2020-10-17, 13:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Thure Nässén förhör narkotikaspanare i februari 1989. Då PU lär ha varit 99% fokuserade på CP. Thure säkert 100%.

Med det i bakhuvudet blir förhören ännu grundare. Verkar inte varit några uppföljande frågor. Ingen jakt efter CP.

Vad handlade det om? Stänga dörrar med silkesvantar?
Citera
2020-10-17, 13:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast jag menade att en konspiration inte skulle släppa av eller plocka upp en GM med bil.

Då står det dig fritt att förklara hur GM tog sig till Dekorima utan att ses av ett enda vittne på både västra och östra Sveavägen. Det finns ett par förklaringar, fordon är ett av dem.
Citera
2020-10-17, 13:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Då står det dig fritt att förklara hur GM tog sig till Dekorima utan att ses av ett enda vittne på både västra och östra Sveavägen. Det finns ett par förklaringar, fordon är ett av dem.

Det finns ju vittnen som ser misstänkta förföljare.

Rörelserna på Sveavägen är knappast klarlagda.

Men jag kan hålla med om att GM inte gått bakom i Palmes fotspår.

Om GM förföljt på avstånd på östra sidan så finns inga tydliga vittnesmål som säger att det är omöjligt. Tex
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-10-17 kl. 13:53.
Citera
2020-10-17, 14:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Nä, leta efter något litet guldkorn att använda mot Chrille P. Att dom inte hittade något användbart talar sitt tydliga språk om hur lite man hade på honom.
Citat:
Thure Nässén förhör narkotikaspanare i februari 1989. Då PU lär ha varit 99% fokuserade på CP. Thure säkert 100%.

Med det i bakhuvudet blir förhören ännu grundare. Verkar inte varit några uppföljande frågor. Ingen jakt efter CP.

Vad handlade det om? Stänga dörrar med silkesvantar?
Citera
2020-10-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Mastiga frågor som jag inte kommer besvara fullständigt.

FGM har jag angett i i inlägget du citerar.

Sista frågan utgår planen från överfall mot motstånd, allt annat är bonus.
Innebär ett par personer till till fots inom 50 m från mordplatsen. Larmstyrka i fordon parkerad vid trottoaren. Som det ser ut vid platsen, antagligen strax norr om korsningen på östra sidan.

FGM skulle sannolikt vilja styra LOP till platsen för att kanalisera/fixera dem. Ju mer inflytande, desto kladdigare blir det att reda ut detta i efterhand, eftersom det innebär någon innanför circle of trust.

Jag tycker mig ha konturerna i verkställigheten. Vill inte flagga dem mer än ovanstående som användning av fordon etc.

Det är mer än vanligt med ett sk motståndstänkande, det blir "enklare" att formulera sig samtidigt som man missar grovt när det gäller detaljer i ett skeende p g a dynamiken i ett motstånd. Jag tar inte upp "hur" när det gäller polis och/eller säpo för jag anser att det inte skall göras offentligt.

Nedan följer jag mallen från mitt tidigare inlägg och jag ger bara resultat av övervägande. Nämnas kan att yrkesmilitärer gör sådana här överväganden mentalt utan papper och penna på några minuter men sen tar det längre tid att förbereda själva insatsen.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Resultat av övervägande (minimalistisk analys) med säpo-inslag exkluderat. Dvs, antal inblandade personer och bilar kan vara några fler, inte många fler.

1 Målanalys – uppgiften = MOP, dvs själva mordet

2 Resurser
Bilar: 2 pbil + Van + sb-bil
Personal: 2 man + 2 bil grp
Vapen: pistol/revolver o/e automatvapen (bilgrp)

3 Miljöfaktorer (handlingsfrihet)
Sveavägen , vinterkväll efter kl. 23, flykt norrut lämpligast

4 Makarna Palme's handlingsmöjligheter
Promenad norrut (TB el. hem till IK för te (4 pers), troligt efter två timmars sittande.
Taxi norrut till IK för te.
Taxi söderut till Västerlånggatan 31 (2pers)
Promenad söderut till Västerlånggatan 31 (2 pers), ungefär lika lång sträcka som till IK's bostad och således inte helt otänkbar.

5 Konspirationens handlingsmöjligheter
Överfall till fots av 2 män mellan Grand och Tegnérgatan, flyktbil Tegnergatan
Överfall med bil och 2 män vid Tegnérgatan
Överfall med bil och ? män vid Tunnelgatan, flykt norrut längs Sveavägen
Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand
Sb-bil i området öster om Sveavägen

6 Jämförelse i matrisform ”Konfrontationen
Här skall vägas in antaganden för polisens motåtgärder. Görs inte då jag inte anser det vara något som skall göras offentligt.

7 Val av alternativ
Genom att makarna Palme promenerar söderut blir ”valet"
” Överfall till fots av två män Sveavägen västra sidan söder om Grand”
Man ser då att ”personalbrist" leder till att dessa två grupperats norr om Grand med beredduppgift söder om Grand

8 Detaljutformning
Skall innehålla punkter som samband, ledning, transporter, understöd et etc.
Märk att ”spaning/övervakning" av LOP innan och efter filmen på Grand finns här och skall egentligen diskret dras ur en stund innan attentatet.

Den som läser det kritiskt upptäcker ganska snart att beslutstidpunkten blir efter föreställningen mellan kl. 23.00 tills sällskapet Palme beslutar sig.

Alla som skall vara delaktiga måste alltså vara väl förberedda och på plats. I ”bilalternativen" handlar det om någon minut från klartecken till insats. Samt att en sådan här insats inte är något för nybörjare

Detta är också orsaken till att PU går på linjen ”Oplanerat" och ”Ensam gärningsman” EGM/O eftersom komplexiteten FGM/P ökar med antalet ”fall" av makarna Palmes handlingsalternativ och vad som krävs för att överfallet skall lyckas.

Samtidigt innebär det också goda förutsättningar för desinformation för att skydda konspirationen.
Senast redigerad av Utredaren 2020-10-17 kl. 15:40.
Citera
2020-10-17, 14:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nä, leta efter något litet guldkorn att använda mot Chrille P. Att dom inte hittade något användbart talar sitt tydliga språk om hur lite man hade på honom.

Samt avskriva wt. För det frågar de uppenbarligen om.
Citera
2020-10-17, 15:26
Medlem
mvagrippas avatar
Bankomatuttagen i samband utreddes av KG Sjödin och arbetet var klart femte maj -86. Hotellkort utreddes av SÄPO och den utredningen var klar på svenska flaggans Dag-86.
Samma år men på USAs nationaldag färdigställdes utredningen över polisers rörelser i MOP-området. Denna gjordes av Jan Länninge och jag undrar om han redogjorde för sina egna rörelser när MOP skedde.

Rikskrim utredde till 860422 en uthyrningslägenhet på Kåkbrinken som tilldragit sig PUs intresse.
Citera
2020-10-17, 15:31
Medlem
Basfaktas avatar
Är det inte något konstigt med Ove P:s tider?

Han avbryter spaningen (på Kungsholmen?) ca 23.05, åker till knarkroteln och lämnar sin radio, åker Drottninggatan söderut och stannar till vid ett danshak och kollar om det är någon han känner där för att därefter åka Tunnelgatan österut fram till Sveavägen och svänga söder i riktning Sergels torg...

Borde han inte ha befunnit sig mittemot mordplatsen ungefär när skotten föll?

Dessutom:

Det första mycket korta förhöret handlar väl om att Ove P lämnar ett tips till PU om att någon han kände/kände till bodde på Johannesgatan? Vem var i så fall det? Någon misstänkt person borde det väl ha varit, annars behövde han ju inte höra av sig.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-17 kl. 15:38.
Citera
2020-10-17, 15:35
Medlem
ben-varfors avatar
P. G. Vinge har gått bort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/P.G._Vinge
Citera
2020-10-17, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Är det inte något konstigt med Ove P:s tider?

Han avbryter spaningen (på Kungsholmen?) ca 23.05, åker till knarkroteln och lämnar sin radio, åker Drottninggatan söderut och stannar till vid ett danshak och kollar om det är någon han känner där för att därefter åka Tunnelgatan väster fram till Sveavägen och svänga söder i riktning Sergels torg...

Borde han inte ha befunnit sig mittemot mordplatsen ungefär när skotten föll?

Dessutom:

Det första mycket korta förhöret handlar väl om att Ove P lämnar ett tips till PU om att någon han kände/kände till bodde på Johannesgatan? Vem var i så fall det? Någon misstänkt person borde det väl ha varit, annars behövde han ju inte höra av sig.

Jag blir förvirrad av att han vet exakt vilka gator han körde, ganska långt efter mordet. I förhör med andra så brukar de knappt kunna gissa var de åkt.
Citera
2020-10-17, 15:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Det blir ju väldigt svårt eftersom vi inte har något konkret.

Men det finns som vi vet en del udda händelser här.

Exempelvis det faktum att 1 livvakt, 1 handeldvapenexpert och 2 poliser besökte CGÖ på mordkvällen.

Varken handeldvapenexperten (Per A, FMV) eller poliserna (Göran S och Per H) säger att de normalt brukade besöka CGÖ. Göran S hade gjort det ett antal gånger i tjänsten men varför han åkte till CGÖ den här kvällen minns han inte. Han minns inte ens att fredag 28 februari 1986 var mordkvällen.

Göran S och Per H besöker mordplatsen direkt efter mordet.

Göran S ringer till CGÖ efter mordet och berättar att Palme är död. Varför kommer han inte ihåg utan menar att han ringde för att han och Per H besökt CGÖ kvällen innan.

Och numera vet vi att LN kände CGÖ och att den person kaptenen pekar ut (LN?) hade tillgång till utländska vapen hos FMV. Även 357.Magnum.

LN ska då, enligt uppgift, ha befunnit sig på permis i centrala Sthlm mordkvällen och där setts av flera kollegor.

LN:s signalement motsäger inte teorin att han var GM.

Inga som helst bevis. Men ett komplex värt att studera vidare tycker jag. Något för lilla arkivet.

Nu gäller det främst att rota fram vittnen som sett GM före mordet. Som det brukar heta när PU pratar måste vi ner på Sveavägen.

Med tanke på blindtarmsoperationen har jag aldrig sett Carl-Gustaf Östling som GM. Är han inblandad håller jag det troligaste är i rollen som vapenskaffare. Där han tveklöst har expertkunskaper.

Tänker vi oss CGÖ som med i en attentatsgrupp blir det troligaste att det sker tillsammans med folk han kan lita på. Här kommer tanken osökt till kvartetten som gjorde övningskuppen mot ÖB Lennart Ljung i sept -85.

I backupbilen med CGÖ fanns Ebbe Carlssons följeslagare Per-Ola Carlsson. Inne på högkvarteret var Jägar-Nisse tillsammans med en ännu ej identifierad knekt. Samtligas rörelser under MOP kvällen blir därmed intressanta.
Citera
2020-10-17, 15:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag blir förvirrad av att han vet exakt vilka gator han körde, ganska långt efter mordet. I förhör med andra så brukar de knappt kunna gissa var de åkt.

Precis. Man brukar säga att den som ljuger lämnar väldigt detaljerade uppgifter om sina förehavanden medan den som inte ljuger är mer svävande och minns inte riktigt detaljer.

Han är noga med att han talar om cirkatider men verkar inte tänka på att han borde ha landat in Tunnelgatan/Sveavägen vid en mycket intressant tidpunkt.

Den här sträckan, som då i sig är underlig, borde man enkelt kunna klocka om man tar en sväng med bilen.

Jag får det till, en spekulation än så länge, att han måste ha befunnit sig nära mordplatsen minuterna kring mordet. Kanske 23.18-19 och då såg han inget. Eller 23.21 och då såg han mordet. Om han åkte förbi senare än mordet måste han definitivt ha noterat att något hade hänt på andra sidan gatan.

Nej, det här köper jag inte rakt upp och ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in