Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Det jag skrev var inte direkt en "profil". Att mördaren var mellan 30-40, vältränad och med mörkt hår kan utläsas från vittnesuppgifterna. Att han är en god skytt kan man slå fast med att det första skottet sitter i den s k dödszonen och att han träffar Lisbet bara sekunder senare. Mitt tillägg om "våldserfarenhet" kommer från att jag tror att man behöver ha ett visst sinnestillstånd för att skjuta statsministern och dennes fru i närstrid, framför 19 vittnen.
Dock är PU:s gmp snudd på humor.
Vittnesuppgifterna är ganska spetiga. Det går inte att säga att GM var vältränad utifrån vittnesuppgifterna. När det gäller ålder så är ålderspannet än större, 30-50.
Att han är god skytt vet vi inte heller något om. Att träffa rätt på 30 cm håll klarar vilket klantarsel som helst. Skottet mot Lisbeth är ju en miss, i alla fall om avsikten var att döda eller allvarligt skada.
Våldserfarenhet låter rimligt. Det krävs för att mörda någon på öppen gata. Antingen det eller att man är helt jävla galen. Eller både och.
Det är ju klarlagt att vissa personer som figurerat i utredningen varit på resor till Syd Afrika på olika "uppdrag" (det står tidigare i tråden om vilka i alla fall några av dom är och lite om vad man har haft för sig). Jag misstänker att man varit där och tränat. På svarta. Mördat folk helt enkelt. Det kan förståss ha åkt flera på sådana resor som vi inte känner till.