Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Oavsett vem det var. Varför ringer hen Engström?personen borde ju rimligen har känt Engström?

Knasboll som fångat upp Engströms namn i media och har svårt att orientera sig i vem man rimligtvis kontaktar med sånt här? Eller som redan vänt sig till polisen som inte uttryckt tillräcklig entusiasm inför denna oerhört tunga uppgift. Bara det att han uppenbarligen presenterat sig som konstnär. Vad har det med saken att göra? Kände han att det fanns nån sorts yrkesmässig koppling till grafikern Engström och därför hade hans öra...

Kan tänka mig att alla offentliga vttnen fick en del tokar på tråden.
Citera
2020-12-07, 13:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vilken rad är det på i arkivet?

file:///C:/Users/User/Desktop/PALME/SKANDIA%20PER%20H%C3%84GGSTR%C3%96M/pol-1987-02-06-EA-9982-D%20Stig%20Engstr%C3%B6m%20Skandia%20Per%20H%C3%A4 ggstr%C3%B6m.pdf

Senaste som lades ut om Per H.
Citera
2020-12-07, 13:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Knasboll som fångat upp Engströms namn i media och har svårt att orientera sig i vem man rimligtvis kontaktar med sånt här? Eller som redan vänt sig till polisen som inte uttryckt tillräcklig entusiasm inför denna oerhört tunga uppgift. Bara det att han uppenbarligen presenterat sig som konstnär. Vad har det med saken att göra? Kände han att det fanns nån sorts yrkesmässig koppling till grafikern Engström och därför hade hans öra...

Kan tänka mig att alla offentliga vttnen fick en del tokar på tråden.

Ja, jag tror inte vi ska lägga alltför stor vikt på detta. Reagerade bara på det märkliga påståendet och vi har så vitt jag vet endast en intressant konstnär i materialet. Föreslår att vi släpper detta för nu.

SE kan helt enkelt ha ljugit. Han ljög ju hela tiden. Ingen stor sak detta tycker jag.
Citera
2020-12-07, 13:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften om knattegruppen kommer från SÄPOs Tore Winberg och hans förhör med juristkommissionen. Där nämner han att en knattegrupp ev funnits på stan under mordkvällen. Det är ursprunget till diskussionerna om knattarna.

Jag måste erkänna att jag aldrig begripit detta med "knattegruppen". Har nog läst för dåligt. Var det alltså yngre Säpomän? Varför var de runt på stan på mordkvällen? Använde de WT? Vilken roll hade en sådan grupp, var de i träning på nåt sätt?
Citera
2020-12-07, 13:44
Medlem
Citat:
Uppgiften om knattegruppen kommer från SÄPOs Tore Winberg och hans förhör med juristkommissionen. Där nämner han att en knattegrupp ev funnits på stan under mordkvällen. Det är ursprunget till diskussionerna om knattarna.

Enligt kontakt med Wall har man inom span också insikt om knattegruppen. Skall vara polisstudenter mm som användes för att spana mot langning på krogen. Med tanke på kopplingarna mellan knarkspan och Säpo är det väl inte otroligt att sådana användes även där. Vet att våra illustra säpogubbar bill och bull rekryterade muf-ungdomar att "spana" på PLOfolk.
Citera
2020-12-07, 14:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag måste erkänna att jag aldrig begripit detta med "knattegruppen". Har nog läst för dåligt. Var det alltså yngre Säpomän? Varför var de runt på stan på mordkvällen? Använde de WT? Vilken roll hade en sådan grupp, var de i träning på nåt sätt?

Knattegrupperna bestod av yngre SÄPO-män och en del andra yngre poliser från andra rotlar. Även polisstudenter kunde finnas med. Spanade en del på näringsställen och liknande etablissemang där det krävdes folk på lite udda tider.
Citera
2020-12-07, 14:53
Medlem
Citat:
Knattegrupperna bestod av yngre SÄPO-män och en del andra yngre poliser från andra rotlar. Även polisstudenter kunde finnas med. Spanade en del på näringsställen och liknande etablissemang där det krävdes folk på lite udda tider.

Bakgrunden var väl att många utredningar var gemensamma mellan Säpo och Knarket. Så gällde väl t ex när det gällde PKK. Det var i dessa sammanhang de användes och som du säger krogmiljö. Donald F och dennes kompisar "jobbade" i andra krogmiljöer.

De var ute. Frågan är vilka de var och deras uppdrag den här kvällen? Är det dessa som Dahlsten hör talas om? De kanske var lika självsvåldiga som knarket och Donalds grupp eller Säpotrion?

Rena anarkin verkade råda organisationsmässigt.
Citera
2020-12-07, 16:47
Medlem
Enligt uppgift ska Robert Gustafsson spela SE i den nya kalkonfilmen om mop.

Han har ju själv vittnat om massa wt män kring grand och även uppgivit att han varit rädd för att uttala sig.
Hur ska man förstå det här?
Citera
2020-12-07, 17:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Tack, finns det anledning att tro att de övervakade Palme åt någon/några? Säpotrion?
Citera
2020-12-07, 17:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Han har ju själv vittnat om massa wt män kring grand och även uppgivit att han varit rädd för att uttala sig.

Det är väl inte mer konstigt än att Robert är skådespelare och att han gör en skådespelarroll bara, även om han tror på Säpo-spåret. Det här är en film som har potential att leva kvar en längre tid om det inte blir kalkon och då blir också Robert ihågkommen. Tror få skådespelare tackar nej till det.

GW var också positiv till valet av Robert även om inte heller GW tror på Engström som mördare.
Citera
2020-12-07, 21:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack, finns det anledning att tro att de övervakade Palme åt någon/några? Säpotrion?

Njae, jag har lite svårt att tro att övervakargruppen skulle våga sig på att plocka in oerfaret folk för att övervaka Olof Palme. Men omöjligt är det dock inte. Sten Andersson betonar att det var SÄPO-män med ganska framskjutna positioner som pekats ut som palmeövervakare. Viktigt att inte glömma att det kan finnas fler övervakare i gruppen än den trio SA fick presenterad.
Citera
2020-12-07, 22:00
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA

Det finns ju en annan film från 90-talet om Palmemordet med Persbrandt bla. som handlar om hur polisen gjorde det. Betyder det per automatik att Persbrandt tror på polisspåret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in