Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, sen vill jag gärna nyansera övervakningsbegreppet lite och indela det i följande:/.../
3.1 Attentat utanför Grand för den händelse LOP inte får biljetter och väljer att antingen återvända hem eller göra något annat på stan./.../
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra. Det är rimligt att tänka sig ... Det många glömmer med facit i hand är just hur många olika detaljplaner som behövdes eftersom Palmes rörelser inte gick att förutse.
Citat:
Vilket just är vad en officer utbildad i taktik gör/.../
Menar ni att från det ögonblick till att attentatsmännen blev varse om att OP skulle på bio satte samman en rad "detaljplaner", eftersom det är just vad "en officer utbildad i taktik skulle göra"? En plan för den händelse att OP ångrade sig, en annan om han inte fick biljett utan valde en annan film, en tredje för en annan bio, en fjärde för den händelse att han tänkte att va fan och tog en grogg i stället, en sjätte för den händelse att han gick hem till Mårten och drack te, en sjunde för den händelse att han tog taxi hem, en åttonde för den händelse att han tog tunnelbanan, en nionde för den händelse att polisen ingrep utanför bion, en tionde för den händelse att han ramlade huvudstupa och slog huvudet i gatstenen, och så vidare? Jag är ju inte "en officer utbildad i taktik", eller statsepidemiolog för den delen, men det känns som att man vill resa en invändning i rimlighetens namn. Men upplys mig gärna.
Citera
2020-12-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Menar ni att från det ögonblick till att attentatsmännen blev varse om att OP skulle på bio satte samman en rad "detaljplaner", eftersom det är just vad "en officer utbildad i taktik skulle göra"? En plan för den händelse att OP ångrade sig, en annan om han inte fick biljett utan valde en annan film, en tredje för en annan bio, en fjärde för den händelse att han tänkte att va fan och tog en grogg i stället, en sjätte för den händelse att han gick hem till Mårten och drack te, en sjunde för den händelse att han tog taxi hem, en åttonde för den händelse att han tog tunnelbanan, en nionde för den händelse att polisen ingrep utanför bion, en tionde för den händelse att han ramlade huvudstupa och slog huvudet i gatstenen, och så vidare? Jag är ju inte "en officer utbildad i taktik", eller statsepidemiolog för den delen, men det känns som att man vill resa en invändning i rimlighetens namn. Men upplys mig gärna.

Nej inte riktigt så, man ställer upp rimliga möjliga alternativ och i något som brukar kallas "konfrontation" så matchar man alternativ mot varandra och väljer ett som man gör ett beslut i stort och detaljplan för.

Om du läser igenom inlägget nedan kanske det klarnar.

Citat:
Det är mer än vanligt med ett sk motståndstänkande, det blir "enklare" att formulera sig samtidigt som man missar grovt när det gäller detaljer i ett skeende p g a dynamiken i ett motstånd. Jag tar inte upp "hur" när det gäller polis och/eller säpo för jag anser att det inte skall göras offentligt.

Nedan följer jag mallen från mitt tidigare inlägg och jag ger bara resultat av övervägande. Nämnas kan att yrkesmilitärer gör sådana här överväganden mentalt utan papper och penna på några minuter men sen tar det längre tid att förbereda själva insatsen.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Resultat av övervägande (minimalistisk analys) med säpo-inslag exkluderat. Dvs, antal inblandade personer och bilar kan vara några fler, inte många fler.

1 Målanalys – uppgiften = MOP, dvs själva mordet

2 Resurser
Bilar: 2 pbil + Van + sb-bil
Personal: 2 man + 2 bil grp
Vapen: pistol/revolver o/e automatvapen (bilgrp)

3 Miljöfaktorer (handlingsfrihet)
Sveavägen , vinterkväll efter kl. 23, flykt norrut lämpligast

4 Makarna Palme's handlingsmöjligheter
Promenad norrut (TB el. hem till IK för te (4 pers), troligt efter två timmars sittande.
Taxi norrut till IK för te.
Taxi söderut till Västerlånggatan 31 (2pers)
Promenad söderut till Västerlånggatan 31 (2 pers), ungefär lika lång sträcka som till IK's bostad och således inte helt otänkbar.

5 Konspirationens handlingsmöjligheter
Överfall till fots av 2 män mellan Grand och Tegnérgatan, flyktbil Tegnergatan
Överfall med bil och 2 män vid Tegnérgatan
Överfall med bil och ? män vid Tunnelgatan, flykt norrut längs Sveavägen
Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand
Sb-bil i området öster om Sveavägen

6 Jämförelse i matrisform ”Konfrontationen
Här skall vägas in antaganden för polisens motåtgärder. Görs inte då jag inte anser det vara något som skall göras offentligt.

7 Val av alternativ
Genom att makarna Palme promenerar söderut blir ”valet"
” Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand”
Man ser då att ”personalbrist" leder till att dessa två grupperats norr om Grand med beredduppgift söder om Grand

8 Detaljutformning
Skall innehålla punkter som samband, ledning, transporter, understöd et etc.
Märk att ”spaning/övervakning" av LOP innan och efter filmen på Grand finns här och skall egentligen diskret dras ur en stund innan attentatet.

Den som läser det kritiskt upptäcker ganska snart att beslutstidpunkten blir efter föreställningen mellan kl. 23.00 tills sällskapet Palme beslutar sig.

Alla som skall vara delaktiga måste alltså vara väl förberedda och på plats. I ”bilalternativen" handlar det om någon minut från klartecken till insats. Samt att en sådan här insats inte är något för nybörjare

Detta är också orsaken till att PU går på linjen ”Oplanerat" och ”Ensam gärningsman” EGM/O eftersom komplexiteten FGM/P ökar med antalet ”fall" av makarna Palmes handlingsalternativ och vad som krävs för att överfallet skall lyckas.

Samtidigt innebär det också goda förutsättningar för desinformation för att skydda konspirationen.
Citera
2020-12-19, 22:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
23:19 kräver en maximalt generös tolkning av stämpelklockan och inget samtal alls med väktaren i receptionen.

Det sista är vi eniga om. Det finns en möjlighet, beroende på samtalet med väktaren i receptionen, att SE hinner ut innan LOP passerar.

Men det finns ingen möjlighet att hinna ut, se LOP, skynda ner till MP och vänta mer än säg 30s. Så IMs vittnesmål om väntande GM får vi stryka. Vad vi har är ett vansinnesdåd av en GM som råkar ha en 357:a i fickan denna kväll.

Men tidsstudien av IM visar att IM sett mördaren max 40-50 sekunder innan mordet.

Så den i minuter väntande GM finns förmodligen inte i verkligheten av den anledningen.
Citera
2020-12-19, 22:53
Medlem
Citat:
Nej inte riktigt så, man ställer upp rimliga möjliga alternativ och i något som brukar kallas "konfrontation" så matchar man alternativ mot varandra och väljer ett som man gör ett beslut i stort och detaljplan för.

Om du läser igenom inlägget nedan kanske det klarnar.
Jag visste inte att det var så man genomför ett statministermord. Nu har det klarnat. Skönt!
Citera
2020-12-19, 22:59
Medlem
Citat:
Jag visste inte att det var så man genomför ett statministermord. Nu har det klarnat. Skönt!

Det är, kanske lite väl uppstyltat, hur ett överfall planeras. Om Säpo funnits på plats så tror jag inte att den planeringen skulle fungera.
Citera
2020-12-19, 23:19
Medlem
Citat:
Det är, kanske lite väl uppstyltat, hur ett överfall planeras. Om Säpo funnits på plats så tror jag inte att den planeringen skulle fungera.
"Hur ett överfall planeras." Av vem? Mot vad? - Sitter du på en Så lönnmördas en statsminister på öppen gata-manual skriven av män med walkie talkies på åttiotalet, eller vad talar du om när du insisterar på dina särskilda kunskaper om hur "man" gör? - Sedan kan måhända Basfakta fylla i med hur man tar fram detaljplaner för alla eventualiteter, med stöd av din information att det är just hur "en officer utbildad i taktik gör".

Beklagar sarkasmerna, men endast ett minimum av trovärdighet och förankring i verkligheten förhindrar denna tråd att ohjälpligt gå förlorad i kaninhålet.
Citera
2020-12-19, 23:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Jag antar att detta redan är känt i tråden men postar ändå för säkerhetsskull, Bert Karlsson säger känna sig till en hel del om Fälldins och Palmes horor: https://youtu.be/E4vTbBKonJI?t=1028
Citera
2020-12-19, 23:29
Medlem
Citat:
"Hur ett överfall planeras." Av vem? Mot vad? - Sitter du på en Så lönnmördas en statsminister på öppen gata-manual skriven av män med walkie talkies på åttiotalet, eller vad talar du om när du insisterar på dina särskilda kunskaper om hur "man" gör? - Sedan kan måhända Basfakta fylla i med hur man tar fram detaljplaner för alla eventualiteter, med stöd av din information att det är just hur "en officer utbildad i taktik gör".

Beklagar sarkasmerna, men endast ett minimum av trovärdighet och förankring i verkligheten förhindrar denna tråd att ohjälpligt gå förlorad i kaninhålet.

För allan delar, om du känner att din argumentation behöver sarkasmer, så varsågod.

Jag har använt en modell utformad av Övljt. Bengt Sandström som var chef för marinstabens planering och som tjänstgjort som förste lärare i strategi vid Militärhögskolan och anpassat den till vad SOU 1999:88 och uppslagen i PU ger ut i information.

Citat:
Då kanske det blir lite avkoppling med ett litet schema för bedömning av "framtida" handlingsmöjligheter från Övljt. Bengt Sandström som var chef för marinstabens planering och som tjänstgjort som förste lärare i strategi vid Militärhögskolan.

Marknadskrigföring (1985), Durö, Sandström författare
1. Målanalys (vad och varför)
2. Resurser och styrkejämförelser (styrka och svagheter)
3. Miljöfaktorer (handlingsfrihet)
4. Fiendens handlingsmöjligheter (farligast, tidigast, sannolikast)
5. Våra handlingsmöjligheter (lämpliga, utförbara, nöjaktiga)
6. Jämförelse i matrisform (kolumner F1, F2 .. Rader V1, V2 …) (min anm. Konfrontationen ”spelförlopp")
7. Val av alternativ (min anm. som bäst uppfyller värderingskriterier, se längre ner)
8. Detaljutformning (min anm. Beslut i stort)
Modellskiss sid. 120
Källa: Marknadskrigföring : hur man besegrar konkurrenterna i slaget om marknaden / Robert Durö, Björn Sandström. Durö, Robert, 1951- (författare) Sandström, Björn, 1941- (författare) ISBN 9138614782
https://libris.kb.se/bib/7268106

Liten instruktion:
Värderingskriterier:
Med utgångspunkt från Målanalys utformas Värderingskriterier som analysresultatet i steg 2 som sedan testas av mot Värderingskriterier och med återkoppling till Målanalys för eventuell justering av värderingskriterier.

Sen steg 3 på samma sätt.

De sålunda erhållna justerade värderingskriterierna används sedan i steg 7 för Val av alternativ.

Schemat finns som bild på sid 120 men upphovsrätt förbjuder publicering av bilder så det fick bli i textform.

Om Fiende byts ut mot Polis och Våra mot Konspirationens FGM/P så ser man attentatet ur konspirationens synvinkel.

För att bedöma och granska händelseförloppet så får man modellera om schemat så att man ser det ur båda synvinklarna. Som exempel får man väga in polisens rutinmässiga uppträdande framtill de får larm, s.k. varaktiga rutiner och deras tillämpade uppträdande efter larm.
Om Bengt Sandström
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_B._Sandstr%C3%B6m
Lite om hans synpukter på Fermentaaffären som diskuterats i tråden för jättelängesen
https://www.lindelof.nu/nytt-ljus-over-fermentaaffaren/
Citera
2020-12-19, 23:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men tidsstudien av IM visar att IM sett mördaren max 40-50 sekunder innan mordet.

Så den i minuter väntande GM finns förmodligen inte i verkligheten av den anledningen.
Där finns det väl åtskillig oenighet.

Personligen tror jag inte på en väntande GM i allmänhet, och i synnerhet inte i avfasningen (pga avstånden till OPs dödsplats). Jag tror GM förföljde LOP på Ö sidan, eller möjligen korsade gatan alldeles innan mordet.
Citera
2020-12-20, 01:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
YN säger inte att den springande mannen har en ”handledsväska”. Hon säger ”liten väska”. Det är en koppling som gjorts för att SE brukade ha en handledsväska.

Och om man vill skjuta (!) in sig på den så är det väl konstigt att inget vittne på MP eller LJ ser denna väska?

Javisst min vän. Jag har redan redovisat min uppfattning om SE-teorin. Igen. Det är ett scenario som inte håller, sen kan man prata på hur mycket man vill när det gäller det. Jag är klar.

Nu får vi återgå till väsentligheterna igen. Tycker jag. Polisen bör intressera sig för övervakningen av Palme eftersom det är ett uppslag som inte är seriöst utrett. Allt annat de ägnat sig åt har fallit.
Citera
2020-12-20, 01:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Nej, ett väntande i flera minuter är ologiskt eftersom Palme gick över Sveavägen ca 23.20. Varför vänta på en plats som man inte vet att offret ska passera? Jag börjar alltmer känna mig som en papegoja.

Min tolkning av händelseutvecklingen är att GM anlände sent och inväntade Palme i 20-30 sekunder. Och att vi fortfarande inte vet varifrån han kom.

Jag vet inte hur IM fick ihop det på den här punkten men en gissning är att han såg AB vanka runt lite norr om Dekorima. Kanske. Jag vet inte.

Det vore mycket bra om vi kunde bringa klarhet när det gäller det här.
Citera
2020-12-20, 01:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, besvikelsen är nog stor hos alla, inte bara hos oss som följt detta med mer intresse än genomsnittet.

Att man presenterar detta som den sannolika lösningen säger även hur mycket substans det finns i alla andra uppslag, nämligen inget över huvud taget.

Det är sorgligt att det under 34 år i stort sett inte framkommit något som helst av värde.

Vi lämnas med en person vars irrationella beteende sätter sig i händelsernas centrum. Vis av erfarenheter, bör sådana granskas och förklaras, vilket nu ej längre är möjligt, varför KPs resonemang ändå går att förstå.

Det är här det tar slut, det finns inget mer i materialet som kommer ändra det här läget.
Tyvärr.

Håller inte med dig om att det inte finns något mer att utreda.Här kommer ett exempel. Vi vet idag att SÄPO-män irreguljärt bevakade Olof Palme . Frågorna om dessa hopar sig.
Vilka var dom?’
Vilka mer kände till övervakningen?’
Fanns politiska kopplingar för dessa ?
Kopplingar till främmande makt?

I maj 2016 sa Dag Andersson till mig att det inte rörde sig om en mördargrupp. Han ger intryck av att vara en hederlig karl , men jag vill allt ha deras identitet för att själv göra den bedömningen.
Dessutom återstår frågan vad dom såg? Här kan finnas information som ännu inte sett dagens ljus.

En fråga som i sig själv har mycket näring är varför regeringen agerar bakom ryggen på PU och bedriver spaningar genom sina egna politruker? Vad är det som inte får komma upp till ytan? Kunskapen om Det första morddygnet är fortfarande ihåligt som en schweizerost . Även här finns åtskilligt att utröna så för min del är det en bit kvar innan jag stänger butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in