Citat:
Förhören från mordplatsen har försvunnit enligt PU på en rak förfrågan.
https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view
Lena Löhr 860326.
Här ställs vi inför mycket besvärliga frågor. Framgår inte av dokumentet eller av annan kunskap sedan tidigare. Hämtar hon sakuppgifterna i förhöret från sitt minne? Från sina anteckningar? Från kopior av originalförhören eller var det rentav hon som lade beslag på förhören som försvann?
Fortfarande är det helt klart att det första förhöret är det mest trovärdiga och relevanta. Rent från yttre påverkan. Där Åke Rimborn hävdade att de bästa vittnena är de som fortfarande befinner sig i chock. Där jag förstår precis vad han menar. Vittnen som fortfarande befinner sig i händelsen. Oförmögna att ta in nya intryck eller lämna händelsen för tankeprocesser.
https://drive.google.com/file/d/1xq7z6HCj_ZSOfILXD2fxQX_m1gJqD1be/view
Lena Löhr 860326.
Här ställs vi inför mycket besvärliga frågor. Framgår inte av dokumentet eller av annan kunskap sedan tidigare. Hämtar hon sakuppgifterna i förhöret från sitt minne? Från sina anteckningar? Från kopior av originalförhören eller var det rentav hon som lade beslag på förhören som försvann?
Fortfarande är det helt klart att det första förhöret är det mest trovärdiga och relevanta. Rent från yttre påverkan. Där Åke Rimborn hävdade att de bästa vittnena är de som fortfarande befinner sig i chock. Där jag förstår precis vad han menar. Vittnen som fortfarande befinner sig i händelsen. Oförmögna att ta in nya intryck eller lämna händelsen för tankeprocesser.
Tackar för denna mycket intressanta info. Dessa ”förhör” hade som du skriver kunnat ge information som hjälpt till att förklara händelser på mordplatsen. Lena Löhrs närmaste chef Christer Persson anger till juristkommissionen att hennes anteckningar lämnas antingen till Gösta Söderström eller till krimjourens folk på plats, dvs Wide/Mossberg. Frågan är vad dessa gjorde av dessa historiska dokument.
Jag fick från början bra intryck av GS. Öppen , sympatisk och kritisk till polisledningen. När jag blev mera insatt förändrades bilden. Hans insatser på mordplatsen var inte imponerande. När jag talade med poliser ifrågasattes hans kompetens . ”Var det GS som hade han om en utsättning var jag alltid orolig, han var velig och hade svårt att ta beslut. Detta till skillnad från ex Åke Rimborn som alltid hade koll på de uppdrag han ledde” vilket en kvinnlig polis som arbetat med båda berättat för mig.