadin själv bevisligen har motsagt sig själv vid första bästa tillfälle.

Den grisen flyger ingenstans.Du är undermålig i ditt analysarbete och din cherrypicking är av abnormt slag.
Inte konstigt du drar helt knäppa slutsatser utifrån detta.
Senast redigerad av Lookalike 2023-08-22 kl. 16:03.
Citera
2023-08-22, 16:23
Medlem
Citat:
Som vanligt inget annat än substanslöst från dig.
Vad säger du om att JAdin emotsäger sig tidigare vittnesmål i tingsrätten?
Varför tar du ingen hänsyn till 23 andra vittnesmål som direkt emotsäger ditt argument att makarna Palme tog 20.42 tåget?
Har alla dessa 23 fel och du rätt?
Tar Mårten Palme dessutom fel när han säger att han var sen till biografen och anlände först 20.55?
Tar Thomas W fel när han säger sig ha stått intill Mårten utanför biografen ovan nämnda tidpunkt och i samband med detta sett makarna Palme komma till biografen omkring 20.56

Detta är bara ett litet urval av det faktametarial du helt uppenbart struntar i att ta hänsyn till.
Så arbetar man inte på ett kompetent sätt.
Ovanstående är ett urval av de relevanta frågor man utifrån befintligt material skall ställa gentemot ditt infantila förslag att just endast Mats Jadins uppgifter(i urval dessutom eftersom du behändigt utelämnat hans förhör i tingsrätten)skall godtagas..detta dessutom när Jadin själv bevisligen har motsagt sig själv vid första bästa tillfälle.

Den grisen flyger ingenstans.Du är undermålig i ditt analysarbete och din cherrypicking är av abnormt slag.
Inte konstigt du drar helt knäppa slutsatser utifrån detta.

Till den redan ansenliga högen av lögner från ditt håll kan vi nu lägga att du ljög om att du skulle avstå från att svara mer.

Att Mårten kommer till Grand cirka 20.55 framgår av mitt inlägg igår kväll till svar på Utredarens kommentar om när den tidiga bioföreställningen av "Bröderna Mozart" slutade. Så det stämmer alldeles utmärkt, han kommer dit några minuter efter föräldrarna. Men om Mårten kommer dit efter Olof & Lisbeth, hur kan de då ha åkt med ett senare tåg? I så fall hinner de ju inte dit före Mårten!

Du förolämpar mig gång på gång med epitet som "infantil", men att inte ens kunna begripa en sådan enkel sak som turordningen mellan Mårtens och föräldrarnas ankomst till biografen, det visar att det är dina inlägg som är "imbecilla".

Allt ditt imbecilla trams om att Jadin skulle motsäga sig själv har inget med saken att göra. Det som har med saken att göra är att (1) han kommer från Bagarmossen, och (2) han åker med samma tåg som Olof & Lisbeth Palme. Att du inte förstår att (1) och (2) sammantaget betyder att de åker med det tidiga tåget, det visar att det föreligger någon slags brist på logisk funktion i hjärnkontoret ditt.

Du påstår det ena och det andra, förut om att Per Häggström skulle ha bytt fot rörande Stig Engströms stämpeltid. Men nu är det femte gången jag påminner om det utan att du kunna plocka fram några av dina "materialfakta" för att styrka det. Tror du då att du ska komma undan med lite löst snack om 28 vittnen utan att på något sätt underbygga det och påvisa hur det skulle motsäga den enkla och rättframma bevisning jag tagit fram?

Som sagt så skulle jag uppskatta om du fortsättningsvis höll dina löften och avstod från att lägga fler rökridåer och sprida fler lögner. Det enkla förhållandet här är att du gick ut hårt mot Lasse Lampers men blev tillbakavisad i sak. Då kan du inte ta det utan istället för att helt enkelt rätta till felet så börjar du bjäbba. Tyvärr är det så det är beställt med stora delar av palmeriet, och du är ett bra exempel på syndromet.

Samma sak gjorde du för övrigt med Per Häggström om Engströms utstämplingstid: du gick ut med stora statistiska käppen för att banka den i huvudet på andra i forumet. Men sedan visade det sig raskt att du i själva verket är en dilettant som inte kan någonting om statistik och tillhörande modeller. När man då går in och lite hyggligt försöker att peka på problemen i ditt resonemang så är det som att trycka på en knapp: bjäbbandet och rökridåerna börjar omgående.

Går man som du ut på tunn is får man finna sig i att hamna i det kalla vattnet. Lagom åt dig.
Citera
2023-08-22, 18:53
Medlem
Citat:
Till den redan ansenliga högen av lögner från ditt håll kan vi nu lägga att du ljög om att du skulle avstå från att svara mer.

Att Mårten kommer till Grand cirka 20.55 framgår av mitt inlägg igår kväll till svar på Utredarens kommentar om när den tidiga bioföreställningen av "Bröderna Mozart" slutade. Så det stämmer alldeles utmärkt, han kommer dit några minuter efter föräldrarna. Men om Mårten kommer dit efter Olof & Lisbeth, hur kan de då ha åkt med ett senare tåg? I så fall hinner de ju inte dit före Mårten!

Du förolämpar mig gång på gång med epitet som "infantil", men att inte ens kunna begripa en sådan enkel sak som turordningen mellan Mårtens och föräldrarnas ankomst till biografen, det visar att det är dina inlägg som är "imbecilla".

Allt ditt imbecilla trams om att Jadin skulle motsäga sig själv har inget med saken att göra. Det som har med saken att göra är att (1) han kommer från Bagarmossen, och (2) han åker med samma tåg som Olof & Lisbeth Palme. Att du inte förstår att (1) och (2) sammantaget betyder att de åker med det tidiga tåget, det visar att det föreligger någon slags brist på logisk funktion i hjärnkontoret ditt.

Du påstår det ena och det andra, förut om att Per Häggström skulle ha bytt fot rörande Stig Engströms stämpeltid. Men nu är det femte gången jag påminner om det utan att du kunna plocka fram några av dina "materialfakta" för att styrka det. Tror du då att du ska komma undan med lite löst snack om 28 vittnen utan att på något sätt underbygga det och påvisa hur det skulle motsäga den enkla och rättframma bevisning jag tagit fram?

Som sagt så skulle jag uppskatta om du fortsättningsvis höll dina löften och avstod från att lägga fler rökridåer och sprida fler lögner. Det enkla förhållandet här är att du gick ut hårt mot Lasse Lampers men blev tillbakavisad i sak. Då kan du inte ta det utan istället för att helt enkelt rätta till felet så börjar du bjäbba. Tyvärr är det så det är beställt med stora delar av palmeriet, och du är ett bra exempel på syndromet.

Samma sak gjorde du för övrigt med Per Häggström om Engströms utstämplingstid: du gick ut med stora statistiska käppen för att banka den i huvudet på andra i forumet. Men sedan visade det sig raskt att du i själva verket är en dilettant som inte kan någonting om statistik och tillhörande modeller. När man då går in och lite hyggligt försöker att peka på problemen i ditt resonemang så är det som att trycka på en knapp: bjäbbandet och rökridåerna börjar omgående.

Går man som du ut på tunn is får man finna sig i att hamna i det kalla vattnet. Lagom åt dig.

Oavsett ditt sedvanliga svulstiga orerande så finner man som vanligt att du inte kunnat svara på en enda relevant fråga gällande ditt enligt materialfakta abnorma cherrypickande gällande de oomtvistliga oklarheterna i Mats Jadins samlade vittnesunderlag.
Intet nytt under solen.

Jag citerar uppgifter direkt från förhör.
Mårten Palme 860418.."Mårten sprang sedan från bostaden till Karlaplan,där han tog t-banan till Östermalmstorg.Han sprang sedan Birger Jarlsgatan,Stureplan,Kungsgatan,Sveavägen och fram till biograf Grand.Han kom fram till biografen klockan 20.55,alltså fem minuter för sent"

Thomas W 870330.."Plötsligt fick W se Olof och Lisbeth Palme komma gåendes från tunnelbanan.W stod då intill Mårten och dennes fästmö och tydligen fick Olof Palme för sig att W var en bekant till Mårten för han sträckte fram handen för att hälsa på W"

Eftersom du uppenbarligen inte ens lyckats tillgodogöra dig rent basal faktakunskap enligt ovan på över 37 år finner jag diskussion med dig oerhört tröttsam samt totalt meningslös.

Thomas Ws uppgifter har dessutom ytterligare stöd i Birgitta Ws vittnesmål.

Enligt Packetipiketen så ljuger alla..Mårten Palme,Thomas W,Birgitta W.
Alla ljuger utom Mats Jadin,som bevisligen talar mot sig själv vid det enda möjliga tillfället.

Alla 23 Bengt Selins ljuger.

Alla ljuger utom Mats Jadin,och Packetipiketen är den enda som insett det.

Angående din i denna diskussion helt irrelevanta fråga angående Per Hs uppgifter så finns dessa i annan och betydligt mera relevant tråd.Jag tänker inte återigen upplysa en person som dig om detta.
Det är ingen ide.
Du skiter ju i fakta.
Senast redigerad av Lookalike 2023-08-22 kl. 19:18.
Citera
2023-08-22, 19:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Från sidan 13 i dokumentet.

”Palme avlyssnad och buggad.

Rörelsen bytte information med Säpo på ett informellt sätt.
En del information gick också vidare till utlandet.
Hatet mot Palme var otroligt intensivt i rörelsen.
Jag vet helt säkert att man i perioder övervakade Palme, men också några andra socialdemokratiska politiker som man misstänkte var opålitliga.
Den övervakande gruppen bestod av 4-7 personer.”

https://drive.google.com/file/d/1oPYeqZFYhKyEHV-ACq52EUMVm1oGCTvd/view

20200315 Internationella motiv H 22443 del 2

Synd med maskningen.
Frågan är vem "jag" är? Är det Jonas Englund som skrivit PM:Et eller är det någon annan?
Citera
2023-08-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Synd med maskningen.
Frågan är vem "jag" är? Är det Jonas Englund som skrivit PM:Et eller är det någon annan?

Vet ej vem som skrivit, jag tror inte det är Jonas Englund.
Jag tycker att jag känner igen det här med en grupp på 4-7 personer.
Kanske från Mannen, mordet, mysteriet eller något liknande program.
Ja, det är ju synd med alla maskningar.

Jag noterade också följande: Säpo har bränt all material som berör Olof Palme. Y- 21208-03
Vi får inga skriftliga svar från Must.
Senast redigerad av Sumer 2023-08-22 kl. 19:55.
Citera
2023-08-22, 20:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vet ej vem som skrivit, jag tror inte det är Jonas Englund.
Jag tycker att jag känner igen det här med en grupp på 4-7 personer.
Kanske från Mannen, mordet, mysteriet eller något liknande program.
Ja, det är ju synd med alla maskningar.

Jag noterade också följande: Säpo har bränt all material som berör Olof Palme. Y- 21208-03
Vi får inga skriftliga svar från Must.

Längst ned framgår i.a.f.
Jonas Englund
Utredare

Ligger denna i palmemordsarkivet?
Finns del 1 där också?

Märkligt att detta PM dateras samma dag som presskonferensen.
Allt borde ju ha varit klart och att det endast var presentationen HM/KP slipade på, tycker jag.
Citera
2023-08-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Längst ned framgår i.a.f.
Jonas Englund
Utredare

Ligger denna i palmemordsarkivet?
Finns del 1 där också?

Märkligt att detta PM dateras samma dag som presskonferensen.
Allt borde ju ha varit klart och att det endast var presentationen HM/KP slipade på, tycker jag.

Jag kanske missförstod , jag tänkte på vem som kunde vara uppgiftslämnaren som kände till det hela.

Finns i Palmemordsarkivet.
https://drive.google.com/file/d/1MsTNenFp_1t9-GpWRO7cP0vbg6nU1R7J/view
PM del 1.
Citera
2023-08-22, 20:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag kanske missförstod , jag tänkte på vem som kunde vara uppgiftslämnaren som kände till det hela.

Finns i Palmemordsarkivet.
https://drive.google.com/file/d/1MsTNenFp_1t9-GpWRO7cP0vbg6nU1R7J/view
PM del 1.

Tack för länk!

Eller så missförstod jag/läste dåligt.
I det utklipp du refererade till så står det: "Jag vet..."
Det kanske framgår längre upp att det är någon annan. Typ uppgiftslämnare.
Annars är det ju lätt att tro att det är den som skrivit PM:et "som vet"..
Citera
2023-08-22, 20:27
Medlem
Citat:
Oavsett ditt sedvanliga svulstiga orerande så finner man som vanligt att du inte kunnat svara på en enda relevant fråga gällande ditt enligt materialfakta abnorma cherrypickande gällande de oomtvistliga oklarheterna i Mats Jadins samlade vittnesunderlag.
Intet nytt under solen.

Jag citerar uppgifter direkt från förhör.
Mårten Palme 860418.."Mårten sprang sedan från bostaden till Karlaplan,där han tog t-banan till Östermalmstorg.Han sprang sedan Birger Jarlsgatan,Stureplan,Kungsgatan,Sveavägen och fram till biograf Grand.Han kom fram till biografen klockan 20.55,alltså fem minuter för sent"

Thomas W 870330.."Plötsligt fick W se Olof och Lisbeth Palme komma gåendes från tunnelbanan.W stod då intill Mårten och dennes fästmö och tydligen fick Olof Palme för sig att W var en bekant till Mårten för han sträckte fram handen för att hälsa på W"

Eftersom du uppenbarligen inte ens lyckats tillgodogöra dig rent basal faktakunskap enligt ovan på över 37 år finner jag diskussion med dig oerhört tröttsam samt totalt meningslös.

Thomas Ws uppgifter har dessutom ytterligare stöd i Birgitta Ws vittnesmål.

Enligt Packetipiketen så ljuger alla..Mårten Palme,Thomas W,Birgitta W.
Alla ljuger utom Mats Jadin,som bevisligen talar mot sig själv vid det enda möjliga tillfället.

Alla 23 Bengt Seltins ljuger.

Alla ljuger utom Mats Jadin,och Paketipicketen är den enda som insett det.

Angående din i denna diskussion helt irrelevanta fråga angående Per Hs uppgifter så finns dessa i annan och betydligt mera relevant tråd.Jag tänker inte återigen upplysa en person som dig om detta.
Det är ingen ide.
Du skiter ju i fakta.

Du redovisar ju inga relevanta fakta. Hur ska man kunna relatera till fakta som inte lagts fram? Nu först kommer du med något du rafsat ihop från förhören med Mårten Palme och Thomas Wennerling.

Tittar man på vallningen av Wennerlings hustru Birgitta så ser man att Thomas W smet ut väldigt tidigt och snabbt från bioföreställningen medan Birgitta W med väninnan Ulla hamnade på efterkälken. När Thomas W kommer ut ser han att Olof & Lisbeth Palme kommer gående norrifrån. Den naturliga förklaringen till det är att Thomas W kommer ut kl 20.51 när makarna Palme är i antågande.

Det enda som ter sig "förbryllande" i Thomas W:s redogörelse är att han säger att Mårten Palme redan var på plats innan föräldrarna kom. I så fall stämmer inte Mårtens tidsuppgift på 20.55 om när han kom till biografen, utan han har kommit några minuter tidigare än han påstått. Men det kan ju också röra sig om en missuppfattning från Thomas W:s sida, dvs att han misstagit någon annan kille för Mårten.

I det första förhöret säger Thomas W att han inte såg till Mårtens flickvän Ingrid, men i nästa förhör säger han att han stod bredvid Mårten & Ingrid därute på trottoaren. Ingrid har alltså lagts till i storyn under de två år som gått. Inget konstigt med det, men jag skulle tippa att varken Mårten eller Ingrid varit där när Thomas W gjorde sina iakttagelser utan att han misstagit någon annan för Mårten.

Den extratitt jag nu fått ta – på grund av ditt bjäbbande – på det här materialet gör kanske ingen skada men det jag sett gör ingen skillnad i sak. Det enda jag sett är en minimal detalj: Enligt vallningsförhöret med Mårten, som du mycket selektivt citerar (och av för mig outgrundliga skäl) så kom Lisbeth ut och först och hälsade på Mårten. I samma veva kom visst även Ingrid. Och då säger Lisbeth att Olof Palme står i biljettkön.

I mitt svarsinlägg till Utredaren skrev jag ur minnet att Olof Palme ställde sig i kön först efter att han gått in andra gången, men han ställde sig alltså direkt i kön när han kom första gången, och sedan kom han ut och pratade med ungdomarna och Lisbeth. Han måste då redan ha köpt biljetterna, vilket förutsätter att han vetat på förhand att Mårten redan köpt biljetter till sig själv och Ingrid.

Sedan finns det alltid felmarginaler på tidsskattningar, och även om de i det här fallet är små så är de ändå inte helt obefintliga.

Ta de hålltider jag gav till Utredaren för sluttiden på den tidiga föreställningen till exempel. De kan mycket väl ligga 1-2 minuter fel. Dels är ju sluttiden på filmen inklusive rollistan på slutet knappast perfekt samordnad med publikens utvällande från biosalongen, utan några besökare går tidigt medan andra sitter kvar och väntar tills allt är sagt och gjort. Därför kan man bara ange tiden i form av ett intervall för när folkmassan väller ut, och den hade jag satt till 20.53-20.55 i mitt svar till Utredaren.

Det intervallet grundade sig på att man kört samma projektor bägge föreställningarna och att man börjat bägge visningarna i rätt tid (eller lika sent). Men om de kört föreställningarna på olika projektorer så kan små skillnader föreligga i projektorernas spelhastighet, och dessutom kan ju starttiden skilja sig någon enstaka minut från den annonserade tiden. Därför är det fullt möjligt att filmen slutade – i meningen att folkmassan vällde ut – redan mellan 20.51 och 20.53.

I den andra änden av ekvationen är det likaledes möjligt att paret Palme kan ha dröjt lite längre än skattat nere i Rådmansgatans station, och att de därför kommit till Grandbiografen först 20.52. Poängen med det här är att visa att det finns gott om överlappning mellan tidsintervallen, som möjliggör att Thomas W kommer ut tidigt från biosalongen och då hinner med att se makarna Palme när de kommer från tunnelbanan. Inget konstigt med det.

Avslutningsvis så försöker du fortfarande sopa Mats Jadins vittnesmål under mattan. För att makarna Palme ska kunna ha kommit med det senare tåget (linje 19 från Hagsätra) så måste man anta att Jadin ljuger, först i polisförhör och sedan under ed i tingsrätten, om att ha åkt med samma tåg som Olof & Lisbeth Palme, stått bakom dem i rulltrappan och gått förbi dem vid spärrarna i biljetthallen.

Med mindre än att man kan påvisa att Jadin ljuger om det så spelar det ingen roll hur mycket andra påståenden du fläskar på med. Det ankommer på dig att bevisa det här, för jag har redan företett en bevisning som håller lika bra som Jadins edsvurna vittnesmål. Om du kan slå det i bitar så är jag idel öra. Om inte tycker jag att du kan ta och lägga av med bjäbbandet så att man slipper slösa mer tid på att reda ut ditt snömos och vederlägga dina pisslögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in