Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 11:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så har jag också uppfattat det, att det bara är Lisbeth Palme som är inne på att gärningsmannen skall ha haft en blå täckjacka. Förutom SE då förstås, som alltså säger samma sak:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Nja, säger verkligen Lars J någonting om blå täckjacka?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf
Ja, enligt Lena Löhr. Som redan är länkat. Plus LJ detsamma.

Vem har rätt? Du, Löhr, LJ eller AB? Enligt mig är de 3 förstnämnda mycket trovärdigare än du. Vilket är ditt problem. Inte mitt.

Det finns hjälp för SE-ktmedlemmar. Fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-02-03 kl. 11:56.
Citera
2021-02-03, 12:06
Medlem
H24s avatar
Jag gjorde en tabell förut över vad vittnena uppger rörande gärningsmannens klädsel. Tre kolumner: Mörk rock, blå täckjacka och vittnen som kan passa med båda (exempelvis de som uppger bara mörk klädsel). Jag tog bara med de vittnen som med säkerhet ser gärningsmannen. Alltså har jag exkluderat både Nieminen (som möjligtvis ser en ny person) samt Lisbeth, som sannolikt beskriver Anders Björkman. Här ryker en poäng ur vardera kategori, så urvalet gynnar inte någon sida så att säga.

Då ser det ut såhär:

https://imgur.com/Dhkfewb

Att gärningsmannen hade en mörk fladdrande rock är objektivt mer sannolikt. Utan att detta har någonting med Stig Engström och det spåret att göra.
Citera
2021-02-03, 12:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja, enligt Lena Löhr. Som redan är länkat. Plus LJ detsamma.

Vem har rätt? Du, Löhr, LJ eller AB? Enligt mig är de 3 förstnämnda mycket trovärdigare än du. Vilket är ditt problem. Inte mitt.

Det finns hjälp för SE-ktmedlemmar. Fakta.
Förhöret med Lena Löhr görs en månad efter mordet. Hon var inte själv med vid mordtillfället, så här får vi alltså bara andrahandsuppgifter om att Anders B skall ha sett någon i en blå täckjacka. Lena Löhr är dessutom själv tveksam här, och antyder att hon kan ha blandat ihop olika vittnesuppgifter:
Lena Löhr: https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view

Jag skulle nog säga att förstahandsuppgifterna som dokumenterades redan under mordnatten är mer tillförlitliga, och där säger väl varken Anders B eller Lars J någonting om någon blå täckjacka:
Anders B: www.itdemokrati.nu/page36e.html
Lars J: www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Men det är ju en intressant fråga varifrån Lena Löhr kan ha fått det här om blå täckjacka. Kanske någon av de andra vittnena på platsen som tydligen tipsade Löhr om att hon borde prata med Anders B (som hade blå täckjacka) pekade på honom och sade någonting om blå täckjacka, och så blev det ett missförstånd här. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att Lena Löhr blandar ihop det vittnena sade till henne under mordkvällen med de mediauppgifter om blå täckjacka som senare under natten/morgonen gick ut i media.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-03 kl. 12:20.
Citera
2021-02-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag gjorde en tabell förut över vad vittnena uppger rörande gärningsmannens klädsel. Tre kolumner: Mörk rock, blå täckjacka och vittnen som kan passa med båda (exempelvis de som uppger bara mörk klädsel). Jag tog bara med de vittnen som med säkerhet ser gärningsmannen. Alltså har jag exkluderat både Nieminen (som möjligtvis ser en ny person) samt Lisbeth, som sannolikt beskriver Anders Björkman. Här ryker en poäng ur vardera kategori, så urvalet gynnar inte någon sida så att säga.

Då ser det ut såhär:

Att gärningsmannen hade en mörk fladdrande rock är objektivt mer sannolikt. Utan att detta har någonting med Stig Engström och det spåret att göra.

OK! Tack för detta , ger ju en snabb översikt om man funderar på något.
Citera
2021-02-03, 12:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Då ser det ut såhär:

Varför hamnar t.ex. LL under kolumnen "mörk rock" ?

LL. Jag anser att han har haft en blå täckjacka , mörkare blå och längden på den kan jag inte avgöra , därför att just i det bältet där var det så pass mörkt.Men det här ljuset som då slog ner på axlarna det avslöjade alltså en blå färg på jackan.Och jag kan alltså bara säga vad jag har sett vid fötterna , men mitt på har jag inga som helst begrepp , därför att det var för mörkt.Ljuset som föll uppifrån kan jag se och reflexerna från snön där jag kan se hans anklar och fötterna det är (ohörbart).
F. Kan du färgbestämma den här blå färgen? Den är ju i och för sig väldigt avhängigt just belysningen , men vad fick du för uppfattning om vilken blå färg den här jackan hade ? (Pratar i mun) -?
LL. Ja , de är den här äldre modellen på blåa täckjackor.Det är inte alls den här moderna färgen , utan -.Jaa , nånting -. Jag vet inte vad man ska jämföra med , men det är alltså den täckjacka typ 3-4 år gammal , 5 kanske. Då hade vi en annan färgskala på-. Jaa , jag har haft en sån själv en gång i världen , men jag kan tyvärr inte hitta nånting härinne heller som påminner.
LL. Jaa , den är ganska mer i den här tonen.
F. Mörkt blå , helt enkelt ?
LL Jaa , mörkt blå äR den alltså.
F. Jaha.
LL. Det är den.
F. Lade du märke till några detaljer på den här täckjackan?
Det finns ju jackor som är väldigt sydda i rutmönster och -?
LL. Rutmönster , ja.
F. Det var det ?
LL. Jaa.
F. Den här lite fluffigare typen då eller -?
LL. Inte den här riktiga dunjacks-modellen , ingen lyxvara va´ , utan det var en enklare ”knegarjackan” med glesare uppsytt täcken ,så upplevde jag det som….
Citera
2021-02-03, 12:41
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Varför hamnar t.ex. LL under kolumnen "mörk rock" ?[/i]

I förhöret 860301 säger han själv "...tror att han bar någon ytterrock som inte gick ända ner till knäna och tror inte det rör sig om någon form av jacka". Första vittnesmålen väger tyngst, det är all forskning överens om.
Citera
2021-02-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förhöret med Lena Löhr görs en månad efter mordet. Hon var inte själv med vid mordtillfället, så här får vi alltså bara andrahandsuppgifter om att Anders B skall ha sett någon i en blå täckjacka. Lena Löhr är dessutom själv tveksam här, och antyder att hon kan ha blandat ihop olika vittnesuppgifter:
Lena Löhr: https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view

Jag skulle nog säga att förstahandsuppgifterna som dokumenterades redan under mordnatten är mer tillförlitliga, och där säger väl varken Anders B eller Lars J någonting om någon blå täckjacka:
Anders B: www.itdemokrati.nu/page36e.html
Lars J: www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Men det är ju en intressant fråga varifrån Lena Löhr kan ha fått det här om blå täckjacka. Kanske någon av de andra vittnena på platsen som tydligen tipsade Löhr om att hon borde prata med Anders B (som hade blå täckjacka) pekade på honom och sade någonting om blå täckjacka, och så blev det ett missförstånd här. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att Lena Löhr blandar ihop det vittnena sade till henne under mordkvällen med de mediauppgifter om blå täckjacka som senare under natten/morgonen gick ut i media.
GM kan ha haft en tunn parkasliknande blå täckjacka som i mörkret kan ha misstagits för en mörk fladdrande rock. De som såg GM på nära håll vittnar om blå täckjacka som AB,LP och LJ. Det behöver inte vara krångligare än så.
Citera
2021-02-03, 12:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Då ser det ut såhär:

Tack H24 för en bra och överskådlig sammanställning. Men jag är lite tveksam till det här med att Lars Jeppsson har hamnat i den högra kolumnen, dvs. med de som har vittnat om att gärningsmannen skall ha haft en blå täckjacka:

Det kan vara jag som har missat något i förhören med Lars J, men jag kan inte hitta just den uppgiften. Det närmaste jag hittar är det här i det andra förhöret med Lars J 860304, sid 4, första meningen. Men här är det väl ganska uppenbart att han beskriver sin egen klädsel:
"Jeppsson uppger att han vid tillfället var iklädd en blå täckjacka som slutar nedanför stussen. Han hade också blåa jeans på sig. Och var barhuvad."
www.itdemokrati.nu/page36am1.html
Citera
2021-02-03, 12:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
I förhöret 860301 säger han själv "...tror att han bar någon ytterrock som inte gick ända ner till knäna och tror inte det rör sig om någon form av jacka". Första vittnesmålen väger tyngst, det är all forskning överens om.

Och IM ?

IM :

… mer täckrock eller vad typ Parkas fast det var ingen kapauschong…
Den var alltså inte lång , men det var heller ingen jacka utan det var en ¾ som slutade strax ovanför knäna…

Jag tror inte den var svart , den kan ha varit blå …………………..
Citera
2021-02-03, 12:46
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
GM kan ha haft en tunn parkasliknande blå täckjacka som i mörkret kan ha misstagits för en mörk fladdrande rock. De som såg GM på nära håll vittnar om blå täckjacka som AB,LP och LJ. Det behöver inte vara krångligare än så.

Björkman säger rock redan morgonen efter mordet, han lägger dessutom till att den fladdrade längs benen vilket en täckjacka inte gör. Lisbeth beskriver Anders Björkman och inte GM. Då återstår möjligtvis två - Jeppsson och Cecilia Anderstedt. Dessa ska ställas mot de dryga tiotalet som beskriver mörk rock.

Jag kommer aldrig förstå människors besatthet vid denna blåa täckjacka.
Citera
2021-02-03, 12:53
Medlem
Citat:
Björkman säger rock redan morgonen efter mordet, han lägger dessutom till att den fladdrade längs benen vilket en täckjacka inte gör. Lisbeth beskriver Anders Björkman och inte GM. Då återstår möjligtvis två - Jeppsson och Cecilia Anderstedt. Dessa ska ställas mot de dryga tiotalet som beskriver mörk rock.

Varför kan inte en tunn parkasliknande jacka fladdra? Den blåa nyansen sågs bara i ljuset för de som var nära. Varför skulle det vara en besatthet?
Citera
2021-02-03, 12:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Jo, det är den uppgiften som, om den är sann, ger Stig alibi.

Det är egentligen inte uppgiften i sig... jackan kunde ha sagts vara röd....
Utan att Stig vet att Lisbeth säger detta!

Som GM kan han inte veta detta utan måste då ha chansat/gissat. Betänk då att Stig hade en mörk rock på sig.
Ska han då i rollen som GM gissa på att Lisbeth missuppfattar det hela och säger ett annat signalement än vad han(som GM) hade på sig?

Tillägg:
För icke insatta så säger Lisbeth ordagrant samma sak till Rimborn på Sabb. vid midnatt.
https://imgur.com/a/tI8mr4V
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in