Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-02, 11:37
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad var Robert Gustafssons initiala uppgifter?

GM bör nog ha varit varse AB.
Angående RG så var det detta jag tänkte på :
https://www.expressen.se/noje/robert-gustafsson-egna-ord-om-palmemordet-bestallningsjobb/
Vill eg. inte sätta fokus på just dessa - mer på det faktum att det fanns olika uppgifter som skulle kunna tyda på konspiration.
Citera
2022-08-02, 11:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Angående RG så var det detta jag tänkte på :
https://www.expressen.se/noje/robert-gustafsson-egna-ord-om-palmemordet-bestallningsjobb/
Vill eg. inte sätta fokus på just dessa - mer på det faktum att det fanns olika uppgifter som skulle kunna tyda på konspiration.

Aha, ok. Detta är ju sena uppgifter från honom.
De initiala är ju från 17/3 med uppföljning sedan i april 1986 och slutligen ett 2 timmars-förhör från 2019 mot bakgrund av allt han uttalat sig om i media.
https://drive.google.com/file/d/1PKIqscuskkOW5sBnStn_LULl9UqYQqG6/view

Sedan är det alltid "roligt" att hänvisa till detta.
Robert Gustafsson i Expressen 1995-01-17
https://imgur.com/efJ7Hz4

"Polisförhör en mardröm
Dessutom har han dåligt närminne, påstår han, och tycker det är ointressant att grubbla över vad som hände igår. 'Jag är för rastlös, det är roligare att tänka framåt.'
- Min mardröm är att hamna i polisförhör där de frågar vad jag gjorde i går 16.35. Jag kommer inte ihåg sånt, det vore enklare om de frågat: 'Vad gör du imorgon?'
- Jag var på samma biograf som Olof Palme innan han mördades och höll på att bryta ihop när Palmeutredningen ringde och undrade vad jag minns. Lucka, lucka, lucka."
Citera
2022-08-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyCroftSolvesAll
Troligtvis inte. Den övergripande bilden av hur mordet gick till tror jag finns begravd på Säpo, alternativt men inte troligt på ksi. Inte säkert dock att man vet motivet. Huvudinblandade tror jag dock att man vet i stora drag, även om vem som höll i vapnet kanske inte är 100% säkert. Man vet troligen också vem som organiserade attentatet, men troligen tog denna person med sig motivet i graven.
Obs detta är min spekulation.

33.35 in i klippet berättar Holmér om ett möte i Gamla stan runt midsommar 1985.
Uppgifterna hade varit till stor fördel för att föra utredningen framåt. Tydligen ville inte Säpo släppa dessa.
Är detta möte mellan poliser och militärer?

https://youtu.be/Ze2EaT4AMM0
Citera
2022-08-02, 15:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Intressant. Hur vet du det?
Det är bra att du ifrågasätter.
Under WW2 Så utrotades Estlands judar.
Bland annat så var en Tarendi ökänd fängelsevakt i Tallinn.
Tomas pappa, sannolikt, Alon Tarendi utbildade sig efter kriget till arkitekt och flyttade såsmåningom till USA och Kanada.
Tomas konstnärskap ligger nära den eventuella faderns utbildning till arkitekt.
Tomas fader var sedermera diplomat i Kanada.
Det skulle i så fall innebära att fadern var anställd av Estland och Sovjetunionen.
Jag tror att jag har felbedömt Tarendi.
Tack
Citera
2022-08-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det är bra att du ifrågasätter.
Under WW2 Så utrotades Estlands judar.
Bland annat så var en Tarendi ökänd fängelsevakt i Tallinn.
Tomas pappa, sannolikt, Alon Tarendi utbildade sig efter kriget till arkitekt och flyttade såsmåningom till USA och Kanada.
Tomas konstnärskap ligger nära den eventuella faderns utbildning till arkitekt.
Tomas fader var sedermera diplomat i Kanada.
Det skulle i så fall innebära att fadern var anställd av Estland och Sovjetunionen.
Jag tror att jag har felbedömt Tarendi.
Tack

Vilket var signalement på Tomas Tarendi?
Citera
2022-08-02, 17:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Vilket var signalement på Tomas Tarendi?
Det vet jag inte.
Har säkert målat något självporträtt.
Kanske fnns på nätet?
Han lever väl ännu?
Eller har jag missat hans död?!!!
Citera
2022-08-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det vet jag inte.
Har säkert målat något självporträtt.
Kanske fnns på nätet?
Han lever väl ännu?
Eller har jag missat hans död?!!!

Jag tänkte mer på längd, hårfärg, kroppsbyggnad mm. Där kan ju t ex hårfärg vara annorlunda nu mot 1986. Jag har inte lyckats hitta någon info på nätet men tänkte att någon här kanske vet.
Citera
2022-08-02, 18:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag tänkte mer på längd, hårfärg, kroppsbyggnad mm. Där kan ju t ex hårfärg vara annorlunda nu mot 1986. Jag har inte lyckats hitta någon info på nätet men tänkte att någon här kanske vet.
Prova Facebook.
Fåfängan brukar alltid ge uttryck där.

Ofta med någon liten korrigering av namnet.
Det kan ta tid.
Senast redigerad av Gothus 2022-08-02 kl. 19:04.
Citera
2022-08-02, 19:22
Medlem
Jag hittade den här beskrivningen på GF/ Tomas Tarendi

"Jag vet att den här killen inte har pass eller körkort. Därför jag hade problem med att få tag på foto. Han är lång. Han är lite robust kan man säga, han går som, ja du vet, ungefär som Krister då, även som 33-åringen, lite lant.. ja som han hade stora stövlar på sig. Han är relativt ljus och lite lockig i håret, ganska oren hy har han.

L: Det är taget 1985. Det är därför som det var viktigt att få fram ett som låg i tiden. Han ser inte likadan ut nu. Han är mera öppen i utseendet nu, håret lite uppåtkammat, kan man säga och ser lite stabilare ut nu tycker jag. Det som jag har slagit, jag pratade ju med och dom rätt mycket då, det var ju censur och jag som var där uppe.

Jag tittade lite grann på den här bilden, det är ju, det här rektangulära ansiktet som jag reagerar för, det är dom raka ögonbrynen, det är den här tydliga raka näsan, dom där utmärkande kindsidorna som hon pratade om som sen då kvarligger i ett markerat käkparti, men hon ... egentligen spetsen på hakan, utan ser ju käkpartiet bara. Smala läpparna och kanske framför allt så är det det här långa avståndet mellan näsans nedre del och övre delen på överläppen. Han har alltså markant, som du ser på fotot, långt, riktigt mustaschöverläpp så att säga. Hon berättade där att om hon såg den här vita överläppen och det är klart, det kan bli vitt, om han då är spänd i trynet när han gör det här.

Därför tycker jag då att det var intressant att fortsätta också, syna honom och jag ville se hur han rörde sig lite grann. Jag har alltså inget vapen. Och jag har motivet, motivet skulle då vara att han tyckte illa om Palme så att säga, och att han var lite halvtokig och det är en kille då som lever utanför samhället genom att han varken har pass eller körkort eller nånting annat.
Hans pappa ska vara en finne enligt uppgifter som skulle heta Po eller nåt sådant. Han har gott ställt den här killen. Han har alltså

inte jobbat tidigare sedan han blev av med jobbet på tryckeriet då -87. "

https://wpu.nu/wiki/Uppslag17242-00

19951026
Senast redigerad av Sumer 2022-08-02 kl. 19:24.
Citera
2022-08-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Mattes senaste video, har fått enorma mängder spam på mail tydligen.
Mycket har att göra på mordet på hans far påstår han, någon som vet något om det?

Kan det ha en koppling MOP, är det därför han är så "besatt" (i brist på ett bättre och mer respektfullt ord för hans engagemang)?

Ja mordet på Mattes far har kopplingar till MOP, men mest indirekt enligt honom själv i sommarpratet. Alla hans tillgångar skinnades och när Matte processade dök personer inblandade i MOP upp i ärendet. En domare tror jag det var, det var då Matte började gräva i statsministermordet. Han berättade historien i sommarpratet förra veckan https://swebbtv.se/w/vipV5goqGdzrgC5dypwbzX
Citera
2022-08-02, 20:06
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Ja mordet på Mattes far har kopplingar till MOP, men mest indirekt enligt honom själv i sommarpratet. Alla hans tillgångar skinnades och när Matte processade dök personer inblandade i MOP upp i ärendet. En domare tror jag det var, det var då Matte började gräva i statsministermordet. Han berättade historien i sommarpratet förra veckan https://swebbtv.se/w/vipV5goqGdzrgC5dypwbzX
Å jäklar, tack för info och länk!

Ska in å flukta (lyssna!) direkt!
Citera
2022-08-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittade den här beskrivningen på GF/ Tomas Tarendi

"Jag vet att den här killen inte har pass eller körkort. Därför jag hade problem med att få tag på foto. Han är lång. Han är lite robust kan man säga, han går som, ja du vet, ungefär som Krister då, även som 33-åringen, lite lant.. ja som han hade stora stövlar på sig. Han är relativt ljus och lite lockig i håret, ganska oren hy har han.

L: Det är taget 1985. Det är därför som det var viktigt att få fram ett som låg i tiden. Han ser inte likadan ut nu. Han är mera öppen i utseendet nu, håret lite uppåtkammat, kan man säga och ser lite stabilare ut nu tycker jag. Det som jag har slagit, jag pratade ju med och dom rätt mycket då, det var ju censur och jag som var där uppe.

Jag tittade lite grann på den här bilden, det är ju, det här rektangulära ansiktet som jag reagerar för, det är dom raka ögonbrynen, det är den här tydliga raka näsan, dom där utmärkande kindsidorna som hon pratade om som sen då kvarligger i ett markerat käkparti, men hon ... egentligen spetsen på hakan, utan ser ju käkpartiet bara. Smala läpparna och kanske framför allt så är det det här långa avståndet mellan näsans nedre del och övre delen på överläppen. Han har alltså markant, som du ser på fotot, långt, riktigt mustaschöverläpp så att säga. Hon berättade där att om hon såg den här vita överläppen och det är klart, det kan bli vitt, om han då är spänd i trynet när han gör det här.

Därför tycker jag då att det var intressant att fortsätta också, syna honom och jag ville se hur han rörde sig lite grann. Jag har alltså inget vapen. Och jag har motivet, motivet skulle då vara att han tyckte illa om Palme så att säga, och att han var lite halvtokig och det är en kille då som lever utanför samhället genom att han varken har pass eller körkort eller nånting annat.
Hans pappa ska vara en finne enligt uppgifter som skulle heta Po eller nåt sådant. Han har gott ställt den här killen. Han har alltså

inte jobbat tidigare sedan han blev av med jobbet på tryckeriet då -87. "

https://wpu.nu/wiki/Uppslag17242-00

19951026

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här