Citat:
Ursprungligen postat av
ben-varfor
Man kan kanske citera Carl Persson: "Sjuk sak dör aldrig."
Du menar alltså att den sjuka saken är man förnekar att Sovjet ligger bakom MOP, eller vad avses?
Det är i sammanhanget intressant att analysera AJ:S positionsförflyttning. Jag har inte läst alla hans böcker men så här skriver han på sin blogg 10 juli 2020
"Som kuriosa kan jag nämna att jag begärde att få ut materialet om Skandiamannen från Palmeutredningen redan i oktober 2010. Dessutom intervjuade jag Skandiamannens före detta fru Margareta Engström flera gånger och några av hans andra bekanta vid den tiden. En gång träffade jag Margareta tillsammans med Thomas Pettersson.
Det jag inte visste då var att Palme i största hemlighet var USA-trogen som Theutenberg idag vittnar om. Det ställer allt på ända gällande Stay Behind-spåret. Om exempelvis personal från Säpo eller polis varit inblandade i mordet som många tror så var det inte på uppdrag av USA eller högerkrafter utan på uppdrag av Sovjet." (min feststilsmarkering),
Det är det enda argumentet jag har kunnat hitta till varför MOP skulle ha utförts av Sovjet.
Men AJ:S interna historik går ju i helleri nte ihop. Han pekar ju ut OP som CIA-agent långt tidigare och att det var den förda neutralitetspolitiken-kapad/döende livlinan som fick Västsidan att agera.
Summa summarum: oavsett vad man nu vill tro måste det väl finnas konsistens i argumenationen över tid eller åtmstone en förklaring till varför man byter fot. Jag kan inte se att AJ klarar av detta.
Du har säkert en annan mening.