Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-02, 20:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Herr Gunnarssons kontaktnät upphör aldrig att fascinera.

Det visar sig att Röda-Kors-Thomas är representant för Contra i Uppsala län en kort period, nämligen sommaren 1982. Contra nr 4/1982.

Röda Korset låter förstås finare, när man förhörs om sin tid med VG på mordkvällen.

Här finns det några stenar att vända på för att citera den nuvarande statsministern.

Om vi fortsätter att botanisera i gode Viktors Gunnarssons telefonbok, så dyker Lars Carlzon upp. Tyvärr utan någonsomhelst mer information som adress eller telefonnummer.

Det fanns fyra LC i Sverige vid MOP, varav ett barn. En hade precis ändrat stavningen från Karlsson, han går bort.

Det innebär att det kan vara fråga om DDR-Carlzon, dvs den fd biskopen i Stockholm 1979-1984, Lars Carlzon.

Denne prästman, som prästvigde tyskfödda Antje Jackélen och var framträdande i Sjömanskyrkan bland annat som generalsekreterare i tio år, ersatte 1987 Stellan Arvidsson som ordförande i föreningen DDR-Sverige. I föreningens medlemsblad skrev han i slutet av 1989 vid tiden för murens fall: "vår beundran kvarstår för allt det goda som ändå uträttats under DDRs fyrtio år".

Givet LC engagemang i Sjömanskyrkan och VG kyrkokopplingar i övrigt och flackande till många länder gör det att oddsen sjunker för att biskopen verkligen fanns i telefonboken. Sannolikheten borde vara en bra bit över 50 %, eftersom den återstående kandidaten var 23 år gammal och bodde i Norrköping sedan barnsben.

Man blir inte ordförande i en sådan förening, om inte diktaturen har fullständigt förtroende för dig. Det är en spännande tanke att VG kände LC vid tiden för MOP.
Senast redigerad av 14thInt 2022-08-02 kl. 20:54.
Citera
2022-08-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Ja mordet på Mattes far har kopplingar till MOP, men mest indirekt enligt honom själv i sommarpratet. Alla hans tillgångar skinnades och när Matte processade dök personer inblandade i MOP upp i ärendet. En domare tror jag det var, det var då Matte började gräva i statsministermordet. Han berättade historien i sommarpratet förra veckan https://swebbtv.se/w/vipV5goqGdzrgC5dypwbzX

En helt förfärlig historia som den beskrivs.
Jag begriper dock inte hur det kan finnas ljudfiler från flera mord som skedde i anslutning och vad det skulle vara frågan om, men med tanke på det mycket personliga som berättas tänker jag inte ifrågasätta något.
Politikern i fråga som ska ha varit med i den historien som berättas är alltså med största sannolikhet Avsan och det är kopplingen till mop. Om det finns något mer konkret än så vet jag inte, men det lär väl framkomma från dem som har full koll på Mattes arbete.
Jag undrar lite varför Avsan kommer upp först nu.
Citera
2022-08-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittade den här beskrivningen på GF/ Tomas Tarendi

"Jag vet att den här killen inte har pass eller körkort. Därför jag hade problem med att få tag på foto. Han är lång. Han är lite robust kan man säga, han går som, ja du vet, ungefär som Krister då, även som 33-åringen, lite lant.. ja som han hade stora stövlar på sig. Han är relativt ljus och lite lockig i håret, ganska oren hy har han.

L: Det är taget 1985. Det är därför som det var viktigt att få fram ett som låg i tiden. Han ser inte likadan ut nu. Han är mera öppen i utseendet nu, håret lite uppåtkammat, kan man säga och ser lite stabilare ut nu tycker jag. Det som jag har slagit, jag pratade ju med och dom rätt mycket då, det var ju censur och jag som var där uppe.

Jag tittade lite grann på den här bilden, det är ju, det här rektangulära ansiktet som jag reagerar för, det är dom raka ögonbrynen, det är den här tydliga raka näsan, dom där utmärkande kindsidorna som hon pratade om som sen då kvarligger i ett markerat käkparti, men hon ... egentligen spetsen på hakan, utan ser ju käkpartiet bara. Smala läpparna och kanske framför allt så är det det här långa avståndet mellan näsans nedre del och övre delen på överläppen. Han har alltså markant, som du ser på fotot, långt, riktigt mustaschöverläpp så att säga. Hon berättade där att om hon såg den här vita överläppen och det är klart, det kan bli vitt, om han då är spänd i trynet när han gör det här.

Därför tycker jag då att det var intressant att fortsätta också, syna honom och jag ville se hur han rörde sig lite grann. Jag har alltså inget vapen. Och jag har motivet, motivet skulle då vara att han tyckte illa om Palme så att säga, och att han var lite halvtokig och det är en kille då som lever utanför samhället genom att han varken har pass eller körkort eller nånting annat.
Hans pappa ska vara en finne enligt uppgifter som skulle heta Po eller nåt sådant. Han har gott ställt den här killen. Han har alltså

inte jobbat tidigare sedan han blev av med jobbet på tryckeriet då -87. "

https://wpu.nu/wiki/Uppslag17242-00

19951026

Det är sjukt förvirrande, och även jag har fått för mig att Tommy Lindströms källa kan ha med Tarendi att göra, men D17241 har ingen bekräftad kopplings till Tarendi DH15848. Lindström,skälla har många likheter med Tarendi.
Citera
2022-08-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det är bra att du ifrågasätter.
Under WW2 Så utrotades Estlands judar.
Bland annat så var en Tarendi ökänd fängelsevakt i Tallinn.
Tomas pappa, sannolikt, Alon Tarendi utbildade sig efter kriget till arkitekt och flyttade såsmåningom till USA och Kanada.
Tomas konstnärskap ligger nära den eventuella faderns utbildning till arkitekt.
Tomas fader var sedermera diplomat i Kanada.
Det skulle i så fall innebära att fadern var anställd av Estland och Sovjetunionen.
Jag tror att jag har felbedömt Tarendi.
Tack

Jag har uppgifter som påstår (och till viss del pekar på) att Tarendis egentliga far var Nazist (namn finns) men att Alon blev styvfar.
Har även bild där Alon och samme nazist gör ett hemligt handslag framför vita huset.

Vad har du för uppgifter om Alon och hans arbete som diplomat?
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-03 kl. 02:06.
Citera
2022-08-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Vilket var signalement på Tomas Tarendi?

Jag har bilder på honom.

Cendréfärgat hår.
Ca 185
Stabilt byggd
Förmåga att förändra sitt utseende.
Stålbågade glasögon samt även med plastbågar.
Ljusare hår vid yngre ålder.
Inte oren hy
Lunkande gång pga skadad fot.

Om någon kan hitta en bild på Sigge Cedergren a ca 1975 så har jag eventuellt en bild där Tarendi bär Siemens i sin famn
Citera
2022-08-03, 01:22
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer på längd, hårfärg, kroppsbyggnad mm. Där kan ju t ex hårfärg vara annorlunda nu mot 1986. Jag har inte lyckats hitta någon info på nätet men tänkte att någon här kanske vet.

Jag tror hans hårfärg blivit lite mindre rödaktig på senare år.
Citera
2022-08-03, 01:23
Medlem
Citat:
Prova Facebook.
Fåfängan brukar alltid ge uttryck där.

Ofta med någon liten korrigering av namnet.
Det kan ta tid.

Har kollat mycket efter Tarendi på FB utan att lyckas.
Citera
2022-08-03, 01:26
Medlem
Citat:
Tack!

observera att det möjligen kan vara Tarendi som är Lindströms källa, men det är obekräftat. En hypotes jag funderat över ett tag dock…

Tarendi känner en fd flickvän/date till Lindström och båda har ju koll på konstvärlden i Stockholm…
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-03 kl. 01:29.
Citera
2022-08-03, 01:30
Medlem
Citat:
Det vet jag inte.
Har säkert målat något självporträtt.
Kanske fnns på nätet?
Han lever väl ännu?
Eller har jag missat hans död?!!!

Nej, han lever och bor i Stockholm. Har flera bilder. Hoppas få kontakt med honom innan det är för sent.
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-03 kl. 01:41.
Citera
2022-08-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
observera att det möjligen kan vara Tarendi som är Lindströms källa, men det är obekräftat. En hypotes jag funderat över ett tag dock…

Tarendi känner en fd flickvän/date till Lindström och båda har ju koll på konstvärlden i Stockholm…

Ok. Du hade ju dock mer säkra signalementsuppgifter så tack för dem.
Citera
2022-08-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl

Vad är egentligen känt om Tarendi?
Konstnär?
Galleri i Gamla Stan?
Palmehat.
Tillgång till en revolver?
Bekantskapskrets?
Senast redigerad av Sumer 2022-08-03 kl. 09:48.
Citera
2022-08-03, 11:19
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, hur såg då typiska organiserade attentat ut enligt dig?

Har tidigare tittat på flera hundra fall av attentat mot politiker, ämbetsmän, diplomater osv åren 1976-1996 i västvärlden. Kan repetera lite.

Hur såg organiserade sådana med skjutvapen typiskt ut?

-Man skjuter på förutsägbar plats, i eller i anslutning till offrets bostad, arbetsplats, fordon eller hotell.
-Man skjuter med flera skott
-Man skjuter i huvud och/eller bröst
-Man skjuter med pistol/automatpistol/annat automatvapen

Att förfölja ett tilltänkt offer på okänd rutt till fots i en stadskärna för att skjuta denne i steget på ”öppen gata” saknar i stort sett motsvarighet i materialet. Det enda motsvarande fall som finns är armenier som skjuter en turkisk diplomat i centrala Paris på sjuttiotalet.

När organiserade skjuter ett skott (nästan alltid ETA), så är det alltid mot huvudet. Organiserade skjuter i snitt 8 skott, ensamagerande 3 (ofta endast ett).

Att skjuta i ryggen är likaså ovanligt. Det finns 14 fall med endast skott i ryggen. Sju organiserade fall och sju ensamagerande. Ensamagerande utgör 7% av fallen i materialet, mycket stor överrepresentation således. Att skjuta med endast ett skott i ryggen praktiseras endast av ensamagerande.

Offer överlever i hälften av fallen skott i ryggen, inklusive i ryggraden. Huvudskott har dödlighet på 97%.

Du drar tokiga slutsatser av ditt faktainsamlande.

OP mördades på en förutsägbar plats, om vi antar att han var avlyssnad (vilket inte är bevisat, men ganska troligt).

Ett skott mot huvudet är inte alltid dödligt, medan ett skott mot kotpelarna i ryggraden är direkt dödligt. Huvudskott har definitivt inte en dödlighet på 97%!
42% säger den här studien: https://www.dailymail.co.uk/health/article-3879522/Gunshot-wounds-head-no-longer-fatal-Victims-42-chance-survival-study-reveals.html

Gärningsmannen smög sig upp precis intill offret för att vara säker på att träffa ryggraden. Då behövs endast ett skott.

Eugene de Kock har själv sagt att det är förödande att skjuta mer än ett skott, eftersom alla i närheten har fokus åt olika håll vid första skottet, men vid andra skottet har alla hunnit vända sig åt det håll ljudet kommer ifrån. Ett enda skott är alltså optimalt. Allt tyder på att andra skottet är ett vådaskott eftersom mördaren inte gör någon försök att skjuta ett tredje trots att han ser att Lisbet fortfarande lever, om hon nu skulle varit det andra tilltänkta offret.

Som du själv skriver på slutet så är det lika vanligt bland ensamagerande som organiserade att skjuta i ryggen, men sedan skriver du ändå att 7% är ensamagerande. Hur är det med matematiken egentligen?

Du får ursäkta, men ditt inlägg är fullt med fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in