2011-05-16, 15:13
Medlem
Leif Ds avatar
Vad vet vi om Hr Wincent Lange, mer än att han vid tiden för Mordet var chef på sthlms polisens tekniska rotel och bosatt i Enskede? Har vi några uppgifter som t.ex. politiska preferenser? Bakrund?
Citera
2011-05-16, 15:19
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Ang. ditt snack om skott från taket kan du studera följande bild.
http://fbportnoy.webs.com/undefined/DSC_0171.JPG
Borde inte utgångshålet i stort sett varit i Palmes fot med den vinkeln?
Utanför vänsterkanten av bilden är reklampelaren. Där var vinkeln för brant för skytten på taket strax ovanför men då OP leddes fram till korsningen kom stoppkulan från medhjälparen till vänster inifrån Tunnelg. och OP stelnade till i ett perfekt skottläge för skytten på Dekorimataket. / Ove M
Citera
2011-05-16, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Och hur ofta stämmer så kallade "profiler"? Enligt Leif GW Persson, känd kriminolog och forskare i just polisarbete, ca 3 på 10, i mer extrema fall kanske 1 på 2.

Det jag skrev var inte direkt en "profil". Att mördaren var mellan 30-40, vältränad och med mörkt hår kan utläsas från vittnesuppgifterna. Att han är en god skytt kan man slå fast med att det första skottet sitter i den s k dödszonen och att han träffar Lisbet bara sekunder senare. Mitt tillägg om "våldserfarenhet" kommer från att jag tror att man behöver ha ett visst sinnestillstånd för att skjuta statsministern och dennes fru i närstrid, framför 19 vittnen.

Dock är PU:s gmp snudd på humor.
Citera
2011-05-16, 17:47
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Det jag skrev var inte direkt en "profil". Att mördaren var mellan 30-40, vältränad och med mörkt hår kan utläsas från vittnesuppgifterna. Att han är en god skytt kan man slå fast med att det första skottet sitter i den s k dödszonen och att han träffar Lisbet bara sekunder senare. Mitt tillägg om "våldserfarenhet" kommer från att jag tror att man behöver ha ett visst sinnestillstånd för att skjuta statsministern och dennes fru i närstrid, framför 19 vittnen.

Vittnesuppgifterna är ganska spetiga. Det går inte att säga att GM var vältränad utifrån vittnesuppgifterna. När det gäller ålder så är ålderspannet än större, 30-50.

Att han är god skytt vet vi inte heller något om. Att träffa rätt på 30 cm håll klarar vilket klantarsel som helst. Skottet mot Lisbeth är ju en miss, i alla fall om avsikten var att döda eller allvarligt skada.
Våldserfarenhet låter rimligt. Det krävs för att mörda någon på öppen gata. Antingen det eller att man är helt jävla galen. Eller både och.
Det är ju klarlagt att vissa personer som figurerat i utredningen varit på resor till Syd Afrika på olika "uppdrag" (det står tidigare i tråden om vilka i alla fall några av dom är och lite om vad man har haft för sig). Jag misstänker att man varit där och tränat. På svarta. Mördat folk helt enkelt. Det kan förståss ha åkt flera på sådana resor som vi inte känner till.
Citera
2011-05-16, 17:58
Bannlyst
Citat:
Vittnesuppgifterna är ganska spetiga. Det går inte att säga att GM var vältränad utifrån vittnesuppgifterna. När det gäller ålder så är ålderspannet än större, 30-50.

Att han är god skytt vet vi inte heller något om. Att träffa rätt på 30 cm håll klarar vilket klantarsel som helst. Skottet mot Lisbeth är ju en miss, i alla fall om avsikten var att döda eller allvarligt skada.
Våldserfarenhet låter rimligt. Det krävs för att mörda någon på öppen gata. Antingen det eller att man är helt jävla galen. Eller både och.
Det är ju klarlagt att vissa personer som figurerat i utredningen varit på resor till Syd Afrika på olika "uppdrag" (det står tidigare i tråden om vilka i alla fall några av dom är och lite om vad man har haft för sig). Jag misstänker att man varit där och tränat. På svarta. Mördat folk helt enkelt. Det kan förståss ha åkt flera på sådana resor som vi inte känner till.

Att han träffar Palme är inte vad som gör han till en bra skytt, det är väl snarare det att han hade vett att sikta i korsryggen och inte att skjuta i huvudet. Att han bara skjuter ett skott tyder på att han vet att han dödade direkt, vilket i sin tur tyder på att han känner till effekterna ett korsryggs-skott ger. Hade skottet mot LP suttit en centimeter åt sidan så hade hon också varit död, detta görs när mördaren är påverkad av rekyl, bländad av mynnigsflamma och säkert heller inte opåverkad av allvaret i situationen.

Dock stämmer det att man kan tolka skotten på lite olika sätt...
Citera
2011-05-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ingen tycks vilja veta vilken sida Stig egentligen arbetade för. Att han var väl förberedd och starkt inblandad på tidigt stadium kan väl ändå ingen betvivla. Om han var den som skulle uppträda som standin för Aspling och överräcka något konfronterande material till OP inför LP som vittne som sedan skulle förstå att allt var ett dubbelspel där OP måste offras för rikets säkerhet och att LP hade sig själv att skylla för att det blev som det blev skulle då inte förvåna mig. / Ove M

Du har vid flera tillfällen nämnt Aspling, hur kommer han in i bilden; socialminister 62-76 och nära vän till Erlander, vad var hans motiv i så fall??
Citera
2011-05-16, 18:54
Medlem
Citat:

Att PU:s gmp är snudd på humor instämmer jag med 100 % till..
Citera
2011-05-16, 18:56
Medlem
En grej jag tycker är intressant och även förvirrande är att enligt PU så skjuter ju gm 2 skott i princip direkt inpå varandra. Men om man lyssnar på vad vittnena säger så verkar det som att det gått 2 nästan 3 sekunder mellan skotten...
Citera
2011-05-16, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
En grej jag tycker är intressant och även förvirrande är att enligt PU så skjuter ju gm 2 skott i princip direkt inpå varandra. Men om man lyssnar på vad vittnena säger så verkar det som att det gått 2 nästan 3 sekunder mellan skotten...

Vart vill du komma?

2 sek mellan skotten är i princip direkt inpå varandra.
Senast redigerad av Acech 2011-05-16 kl. 19:32.
Citera
2011-05-16, 20:22
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
De bevistade samma klubb med högerextrem inriktning.

"Hans [Mr X] dotter TV-producenten Madeleine Stenberg har varit gift med regissören Kjell Sundvall" (som regisserade "Sista Kontraktet")

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Stenberg-Skiffer

Någon som trodde det var slut på märkliga omständigheter i den här soppan?
Citera
2011-05-16, 20:31
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Vad vet vi om Hr Wincent Lange, mer än att han vid tiden för Mordet var chef på sthlms polisens tekniska rotel och bosatt i Enskede? Har vi några uppgifter som t.ex. politiska preferenser? Bakrund?

Vet inte så mycket om hans bakgrund, men han verkar själv ha misstänkt fiffel med kulorna.

"Lördagen den 29 oktober 1988 innehöll tidningen Kvällsposten en i det här sammanhanget uppseendeväckande artikel. Det rörde sig om en intervju med den f d kommissarien Wincent Lange, som vid det tillfället var nybliven pensionär. Denna gång tog han bladet från munnen och dristade sig till att ifrågasätta kulornas äkthet:
- Kulorna är rena bluffen! Jag har blivit övertygad om att de är utlagda för att vilseleda spaningarna, säger han till en förmodligen förvånad intervjuare."

https://www.flashback.org/t585246p24
Citera
2011-05-16, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Vet inte så mycket om hans bakgrund, men han verkar själv ha misstänkt fiffel med kulorna.

"Lördagen den 29 oktober 1988 innehöll tidningen Kvällsposten en i det här sammanhanget uppseendeväckande artikel. Det rörde sig om en intervju med den f d kommissarien Wincent Lange, som vid det tillfället var nybliven pensionär. Denna gång tog han bladet från munnen och dristade sig till att ifrågasätta kulornas äkthet:
- Kulorna är rena bluffen! Jag har blivit övertygad om att de är utlagda för att vilseleda spaningarna, säger han till en förmodligen förvånad intervjuare."

https://www.flashback.org/t585246p24

betvivlar också kulornas äkthet men (rätta mig om jag har fel) hittade man inte spår efter .357 metal piercing i deras kläder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in