Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-06, 22:42
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Enligt T och andra ingick Underrättelsetjänsten och kuppberedskap i OP2.

Någon med kunskap kan säkert reda ut i detalj.

Synnergren rekryterade Theutenberg från incidentberedskapen till OP2.
Citera
2021-01-06, 23:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graniten1
Jag får be om ursäkt, jag trodde nämligen att det stod klart och tydligt "Tunnelgatan" i uppgiften som det hade refererats till den 23e December. My bad!

Det är lugnt. Lätt hänt med alla nya dokument som haglar in i tråden. Studsade till lite, kan ju vara en viktig information. Bra om vi kan få bort maskningen där. Anmärkningsvärt att just det vittnesmålet mörkas. Väcker frågor.
Citera
2021-01-07, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Att han säger att det inte går att utesluta honom är väl inte samma sak som att tro att han är mördaren. Som jag tolkar det har de gjort en kritisk granskning av PU.

Kritisk granskning kan bli hursom. O jo om en person inte går att utesluta kan han va mördaren. Men Engström är ingen mördare.
Citera
2021-01-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Kritisk granskning kan bli hursom. O jo om en person inte går att utesluta kan han va mördaren. Men Engström är ingen mördare.
LGWP kan vara ärlig. Journalist hos SVT måste hålla en neutral hållning till skillnad från andra journalister. Därför har han inget val i sin formulering.

Du får läsa mellan raderna. "Nödlösninggen"
Citera
2021-01-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är väl ingen som påstår det heller. Bättre med en kritisk granskning än ingen alls.
Citera
2021-01-07, 13:21
Medlem
OPK123s avatar
Jag har gjort en intressant tidsmässig iakttagelse från Säpos Övervaknings PM.

Det gjordes många samstämmiga vittnesobservationer från den 17 januari till den 24 januari. Sedan upphör observationerna tills cirka tre veckor innan mordet begås. Med andra ord cirka två veckor utan observationer.

Då jag bedömer att Ture Utriainen är central i MOP. Så finner jag det extra intressant att hans son föddes den 25 januari 1986. Alltså tidpunkten när observationerna upphörde i cirka två veckors tid.

Ture sa i förhör att han var närvarande när sin son föddes. Vilket jag bedömer stämmer överens med sanningen. Han försökte dessutom trycka på detta som att det skulle vara någon form av alibi för mordkvällen, men blandade ihop månaderna januari och februari i förhöret (och verkade bli allmänt nervös och uppretad när han insåg felsägningen).

I förhör med hans förra flickvän (och mor till hans son) gav hon honom inget alibi. Utan tvärtom sa att hon var hemma själv med det nyfödda barnet. Det var t.o.m. så pass illa att Ture bara såg sin son vid något enstaka tillfälle därefter, bl.a. när de försökte bli sams igen på Gotland (påminner om att Ture pekade ut Palmes mördare på ett uppförstorat fotografi han hade hemma från just Gotland den sommaren - från en tävling i svartkrutsskytte).
Senast redigerad av OPK123 2021-01-07 kl. 13:28.
Citera
2021-01-07, 13:26
Medlem
OPK123s avatar
Att B*ngt H*llstenius bor på Gotland och håller på med svartkrutsskytte samt att han och Ture var folkbokförda på samma adress (Källdisvägen 18, Täby) under flera år gör ju inte saken ännu mer ointressant...
Citera
2021-01-07, 13:46
Medlem
OPK123s avatar
I förhör uppger Ture att han är med i en organisation. Organisationens namn var EAP.
Citera
2021-01-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
I förhör uppger Ture att han är med i en organisation. Organisationens namn var EAP.

Vet du var Ture jobbade 1986? Jobbade han på SÄPO eller jobbade han med något annat?
Citera
2021-01-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Synnergren rekryterade Theutenberg från incidentberedskapen till OP2.
Vore naturligtvis intressant med lite sociogram från det jobbet. Gissar att det kan dyka upp i intressanta kopplingar på personnivå.
Citera
2021-01-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Mer intressant än SE men ändock skall denne till mordplatsen....
Citera
2021-01-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vore naturligtvis intressant med lite sociogram från det jobbet. Gissar att det kan dyka upp i intressanta kopplingar på personnivå.

Jag vet inte om det har någon betydelse men han har i varje fall lite kontakt med Christer Ols*n på Facebook.
Föreningen Sveriges öra och öga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in