Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-12, 20:08
Lyssnar igenom podden med Holmer igen och hör än mer konstigheter i bakhuvudet tänker jag också på Hahnes bottenbetyg på Holmer. Vid 21.48 snackar Holmer ointresserad o monotont upprapande om bla bla 300 poliser och arr man sökte igenom resturanger och cafeer. Lustigt då att man undvek resturang bohemia 100 m ifrån. Hm börjar på allvar tro att det är något skumt med den resturang Bohmia-
Citera
2021-04-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det är AB som NF ser efter makarna Palme. SE kommer ut från Skandia och går före till hörnet där IM iakttar honom när han väntar in paret. Någon minut senare ser NF också när AB hoppar in vid varuingången vid dekorima och gömmer sig.

Hur menar du att SE "går före till hörnet"? Menar du att han går ut när NF passerat Skandia men innan LOP passerar? Dvs han går ut framför näsan på LOP? Borde inte LP kommit ihåg det i så fall? Eller menar du att han går ut direkt när han stämplat ut 23.19? Då borde i så fall NF ha sett honom eftersom NF passerar mordplatsen 23.19. Eller menar du att han går ut efter LOP passerat och att han sedan går förbi och ställer sig i hörnet?
Citera
2021-04-13, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Hur menar du att SE "går före till hörnet"? Menar du att han går ut när NF passerat Skandia men innan LOP passerar? Dvs han går ut framför näsan på LOP? Borde inte LP kommit ihåg det i så fall? Eller menar du att han går ut direkt när han stämplat ut 23.19? Då borde i så fall NF ha sett honom eftersom NF passerar mordplatsen 23.19. Eller menar du att han går ut efter LOP passerat och att han sedan går förbi och ställer sig i hörnet?

Det första alternativet, han går ut strax efter att NF passerat. LP har ju inte pekat ut NF, så varför skulle hon komma håg någon som slinker ut från Skandia bakom ryggen på NF? De promenerade och hade trevligt och pratade om filmen och vad de precis sett skyltfönstret på Sari osv, då är det rätt normalt att man tittar på varandra eller på fötterna där man går istället för att registrera vad som händer runt omkring och vad folk på trottoaren har för sig. Tycker inte det är märkvärdigt alls att LP inte har så många iakttagelser mellan Sari och MP.
Citera
2021-04-13, 05:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Ivan Van Troer-Almsäters styvpappa eller (mammans nya kille i Sverige) har liknande stavning Almsätter Nils Börje född 1930 Enebyberg.

Intressant. Så du menar att det är ett tryckfel i tidningen som benämner "Almsäter" felaktigt och borde vara Almsätter med två T? Så kan det vara för någon "Almsäter" har aldrig existerat i Sverige någonsin, hur märkligt det än låter. Skulle ju kunna vara vilket efternamn som helst, men så är det inte. Jag tror dock att Christoffer/Kristoffer heter något helt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Varför skulle Ekman och Almsäter träda fram? De här människorna har knappast levt och andats Palme-mordet de senaste 35 åren.

Iakttagelsen på Malmskillnadsgatan är intressant. Låter onekligen som de här killarna. Nyfikna i en strut så klart. Lite svårt att få ihop tidsmässigt bara.

Varför träder så många andra fram om och om igen genom åren? Anna Hage, Lars Jeppsson, Robert Gustafsson, Leif Ljungqvist m fl bara för att nämna några. Ekman och "Almsäter" är historiskt helt begränsade till mordnatten och sina senare förhör för att aldrig synas igen. Jag tycker det är väldigt märkligt.

Du får inte ihop det tidsmässigt eftersom de helt inte är dem. Ekman och "Almsäter" befinner sig på antingen Hamngatan, påväg mot Sergels Torg på gatuplan, eller i underjorden på Sergelarkaden på väg åt samma håll mot plattan (de kan ha tagit rulltrappan ner efter NK:s entré). Det är har deras historier går isär, d v s som polisen skrivit ner dem. Sedan går de isär ännu mer angående ifall de gick Sveavägen på östra sidan eller om de irrade sig iväg till Sergelgatan och sedermera Hötorget/Konserthuset för att passera Monte Carlo till mordplatsen.

Varför ansåg polisens förhörare att det var på sin plats att så tvivel i deras berättelser 1988? De hade ju varit i stort sett okända ca två och ett halvt år efter MOP och idag är de ju ännu mer okända och anonyma.

Anders och Kristoffer, om ni läser detta, det är nu tid att ni träder fram och säger vad ni minns från mordnatten.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-04-13 kl. 06:01.
Citera
2021-04-13, 06:24
Medlem
ben-varfors avatar
Mer om Sverker Åström.

https://www.inblick.se/nyheter/raoul-wallenberg-forskare:-”utred-om-sverker-astrom-var-sovjet-spion”/4060
Citera
2021-04-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
LP har ju inte pekat ut NF

Det är sant men enligt vittnesmål från personalen på Sabb så har LP ändå nämnt att de mötte en person innan skotten vilket kan ha varit NF. Att hon senare verkar ha glömt detta kan ju ha naturliga orsaker om hon inte kopplar ihop personen med mordet. Om det däremot var en person som hon nyligen sett som var mördaren (dvs SE) så bör hon automatiskt kopplat ihop dessa och därmed minnas det tycker jag.
Citera
2021-04-13, 07:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Intressant. Så du menar att det är ett tryckfel i tidningen som benämner "Almsäter" felaktigt och borde vara Almsätter med två T? Så kan det vara för någon "Almsäter" har aldrig existerat i Sverige någonsin, hur märkligt det än låter. Skulle ju kunna vara vilket efternamn som helst, men så är det inte. Jag tror dock att Christoffer/Kristoffer heter något helt annat.

Varför träder så många andra fram om och om igen genom åren? Anna Hage, Lars Jeppsson, Robert Gustafsson, Leif Ljungqvist m fl bara för att nämna några. Ekman och "Almsäter" är historiskt helt begränsade till mordnatten och sina senare förhör för att aldrig synas igen. Jag tycker det är väldigt märkligt.

Du får inte ihop det tidsmässigt eftersom de helt inte är dem. Ekman och "Almsäter" befinner sig på antingen Hamngatan, påväg mot Sergels Torg på gatuplan, eller i underjorden på Sergelarkaden på väg åt samma håll mot plattan (de kan ha tagit rulltrappan ner efter NK:s entré). Det är har deras historier går isär, d v s som polisen skrivit ner dem. Sedan går de isär ännu mer angående ifall de gick Sveavägen på östra sidan eller om de irrade sig iväg till Sergelgatan och sedermera Hötorget/Konserthuset för att passera Monte Carlo till mordplatsen.

Varför ansåg polisens förhörare att det var på sin plats att så tvivel i deras berättelser 1988? De hade ju varit i stort sett okända ca två och ett halvt år efter MOP och idag är de ju ännu mer okända och anonyma.

Anders och Kristoffer, om ni läser detta, det är nu tid att ni träder fram och säger vad ni minns från mordnatten.

Jag skulle nog vilja påstå att det är flera som INTE träder fram än som gör det.
Fauzzi, Björkman, Karin Johansson, Glantz och hans kamrater... Syskonen Vallin... och Den "SE-like" Bengt Palm.

Så att göra det konstigt med Almsäter/Ekman tycker jag inte. De har ju inte en sett mordet.
Tycker vidare att de tenderat bli "sagoväsen" och mystiska, när Occams rakkniv säger två nyfikna ungdomar.

Men, instämmer, alla dessa skulle man gärna vilja höra om/från igen... rätt anmärkningsvärt att KP inte förhörde dessa på nytt under sin tid. (Eller så har jag missat detta)
Citera
2021-04-13, 09:09
Alla vittnen är hotade och stacklade de kan inte tala ut någonstans förutom hos oss. då media kontroolleras sen kennedymordet av cia i usa o sverige. Fast ni är riddarna som kan råda bot på detta. Med taktik o finess. Ska man söka upp vittnen bör man va minst 10 st. Då det visat sig att djupa statens lakejer förföljer dem som kommer för nära. Tex Hedberg vet jag hade en svart bil efter sig som tog foto och tog dem på bar gärning när Hedberg senare ringde polisen har jag för mig att de sa ring palmeutredningen.
Sen vet jag inte hur aktiva de är idag i att förföja folk. Vet ju att Gjutarnäve och Ekevi snackat med perifra vittnen. Man skulle kunna tänka sig att vi gemensamt bestämmer en dag då vi alla på en gång bestämmer en plats med Ekman Almsätter o Glans mfl och sen kollar så vi inte är förföljda o sen åker vi eller går vi vidare långt ut på en äng så vi ser om någon kommer där vi kan tala ostört. vi skulle även kunna vara maskerade och inte ha mobiler på oss. Vi skulle kunna ha frågor o papper o penna. Detta tror jag är ända chansen att få dem att vilja tala. Jag tror lakejerna till djupa staten börjat bli ganska gamla o gaggiga nu också och kanske mest skriver här i tråden. Men om någon tex palmemordarkivet/eller någn annan kan skapa en egen intervjugrupp där man åker o besöker vittnen o gör alltså det jobbet koruptokerna inte gjorde. Det krävs nya grepp än att sitta här o tala om tider o jackor
Är det någon som känner "ja men detta låter som mig beskrivet" jag är den personen som är driven o aktiv o kan styra upp detta. sen är det bara o skriva här i tråden så slutar vi upp maskerade o all ears.
När man tar kontakt med vittnen ska man inte ringa eller så man ska lägga ett anonymt brev att man vill träffas där o där eller kan man slumpprata med dem på stan o säga att vi är en grupp som vill träffa er/man kan även säga du är skyddad vi hänger inte ut dig. du är säker hos oss.
Citera
2021-04-13, 10:00
Medlem
perry2s avatar
Om Hans H, Ingvar C, Dahlsten, Liedbom Ebbe C, Göran P, Lisbeth P, Sverker Åström, Synnergren gemensamt och var o en för sig, lägger ett täcke över. Ser ej till att det blir löst.

Var skall man då tro att anstiftarna finns?

Vilka sossar har trovärdigt försökt att vända på en enda sten ? (Rätt eller fel sten kvittar, bara någon sten)

Sten Andersson
Vidar Andersson?
Är det ngn sosse som försökt?
Citera
2021-04-13, 10:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Lasse Lundbergs Råmanuskript "Arbetsnamn: Olof Palme mördas och Jack Smiter" DGB-15299-04.

https://drive.google.com/file/d/122OBU1JcR_LxZpFrxAeOTPqp_Oqr-nvc/view?usp=sharing

Sven Anérs brev till Krister Petersson ang. att han tar tillbaka sitt utpekande av A.A. 2017-0217.

ÅM 2017-1099

https://drive.google.com/file/d/1gi7dbnxt5KI2BZfvaWBcsgmBgVwHvRiD/view?usp=sharing

Sven Anér ytterligare brev till Krister Petersson ang. att han tar tillbaka sitt utpekande av A.A. 2017-0217. ÅM 2017-1099.

https://drive.google.com/file/d/1PTnFUZwf6n3w1NihnyfizGqLXYJcb8ZH/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-04-13 kl. 10:38.
Citera
2021-04-13, 10:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Lasse Lundbergs Råmanuskript "Arbetsnamn: Olof Palme mördas och Jack Smiter" DGB-15299-04.

https://drive.google.com/file/d/122OBU1JcR_LxZpFrxAeOTPqp_Oqr-nvc/view?usp=sharing

Sven Anérs brev till Krister Petersson ang. att han tar tillbaka sitt utpekande av A.A. 2017-0217.

ÅM 2017-1099

https://drive.google.com/file/d/1gi7dbnxt5KI2BZfvaWBcsgmBgVwHvRiD/view?usp=sharing

Sven Anér ytterligare brev till Krister Petersson ang. att han tar tillbaka sitt utpekande av A.A. 2017-0217. ÅM 2017-1099.

https://drive.google.com/file/d/1PTnFUZwf6n3w1NihnyfizGqLXYJcb8ZH/view?usp=sharing

Spännande!
Tror MOP-arkivet har Svens "original" på dessa brev/blogginlägg (som aldrig kom upp på hans blogg).
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/utpekandet-togs-tillbaka-2017-sven-aner/
Citera
2021-04-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Ekman och Almsäter hörs ju för att de påstått sig vara vittnen till mordet i en SvD-intervju från Sabb mordnatten. Något PU tydligen snappat upp först två år senare. Och som uppenbarligen varit ett missförstånd från reporterns sida.

Att deras vittnesmål går isär så pass långt senare är väl inte konstigt. I så fall mer märkligt att de inte är ihopsnackade om detta om de har nåt att dölja.

Det här är nobodies som ingen (utanför MOP-bubblan) brytt sig om under alla dessa år. Media har knappast jagat dem och varför skulle de självmant söka nån sorts offentlighet?

Men visst vore det kul om de hörde av sig. Framförallt kunde de ta död på den seglivade diskussionen om "Engström-fotot" (där ju Ekman förekommer) genom att påpeka att de återvände till mordplatsen under natten, vilket de aldrig nämner i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in