Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-18, 21:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det som talar emot en sådan modifikation är Delsborn, som är den enda som har sett skymten av vapnet(?). Han beskriver det som ett vapen "Med ovanligt lång pipa, typ Colt"
Fast jag tänkte mest på vilken ammunition som användes här, att om det kanske inte smällde så högt så skulle ju det kunna bero på att det var .38 Special snarare än .357 Magnum. Sedan vilket vapen som användes är väl en annan fråga. Som jag förstår det så går det väl bra att skjuta med .38 Special-hylsan även i t.ex. en jättelång och tung 357-spädgris.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-18 kl. 21:27.
Citera
2021-11-18, 21:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast jag tänkte mest på vilken ammunition som användes här, att om det kanske inte smällde så högt så skulle ju det kunna bero på att det var .38 Special snarare än .357 Magnum. Sedan vilket vapen som användes är väl en annan fråga. Som jag förstår det så går det väl bra att skjuta med .38 Special-hylsan även i t.ex. en jättelång och tung 357-spädgris.

Jaha, då har jag missuppfattat lite här. Jag trodde hela grejen med att ändra till en .38 var att kunna använda ett mindre vapen. Men man kan alltså skjuta en .38 i en stor westernrevolver utan problem? Och då kanske bara för att minska ljudet, vilket är fördelaktigt om man inte vill dra maximal uppmärksamhet till sig
Citera
2021-11-18, 23:47
Medlem
Förhör med kriminalinspektör Björn Rosendahl
19890116 KI 13316
https://drive.google.com/file/d/1M2e6kPHnhSTpRjVGntwdynHCtehnASEO/view

19890614 D 11586
https://drive.google.com/file/d/1PTZuPMYbM-Osg_QB8X60HwFI8KBzKj54/view

Såg för övrigt när jag sökte i tråden att Anette Kohuts pappa skulle ha varit medarbetare i Contra
Citera
2021-11-19, 09:26
Medlem
ben-varfors avatar
Artikel av Ruben Agnarsson.

https://www.inblick.se/nyheter/inrikes/annu-ett-villospar-for-att-slippa-utreda-sovjet-komplott
Citera
2021-11-19, 15:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Artikel av Ruben Agnarsson.

https://www.inblick.se/nyheter/inrikes/annu-ett-villospar-for-att-slippa-utreda-sovjet-komplott

Praktexempel på snömoset som vi fått uppleva i mer än 30 år.
Ett villospår ifrågasättas genom att lyfta fram ett annat villospår.

Jag som är skitgammal har efter 30 år sett hur det funnits krafter som aktivt har skapat villospår för att få svenska folket tröttna och släppa det.
Att de la ner utredningen och la skulden på SE efter Filters kampanj är även det ett exempel på snömos. Faktumet att Filter även försöker skapa villospår runt Estonia, bör man nog ifrågasätta vems ärenden Filter och andra megafoner går.
Citera
2021-11-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Jag som är skitgammal har efter 30 år sett hur det funnits krafter som aktivt har skapat villospår för att få svenska folket tröttna och släppa det.
Att de la ner utredningen och la skulden på SE efter Filters kampanj är även det ett exempel på snömos. Faktumet att Filter även försöker skapa villospår runt Estonia, bör man nog ifrågasätta vems ärenden Filter och andra megafoner går.

Poliser som nämns i artikeln har av kommissarie Ulf Norlin beskrivits som personer som han tror medvetet förstör utredningen och läcker uppgifter till tidningen Contra. Walter K. säger till juristkommissionen att han är nöjd med utredningen kring Palmemordet, och sa nåt i stil med "vi kanske inte grep nån mördare men vi trasade sönder en terroristorganisation (PKK)". Det är kanske problemet, alla använder mordet som ett slagträ för att skapa sin egen agenda och det är för få som verkligen bryr sig om mordet i sig själv. Alla är inte desinformatörer eller inblandade, folk ser sin chans och tar den. Men om inte detta är sanningen så har någon planterat historien, det svåra är att veta vem just det är.
Senast redigerad av sulfint 2021-11-19 kl. 17:11.
Citera
2021-11-19, 18:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Man kan kanske citera Carl Persson: "Sjuk sak dör aldrig."
Citera
2021-11-19, 19:05
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Man kan kanske citera Carl Persson: "Sjuk sak dör aldrig."

Du menar alltså att den sjuka saken är man förnekar att Sovjet ligger bakom MOP, eller vad avses?

Det är i sammanhanget intressant att analysera AJ:S positionsförflyttning. Jag har inte läst alla hans böcker men så här skriver han på sin blogg 10 juli 2020

"Som kuriosa kan jag nämna att jag begärde att få ut materialet om Skandiamannen från Palmeutredningen redan i oktober 2010. Dessutom intervjuade jag Skandiamannens före detta fru Margareta Engström flera gånger och några av hans andra bekanta vid den tiden. En gång träffade jag Margareta tillsammans med Thomas Pettersson. Det jag inte visste då var att Palme i största hemlighet var USA-trogen som Theutenberg idag vittnar om. Det ställer allt på ända gällande Stay Behind-spåret. Om exempelvis personal från Säpo eller polis varit inblandade i mordet som många tror så var det inte på uppdrag av USA eller högerkrafter utan på uppdrag av Sovjet." (min feststilsmarkering),

Det är det enda argumentet jag har kunnat hitta till varför MOP skulle ha utförts av Sovjet.

Men AJ:S interna historik går ju i helleri nte ihop. Han pekar ju ut OP som CIA-agent långt tidigare och att det var den förda neutralitetspolitiken-kapad/döende livlinan som fick Västsidan att agera.

Summa summarum: oavsett vad man nu vill tro måste det väl finnas konsistens i argumenationen över tid eller åtmstone en förklaring till varför man byter fot. Jag kan inte se att AJ klarar av detta.
Du har säkert en annan mening.
Citera
2021-11-19, 19:06
Citat:

Ja och skulle det grävas i marken(på riktigt !) i fallet med Dag Hammarskjölds mord så hakar nog Filter på som lydiga hundar och kommer med undanflykter och karaktärsmord på stackarna som fick sätta livet till.
Citera
2021-11-19, 20:54
Medlem
bartrams avatar
[B]Ursprungligen postat av 14thInt[/b]
Jag hittade denna polisrapport i en kommentar i Facebook-gruppen. Verkar vara uppladdningar på gång.

Krinsp Lund och Lingsberg anländer till Sabbatsberg kl 00.00 och talar med klinikchef Sköldefors, narkosläkare Wallenberg och kirurgen Wahlin*, de senare två hade varit de behandlande läkarna.

Enligt Wallenberg var Palme kliniskt död vid ankomsten.

Ur rapporten (referat Wallenberg):

”Han hade ett hål i halsen (högt upp i bröstet) ur vilket blod pulserade.”

(Referat Wahlin*)

”Wahlin uppger samma saker som Wallenberg men tillägger också att troligen är i hjärtat, luftstrupen eller något av de större kärlen i kroppen träffat av kulan. Kroppen ska ha ett litet (ingångs) hål i bröstet och ett större (utgångs) på sidan av ryggraden.”

* Wallin (Claes) är namnet på läkaren.

Om detta är korrekt återgivet på Facebook har vi en kvarleva från mordnatten från två kriminalinspektörer, som refererar de två läkarnas vittnesmål att statsminstern hade ett hål högt upp i bröstet (som Wallin menade var ett ingångshål.)
… [ Visa mer ]

För mig är detta obekräftat, och måste kontrolleras mot andra källor. Om detta skulle stämma, måste vi uppvärdera mötesscenariot (både konspiration (FGM/P) och privat motiv (EGM/P)).

Hittade det här gamla inlägget. Vad hände med kontrollen ? Sen begriper jag inte hur detta kan överenstämma med andra vedertagna fakta. Om ovanstående skulle stämma måste väl bl.a obduktionsprotokollet vara fejk, eller hur?
Citera
2021-11-19, 21:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du menar alltså att den sjuka saken är man förnekar att Sovjet ligger bakom MOP, eller vad avses?

Det är i sammanhanget intressant att analysera AJ:S positionsförflyttning. Jag har inte läst alla hans böcker men så här skriver han på sin blogg 10 juli 2020

"Som kuriosa kan jag nämna att jag begärde att få ut materialet om Skandiamannen från Palmeutredningen redan i oktober 2010. Dessutom intervjuade jag Skandiamannens före detta fru Margareta Engström flera gånger och några av hans andra bekanta vid den tiden. En gång träffade jag Margareta tillsammans med Thomas Pettersson. Det jag inte visste då var att Palme i största hemlighet var USA-trogen som Theutenberg idag vittnar om. Det ställer allt på ända gällande Stay Behind-spåret. Om exempelvis personal från Säpo eller polis varit inblandade i mordet som många tror så var det inte på uppdrag av USA eller högerkrafter utan på uppdrag av Sovjet." (min feststilsmarkering),

Det är det enda argumentet jag har kunnat hitta till varför MOP skulle ha utförts av Sovjet.

Men AJ:S interna historik går ju i helleri nte ihop. Han pekar ju ut OP som CIA-agent långt tidigare och att det var den förda neutralitetspolitiken-kapad/döende livlinan som fick Västsidan att agera.

Summa summarum: oavsett vad man nu vill tro måste det väl finnas konsistens i argumenationen över tid eller åtmstone en förklaring till varför man byter fot. Jag kan inte se att AJ klarar av detta.
Du har säkert en annan mening.

Carl Persson var jurist och man kan undra över vad han skulle ha tyckt
om Krister Petersons utpekande av Stig Engström. Eller vad skulle han
ha sagt om att sjöfartsverkets företrädare kastar låssprinten till visiret
på Estonia tillbaka i havet? Underligheter inträffar spontant men hur
många underligheter kan man trava på hög? Varför skulle Cats Falck
köra bil i Hammarbyhamnen och varför skulle statsministerfru Gerhardsen
göra bekantskaper österut. Och varför har inte det senaste bilburna
vittnet, som sannolikt såg gm sekunderna före skottet mot Palme, inte
uppmärksammats. Det senaste om operation Cosi van tutte visar väl
att bilden förändras och förhoppningsvis förtydligas.
Senast redigerad av ben-varfor 2021-11-19 kl. 21:37.
Citera
2021-11-19, 22:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Poliser som nämns i artikeln har av kommissarie Ulf Norlin beskrivits som personer som han tror medvetet förstör utredningen och läcker uppgifter till tidningen Contra. Walter K. säger till juristkommissionen att han är nöjd med utredningen kring Palmemordet, och sa nåt i stil med "vi kanske inte grep nån mördare men vi trasade sönder en terroristorganisation (PKK)". Det är kanske problemet, alla använder mordet som ett slagträ för att skapa sin egen agenda och det är för få som verkligen bryr sig om mordet i sig själv. Alla är inte desinformatörer eller inblandade, folk ser sin chans och tar den. Men om inte detta är sanningen så har någon planterat historien, det svåra är att veta vem just det är.

Mm. Ja du. Jag är restrektiv när jag gör min bedömning. Kegö med kollega arbetade för Säkerhetspolisen. Jag litar på dem. Inte dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in