2011-05-17, 14:05
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Att mannen vid Dekorima höjde ett vapen som vittnen sen såg rök ur talar ju onekligen för att det var han som sköt...Du skrev tidigare något i stilen "vapenreplika med rökeffekt". Varför den personen då likväl inte skulle kunna skjuta är i alla fall för mig oförståeligt.
Flera har velat dra på sig uppmärksamheten och tycks ha inväntat signaler från olika håll utefter en uppgjord flyktväg där avbytare funnits utplacerade. Att bli falskt utpekad gm kan säkert ge även de snällaste som exv. VG en kick och är inte alls svåra att rekrytera för hemligt uppdrag. Riktigt elaka kan t o m ha sminkat sig och klätt ut sig för att likna en i förväg utpekad falsk gm. För att inte tala om alla falska vittnen som i god tro velat göra en insats för att förenkla rättvisan....
I första hand gäller ju att förvilla vittnen av alla de slag i efterföljande stafettlopp. Oavsett om dådet lyckas eller ej skall den anstiftande organisationen aldrig gå att spåra och så kan man pröva nästa tillfälle med samma metod. Mot OP var detta knappast första lyckade försök eller enda mordplan som gällde. / Ove M
Citera
2011-05-17, 14:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Du har vid flera tillfällen nämnt Aspling, hur kommer han in i bilden; socialminister 62-76 och nära vän till Erlander, vad var hans motiv i så fall??
Aspling är CIA-kontakten som umgicks med Colby på Erlanders tid och den som även OP hade fått absolut förtroende för. Familjerna umgicks och firade sportlov tillsammans. Aspling var den som sist ringde och gav återbud till att mötas efter bion där de brukade ses men Bo Toresson hade denna gång meddelat att någon annan kunde komma istället.
Toresson visste troligen om planen då han precis som Alf Karlsson hade avfärdat konkreta varningar från olika håll månader i förväg. Tunander ägnar ett par sidor i sin deckartravestering från -97 om denna SAP inblandning men utesluter just denna text i ett samtida PM. Frågan var tydligen alltför känslig för att vilja läsas av någon på ansvarig nivå. / Ove M
Citera
2011-05-17, 15:15
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Plötsligt kom ett par gubbar och pekade i olika riktningar samtidigt som de fotograferade minnesplattan. En ung söt tjej ropade från en bil och ville snacka mera med mig "som förut" och ha mitt telefonnummer om vi inte kunde ses igen. Allt verkade arrangerat. Tydligen finns hur mycket resurser som helst för de hemligas lekar. / Ove M

Har du glömt att ta dina piller idag? Vad dillar du om?
Citera
2011-05-17, 15:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
... Det går inte att säga att GM var vältränad utifrån vittnesuppgifterna....Att han är god skytt vet vi inte heller något om. Att träffa rätt på 30 cm håll klarar vilket klantarsel som helst. Skottet mot Lisbeth är ju en miss, i alla fall om avsikten var att döda eller allvarligt skada.
Våldserfarenhet låter rimligt. Det krävs för att mörda någon på öppen gata. Antingen det eller att man är helt jävla galen. Eller både och.
Det är ju klarlagt att vissa personer som figurerat i utredningen varit på resor till Syd Afrika på olika "uppdrag" (det står tidigare i tråden om vilka i alla fall några av dom är och lite om vad man har haft för sig). Jag misstänker att man varit där och tränat. På svarta. Mördat folk helt enkelt. Det kan förståss ha åkt flera på sådana resor som vi inte känner till.
Det behövs mycket träning eller sanslöst hat för att förmå sig till att skjuta mot den man kan se i ögonen. Lasermannen klarade det inte förrän efter flera försök och polisen önskar sig avsågade hagelgevär för att stå emot galningarna. Sådana som fått öva skarpt på folk i Sydafrika är tack och lov ännu inte så vanliga bland svenskar. Av denna anledning försökte man i första hand värva säkra prickskyttar för MOP medan andra fick agera syndabockar på närmre håll. Skottet som antogs vara avsett för LP kom i vilket fall från ett annat håll och tjänade helt säkert ett annat syfte. / Ove M
Citera
2011-05-17, 15:51
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
... Hela idén med att placera ut falska kulor är helknsaig.... Men att dra upp sådana saker som gamal polis sätter ju fart på somliga. Antingen sa han så fär att han på allvar trodde det (mindre troligt) eller för att skapa förvirring eller som ett practical joke.
Det är inte så att Lange är "Enskedemannen"?
Mest troligt är väl att just mordkulan byttes ut redan på väg till SKL och sedan lämnades över som trofé till det brödraskap som finansierat verksamheten i vissa poliskretsar. Det fanns ju ett antal preparerade kulor av samma sort som Östling lär ha delat ut som minne till sina tappra deltagare i spelet. Om Wincent Lange då skulle vara den åsyftade Enskedemannen "på andra sidan" kan ju förklara en del. / Ove M
Citera
2011-05-17, 15:51
Medlem
Någon nämnde tidigare i tråden att Donald Forsberg var "pappa" till CP spåret. Var kommer de uppgifterna ifrån och nånstans man kan läsa mer om det ?
Citera
2011-05-17, 16:07
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Trådens konspiration?
Baserat på bl.a. följande inlägg i tråden
https://www.flashback.org/p28158172#p28158172
https://www.flashback.org/p28157287#p28157287
dristar jag mig till en vågad slutsats:
1. ja37viggen har lurat kalsongerna av uddis(s).
eller
2. ja37viggen och uddis(s) är trådens största konspiratörer....
Låt mig gissa på 1:an. Viggen gick att resonera med medan Uddis var hopplös av andra skäl men båda var lika seriösa. Alla gillar vi Jallai trots rakt motsatta förhoppningar om vad det är han vill avslöja. Jallai lurar kalsongerna av hela Skräpo kan jag tänka. / Ove M
Citera
2011-05-17, 16:14
Bannlyst
Satt och ströläste lite på It Demokrati och LR's teori. Sammanfattning:

Citat:
Anti Avsan sköt Palme med två bröstskott under ett mötesscenario men han trodde att han sköt Sigge Cedergren men egentligen var det ett kidnappningsförsök på Sigge för att hjälpa Palme få tillbaka Harvard-akterna.

http://myamaricia.files.wordpress.com/2011/04/polar-bear-face-palm_thumbnail.jpg
Citera
2011-05-17, 16:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Ändrad / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-05-17 kl. 16:32.
Citera
2011-05-17, 16:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Satt och ströläste lite på It Demokrati och LR's teori. Sammanfattning:
Citat:
Anti Avsan sköt Palme med två bröstskott under ett mötesscenario men han trodde att han sköt Sigge Cedergren men egentligen var det ett kidnappningsförsök på Sigge för att hjälpa Palme få tillbaka Harvard-akterna.
Det här är så typiskt. De flesta som en gång kommit för nära någon brännpunkt tvingas snart göra bort sig på ett eller annat sätt för att ö h t kunna fortsätta sitt liv med något av sina intressen. / Ove M
Citera
2011-05-17, 17:11
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Låt mig gissa på 1:an. Viggen gick att resonera med medan Uddis var hopplös av andra skäl men båda var lika seriösa. Alla gillar vi Jallai trots rakt motsatta förhoppningar om vad det är han vill avslöja. Jallai lurar kalsongerna av hela Skräpo kan jag tänka. / Ove M

Ja, om vi ska utesluta falskspel på hög nivå är det ju ettan som är troligast.
Senast redigerad av hweyl 2011-05-17 kl. 17:12. Anledning: stavfel
Citera
2011-05-17, 17:32
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Jag fattar verkligen inte.

Lyssna på p3 dok om DC3:an, ca 55.20 in i programet, så trillar nog poletten ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in