Det är mer än vanligt med ett sk motståndstänkande, det blir "enklare" att formulera sig samtidigt som man missar grovt när det gäller detaljer i ett skeende p g a dynamiken i ett motstånd. Jag tar inte upp "hur" när det gäller polis och/eller säpo för jag anser att det inte skall göras offentligt.
Nedan följer jag mallen från mitt tidigare inlägg och jag ger bara resultat av övervägande. Nämnas kan att yrkesmilitärer gör sådana här överväganden mentalt utan papper och penna på några minuter men sen tar det längre tid att förbereda själva insatsen.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Resultat av övervägande (
minimalistisk analys) med säpo-inslag exkluderat. Dvs, antal inblandade personer och bilar kan vara några fler, inte många fler.
1
Målanalys – uppgiften = MOP, dvs själva mordet
2
Resurser
Bilar: 2 pbil + Van + sb-bil
Personal: 2 man + 2 bil grp
Vapen: pistol/revolver o/e automatvapen (bilgrp)
3
Miljöfaktorer (handlingsfrihet)
Sveavägen , vinterkväll efter kl. 23, flykt norrut lämpligast
4
Makarna Palme's handlingsmöjligheter
Promenad norrut (TB el. hem till IK för te (4 pers), troligt efter två timmars sittande.
Taxi norrut till IK för te.
Taxi söderut till Västerlånggatan 31 (2pers)
Promenad söderut till Västerlånggatan 31 (2 pers), ungefär lika lång sträcka som till IK's bostad och således inte helt otänkbar.
5
Konspirationens handlingsmöjligheter
Överfall till fots av 2 män mellan Grand och Tegnérgatan, flyktbil Tegnergatan
Överfall med bil och 2 män vid Tegnérgatan
Överfall med bil och ? män vid Tunnelgatan, flykt norrut längs Sveavägen
Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand
Sb-bil i området öster om Sveavägen
6 Jämförelse i matrisform ”
Konfrontationen”
Här skall vägas in antaganden för polisens motåtgärder. Görs inte då jag inte anser det vara något som skall göras offentligt.
7
Val av alternativ
Genom att makarna Palme promenerar söderut blir ”valet"
” Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand”
Man ser då att ”personalbrist" leder till att dessa två grupperats norr om Grand med beredduppgift söder om Grand
8
Detaljutformning
Skall innehålla punkter som samband, ledning, transporter, understöd et etc.
Märk att ”spaning/övervakning" av LOP innan och efter filmen på Grand finns här och skall egentligen diskret dras ur en stund innan attentatet.
Den som läser det kritiskt upptäcker ganska snart att beslutstidpunkten blir efter föreställningen mellan kl. 23.00 tills sällskapet Palme beslutar sig.
Alla som skall vara delaktiga måste alltså vara väl förberedda och på plats. I ”bilalternativen" handlar det om någon minut från klartecken till insats. Samt att en sådan här insats inte är något för nybörjare
Detta är också orsaken till att PU går på linjen ”Oplanerat" och ”Ensam gärningsman” EGM/O eftersom komplexiteten FGM/P ökar med antalet ”fall" av makarna Palmes handlingsalternativ och vad som krävs för att överfallet skall lyckas.
Samtidigt innebär det också goda förutsättningar för desinformation för att skydda konspirationen.