Citat:
Det är inte helt lätt att helt få kläm på, tycker jag. Spindeln Palme var i många och klättrade, ställde sig in, försökte medla; han hade en minst sagt för stor rock på sig (anser jag). Det fanns många som inte litade på honom för fem öre, i alla möjliga led, kanske mest inom Socialdemokratin?
Värt att tänka på, Palme var 59 när han sköts, han hade inte många år kvar som betydande politiker, fem år kanske? Och det var sannolikt sista gången han vid tidpunkten för mordet var statsminister.
Man skulle ju kunna säga att mordet på OP borde ha sketts många år tidigare? Varför nu, när han egentligen var på väg mo folkpension?
Att OP varit en nagel i ögat på både äst och väst och arabvärlden, råder det inga tvivel om.
Värt att tänka på, Palme var 59 när han sköts, han hade inte många år kvar som betydande politiker, fem år kanske? Och det var sannolikt sista gången han vid tidpunkten för mordet var statsminister.
Man skulle ju kunna säga att mordet på OP borde ha sketts många år tidigare? Varför nu, när han egentligen var på väg mo folkpension?
Att OP varit en nagel i ögat på både äst och väst och arabvärlden, råder det inga tvivel om.
Ja, han var väl kontroversiell och ansågs opålitlig både lite här och där kanske och framförallt tidigare, som du säger. Och många här hemma ogillade den personliga framtoningen.
Jag håller med om att han var lite utdaterad 1986. Tycker detta framgår i partiledardebatten hösten 1985 där en farbror sitter och bläddrar i sina papper https://www.svtplay.se/video/843PkPK/oppet-arkiv-partiledardebatt-1985.
Det jag far efter här är dock sakliga motiv hos en höggradigt organiserad anstiftare. Vilken skillnad det konkret skulle göra enligt föreslagna sådana intressen om Palme inte fanns istället för fanns i livet.
Att ogilla personen Palme, tycka han är äcklig eller opålitlig kan duga för vissa kategorier GM, men knappast för de stora sammansvärjningarna som väl snarare torde företa sig det extrema att avrätta en statsminister för att uppnå en viss konkret vinning?
Men vad blev egentligen de i dessa hänseenden relevanta skillnaderna i tillvarons beskaffenhet efter februari 1986?
14751-07-B