Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-21, 20:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det är inte helt lätt att helt få kläm på, tycker jag. Spindeln Palme var i många och klättrade, ställde sig in, försökte medla; han hade en minst sagt för stor rock på sig (anser jag). Det fanns många som inte litade på honom för fem öre, i alla möjliga led, kanske mest inom Socialdemokratin?

Värt att tänka på, Palme var 59 när han sköts, han hade inte många år kvar som betydande politiker, fem år kanske? Och det var sannolikt sista gången han vid tidpunkten för mordet var statsminister.

Man skulle ju kunna säga att mordet på OP borde ha sketts många år tidigare? Varför nu, när han egentligen var på väg mo folkpension?

Att OP varit en nagel i ögat på både äst och väst och arabvärlden, råder det inga tvivel om.

Ja, han var väl kontroversiell och ansågs opålitlig både lite här och där kanske och framförallt tidigare, som du säger. Och många här hemma ogillade den personliga framtoningen.

Jag håller med om att han var lite utdaterad 1986. Tycker detta framgår i partiledardebatten hösten 1985 där en farbror sitter och bläddrar i sina papper https://www.svtplay.se/video/843PkPK/oppet-arkiv-partiledardebatt-1985.

Det jag far efter här är dock sakliga motiv hos en höggradigt organiserad anstiftare. Vilken skillnad det konkret skulle göra enligt föreslagna sådana intressen om Palme inte fanns istället för fanns i livet.

Att ogilla personen Palme, tycka han är äcklig eller opålitlig kan duga för vissa kategorier GM, men knappast för de stora sammansvärjningarna som väl snarare torde företa sig det extrema att avrätta en statsminister för att uppnå en viss konkret vinning?

Men vad blev egentligen de i dessa hänseenden relevanta skillnaderna i tillvarons beskaffenhet efter februari 1986?
Citera
2022-12-21, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, han var väl kontroversiell och ansågs opålitlig både lite här och där kanske och framförallt tidigare, som du säger. Och många här hemma ogillade den personliga framtoningen.

Jag håller med om att han var lite utdaterad 1986. Tycker detta framgår i partiledardebatten hösten 1985 där en farbror sitter och bläddrar i sina papper https://www.svtplay.se/video/843PkPK/oppet-arkiv-partiledardebatt-1985.

Det jag far efter här är dock sakliga motiv hos en höggradigt organiserad anstiftare. Vilken skillnad det konkret skulle göra enligt föreslagna sådana intressen om Palme inte fanns istället för fanns i livet.

Att ogilla personen Palme, tycka han är äcklig eller opålitlig kan duga för vissa kategorier GM, men knappast för de stora sammansvärjningarna som väl snarare torde företa sig det extrema att avrätta en statsminister för att uppnå en viss konkret vinning?

Men vad blev egentligen de i dessa hänseenden relevanta skillnaderna i tillvarons beskaffenhet efter februari 1986?

Jag förstår hur du tänker, och resonerar i stort lika.

Som du var inne på, Palme hade en mycket speciell uppsyn, han var dessutom rapp i käften, pulvriserade gärna sina meningsmotståndare i debatter eller samtal. Han lär ha betett sig lika mot i princip alla, oavsett om de satt de egna partiet, han sårade nog många. Och det är ju heller ingen främmande tanke, att gubbarna och kvinnorna bakom honom började ledsna, ville åt hans plats, att det skulle bli ett slags paradigmskifte inom Socialdemokratin - vilket delvis skedde efter mordet. Vissa dagar ser jag detta rent av som ett stark motiv. Lägg där till på uppropet inom marinen med Hans Von Hoffsten vid rodret.

Jag kan tänka mig, att folk både inom partiet och marinen var livrädda för vad den bitvis nyckfulle Palme skulle hitta på i Moskva. Jag tror mer på nyss två nämnda grupper än att Sovjet och USA eller PKK skulle vara inblandade. Dessutom får jag för mig att nyss nämnda borde vara rätt skickliga på att "städa upp" efter modet. Inte omöjligt att några från deras grupper hade direkt linor intill både PU och SÄPO, vilket underlättade. Kittlade tankar iaf.
Citera
2022-12-21, 21:00
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag förstår hur du tänker, och resonerar i stort lika.

Som du var inne på, Palme hade en mycket speciell uppsyn, han var dessutom rapp i käften, pulvriserade gärna sina meningsmotståndare i debatter eller samtal. Han lär ha betett sig lika mot i princip alla, oavsett om de satt de egna partiet, han sårade nog många. Och det är ju heller ingen främmande tanke, att gubbarna och kvinnorna bakom honom började ledsna, ville åt hans plats, att det skulle bli ett slags paradigmskifte inom Socialdemokratin - vilket delvis skedde efter mordet. Vissa dagar ser jag detta rent av som ett stark motiv. Lägg där till på uppropet inom marinen med Hans Von Hoffsten vid rodret.

Jag kan tänka mig, att folk både inom partiet och marinen var livrädda för vad den bitvis nyckfulle Palme skulle hitta på i Moskva. Jag tror mer på nyss två nämnda grupper än att Sovjet och USA eller PKK skulle vara inblandade. Dessutom får jag för mig att nyss nämnda borde vara rätt skickliga på att "städa upp" efter modet. Inte omöjligt att några från deras grupper hade direkt linor intill både PU och SÄPO, vilket underlättade. Kittlade tankar iaf.
Tror du att folk inom partiet skulle vara byxade att städa upp efter sig? det faller på sin egen rimlighet. marinen möjligtvis byxade. Nä, Sovjet som i sin tur lagt ut det på PKK för att slippa att fronta direkt. dubbel uppsida för cccp.
Citera
2022-12-21, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Tror du att folk inom partiet skulle vara byxade att städa upp efter sig? det faller på sin egen rimlighet. marinen möjligtvis byxade. Nä, Sovjet som i sin tur lagt ut det på PKK för att slippa att fronta direkt. dubbel uppsida för cccp.

Inte omöjligt. Ja, jag har svårt att se de socialdemokratiska ministrarna rusar omkring i blåställ och gör rent hus :-) Min gissning är att de överlät detta på mindre ljusskygga figurer nattetid, på ett snabbt och smidigt sätt.

Håller också dörren på PKKK, av flera orsaker, och Hans Holmér var banne mig inte den djubelåsna som många vill göra gällande.
Citera
2022-12-21, 21:23
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

En av de saker som tagits upp i denna tråd är lagändringsförslaget - proportionen - att polismyndighetens anställda ska underställas ockupationsmakten om landet ockuperas.

Citat:
Proportionen drogs tillbaka.
Citera
2022-12-21, 21:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
En av de saker som tagits upp i denna tråd är lagändringsförslaget - proportionen - att polismyndighetens anställda ska underställas ockupationsmakten om landet ockuperas.

Proportionen drogs tillbaka.

Propositionen?

Vilken då?
Citera
2022-12-21, 22:04
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Propositionen?

Vilken då?
Denna antar jag:
1985-11-28 Proposition 1985/86:15 om polisens ställning i krig

Det har tagits upp här i tråden några gånger.

En intressant upptäckt är att Hans Holmér tycks blivit chef över en kuppförsvarsorganisation, D-sektionen.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2022-12-21, 22:15
Medlem
Lite Walkie-Talkie.

Två män med Walkie-Talkie nära Johannes kyrka.
Ska ha setts varje kväll sista veckan i februari till och med mordkvällen.
Mellan klockan 22,00 till 23,00

https://drive.google.com/file/d/11vcp9ZCoFcaaiv9iGgWfHJ8mdcDuXGQq/view
19930614 EAC 15072
Citera
2022-12-22, 09:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Denna antar jag:
1985-11-28 Proposition 1985/86:15 om polisens ställning i krig

Ok, tack.

Det är möjligt att den saken skulle kunnat trigga någon udda figur.

Dock kan jag inte se orsakssambandet skjuta Palme och avslag av proposition. Det som finns är ett tidsmässigt sammanfall.

Propositionen (som föredrogs av justitieministern) faller i Justitieutskottet våren 1986. Det finns ingen majoritet för den i Riksdagen.

Regeringen drar inte tillbaka propositionen. Att Palme mördats hade av allt att döma inget med dess öde att göra.
Citera
2022-12-22, 10:39
Medlem
Citat:
Det finns en aspekt på frågan om attentatets tänkbara grad av organisering som brukar nämnas bara snabbt i förbifarten, om alls.

Den gäller vad föreslagna anstiftare kunde tänkas ha att objektivt sett vinna på att personen OP togs av daga. Stryker här ensamagerande GM, sekteristisk organisering och känslomässiga motiv grundade i uppfattningar om personen Palme.

Vilken politik/policy eller vilka beslut blev som en konsekvens av mordet annorlunda, eller kunde tänkas bli det, på sätt som gagnade en "sakligt" agerande organisation?

Att ett företag/organisation/stat låter avrätta en statsminister som problemlösning innebär givetvis en oerhörd insats och risk. I andra vågskålen bör då finnas tydliga, konkreta och betydande vinster att göra.

Med facit i hand, vilka blev dessa i relation till föreslagna sammansvärjningar i ärendet MOP?

Har svårt att se MOP som del av nån sorts storpolitisk agenda just för att det är svårt att se vinningen. Ställt mot den uppenbara risken som sagt.

Men ska man titta på rent rationella motiv helt utan känslomässig koppling till personen Palme är det väl alltid relevant att följa pengarna. Mot personer som potentiellt hotar transaktioner i miljardklassen finns det alltid en mer eller mindre slumrande hotbild.
Citera
2022-12-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ok, tack.

Dock kan jag inte se orsakssambandet skjuta Palme och avslag av proposition. Det som finns är ett tidsmässigt sammanfall.

Propositionen (som föredrogs av justitieministern) faller i Justitieutskottet våren 1986. Det finns ingen majoritet för den i Riksdagen.

Regeringen drar inte tillbaka propositionen. Att Palme mördats hade av allt att döma inget med dess öde att göra.

Det är ju ingen tvekan om att retoriken inom vissa kretsar inom militären och totalförsvaret var att propositionen var ytterligare ett bevis på att Palme skulle sälja ut Sverige till Sovjet. Man kan kalla dem "kuffar" men de var inte enstaka utan 1000-tals och deras åsikt var att frågan inte var OM utan NÄR som ockupationen skulle ske. Sen om de mördade Palme är en annan sak men där fanns säkert folk som skulle kunna tänka sig att göra det. Jag tror inte folk kan förstå hur resonemanget gick på den tiden och jag kan mycket väl tänka mig att någon liten gruppering med rätt personer på rätt platser kan utföra detta, utan någon stor organisation i ryggen.

Boken "Kameleonterna" (1984) av pseudonymen Lars-Göran Hed tar upp ämnet. Hela förordet ägnas åt denna proposition och tankar kring kuppförsvaret och polisens roll vid en ockupation.

Här förhörs polisen Hans Lundmark av PU om boken (tyvärr sönder-maskat som vanligt). Det var han som enligt en uppgiftslämnare ska ha varit med vid det så kallade "Norrköpingsmötet". Han ska även ha tillhört IB tidigare. Boken har sin utgångspunkt i Norrköping så det är väl troligt att någon med koppling till staden samt till polisen och militären har skrivit boken.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag14751-07-B
Senast redigerad av sulfint 2022-12-22 kl. 10:54.
Citera
2022-12-22, 11:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Regeringen drar inte tillbaka propositionen.
Okay, tack. Att den drogs tillbaka tog jag från tråden.

Citat:
Ok, tack.

(...)
Att Palme mördats hade av allt att döma inget med dess öde att göra.
Varför måste du ha ett orsakssamband mellan mordet och något som händer efter mordet? Det kräver både att stödet i riksdagen var avgjort i februari och att mördaren kände till det.

Det centrala är inte vad Palme påverkade. Det centrala är vad några/någon filur trodde Palme påverkade. Hur mycket harm väckte Palme hos någon, hur lite tillit hade man? Vilka föreställningar kan växa fram om vad Palme kan tänkas göra? Vad kan man kohandla med VPK om? Vad kommer nästa proposition inom ämnet innehålla?

Intressant att sossarna inte fick stöd. VPK måste ha gett den kalla handen då?
Senast redigerad av Schlesien 2022-12-22 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in