Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-11, 22:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Lägg där till att paret som passerar när finskorna står och pratar med GM visserligen inte ser flickorna, men flickorna ser och beskriver paret. Deras historia går i alla fall inte att avfärda.

Precis, det är ju läget nu. Flickorna kan ha sett Tunnelbanemannen. Håller det som fullt troligt. Han var den ende WT-mannen i hörnet Sveavägen/Tunnelgatan vid den tidpunkten.

Flickorna kan ha spegelvänt norr och söder. Inte så konstigt som det kanske kan låta. Bara att öppna huvudet och strunta i gamla föreställningar.

Tunnelseende är ett problem i alla sammanhang.
Citera
2021-03-12, 01:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det är nog det jag säger. Vi kan troligen glömma Dekorimamannen. Om de såg någon var det Tunnelbanemannen. Du får lyfta dem ur bilden. Inget problem för mig. Jag har dem kvar på lilla listan. Tror vi kan ha identitet på Tunnelbanemannen här. Eventuellt. Bara att gräva vidare. Vilket PU borde ha gjort.
Var flickorna där så gäller det definitivt västra sidan. Den östra är kartlagd fram till cirka 23,20 via vittnesmål. Det var tomt i Dekorimahörnan fram till dess.

Som jag skrivit tidigare. Det som skaver är att Taximannen och flickorna i stort ger en liknande beskrivning av mannen. Med en skinnjacka som sticker ut. Samtidigt som längd, kroppskonstitution och WT går att få ihop.

Man ska jag ju hata slumpen. Men om detta är en slump, så hatar den oss. Som sagt så är jag ambivalent. Måste jag välja så tror nog jag nog ändå att man ska vara väldigt försiktig med flickornas vittnesmål fram tills att någon eventuellt bekräftar deras närvaro.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-12 kl. 01:12.
Citera
2021-03-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja vi får hoppas det. Jag släpper inte de finska flickorna förrän jag själv är övertygad om att de hittat på alltsammans. Vad säger du om att det just på mordkvällen saknas protokoll från knarkspaningen? Alla andra protokoll finns. Från hösten 85 till våren 86.
Mordet kan ju både vara en förklaring och en möjlighet om du förstår vad jag menar.

Jag hittar ingenting konstigt när det gäller Solna och kokainärendet så det handlar alltså om Bjuhr och hjälppatrullen. Där man i samband med gärningen kan ha blivit förhindrade att skriva rapport likväl som det innebär en möjlighet att komma undan eftersom man inte vill.

Det är uppenbart att det i spaningen mot Cedergren finns oklarheter. Där man minns vissa saker som igår, medans annat totalt försvunnit ur minnet. Hjälppatrullens spaning var mot en israel. Ska då inte höra ihop med Eklunds. Samtidigt har vi 2 iakttagelser med en kvinna och flera män i en grupp. Utrustade med WT. Plus att Föllinge blev avlöst vid 21,00 och via TN placeras på Tunnelgatan. Och hävdade att narkotikaspaningen pågick när mordet skedde.

Har man något att dölja så vill man nog inte skriva en rapport i onödan i det läget. Att rapporterna saknas är inget som förvånar mig. Konsekvensen för oss är att vi får färre dokument att analysera.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-12 kl. 01:36.
Citera
2021-03-12, 04:18
Medlem
Ser att det enbart är jag som kommenterat utredningen om Holmers vistelseort mordkvällen. Och förhöret med Rolf ''Dallas'' Dahlgren. Trots att deras eventuella närvaro i city mordkvällen har varit en av de teorierna som diskuterats flitigast genom åren. Där rentav en del skribenter sett Dahlgrens berättelse som sanning.

Åsa Kylen Holmer är fortfarande lika tyst och har inte blivit hörd av PU. Hon användes ju som sanningsvittne av två män för att bevisa att deras respektive version var den rätta. Där HH kallade ''Dallas'' version för ''sinnesförvirrat svammel.''

Ska man tolka denna tystnad i tråden nu som att Holmers påstådda cruising i Stockholms innerstad som avskriven? Eller?
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-12 kl. 04:22.
Citera
2021-03-12, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så varför vill man då inte redovisa vissa personers vapeninnehav för 35 år sedan?
En bra fråga.

Vi kan nu se i takt med att dokumenten trillar in att det verkar som att lagstiftning, sekretess, maskning och hemlighetsmakeri verkar vara betydligt viktigare än att lösa mordet. Så exakt var ligger svårigheten i detta fallet?

Jag lutar åt att man inte vill. Eller fått order om att inte redovisa. Eller att det är någonting annat som bromsar. Där lagstiftning är någonting som man enbart skyller på. Bekvämt.
Citera
2021-03-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ser att det enbart är jag som kommenterat utredningen om Holmers vistelseort mordkvällen. Och förhöret med Rolf ''Dallas'' Dahlgren. Trots att deras eventuella närvaro i city mordkvällen har varit en av de teorierna som diskuterats flitigast genom åren. Där rentav en del skribenter sett Dahlgrens berättelse som sanning.

Åsa Kylen Holmer är fortfarande lika tyst och har inte blivit hörd av PU. Hon användes ju som sanningsvittne av två män för att bevisa att deras respektive version var den rätta. Där HH kallade ''Dallas'' version för ''sinnesförvirrat svammel.''

Ska man tolka denna tystnad i tråden nu som att Holmers påstådda cruising i Stockholms innerstad som avskriven? Eller?
Sidan 33:
"Mm, då var det inslaget ett dubbelrum då när hon kom den 28, och när dom
checkar ut sen så står det samma datum, då den 28, fast att dom åker den 1
och det beror på vårat redovisningssystem".
1. Tydligen checkade Åsa in själv för båda, men dom checkade ut tillsammans,
HH ville inte synas när dom checkade in, men när dom checkade ut.
(Finns säkert någon regimtrogen i tråden som kan trolla bort det).
2. Annars är det svårt att hitta något då polisens research är bristfällig.
Citera
2021-03-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Sidan 33:
"Mm, då var det inslaget ett dubbelrum då när hon kom den 28, och när dom
checkar ut sen så står det samma datum, då den 28, fast att dom åker den 1
och det beror på vårat redovisningssystem".
1. Tydligen checkade Åsa in själv för båda, men dom checkade ut tillsammans,
HH ville inte synas när dom checkade in, men när dom checkade ut.
(Finns säkert någon regimtrogen i tråden som kan trolla bort det).
2. Annars är det svårt att hitta något då polisens research är bristfällig.
Om nu HH befann sig i Stockholm mordnatten kan vi nu se att PU har lagt ner en hel del jobb på att bevisa motsatsen.

Om nu HH befann sig i Stockholm måste PUs utredning och redovisning innehålla moment som inte tål dagens ljus. Plus att vissa dokument i så fall vara förfalskade.

Alternativt återvände Hasse till Åsas trygga famn i Borlänge före man lämnade. Fortfarande mumsande på vingummin som kolhydratladdning inför det som skulle komma.

Eller så är det så som skvallret i Polishuset anger. Holmer häckade i Solna hos sin älskarinna.

Det som för mig är den springande punkten är Dahlgrens referens till Åsa. Om man nu ska hitta på en historia för att smutskasta Hasse. Varför skulle han då referera till en person som hur lätt som helst kan dementera. Fråga Holmers fästmö i brevlådeintervjun!
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-12 kl. 10:04.
Citera
2021-03-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om nu HH befann sig i Stockholm mordnatten kan vi nu se att PU har lagt ner en hel del jobb på att bevisa motsatsen.

Om nu HH befann sig i Stockholm måste PUs utredning och redovisning innehålla moment som inte tål dagens ljus. Plus att vissa dokument i så fall vara förfalskade.

Alternativt återvände Hasse till Åsas trygga famn i Borlänge före man lämnade. Fortfarande mumsande på vingummin som kolhydratladdning inför det som skulle komma.

Eller så är det så som skvallret i Polishuset anger. Holmer häckade i Solna hos sin älskarinna.
Stockholm-Borlänge är en resa på ca 2½-3 timmar.
HH & Åsa har troligtvis lämnat Stockholm mellan 0030-0100 1/3 och då är dom
fram i Borlänge runt 0300-0400 1/3.

Jag skuggade bara igenom materialet, att tänka på:
Ett hotelldygnet är förskjutet 12 timmar, så tänket blir lite annorlunda.
Citera
2021-03-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Stockholm-Borlänge är en resa på ca 2½-3 timmar.
HH & Åsa har troligtvis lämnat Stockholm mellan 0030-0100 1/3 och då är dom
fram i Borlänge runt 0300-0400 1/3.

Jag skuggade bara igenom materialet, att tänka på:
Ett hotelldygnet är förskjutet 12 timmar, så tänket blir lite annorlunda.
Med helikopter blir resan ändå kortare om det skulle vara så. Men jag tror inte att problemet ligger här. Enligt PU är det inte ett problem. Det är ointressant var HH befann sig mordkvällen. Anders Helin och Ölvebro i radio 1992.

https://www.youtube.com/watch?v=EcI4XKXTgVI&t=3171s

Det som gäller att inse är att PU aldrig skulle genomfört en utredning om var Holmer befann sig utan press från Sven Anér. Affären Borlänge och dess efterspel via statsmedia med Borgnäs och Bresky.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-03-12 kl. 10:43.
Citera
2021-03-12, 10:42
Medlem
Från besöket hos Säkerhetspolisen.,

Vad hände med Olof Palmes personakt?
Förmodligen uppbränd.

"Vi fick förklarat för oss att det har giorts försök att lokalisera handlingar som
berör Olof Palme dock utan att någonting återfunnits.

Det upprättades två
ärenden efter OIof Palmes död där allt material som rörde utredningen av
statsministermordet samlades.

Detta material har överlämnats till Palmegruppen
20l2 och består till största delen av gamla kvällstidningar

Fram t.o.m. 1999 arbetade man så att allt som inte längre var relevant för
Säkerhetspolisen skulle brännas.
Det kan vara så att handlingar som berör Olof Palme som person därför har eldats upp.
Det finns dock inget beslut eller liknande som styrker att så har skett."

https://drive.google.com/file/d/1BA0C7IiW45i21tzcLesBa58nopCbEfSL/view?fbclid=IwAR3OxDdRcufpxYAeGpZSU-mLWTYS_YWP6uMWLRPpurcAVlyzFCCV0LFHd3c

20191030 Besök hos Säkerhetspolisen
Citera
2021-03-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ser den här meningen lite då och då. Stämmer det verkligen? Nu är inte jag lönnmördare själv, men för mig framstår det verkligen helt obegripligt. Framförallt mot bakgrund av dagens DNA-teknik.
Det är från filmen Gudfadern den myten kommer.
Citera
2021-03-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Vad är så speciellt med Dag? Han hade 5 år på sig att åtminstone komma millimetrar framåt i den här utredningen som inte gått fram en enda millimeter sedan 1986. Att skylla på resursbrist är magstarkt när han haft tillgång till allt material helt omaskat till sitt förfogande. Dessutom tillräckligt med utredningsmän i sitt team. Du kallade Krister Petersson för "skarp" och lovordade honom innan presskonferensen. Se hur det slutade.

Dag må ha rätt i sak att det finns mycket att utreda och att WT-männen är av intresse, men han rörde inte ett finger de åren han satt som spaningsledare. Istället beklagar han senaste utredningsteamet i diverse debattartiklar.
Han hittade sådant han ville utreda men svältes på resurser. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in