2011-05-15, 09:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Möjligtvis är White sannolikast stämmer ju också med andra vittnessmål om den långe blonde. Ja, varför han frös är inge lätt att spekulera i, alltifrån vapenfel till att VG får religiösa grubblerier etc...Svårt att se Lingärde som desinformatör, då skulle han inte nöjt sig med lämna uppgifterna till Olle som satt på dem i flera år.....Det finns kanske den tredje möjligheten att informationen han råkade se var resultatet av desinformation i sig...
White är osannolik så som v.Birchan känner honom. Både White och en fritänkande idealist som VG är dock vad de anonyma maktmissbrukarna helst ser som syndabockar. Lingärde kan mycket väl precis som VG ha blivit indragen i ett dubbelspel. Båda utnyttjade som sagt v.Birchans gästfrihet av någon anledning medan ingen av dem avlöjade något av eget intresse rörande MOP. / Ove M
Citera
2011-05-15, 09:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
...(Modus operandi för Gladio är annars ofta att använda sig av en utländsk skytt men en lokal backup-organisation...)
Samma modus operandi tillämpar Contras tydligen. / Ove M
Citera
2011-05-15, 09:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ja, eller så hade han en roll i att vinka till sig Palme, det är inte säkert att en legosoldat ger rätt intryck för att vinka till sig någon en mörk kväll, då är tunnisen Stig mer sannolik...
Detta är ju fullt tänkbart. SE var ju bekant med LP och kan ha gjort ett trovärdigt intryck som inhoppare istället för CIA-kontakten Aspling inför OP för övningens skull medan LP i efterhand skulle få veta att detta var en KGB-agent som OP låtit sig luras av. Därför är LP också angelägen att vittna som Skräpo dikterar kan man förstå då hon själv blivit grundlurad till att vilseleda OP. / Ove M
Citera
2011-05-15, 11:20
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Jo, jag har länge ansett att Skandiamannen aldrig var Engström, tveksamt dock om han ens var ut genom dörren.

Engström kallades Skandiamannen eftersom han jobbade på skandia. Det är fullständigt galsklart vem han var och var han arbetade. Engström var en av ett fåtal medarbetare som kom med Alvar Lindenkrona från bolaget Thule. Det gör honom extra intressant.
Du menar att vakten skulle ha sett och hört fel, att det var någon annan än Engström som gick ut genom dörren 23:19 eller när det nu var han gick ut? Eller är även vakten en del av mordkonspirationen menar du?
Citera
2011-05-15, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Engström kallades Skandiamannen eftersom han jobbade på skandia. Det är fullständigt galsklart vem han var och var han arbetade. Engström var en av ett fåtal medarbetare som kom med Alvar Lindenkrona från bolaget Thule. Det gör honom extra intressant.
Du menar att vakten skulle ha sett och hört fel, att det var någon annan än Engström som gick ut genom dörren 23:19 eller när det nu var han gick ut? Eller är även vakten en del av mordkonspirationen menar du?

Jag menar att den man som stämplade 23:20 (inte 23:19, stämpelklockan gick fel) inte nödvändigtvis var Engström utan bara använde hans kort. Jag ifrågasätter inte vem Engström är, bara vem som använde nyckelkortet. Läs föregående sidor, jag och Heheho dribblade lite med scenariot att legosoldaten som knasar är Skandiamannen, att ett ursprungligt Mötesscenario/Attentat var planerat till Sveavägen 44. Det förklarar allt: De försvunna sekunderna, Leif Tell som GM, Mötesscenariot etc etc. Sveavägen 44 är sedemera en betydligt mer logisk plats att skjuta på än vid Dekorima-korsningen.

Edit: Engström befann sig onekligen i området, men såg verkligen vakten han kliva ut på gatan?
Senast redigerad av Acech 2011-05-15 kl. 11:33.
Citera
2011-05-15, 12:12
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavileRow
Hur gick det till när Holmér blev chef över utredningen?
Vem tillsatte honom eller kanske snarare tillät honom att bli chef?
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag har för mig att han som länspolischef över Stockhom utsåg sig själv som spaningsledare.

Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Det står beskrivet i SOU 1999:88 s. 49-65, om du blir något klokare på det. De säger t.ex. att Rikspolisstyrelsen kunde ha tagit över utredningen från Stockholmspolisen=Holmér eftersom det gällde brott mot rikets säkerhet. Så man ska väl fråga dem varför de inte gjorde det. Undfallenhet säger Frånstedt. Man kan väl tänka sig att justitieministern kunde ha haft synpunkter på vem som skulle leda också.
Ja, dels utsåg han sig själv trots att ett brott av denna dignititet hade fallit naturligt att ledas från RPS - inte Stockholmspolisen. Dessutom tog han sig som polischef alltför stora friheter och manövrerade ut åklagarna. Inget av detta hade han - om jag förstått saken rätt - kunnat göra utan stöd från allra högsta ort.

Frågan är vad det beror på att han tilläts härja på detta vis? Är orsaken undfallenhet, Holmérs manipulationsförmåga och SAP-kontakter, att Holmér hade hållhakar på ledande personer? Eller ville man från Rosenbad/partitoppen att Holmér skulle ta hand om detta?

Holmér & Ebbe Carlsson var ju som vi alla känner till SAP:s mörkarteam. OM man från regeringens/SAP:s sida medvetet - dvs inte bara av naivitet eller undfallenhet - satte Holmér på att kontrollera utredningen och förhindra åklagarna från att göra sitt jobb. Då tror jag syftet med det lika gärna - och kanske mer sannolikt - varit att skydda andra omständigheter än sjävla mordet från insyn.

I en seriös mordutredning behöver man ta en närmare titt på offrets förehavanden och förhållanden omkring honom. Det kan finnas mycket kring en statsminister som man vill hålla undan insyn. För att skydda Palmes rykte, partiets/regeringens inre angelägenheter, rikets säkerhet. Jag tror inte ett dugg på att Lisbeth skulle delta i något fulspel vad gäller själva mordet. När det gäller att skydda familjens, makens och partiets rykte och integritet tror jag däremot hon skulle kunna gå långt! Lisbet och samhällstoppen kan ha ett gemensamt intresse av att en sådan seriös mordutredning - där offrets liv genomlyses - inte kommer till stånd.

Lisbet har liksom Olof Palme själv en genuin överklassbakgrund. Socialdemokrat eller ej så lär det påverka hur man förhåller sig till offentlighet och integritet. Att man vill hålla upp en snygg fasad och skydda det privata från insyn. Att man anser sig ha rätt till integritet. Jag tror inte Lisbet hade problem med undfallenhet eller tvekade att hävda sin och familjens (upplevda) rätt till integritet. En statsministeränka med arbetarbakgrund hade kanske känt sig tvungen att samarbeta med polisen? Spekulationer från min sida givetvis.

En konspiration tror jag inte skulle vilja vara beroende av att en (chockad och potentiellt labil) civil anhörig ska spela med och hålla tyst. Även om de skulle hota henne/sönerna skulle de aldrig kunna vara säkra på att hon håller tätt. Tror inte man tar sådana risker. Inte för jag har erfarenhet från sådan verksamhet men det verkar helt ologiskt.
Citera
2011-05-15, 12:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
För det första så finns det ju en liten ring "kompisar" som vet vad man gjort.
GM får en känsla av att han inte får bli för "soft" eftersom de som vet kan börja tvivla på hans loyalitet och det kan till och med vara livsfarligt, eller bara skapa spänningar i gruppen. Samtidigt vet han att det kan komma en punkt där han kommer att stå helt ensam och inte kan lite på någon. Det skapar en speciell personlighet med en dynamik i hur han uppträder mot innegruppen/utegruppen/och allmänheten.

En offentlig konspirations-GM tror att alla tänker på hans inblandning jämt eftersom han själv gör det och reagerar på varje orelaterad fråga/uppmärksamhet som om den var en antydning om brottet.

Samtidigt får han en bitterhet mot sin "innegrupp" som inte skyddat/belönat honom tillräckligt och som inte behöver gå igenom det han gått igenom.
I hans egen självbild kan han aldrig bli "the nice guy" utan måste odla en motsatt bild av en mördare för att vara "konsistent" (en av våra starkaste drifter som människor är märkligt nog att vara konsistenta).

En oskyldigt utpekad (eller någon med bra rådgivare) kan kosta på sig att ignorera hela soppan (eftersom man bara vill bort ifrån allt), medan den skyldige tvärtom reagerar med överdrivna taggar utåt (stämningar, utbrott, utspel, etc.)

Kontakter med massmedia försöker man avsluta så fort som möjligt efter som man är rädd att det skall komma följdfrågor som är obehagliga eller svåra att svara på, medan en oskyldig är glad att få en plattform där man kan föra fram sin oskuld eller bara normalt smickrad av uppmärksamheten.
Samma sak men till mindre del i kontakter med allmänheten och man begär "inre tjänst" etc.

En "offentlig GM" är undermedvetet rädd att gunga båten och att ett initiativ på något sätt skall röja honom och han stannar där han var innan brottet i privat liv, yrke, bostad, relationer etc och förändrar så lite som möjligt i sitt liv.

Han vill dock inte begå ett misstag som drar upp hela soppan och eventuella skravningar/brutalitet/småbrott som han sysslat med innan mordet upphör helt, medan den oskyldige och de andra i inne-gruppen/konspirationen ofta accelerar sitt tidigare beteende.

Allt som tyder på att man fått en summa pengar tonas ned och man lever mer sparsamt än innan. Den oskyldige O-GM försöker tjäna pengar på uppmärksamheten (tex CP) och sätter ofta sprätt på dem för att skaffa ny status och bevisa att man är en annan än vad många tror...

Man odlar ibland starkt kontakter från ungdom/barndomen, de som känner ens verkligt "oskyliga-jag".

Misstänkt beteende från innan brottet tonas ned, medan den oskyldige kan tycka "jag har minsann rätt att uttrycka högerextrema åsikter" tex utan att ni skall misstänkliggöra mig.

---
Tja, mycket svaga indicier förståss som egentligen bara säger att T.ll ev. passar bättre som GM än många andra runt baseballigan... Tillsammans med Lingärdes utpekande ger det ju nåt att rota i dock...

Intressant analys!

Har du en sådan insyn i hans liv, personlighet och agerande att du kan säga om han matchar din profil?
Citera
2011-05-15, 12:29
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Låter smart, jag röstar för att det är ett sannolikt scenario, notera att Lisbet säger att hon alltid har "skygglappar" när hon går med Palme. Eftersom alla tittar och en del gör sig lustiga så har on tränat sig att inget "se". Hon säger så i förhör.

Det är naturligt att folk som blir mycket uttittade reagerar på det sättet och det är faktiskt en bra delförklaring till att hon inte fungerat så bra som vittne (understatement). Före mordet - skygglapparna - under och efter mordet - chock.

Citera
2011-05-15, 12:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
....Holmér & Ebbe Carlsson var ju som vi alla känner till SAP:s mörkarteam.....En konspiration tror jag inte skulle vilja vara beroende av att en (chockad och potentiellt labil) civil anhörig ska spela med och hålla tyst.....
Om man tänker tvärtom beträffande Holmér & Ebbe Carlsson så får fler frågor en enklare förklaring.
SPF visste mycket väl och långt i förväg hur LP kunde luras till att bli delaktig i mordplanen och sedan låta den låtsade gm med en blick få henne att inse att man likaväl kan avrätta henne också om hon inte hellre vittnar falskt och håller tyst. Ett levande falskvittne gör större nytta för SPF än en avlivad myt enligt anonyma maktmissbrukares sätt att se. / Ove M
Citera
2011-05-15, 13:03
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Skandiavägen 44, här har vi Skandiadörren där ett ev. Mötesscenario är planerat.
Citat:
Helt klart, jag tror jag lutar åt detta scenario... Det hade troligtvis blivit mycket färre vittnen...
Så kan mycket väl en av de svenska planerna ha varit uträknad men då denna genomskådades av Holmérs poliser gick väl spelet vidare till nästa korsning där endast den för ändamålet uppköpta väktarkåren visste vad som väntade kan jag tro. Antalet vittnen spelar då ingen som helst roll om dessutom åklagare och utredare blivit köpta i tillräcklig grad. / Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-05-15 kl. 13:05.
Citera
2011-05-15, 15:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Angaende CP, sa skrev jag tidigare att en tankt koppling kan ha varit att han forsokte langa (eller langade) pa Vasbygymmet (dar Avsan knarkspanade) eftersom det ar ganska nara Rotebro dar lagenheten fanns. Nagot maste ha gjort att just CP av alla andra patankta blev vald. Kommentar?

Kopplingen CP => Sigge => Mr X => CGÖ
är också värd att fundera på
Citera
2011-05-15, 15:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
En rolig tanke, så här på kvällskvisten är att nämnda personer antagligen läser det vi just skrivit. Hej.

Åter till ämnet: Har du några bilder på Tell? Optimalt skulle vara en video, jag delar ditt intresse för psyk-analys. På samma sätt verkar Avsan utesluten.

Har bara bilderna från de böcker artiklar som finns (vit-boken etc) plus en del från senare orelaterade tidningsartiklar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in