Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Anderstedt är ca 20 meter från mordplatsen, dvs bland de som är närmast. Hon, liksom alla andra, har en helt vanlig kväll och inga egentliga skäl att hålla koll på saker eller lägga på minnet, därav blir det lätt att lägga till sin egen tolkning av det man ser. Vi måste bort från deras egna tolkningar och se en större bild, och resonera logiskt kring de faktiska uppgifterna i deras upplevelse.
Hon ser att en person går ikapp Palme, dvs att personen kommer bakifrån, och från en bit norrut. Dvs ingen inväntade Dekorima-man.
Björkman uppger att det är hans minnesbild, förmodligen eftersom det var det han såg. Han har bl.a inte sett att någon komma ut inifrån fasaden till, samt, precis som Anderstedt, placerar han GM en bit norrut på Sveavägen.
Det är bara Morelius som upplevde en inväntade GM, men, med många kort på bordet numer ser vi att Morelius har fel i det mesta han uppgett.
Som jag sa så påstår Anderstedt att hon ser en man gå bakom paret Palme sneddande in mot trottoaren. Men det kan hon inte ha sett eftersom bilen var för långt bort. Det var så att bilen rullade fram mot rödljusen när Åke Larsson upptäcker att något pågår vid Dekorima.
Den iakttagelse hon gjort måste rimligen ha legat före mordet och då är avståndet för långt. Vi har som sagt räknat på detta redan. Anderstedt kan vi inte räkna in. Hon är cirka 20 meter ifrån mordet som du säger men det är hon först när mordet sker. Inte före mordet. Du blandar ihop detta.
När mordet sker är hon cirka 20 meter från mordplatsen. Men när hon ska ha gjort sin iakttagelse är hon längre från mordplatsen.
Och varför säger inte alla andra vittnen att GM kom stegande bakom Palme? AD säger exempelvis att GM stod mot väggen vänd mot Sveavägen. Ska vi strunta i det?
Det är den faktiska uppgiften som du säger. Håller med om att vi ska vara logiska. Vi kan samtidigt inte bortse från hur vittnena uppfattar situationen. Var hamnar vi då? I egna spekulationer?
Jag läste som sagt om hypnosförhöret med AB och det är en del intressanta punkter där.
Var säger AB att någon kommer norrifrån som då ska vara GM? Det har jag i så fall missat. Som jag skrev för en stund sedan säger han "att de måste ha gått förbi honom" men det har han ju inte sett.
AB är också bombsäker på att GM hade en mörkblå ribbstickad mössa (utan tofs) på huvudet. Han beskriver den som en typ balaclava som man kan dra ner över ansiktet. AB stod precis bakom GM. Han upplevde även att "någon stod där".
Att IM har fel om att GM stod och väntade kan vi inte hävda med säkerhet. Tvärtom är det som jag ser det ett genuint minne. IM har som jag tolkar det fel rörande hur länge GM väntade, men han säger ju faktiskt att GM lämnade väggen och gick upp bakom Palme.
Jag tycker kort sagt att du övertolkar och väljer det som passar. Du väljer bort allt som inte passar i din teori.
Om vi nu ska prata om faktiska omständigheter och vara logiska, vilket jag håller med om, måste vi väga in det som skett i verkligheten. AD och IM säger att GM stod mot väggen. Anderstedt kan inte ha sett det hon påstår att hon sett. Var är vi då?