Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vad jag förstår så har väl ingen polis/privat person tagit på sig att några var ute med W/T denna kväll

Det var i varje fall ett par olika grupper knarkspanare som var igång på mordkvällen

https://drive.google.com/file/d/1F3j_kXaRkTy7AWJMCnzfWYNVLu4IGNr7/view
19890112 KI 13315 Tjänstgöringslista

Bland annat så har Ulf Dahlsten pratat om poliser med WT.

" i boken uppger Dahlsten att han efter mordet blev informerad av polisens mordutredare om att walkie-talkie-uppgifterna kunde kopplas samman med en grupp poliser som befunnit sig i området under mordkvällen.

- Det var ju ett antal, jag kommer inte ihåg det längre, men någonstans mellan sex och tio eller vad det var.
De var nere vid Tunnelgatan och gick med walkie-talkies. Det är fortfarande lite oklart för mig om de var på officiellt uppdrag eller om det var någonting de själva hittat på att de skulle göra."

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/
Citera
2021-09-05, 22:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
NATO, Norsk Militär Polis (MP) hade S&W på åttiotalet. Frågan är vad dom hade för ammunition då?

Blandar inte ihop med att norska polisen hade S&W mod. 10 kaliber .38 som sitt tjänstevapen från omkring 1980 och inpå 00-talet?

Norska poliskåren var inte lika mangrant beväpnad, som den svenska blev med tiden. Utan det var endast vissa förband som var bestyckade.
Citera
2021-09-06, 00:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
LGWP har skrivit nåt i stil med , jag skriver inte den sista boken om Palmemordet för att det skulle förstöra livet för en person som inte på något sätt har med mordet att göra.

En tanke är att det är någon som ser till att paret tar just denna väg. Det kan vara väldigt enkelt som "kom in om Bohemia om ni tycker det är kallt så är där någon som kan ge er lift hem", eller "kom in om Bohemia så ska du få dokumentet" (ett vanligt skitdokument, inget spionthriller stuff).

Eller vilken vanlig skit som helst. Om man tar LGWP på orden så kan det nästan bara betyda en person som ser till att de tar en speciell väg, eller en person som oavsiktligt avslöjar att de ska på bio. Skulle kunna var en livvakt som i god tro (eller ond tro) passerar vidare denna information.
Men det finns inget öht som talar för att LOP svängde in på Tunnelgatan, tvärtom.

Möteshypotesen kräver att LP ljög från dag 1 om varför de bytte sida på Sveavägen, liksom att MP med flickvän ljuger om att OP ville dricka te efter bion (men inte LP). Det är mycket lögn när vi har mycket lite som talar för ett möte.
Citera
2021-09-06, 05:16
Medlem
Jag skulle vilja veta namnet på den man som vittnena Anki och Anneli påstod sig sett ett par minuter innan skotten mot Olol palme föll.

En av kvinnorna kände igen honom från ett gym i Upplands Väsby där hon tränat runt åren 1984 1985.
Hon gav en detaljerad beskrivning av honom i förhöret både till utseende och vilken bil han hade samt två barn för en bekant som hon tränade med hade beskrivit honom för henne och sagt att han var finsk.

Denna mannen sägs vara en vara en polis som jobbar, jobbade inom narkotikaspan och hans namn kom till känna 1993 och han blev förhörd om palmemordet och nekade till inblandning.

Han var med I insider programmet som pekka där han berättade om sig själv och hur det gick till när han blev kallad till förhör. Han liknar inte den mannen som som sitter i riksdagen idag tycker jag, men kan ha fel och ansiktet var suddigt för han ville inte bli igenkänd i och med att han jobbade inom narkotika spaning. Han vill sjäv göra en vittneskonfontation med kvinnorna, men det gjordes inte. Han sa själv av att han tränat på gymmet men inte förrän 1986. Kan ju ändå besökt gymmet tidigare.

Här är klippet https://youtu.be/BKvn09kzn1c. Vem är han?

http://runeberg.org/palmenytt/1994/0164.html
Senast redigerad av Jojje48 2021-09-06 kl. 05:34.
Citera
2021-09-06, 11:46
Sista bilden här i detta klipp. Palme går för långt till vänster och om han ska fortsätta söderut, då går han in i Brunkebergskylten. Brunkebergskylten är borttagen idag fast tunneln är kvar de kanske inte vill att fler som studerar mordplatsen ska se det uppenbara palme stod för långt till vänster. hålen där skylten stod tror jag är synliga idag med någon annan form av material eller har de gjort hålet längre inåt tunnelgatan än var skylten stod för att det inte ska se dumt ut.. Han och Lisbet kan bara ha hamnat där om de inte var rädda för den som just talat med dem eller skulle vika in på tunnelgatan. Palme går o snackar med mördaren o kan därav ha hamnat ur sin tilltänkta väg hemåt men att han inte talar med någon o går så är inte troligt. Tunnebanan är stängd, jalusiet nere. Om Palme skulle bli tilltalad av en okänd så skulle han inte gå, bort från sin utstakade hemväg. Han skulle inte slå sig i slang med en okänd o låta sig hamna ur kurs. Palme står minst 2 meter för långt till vänster. https://www.youtube.com/watch?v=CH1-5Te0dvU
Om en okänd man börjar tilltala Palme skulle han instinktivt söka sig bort från vänster gränden mörkret o hålla mer mot trafiken mer rakt fram mer mot Gamla stan. Olof o Lisbet borde haft en mer utstakad riktning åt höger i en ca 45 gradig vinkel i riktning åt trafiken vinkeln borde ha påbörjats ett par meter tidigare. Om man tänker hur ni själva gör när ni har ett hinder framför er så visst tar ni ut vinkeln i god tid o då blir palmes vinkel mot skylten för kraftig
de står helt enkelt på fel plats. Hage sa däremot att de stod i en ring med ansiktena emot varandra då Palme ramlade bakåt. Jag tror att Palme går o snackar med mördaren lämnar plats o utrymme i samtalet och därför kommer palme ur kurs dit han tänte gå Jag tror morelius inte ser hur de står utan läser in felaktigt att mördaren gick bakom jag tror Palme stod ansikte mot ansikte med mördaren varför skulle annars hage bli hotad för det hon såg om det inte skulle ligga något i det. https://www.google.se/maps/@59.3365678,18.0626774,3a,75y,30h,80.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1sz4t0YnG2b73eL776PCt4fw!2e0!7i1 6384!8i8192
Medierna o ett antal oklart vilka vittnen ljuger om hur mördaren såg ut o hur han närmade sig Palme.
En del säger elefant o klumpig andra vig rörlig bestämd. Jag tror enbart på Hage och och kanske Delsborn. Resten är konstruktion av djupa staten media o fakevittnen.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-09-06 kl. 12:21.
Citera
2021-09-06, 12:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag skulle vilja veta namnet på den man som vittnena Anki och Anneli påstod sig sett ett par minuter innan skotten mot Olol palme föll.

En av kvinnorna kände igen honom från ett gym i Upplands Väsby där hon tränat runt åren 1984 1985.
Hon gav en detaljerad beskrivning av honom i förhöret både till utseende och vilken bil han hade samt två barn för en bekant som hon tränade med hade beskrivit honom för henne och sagt att han var finsk.

Denna mannen sägs vara en vara en polis som jobbar, jobbade inom narkotikaspan och hans namn kom till känna 1993 och han blev förhörd om palmemordet och nekade till inblandning.

Han var med I insider programmet som pekka där han berättade om sig själv och hur det gick till när han blev kallad till förhör. Han liknar inte den mannen som som sitter i riksdagen idag tycker jag, men kan ha fel och ansiktet var suddigt för han ville inte bli igenkänd i och med att han jobbade inom narkotika spaning. Han vill sjäv göra en vittneskonfontation med kvinnorna, men det gjordes inte. Han sa själv av att han tränat på gymmet men inte förrän 1986. Kan ju ändå besökt gymmet tidigare.

Här är klippet https://youtu.be/BKvn09kzn1c. Vem är han?

http://runeberg.org/palmenytt/1994/0164.html

Identiteten på honom har jag inte sett någon presentera här, men du kanske också bör kolla upp förhören med "flickorna".
De har inte alls påstått att mannen är polis.

(FB) Finskorna och dekorimamannen
Citera
2021-09-06, 12:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Sista bilden här i detta klipp. Palme går för långt till vänster och om han ska fortsätta söderut, då går han in i Brunkebergskylten. Brunkebergskylten är borttagen idag fast tunneln är kvar de kanske inte vill att fler som studerar mordplatsen ska se det uppenbara palme stod för långt till vänster. hålen där skylten stod tror jag är synliga idag med någon annan form av material eller har de gjort hålet längre inåt tunnelgatan än var skylten stod för att det inte ska se dumt ut.. Han och Lisbet kan bara ha hamnat där om de inte var rädda för den som just talat med dem eller skulle vika in på tunnelgatan. Palme går o snackar med mördaren o kan därav ha hamnat ur sin tilltänkta väg hemåt men att han inte talar med någon o går så är inte troligt. Tunnebanan är stängd, jalusiet nere. Om Palme skulle bli tilltalad av en okänd så skulle han inte gå, bort från sin utstakade hemväg. Han skulle inte slå sig i slang med en okänd o låta sig hamna ur kurs. Palme står minst 2 meter för långt till vänster. https://www.youtube.com/watch?v=CH1-5Te0dvU
Om en okänd man börjar tilltala Palme skulle han instinktivt söka sig bort från vänster gränden mörkret o hålla mer mot trafiken mer rakt fram mer mot Gamla stan. Olof o Lisbet borde haft en mer utstakad riktning åt höger i en ca 45 gradig vinkel i riktning åt trafiken vinkeln borde ha påbörjats ett par meter tidigare. Om man tänker hur ni själva gör när ni har ett hinder framför er så visst tar ni ut vinkeln i god tid o då blir palmes vinkel mot skylten för kraftig
de står helt enkelt på fel plats. Hage sa däremot att de stod i en ring med ansiktena emot varandra då Palme ramlade bakåt. Jag tror att Palme går o snackar med mördaren lämnar plats o utrymme i samtalet och därför kommer palme ur kurs dit han tänte gå Jag tror morelius inte ser hur de står utan läser in felaktigt att mördaren gick bakom jag tror Palme stod ansikte mot ansikte med mördaren varför skulle annars hage bli hotad för det hon såg om det inte skulle ligga något i det. https://www.google.se/maps/@59.3365678,18.0626774,3a,75y,30h,80.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1sz4t0YnG2b73eL776PCt4fw!2e0!7i1 6384!8i8192
Medierna o ett antal oklart vilka vittnen ljuger om hur mördaren såg ut o hur han närmade sig Palme.
En del säger elefant o klumpig andra vig rörlig bestämd. Jag tror enbart på Hage och och kanske Delsborn. Resten är konstruktion av djupa staten media o fakevittnen.

Vart Palme exakt gick är svårt att avgöra bara genom att "dra linjer". Det du verkar missa är att Palme vändes på mellan framstupa sidoläge och rygg. Svårt att avgöra från vittnesuppgifterna med det finns en möjlighet att Palme vändes flera gånger. Detta kan ha bidragit till att han hamnade närmare gränden.
Men jag förstår av slutet på ditt inlägg att den här enkla lösningen inte är något som du förordar.
Citera
2021-09-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Jag utesluter inte särskilt mycket när det gäller detta mord. Men jag menar att den slutsats du drar om exakt hur de gick på trottoaren är omöjlig att dra. Det finns inte en chans att nu efteråt rekonstruera det på decimeternivå. Din spekulation blir därför bara en spekulation i raden.

En annan sak: din text blir mer lättläst om du lägger in några radbrytningar här och var.
Citera
2021-09-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag utesluter inte särskilt mycket när det gäller detta mord. Men jag menar att den slutsats du drar om exakt hur de gick på trottoaren är omöjlig att dra. Det finns inte en chans att nu efteråt rekonstruera det på decimeternivå. Din spekulation blir därför bara en spekulation i raden.

En annan sak: din text blir mer lättläst om du lägger in några radbrytningar här och var.

En tanke som slog mig, kanske har avhandlats redan men i alla fall. Finns det några foton på när OP ligger på gatan eller som jag tror att det inte hann tas några bilder?
Citera
2021-09-06, 14:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
En tanke som slog mig, kanske har avhandlats redan men i alla fall. Finns det några foton på när OP ligger på gatan eller som jag tror att det inte hann tas några bilder?

Nej,
Först på plats var fotograf Ulf Karlsson, han hann få med när avspärrningen sattes upp.
Tror han nämner att ambulansen precis lämnar.
Citera
2021-09-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Estonia visade att det är möjligt att tvinga tillbaka staten till verkligheten. Det som krävs är att någon/några hittar något som har oavvislig substans. Där var det en orädd journalist som bestämde sig för att ta fram fakta.

Min erfarenhet är att staten (oavsett regering och land) tyvärr i 99;9 av 100 fall lyckas slingra sig ur problem. Men i något ljust ögonblick bryts förtrollningen. Exempelvis var den utpekade massmördaren Quick oskyldig.

För egen del ser jag det som nödvändigt att inte låsa mig vid en viss teori. Det saknas fortfarande substantiella fakta i målet. Visst kan man misstänka personer och grupper men det krävs mer för att staten ska bry sig.

"In i skiten" som Björn Borg sa. Han visade att en vanlig grabb från Södertälje kunde bli världsbäst i tennis. Men inte heller han hittade någon genväg till framgång.

På många sätt var detta startskottet till att de blå dusterna kring försvaret spred sig till även annat.

Innan hade man länge mörkat samverkan med Nato och USA med NSA i täten. I stort sett 100% av de ubåtskränkningar som skedde på västkusten var västtyskar. De Tyska kustjägarna rodde längst västkusten helt okontrollerade t ex. Idag kan Natoförband laja omkring på egen hand på småvägar i Sverige utan att det hörs knäpp. Vi installerade jänkarnas övervakningasystem över och under ytan och det var förberett för flyg och fartyg över och under vatten med helt egna bränsleförråd. Idag har jänkarna bränsleförråd i t ex Gävle hamn som byggdes ut för att passa deras supportfartyg där en sealcarrier hamnade på ekolod av en tillfällighet. Dera0s makt över de som bestämmer är större än någonsin.

Estonia smugglade sovjetisk utrustning till väntande flyg på Arlanda senare.

Allt det faller inom samma härad som Palmemordet.

Bara de som har tummen i ögat på de som spelade dubbelspel kan utverka den omfattande mörkläggning som skedde med Palmemordet. Bara de har makt nog.

Idag vet vi att svenska soldater dött i Afganistan för inget på Usa:s begäran. Idag har USA lämnat nog med modern utrustning där för att göra talibanerna dominerande i regionen. SÅ MYCKET FÖR DEMOKTATISKA VÄRDEN.

Det kommer en rapport att hålet i Estonia var inget alls.

Se vad som är hemligstämplat som t ex spanarnas vapeninnehav mm

Fatta varför Tuten kan trumpeta ut sina högerextrema budskap oemotsagt.

Där och ingenstans annars hittas svaren men folk är otroligt dumma när en enkel förkylning blir jordens undergång i media.
Citera
2021-09-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej,
Först på plats var fotograf Ulf Karlsson, han hann få med när avspärrningen sattes upp.
Tror han nämner att ambulansen precis lämnar.

Ja, UK var nog först av fotograferna.
Men det finns en del att fundera över i hans berättelse.
Han säger bl.a. att han kom ”nästan samtidigt” som piketen.
Borde vara Norrmalmspiketen som kom någon minut efter ambulansen, oklart när, men ungefär 23.26-23.27.
Frågan är då om han såg piketen komma, eller om han på något annat sätt fick veta att de precis kommit?
Han säger också att han parkerade utanför hemslöjdsbutiken, men den låg 100 meter norr om mordplatsen.
Han säger att han kom strax efter att ambulansen åkt, men nämner inte att han sett några ambulanser.
De passerade ju hemslöjdsbutiken på väg till Sabbatsberg.
Huruvida avspärrningsbanden var uppe, eller om de jobbade med det hittar jag ingen uppgift om, men de kanske finns fler förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in