Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
En liten avstämning just nu.
DET VI VET
/.../
7. Mördaren anlände mycket sent till mordplatsen, troligen endast 30 sekunder före mordet. Det berättar vittnesmålen vid Dekorima minuterna före mordet. Enligt vittnet IM som satt nykter i sin bil mittemot mordplatsen stod GM och väntade utanför Dekorima.
/.../
Njae, det här är ingenting vi
vet. Det är en slutsats man kan dra efter somliga vittnesmål, men av andra vittnesmål kan man dra andra slutsatser.
(Anders B, som var bara några meter från de tre personerna som enligt honom slog följe under ett antal sekunder; Anders D, ett exemplariskt vittne som mordnatten vittnade om de tre som ett sällskap i samspråk innan skotten föll; Cecilia som såg tre personer snedda över trottoaren tillsammans; men också Inge M., som gång efter annat återvände till annonspelaren, att något hände där, kanske att de tre hamnade i samspråk vid den. Det är dessa tre jag minns just nu, i alla fall. Men poängen är, vad säger att mördaren inte stod i skuggan av annonspelaren under ett par minuter, till exempel?)
För att bespara
andersanderssona och andra med läggning åt det hysteriska att behöva reagera hysteriskt igen, vill jag understryka att jag inte påstår att det gick till på det ena eller det andra sättet. Min poäng här är endast att vi kan inte veta det
Basfakta säger att vi vet; utan Basfakta, hur mycket jag än uppskattar hans bidrag till denna intressanta och i stora stycke initierade tråd, gör ett
urval av vittnesmål, snarare än slår fast vad vi vet (avseende punkt 7).
Tyvärr är det ju så att det finns ett antal motstridiga hypoteser kring vad som hände i hörnet mellan Sveavägen och Tunnelgatan, som var och en stöds av de tidigaste vittnesmålen, och alla dessa måste vi så att säga härbärgera, trots att de är motsägelsefulla, tills fakta utesluter någon av dem. Avseende punkt 7 svävar vi i ovisshet, om vi värderar vittnen utan förutfattade antaganden.