Anders Larsson, Cennet Neilberg och Karl Gunnar Bäck säger alla tre , att man hade fått information om en mordkomplott gällande Olof Palme.
Anders Larsson och Cennet Neilberg säger sig ha fått info före mordet och Karl Gunnar Bäck efter mordet.
“Karl B (Karl-Gunnar Bäck, generalsekreterare i Civilförsvarsförbundet, vår anm.) berättade … att han kort tid efter mordet blivit kontaktad av en person (med anknytning till den brittiska underrättelsetjänsten, vår anm.) i England och som sade sig ha information om mordet på Olof Palme.
Enligt personen skulle en konspiration bestående av svenska affärsmän, sydafrikansk säkerhetstjänst och någon vid (eller med någon sorts anknytning till, vår anm.) säkerhetspolisen (svenska Säpo, vår anm.) ligga bakom mordet.”
Granskningskommissionens betänkande, SOU 1999:88, sid. 459."
“Kodordet för mordet var ‘Hammer’. Svenska ‘security agents’ hade deltagit i operationen genom att kartlägga Olof Palmes rörelsemönster och vanor veckorna före mordet. Den avdelning som dessa säkerhetsagenter arbetat vid skulle haft en kvinna som chef.”
Granskningskommissionen om uppgifter från Riaan Stander (1996), tidigare anställd inom den sydafrikanska apartheidregimens säkerhetstjänst. Granskningskommissionens betänkande, SOU 1999-88, sid 463."
“
Det slog mig då att dom här människorna som då nämndes i uppgifterna från utredningen om personer med walkie-talkies, det kan ha varit den här gruppen. Och det var ju då sannolikt, möjliga mördare. Möjliga Palme-mördare. Jag ringde inte, tog ingen kontakt med Holmér och Ebbe Carlsson, för jag visste ju att det var fullkomligt meningslöst. Dom hade redan bestämt sig om hur det skulle vara. Och skulle jag ha sagt det …uppgifterna, så hade dom självklart gjort vad dom kunnat för att förlöjliga det spåret ...”
Olof Frånstedt, 1967-78 operativ chef och ansvarig för kontraspionaget inom Säpo. Ur Anders Jallais intervju (‘Barbrogruppen – myt eller sanning’, 2011) med Frånstedt. Den så kallade Barbrogruppen var en av en Barbro Sagnell ledd Stay-Behind-grupp, som Frånstedt på 70-talet utfört säkerhetskontroll på. Detta i samförstånd med det svenska Stay-Behind-organisationens högsta operativa ledning.
https://efolket.eu/palme-utredningen-det-verkliga-och-lange-forbjudna-huvudsparet/