Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
Hur gick det till när Holmér blev chef över utredningen?
Vem tillsatte honom eller kanske snarare tillät honom att bli chef?
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har för mig att han som länspolischef över Stockhom utsåg sig själv som spaningsledare.
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Det står beskrivet i SOU 1999:88 s. 49-65, om du blir något klokare på det. De säger t.ex. att Rikspolisstyrelsen kunde ha tagit över utredningen från Stockholmspolisen=Holmér eftersom det gällde brott mot rikets säkerhet. Så man ska väl fråga dem varför de inte gjorde det. Undfallenhet säger Frånstedt. Man kan väl tänka sig att justitieministern kunde ha haft synpunkter på vem som skulle leda också.
Ja, dels utsåg han sig själv trots att ett brott av denna dignititet hade fallit naturligt att ledas från RPS - inte Stockholmspolisen. Dessutom tog han sig som polischef alltför stora friheter och manövrerade ut åklagarna. Inget av detta hade han - om jag förstått saken rätt - kunnat göra utan stöd från allra högsta ort.
Frågan är vad det beror på att han tilläts härja på detta vis? Är orsaken undfallenhet, Holmérs manipulationsförmåga och SAP-kontakter, att Holmér hade hållhakar på ledande personer? Eller
ville man från Rosenbad/partitoppen att Holmér skulle ta hand om detta?
Holmér & Ebbe Carlsson var ju som vi alla känner till SAP:s mörkarteam. OM man från regeringens/SAP:s sida medvetet - dvs inte bara av naivitet eller undfallenhet - satte Holmér på att kontrollera utredningen och förhindra åklagarna från att göra sitt jobb. Då tror jag syftet med det lika gärna - och kanske mer sannolikt - varit att skydda andra omständigheter än sjävla mordet från insyn.
I en seriös mordutredning behöver man ta en närmare titt på offrets förehavanden och förhållanden omkring honom. Det kan finnas mycket kring en statsminister som man vill hålla undan insyn. För att skydda Palmes rykte, partiets/regeringens inre angelägenheter, rikets säkerhet. Jag tror inte ett dugg på att Lisbeth skulle delta i något fulspel vad gäller själva mordet. När det gäller att skydda familjens, makens och partiets rykte och integritet tror jag däremot hon skulle kunna gå långt! Lisbet och samhällstoppen kan ha ett gemensamt intresse av att en sådan seriös mordutredning - där offrets liv genomlyses - inte kommer till stånd.
Lisbet har liksom Olof Palme själv en genuin överklassbakgrund. Socialdemokrat eller ej så lär det påverka hur man förhåller sig till offentlighet och integritet. Att man vill hålla upp en snygg fasad och skydda det privata från insyn. Att man anser sig ha
rätt till integritet. Jag tror inte Lisbet hade problem med undfallenhet eller tvekade att hävda sin och familjens (upplevda) rätt till integritet. En statsministeränka med arbetarbakgrund hade kanske känt sig tvungen att samarbeta med polisen? Spekulationer från min sida givetvis.
En konspiration tror jag inte skulle vilja vara beroende av att en (chockad och potentiellt labil) civil anhörig ska spela med och hålla tyst. Även om de skulle hota henne/sönerna skulle de aldrig kunna vara säkra på att hon håller tätt. Tror inte man tar sådana risker. Inte för jag har erfarenhet från sådan verksamhet men det verkar helt ologiskt.