Glöm inte att grandmannen är mördaren också! Han sprang hem, bytte jacka och teleporterade sig sedan till platsen.
Haha...precis. Att mördaren skulle ha röjt sig vid biografens entré och därifrån följt efter makarna Palme är ju inte på något sätt fastställt. Fast för Palmeutredningen verkar detta scenario vara det enda tänkbara. Detta visade sig ju också väldigt tydligt i gärningsmannaprofilen som togs fram.
Intressant att Bergenstrand dog (på sin post) kort efter att han börjat tala:
Under mitt arbete med Landsförrädaren har jag intervjuat inblandade i bland annat ubåtskränkningarna i Sverige på 1980-talet. Dessutom personal inom säkerhetspolisen, militära underrättelsetjänsten och FRA. Svenskar och utlänningar, militärer och civila. De flesta vill vara anonyma, andra inte. Jag vill speciellt tacka Klas Bergenstrand som gav mig viktiga pusselbitar. Bergenstrand var, då jag kontaktade honom hösten 2006, generaldirektör på Säkerhetspolisen och han refererade bland annat till hemligstämplade dokument från Säkerhetspolisens arkiv. Jag nämner hans namn eftersom han dog kort efter våra samtal i januari 2007.
Ja, det är lite märkligt men ändå typiskt för hela den här historien
Förutom att Bergenstrand var kontroversiell som Säpochef (se ovan citerade rapport) så var han också väl underrättad om mördarjakten i inledningsskedet. Från SOU 1999:88:
Den inledande organisationen av spaningsarbetet
Under mordnatten hade biträdande länspolismästaren Gösta Welander ansvaret för polisens arbete. När länspolismästaren Hans Holmér anlände på förmiddagen den 1 mars övertog han ledningen samt började omgående samordna och organisera polisarbetet. Han skapade den s.k. ledningsgruppen. I denna ingick ett antal chefspersoner, som företrädde avdelningar som skulle vara engagerade i mordutred- ningen. Ledningsgruppen speglade alltså sammansättningen av den polisstyrka som engagerades. I gruppen ingick också en representant (”observatör”) från Justitiedepartementet, departementsrådet Klas Bergenstrand.
Gruppen tog form redan den 1 mars. Något formellt beslut om dess tillblivelse och sammansättning synes inte ha fattats. Den torde ha varit ett resultat av Hans Holmérs fortlöpande överväganden.
Som exempel kan nämnas bakgrunden till att en representant för Justitiedepartementet kom att ingå. Klas Bergenstrand fick på morgo- nen den 1 mars av statssekreteraren Harald Fälth i uppdrag att ta kontakt med polisledningen för att skaffa information om spanings- läget. Det ledde till att han inbjöds till polishuset av Gösta Welander. Bergenstrand begav sig dit efter att ha fått klartecken från Harald Fälth. Justitieministern Sten Wickbom fick information om arrangemanget och gav sitt tysta samtycke. ”Några principiella överväganden i fråga om regeringens inhämtande av information från polisen på detta sätt under den fortsatta mordutredningen gjordes inte då”, skriver Jurist- kommissionen. När Hans Holmér anlände anmälde Bergenstrand sin närvaro. Hans Holmér tyckte det var bra att departementet fanns på plats med en representant. Senare under dagen hade Hans Holmér en kontakt med justitieministern varvid det överenskoms att Bergenstrand skulle fungera som kontaktman mellan polisen och regeringen. Jurist- kommissionen konstaterar att något formellt beslut angående detta uppdrag aldrig fattades.
Man kan undra vad Bergenstrand han ge för information till Jallai innan han hastigt avled. AJ har ju lovat att publicera mer material på sin hemsida eftersom. Hoppas han håller det löftet.
Och nej, jag är inte köpt av AJ, men ni får gärna ge mig cred för att ha avslöjat hans närvaro i tråden
Senast redigerad av hweyl 2011-05-19 kl. 10:16.
...Att Engström var GM är en möjlighet bland flera.....Någon nämde Algernon. Finns det någon tydlig koppling mellan honom och Palme?...
Att Engström skulle vara gm är ändå osannolikt. Han hade mer att vinna på att spela gm medan proffsen gjorde jobbet och ännu mer att vinna på att läcka utvalda fakta till Holmér så att denne aldrig skulle kunna bli säker på vilka som ljög. Mest sannolikt försökte han både och.
Algernon visste att marinofficerarna med Ljung och Schuback i spetsen som format Frihetsrörelsen betraktade Palme som landsförrädare och att denna inställning var planterad hos NATO. Enligt det "cosmic top secret" protokoll som Alsén kunde visa hade NATO beslutat att med all nödvändighet hindra Moskvaresan och Palmes idé om kärnvapenfri zon. Vem hade Algernon då kunnat varna om inte Palme direkt när t o m Skräpo förnekade allvaret? / Ove M
Man kan undra vad Bergenstrand han ge för information till Jallai innan han hastigt avled. AJ har ju lovat att publicera mer material på sin hemsida eftersom. Hoppas han håller det löftet.
Och nej, jag är inte köpt av AJ, men ni får gärna ge mig cred för att ha avslöjat hans närvaro i tråden
Ja, jag hejjar också på AJ,just nu, utan att vara köpt... men jag avslöjade honom före, se mitt inlägg om "kända författare"... ... hat t.o.m stödköpt hans bok idag...
Senast redigerad av heheho 2011-05-19 kl. 12:14.
Intressant att Bergenstrand dog (på sin post) kort efter att han börjat tala:
Under mitt arbete med Landsförrädaren har jag intervjuat inblandade i bland annat ubåtskränkningarna i Sverige på 1980-talet....En annan källa som jag fick kännedom om var den amerikanske undersökande journalisten Allan Francovich.
Han dog i en hjärtattack i USA 1997 under sitt arbete med en dokumentär om Palmemordet.
Detta får mig att tänka på Caspar Weinberger som också dog bara ett par veckor efter att han framträtt i svensk TV och erkände att det var NATO:s ubåtar som hade blivit jagade i svenska skärgården. Efter den ändå NATO-trogne Tunanders grävande i de faktiska förhållandena kring ubåtsjakterna så kan man undra om inte också navigatören på U137 var köpt för att ingå i en hemlig NATO-övning. Marinofficerarna som gick bakom ryggen på varandra för att själva kunna platsa hos NATO blev de verkliga landsförrädarna för både Sovjet och Sverige gissar jag. / Ove M
Att Engström skulle vara gm är ändå osannolikt. Han hade mer att vinna på att spela gm medan proffsen gjorde jobbet och ännu mer att vinna på att läcka utvalda fakta till Holmér så att denne aldrig skulle kunna bli säker på vilka som ljög. Mest sannolikt försökte han både och.
Algernon visste att marinofficerarna med Ljung och Schuback i spetsen som format Frihetsrörelsen betraktade Palme som landsförrädare och att denna inställning var planterad hos NATO. Enligt det "cosmic top secret" protokoll som Alsén kunde visa hade NATO beslutat att med all nödvändighet hindra Moskvaresan och Palmes idé om kärnvapenfri zon. Vem hade Algernon då kunnat varna om inte Palme direkt när t o m Skräpo förnekade allvaret? / Ove M
Detta får mig att tänka på Caspar Weinberger som också dog bara ett par veckor efter att han framträtt i svensk TV och erkände att det var NATO:s ubåtar som hade blivit jagade i svenska skärgården..... / Ove M
Visst var Caspars död otroligt mystisk...
Colby, Weinberger, Bergenstrand, Casellton.... läs gärna denna sida angående den hög dödsfall som alltför sällan nämns i dessa sammanhang:
Det är sannolikt listigare än så för Alsén var inte den som lät sig luras så lätt. Stämpeln är givetvis ett falsarium för att det möjligen äkta dokumentet skall kunna droppas utan att någonsin behöva bli trovärdigt. / Ove M
Haha...precis. Att mördaren skulle ha röjt sig vid biografens entré och därifrån följt efter makarna Palme är ju inte på något sätt fastställt. Fast för Palmeutredningen verkar detta scenario vara det enda tänkbara. Detta visade sig ju också väldigt tydligt i gärningsmannaprofilen som togs fram.
Märkligt att Robert Aschberg som annars brukar kunna sniffa sig till bullshit tror på CP. "Pettersson kan ha tagit läkemedel som gjorde att han klarade lögndetektorn". Mm.