2011-05-22, 20:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
...Således; en gång för alla: Ingen Baresic. Ingen Bergling....
Önskar jag kunde hålla med dig i båda fallen men jag har en otäck känsla av att det är samma expertis på centralt håll som ser till att den ene skall dömas framför den andre oavsett faktisk gärning medan beställarna av illdåden går fria. Bergling tror jag inte ens var någon spion utan en som utsattes för samma elaka spel som Treholt och den fullkomligt oskyldige Ströberg.
Min vän v.Birchan vägrar tro att en prickskytt som Baresic kunde ha gjort jobbet men har ändå förklarat att Baresic fick särskild utbildning genom CIA i "School of America" under sin tid i frihet och sedan särbehandlades på ett anmärkningsvärt sätt till från och i Sverige. Det var tydligt att plitarna hade väldig respekt för honom och han fick betydande frigång. Det sades att han några veckor före mordet hade varit vid Rosenbad då OP var där bara våningen ovanför. Jag undrar mest varför han tillsammans med Östling så plötsligt avskrevs från utredningen från att ha varit huvudmisstänkta och man istället inriktade processen mot CP. / Ove M
Citera
2011-05-22, 20:55
Medlem
Grandiosos avatar
Carl-Fredrik Algernon återkommer ofta i diskussionerna i tråden och den mannen och
hans plötsliga död har jag ägnat mycket tankekraft åt.

Jag har nästan hela tiden varit övertygad om att han blev kallblodigt mördad, nerknuffad
den där gången framför tåget i tunnelbanan.
Varför och av vem eller vilka? Ja, där finns onekligen uppslagsändar så det räcker och blir över.

Denna oerhörda och synnerligen svårutredda Bofors-affär med alla tillhörande, otroligt
komplicerade härvor är en rysare av bästa märke. Varför har ingen kommit på tanken att
göra en spelfilm på thrillerbasis om alltsammans? Eller har det möjligen redan presterats något
i den vägen?

Huruvida Algernons död leder vidare till mordet på Olof Palme, vågar jag inte alls
spekulera i. I ett sånt fall, om en koppling nu skulle finnas, ja, då hamnar man väl oudvikligen
delvis på ett utländskt spår och då talar jag emot mig själv, eftersom jag igår höll det för
högst osannolikt med en inblandning utifrån.

Ja, man kan bli snurrig i skallen snart av allt som dyker upp...

Nedan här finns mycket intressanta saker i aktuella ärendet att ta del av.

http://abe.freeshell.org/palme/node50.html
Citera
2011-05-22, 21:11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Carl-Fredrik Algernon återkommer ofta i diskussionerna i tråden och den mannen och
hans plötsliga död har jag ägnat mycket tankekraft åt.

Just kring detta finns en hel del i Henrik Westanders bok "Bofors svinadlande affärer".
Utifrån det som står i boken (vittnesuppgifter, Algernons verskamhet och beteende under dagen och precis före dödsfallet) så drar jag slutsatsen att mord är mycket osannolikt.
Citera
2011-05-22, 21:28
Medlem
hehehos avatar
Om Lingärde har rätt om "polis C" så blir kanske följande passus ur GK mer intressant:

I augusti 1988 inkom ett tips från en kvinna gällande poliser som tillhörde baseballigan. Tipset innebar följande. Kvinnans bror hade varit på en repövning vid K4 i Arvidsjaur vid tiden för mordet. Ett antal poliser från Norrmalm hade enligt kvinnan medverkat. De hade utmärkt sig på olika sätt. Inför sin permission den 28 februari hade en av dem yttrat: ”Den här helgen kommer det att hända något som det kommer att stå om i historieböckerna”. Brodern hördes i oktober 1990 – drygt två år senare, alltså. Han hade deltagit i en repövning och därvid kommit i kontakt med fjälljägare, som gjorde sin grundutbildning. Det var bland dessa som de aktuella personerna ingick. Han kunde inte namnge någon av dem. Han visste inte om de var poliser, men hade efter att ha tagit del av uppgifter i massmedia kommit fram till att det kunde vara ett gäng som tillhörde ”baseballigan”. Han bekräftade uttalandet som någon av dem hade gjort just före mordet, om att något skulle inträffa som skulle stå i historieböckerna.
En lista på alla som vid tiden tjänstgjort vid regementet togs fram. Drygt trehundra av dem hade sin hemvist i Stockholmsregionen. De kontrollerades mot persondokument i förundersökningen. Ingen träff noterades. Även andra uppgifter kontrollerades med regementet. Därvid framkom att flera sakuppgifter i tipset var felaktiga. t.ex. hade det angivits att de aktuella polismännen burit kamouflageuniformer när de for på permission, men dessa uniformer fanns enligt militären inte vid tidpunkten. Det förhöll sig vidare så, att den som tas in på Polishögskolan i regel skall ha fullgjort sin värnplikt. Det är alltså inte sannolikt att ett antal poliser skulle ha fullgjort militär grundutbildning på sätt som uppgavs i tipset.
Sammanfattande anmärkningar
Uppgifterna kom fram sent – två och ett halvt år efter mordet och den aktuella militärövningen – och på omvägar. Kvinnan eller hennes bror kunde inte nämna några namn. Uppgiften om baseballigan tycks vara en hypotes, som dykt upp efter det att denna diskuterats i massmedia. Enskildheter i tipset har visat sig felaktiga. Det som kan utredas har utretts, sent visserligen, men det synes i och för sig begripligt att tipset inte prioriterats så högt. Inget har framkommit som stöder att poliser ur baseballigan befunnit sig vid regementet vid tidpunkten. Det innebär också att uppslaget inte utan vidare kan sägas vara ett polisärende.
Den enda kvarvarande kopplingen av intresse synes gälla Stefan Svensson, som ju befann sig i tjänst vid K4 vid detta tillfälle. Det förekommer inga uppgifter som tyder på kopplingar av det slaget. Någon utredning med sikte på detta synes dock inte heller föreligga, även om tipset först registrerats under ett uppslag, som gäller Stefan Svensson.
Citera
2011-05-22, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Heheho

Kan du ta emot PM?
Citera
2011-05-22, 22:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Just kring detta finns en hel del i Henrik Westanders bok "Bofors svinadlande affärer".
Utifrån det som står i boken (vittnesuppgifter, Algernons verskamhet och beteende under dagen och precis före dödsfallet) så drar jag slutsatsen att mord är mycket osannolikt.

Inte alls osannolikt. Ett vittne såg en man knuffa till Algernon så att han föll ner på
spåret. Läs i bifogade materialet här ovan. Andra vittnen lämnar sådana bestickande uppgifter
att det blir mycket rimligt att göra antagandet att Algernons död icke var en
olyckshändelse eller ett självmord.

Hans familj utesluter möjligheten av att han var böjd åt att göra något sådant vid aktuella
tidpunkten. Det fanns inga synbara tecken i den riktningen.
Samma dag som han dog stod han i beredskap att göra något snickeriarbete eller nåt sånt
mot kvällen till, vilket var något av hans hobby tydligen.

Nej, människan blev mördad, undanröjd, ty han visste för mycket om somliga högst känsliga
saker. Han var insyltad upp över öronen i denna svårgenomträngliga härva.
Han var för farlig helt enkelt. Han måste bort.

Så ja, nu är jag en riktigt duktig konspirationsteoretiker onekligen...

Men detta är helt seriöst menat faktiskt. Jag är övertygad om det är mord här och inget annat.
Citera
2011-05-22, 22:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Kan du ta emot PM?

Tyvärr funkar det dåligt, är det viktigt så kan jag fixa det...
Citera
2011-05-22, 22:29
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Inte alls osannolikt. Ett vittne såg en man knuffa till Algernon så att han föll ner på spåret.

Ett vittne såg en annan person (som också är med i packen av vittnen) som höll upp armarna framför sig. Det är antagligen därifrån som talet om knuffning kommer.

Helt oavsett så kan det mycket väl finnas en koppling till Palmemordet!
Är det skumma dokumentet om NATO-mötet sant så visste ju Algernon precis hur det låg till med mordet på OP.
Skulle dokumentet inte vara sant, så visste Algernon åtminstone en hel del om OPs inblandning i borfors och nobel industriers smuggling av vapenprodukter av alla möjliga olika slag.
Algernon var under en väldig press. Hans egen roll som krigsmaterielinspektör skulle bli starkt ifrågasatt (offentligt) inom kort. Hur skulle han kunna förklara sitt agerande? Och skulle någon rulla upp hans förflutna på SSI? Kort sagt: Algernon satt riktigt brunt till. Och det visste han. Bättre än någon annan.

Att anhöriga inte hade kunnat tro att han skulle begå självmord är inte helt konstigt. Det förekommer att folk tar självmord utan att omgivningen har märkt något konstigt alls.
Citera
2011-05-22, 22:36
Medlem
Grandiosos avatar
Det är fruktansvärt ruskigt allt det här med det världsomspännande "nätverket" GLADIO.

Också kallat: CIA:s blodiga svärd.
Ett svärd som hemsökt Europa med terror, mord, bombattentat, tortyr och militärkupper sedan
1950-talet. I juli 1990 förklarade två tidigare CIA-agenter i Italiensk TV att mordet på
Olof Palme var organiserat av P2-logen på order av CIA och utfört av Gladio.
Motivet var att Palme stod i vägen för CIA:s vapenleveranser till Iran.

Vågar man sätta någon tilltro till dessa sensationella uppgifter som väl har dryftats i tråden
i och för sig tidigare?

Svenska Gladio är inte upplöst om någon trodde det. Organisationen heter numera: IB03
och kallas internt för "Rear Guard". En viss Bertil Häggman i Ängelholm styr och ställer
tydligen i ledningen. Detta har nämnts för ett tag sedan, men kan tåla att påminnas om.
Primärt gällde kommunistbekämpning för nätverket, men allt har uppenbarligen spårat ur i
ren terrorism och annat elände. Det har nästlat in sig mycket hårdföra och hänsynslösa
nyfascister och högerextremister i de omfattande leden av folk och de har inte varit sena
att vara behjälpliga vid diverse mycket noga planlagda och ondsinta destabiliseringsaktioner.
Allltså; syftande till att framkalla kaos och panik i vissa stater genom till synes helt vansinniga
och meningslösa blodsdåd, som exempelvis i Belgien för ett antal år sedan, vilket i sin tur ska bana
vägen för maktskiften där extrema högerpartier övertar tronen.
Extremvänstern fick skulden, vilket ju också var meningen, och så har det rullat på.
I Italien och annorstädes.

Mycket, mycket ruskigt som sagt, och hemskt fascinerande samtidigt.

Frågan är alltså: Stod Gladio bakom statsminister Olof Palmes död?

Mera om fenomenet står att läsa här nedan:

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html
Senast redigerad av Grandioso 2011-05-22 kl. 22:58.
Citera
2011-05-22, 22:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Aha, kanske förklarar varför man inte får svar...
Citera
2011-05-22, 22:59
Bannlyst
Citat:

Ja, tror du är mycket intresserad av det här faktiskt...vi får se, men fixa gärna något sätt man kan kontakta dig på.
Citera
2011-05-22, 23:05
Medlem
I gruppen "Åkes gubbar" är det ett flertal som har genomgått olika jägarutbildningar
inom krigsmakten och många av dem hade officersutbildning. Alltså fullgod kompetens
för mordkommandouppdrag. Mollvik brukar hävda att ingen av dem hatade Palme så
mycket att de skulle klara att skjuta honom. Där har han fel. Pm A,B och C som var
ledargestalterna,pm F(som var officer) och pm I(som var chef för dem som tillhörde
A-turen vid vd 1) har alla gjort sig kända för ett närmast patologiskt Palmehat och
har t ex inför chockade vittnen brutit ut i besinningslösa hatattacker mot Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in