2020-10-28, 00:30
Medlem
H24s avatar
Jag kommer till samma slutsats om GM av skottet mot Lisbeth, men från helt andra hållet. Flertalet vittnen ser Palme stå upp när andra skottet går av, vilket är fysiskt omöjligt vid skott genom ryggraden. Borgnäs redogör för de rent medicinska skälen till detta i sin senaste bok, men sammanfattningsvis faller man till marken i gravitationens hastighet.

Att GM försökte sig på något avancerat combat-skytte eller att den primära måltavlan var Lisbeth är invecklade och onödiga resonemang. Det räcker med att GM helt enkelt vådasköt på grund av exempelvis vinterhandskar eller halt underlag. Därefter skjuter han omedelbart OP med kyla och precision.

Det finns heller ingen anledning i sig att skjuta mot Lisbeth, hon är en civil kvinna och inget större vittne heller. GM vänder bort ansiktet omedelbart efter andra skottet och mycket riktigt kan Lisbeth heller inte beskriva någonting i de inledande förhören. Att vända sig bort från vittnena är mycket mer värt än att stå kvar och skjuta fler skott, vilket tyder på ett rationellt fokus på uppgiften snarare än ett agerande i affekt.

Sett att många dramatiseringar av Palmemordet ofta beskriver GMs inre monolog som väldigt högtidlig. Nu räddar jag Sverige, nu ska förrädaren bort et cetera. Har aldrig deltagit i några attentat eller underättelseoperationer men jag tvivlar på att det är så man resonerar. Fokuset bör snarare ligga på att hålla huvudet kallt och lösa uppgiften.

Detta förlopp är rent minimalistiskt. Gör exakt det som ska göras med fart, men utan att vara ryckig. Jag förstår att man finner detta ointuitivt men vittnesmålen stöder det. Sättet Morelius beskriver rörelsemönstret på får mig att tänka på det Navy SEALS-förknippade uttrycket "slow is smooth, smooth is fast".
Citera
2020-10-28, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Så varför denna mörkläggning? Vad var man rädd för? Vad visste dom som beslutade eller befarade?

Ingvar Carlsson ska ju ha sagt till Ulf Adelsohn att det "verkar vara väl planerat, av en grupp som inte drar sig för nåt". Vilka indikationer hade han fått på morgonen 1/3?

Samma med Kjell-Olof Feldt som på väg upp i trappan i Rosenbad inför kamerorna utbrister "Vi trodde aldrig det skulle behöva gå såhär långt".

(Reservation för att citaten inte är helt exakta)

Jag hoppas ju att något sorts genombrott sker innan jag blir för gammal och dement för att fatta vad som sägs...
Detsamma tänker jag. Vill inte vara negativ när det är så många kreativa på tråden, men det kan bli att vi måste komma till en rimlig slutsats utan direkt bindande och avgörande bevis. Funderar ofta på om sanningen om MOP verkligen skulle skada någon i dagens läge. Efter 34 år. Och kommer fram till att det är nog så - dvs fortfarande hett.
Citera
2020-10-28, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Under Suezkrisen 1956 lyckades MI5 bugga en telefon på egyptiska Londonambassaden i det rum där krypteringsmaskinen fanns. Därmed kunde britterna läsa varenda order som Gamal Abdel Nasser skickade från Kairo.

Peter Wright berättar om detta i ”Spycatcher” . Buggning skedde genom att ett membran, "SF", placerades i telefonen vid ett inbrott. En luttrad Pw konstaterar att Sovjet på 50-talet låg före britterna i avlyssningsteknik.

Vid tiden för MOP hade tekniken kunnat förfinats under 30år. Därför utgår jag ifrån att Olof Palme var avlyssnad och jag hoppas att han själv gjorde det också. Ulf Lingärde berättade om AXE-systemet som kunde bugga med avlagd lur genom att en systembehörig kunde ge systemet instruktioner om detta.

http://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt
Exakt det här kan vi nog slå fast vi det här laget. För att vara glasklar - rent tekniskt, det gick att bugga Palmes telefon i Gamla stan.
Citera
2020-10-28, 02:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
IM-listor 1986 och framåt. A-13930-1.

https://drive.google.com/file/d/1hIjkxbhQAHwpVfXmtkD6TYquPiXwhvZ9/view?usp=sharing

Alla ev. korrespondens ifrån eller material överlämnat av Mahmut Bilgili samt alla ev. förhör med vederbörande.

Finns ej.
Citera
2020-10-28, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Av en tillfällighet satt Ulf Helin i polisens ledningscentral på mordkvällen , han verkar inte vilja skicka ut poliser och ambulanser i onödan.

"Det första larmet om skottlossningen på Sveavägen kom från företagaren Leif Ljungqvist - i dessa sammanhang känd som "Chevamannen". Han satt tillsammans med passageraren Jan Andersson i en Chevrolet Van, som hade stannat för rött ljus på Sveavägen, då de hörde skotten och såg mördaren försvinna Tunnelgatan österut. Som vi kan se i det kommande avsnittet om LAC-bandet blir han av LAC-operatören Sonja Teir kopplad direkt till polisen, där han ännu efter 73 sekunder inte fick något svar, varför han bröt kontakten.

Det andra larmet kom som bekant från växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson på Järfälla Taxi. Hon hade slagit ett direktnummer till Stockholmspolisens sambandscentral och där fått tala med operatören Ulf Helin. Denne gör sig nu skyldig till inte mindre än fyra brott mot instruktionerna:

1. Han bryter snabbt av förbindelsen med Järfälla Taxi, trots att polisens åtgärdskalender stipulerar att telefonlinjen ska "hållas öppen till första polispatrull anlänt till platsen." 2. Han larmar heller inte ambulans, trots att han från en pålitlig källa fått höra att en man blivit skjuten. I förhör med juristkommissionen har han försvarat denna underlåtenhet med att han först ville ha bekräftelse på att skottlossning verkligen hade förekommit och att det var fara och färde. Han tänkte att om det var fara å färde skulle den polispatrull som kom först till platsen larma ambulans. Nu var det Järfälla Taxis Ann-Louise Paulsson som tillkallade ambulans.

3. Han underlåter vidare att underrätta vakthavande inspektören, Anders Thornestedt, som även var arbetsledare för SBC:s radiooperatörer, om skottlossningen på Sveavägen. 4. Det fjärde brottet mot instruktionerna bestod i att Ulf Helin lät bli att ta fram protokollet och starta protokollföringen, vilket åligger den som först tar emot ett larm om en händelse av allvarligare karaktär. (Poutiainen, s 29-31)

Enbart mot bakgrund av dessa fyra punkter kan man fråga sig om inte Ulf Helin också underlät att gå ut med områdesanropet till poliserna i city. Han verkar ju inte ha tagit skottlossningen på Tunnelgatan-Sveavägen på något större allvar."

http://www.politiskamord.com/p5sambandscentralen.html
I följande förhör framgår det varför det inte utgick något områdeslarm omedelbart.

Man inväntade fler samtal för att bli säkra på att det verkligen förekommit skottlossning. Eftersom man tidigare haft problem men avgasknallar från bilar och med okynneslarm.

Därför fördes larmtiden 23,23 in i efterhand. Varvid en asterisk uppstod vid larmtiden. Något som IL noga redogör för. Larmet utgick alltså tidigast 23,24. Precis den tiden GRK anger. Det var alltså kutym att man betedde sig så här vid larm om skottlossning i city.

Eventuella förhör med Birgitta Brolund på SLC. AB-7991-4.

https://drive.google.com/file/d/1X0IOxozgP9ancfjSuajIb7DyBoMnrRbq/view?usp=sharing
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-28 kl. 03:10.
Citera
2020-10-28, 03:36
Medlem
HAARPs avatar
Hur många vittnen påstår att en man följde efter LOP från Grand till Dekorima? Minst 5st vad jag vet.

Låt oss bortse från deras liknande beskrivningar av den här mannens klädsel och andra signalementuppgifter som de lämnat och antar att alla dessa vittnen har sett fel eller lämnat osanna uppgifter. Ingen man har följt efter LOP från Grand och den man som NF sett gå några bakom LOP på östra trottoaren i höjd med norra annonspelaren är AB.

i det här scenariot står GM och väntar vid Dekorima dit han anlänt en kort stund innan. Han kan inte ha stått skymd vid hörnet av Dekorima och väntat .Då hade LOP hunnit längre fram när han gick fram från hörnet och sköt .Blodpölens placering borde också varit längre från Dekorimahörnet då.

Istället måste GM då ha stått och väntat vid Dekorima på en bit innan hörnet.Han har då fri sikt när LOP kommer emot honom och kan också se en okänd man som går några meter bakom LOP. GM kan inte veta om det är en livvakt eller en person som kommer ta upp ett förföljande som går några meter bakom LOP. Ingen har heller sett GM stå och vänta en bit innan Dekorimahörnet men låt oss anta att var så.

GM låter LOP passera och med den här okända mannen strax bakom sig går han fram och skjuter OP i ryggen.Han dröjer också kvar en kort stund vid brottsplatsen efter skotten utan att bekymra sig om den okända mannen som gått bakom.

Är det troligt att det gått till så här ? Inte det minsta enligt mig. Det stämmer heller inte med AB:s berättelse. Han skulle då gått bakom ett par (LOP) minst ett hundratal meter när en 3:e person gick fram kort innan Dekorimahörnet och sköt mot paret. Det är inte så AB beskriver det.

Enligt AB var det som att 3 personer plötsligt dök upp framför honom kort innan Dekorimahörnet och att han gick bakom dessa en mycket kort sträcka innan skotten.

Allt talar för att GM följt efter LOP på diskret avstånd och gått ifatt kort innan Dekorima och skjutit. Inte att han stått och väntat där. LOP med GM efter sig har då passerat AB i höjd med södra annonspelaren utan att se honom.

Troligtvis har AB då stått där ute vid trottoarkanten och spanat efter eftersläntarna i sitt sällskap. Antagligen också delvis skymd av annonspelaren. Av en slump ger han upp och bestämmer sig för att gå söderut när LOP och GM passerar längre in på trottoaren . AB hamnar då av en tillfällighet strax bakom dessa kort innan de når fram till Dekorimahörnet och utan att GM har sett honom. Det stämmer bättre med AB:s berättelse och är så som jag tror det gått till.
Citera
2020-10-28, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vänta bara tills Mvagrippa kommer igång. 🤮
Du är förlåten.

En annan aktör är Hans Dahlgren. Vi får se hur det här utvecklar sig.

Snart 150 dagar in är läget några minuter ljusare.
Morgonrodnaden skymtar bortom horisontlinjen.

Det är klart att OP övervakades före mordet av en grupp som inte gett sig till känna. Varken på mordplatsen i form av hänsynslös jakt på mördaren eller efteråt.

Det är också klart att svenska myndigheter misslyckades avvärja mordet, trots alla ovanstående indikationer.

Det är klart att PU genom hela sin historia har dolt/undertryckt sin kunskap om övervakningen. Etablerade medier sviker sin granskande uppgift genom att inte kräva svar.

Det är klart att åtskilliga poliser vid KSN minst döljer sin kunskap om vad som utspelat sig kring Grand-Mordplatsen de sista 20 minuterna.

Det är klart att bristen på energi före mordet och energin efter mordet att förtala nyckelvittnen, göra sig själva osynliga som vittnen efteråt, brister i ordning på papper inte hade ägt rum om en ensam gärningsman hade lyckats med mordet. Det går helt enkelt inte ihop.

Det är klart att polisen idag genom sitt maskande av liggare och sin nedlagda utredning spär på bilden av någon som inte vill veta. Finns det inte en enda polischef som är mer lojal med lagen och rikets säkerhet före den egna karriären?

Det är klart att efter jul kommer de första strålarna från kunskapens sol svepa ut sina glimrande vingar över kusten och upplysa oss ytterligare.

Det kommer inte bli vackert vid första åsynen, det som kommer avtäckas. Det kommer att vara en dödssynd av underlåtenhet, där några dikterat för folket utom lagen, med passiva vittnen. Men, det kommer att läka landet och göra det starkare.
Återkommer till det som jag redan skrivit. Eftersom det passar in här.

Holmer gav order till Näss att utreda enskilda poliser. Men han/Säpo fick inte utreda grupper av poliser eller söka efter en konspiration bland poliser. Spär på ovanstående fakta.
Citera
2020-10-28, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Intressant i de nya protokollen är förmiddagen 29/3 när Törner berättar att Meléns grupp vill komma i kontakt med de anonyma vittnen som bl a iakttagit fyra personer på Holländargatan som haft någon form av radiokommunikation.

Detta är decennier före tennistränaren. Och det är inte tre springande män heller. Och det är vittnen i plural. Skulle vara väldigt intressant att veta var de förhören har tagit vägen.
Rapport med diarienummer D21659-14 registrerad 2017-11-22, angående övervakning.

https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view?usp=sharing

I ovanstående länk framgår det att det finns 123 iakttagelser av WT. Vi har enbart tillgång till en bråkdel. Ligger nu beställningar till PU om dessa vi saknar. De förhör du efterfrågar finns troligtvis där.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-28 kl. 05:29.
Citera
2020-10-28, 06:09
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är fortfarande många som var aktiva då, som är aktiva fortfarande. Dahlsten är bara en i mängden. Dahlgren som var på UD och nära medarbetare till OP är ju i nuvarande regering, Bildt var för inte så länge sedan utrikesminister. Rikspolischefen var på span och började på Säpo 1986. Sådana som Ingvar C och Feldt, Thage G mfl lever fortfarande.

Jag säger inte att någon av dessa är inblandade i något, bara att det inte är längre bort än så. Kan finnas folk med mycket att förlora.
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Detsamma tänker jag. Vill inte vara negativ när det är så många kreativa på tråden, men det kan bli att vi måste komma till en rimlig slutsats utan direkt bindande och avgörande bevis. Funderar ofta på om sanningen om MOP verkligen skulle skada någon i dagens läge. Efter 34 år. Och kommer fram till att det är nog så - dvs fortfarande hett.
Citera
2020-10-28, 06:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Wall kommer ju ut med en nyutgåva av sin bok Mörkläggning. Den i mitt tycke nästa redogörelsen för turerna kring CP och HH, Ebbe C mfl. Många som kommer att få spännande läsning om de inte läst Mörkläggning tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hade Arne Liljeros haft tillgång till övervaknings-PM i samband med rättegångarna mot Christer Pettersson så hade åtalet mot den sistnämnde ogiltigförklarats. Det finns oerhört starka indikationer på att en grupp övervakat Olof Palme under hans sista dygn i livet. Signalementen är så bra att personerna i fråga borde gått att identifiera. Istället lägger Hans Holmér Berth Meléns utredning allra längst ner i byrålådan. Genom de släppta dokumenten vet vi nu att även övriga i ledningsgruppen fått info om övervakningen, men inte heller agerat.

Jerker Söderbloms falsarium från 871204 var ett försök från gänget runt Valter Kegö och Janne Barrling att återknyta till PKK-spåret. Här finns uppenbarligen en del uppgifter från ursprungliga övervaknings-PM med. Men en lång blond bjässe är svårt att få ihop med den geografiska kategorisering av Mellanöstern, Balkan och Nordafrika på förövarna som JS torgför. När sedan CP ska naglas fast så förmås JS erkänna att uppgifterna i hans PM inte är sanna.

Ljugandet och schackrandet är vämjeligt att skåda. Åtskilligt med skit kommer att flyta upp ur avloppet innan den här byken är tvättad.
Citera
2020-10-28, 06:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag har den allra största respekt för Agrell och han kan mycket väl ha rätt. Men det kan också vara så enkelt som att första skottet är ett vådaskott pga okänd anledning.

Det säger dock lika mycket om mördaren, om inte mer, som i Agrells fundering. OM det är ett vådaskott låter mördaren inte sig påverkas. Det dödande skottet sätts effektivt och sedan dröjer han inte alltför länge på platsen.

Passivt inledningsvis, inga som lägger märke till honom förrän i det sista, aggressiva skeendet. Sedan tillbaka till ett passivt, lugnt uppträdande. Mördaren drar sig in bland skuggorna och förblir där.
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag kommer till samma slutsats om GM av skottet mot Lisbeth, men från helt andra hållet. Flertalet vittnen ser Palme stå upp när andra skottet går av, vilket är fysiskt omöjligt vid skott genom ryggraden. Borgnäs redogör för de rent medicinska skälen till detta i sin senaste bok, men sammanfattningsvis faller man till marken i gravitationens hastighet.

Att GM försökte sig på något avancerat combat-skytte eller att den primära måltavlan var Lisbeth är invecklade och onödiga resonemang. Det räcker med att GM helt enkelt vådasköt på grund av exempelvis vinterhandskar eller halt underlag. Därefter skjuter han omedelbart OP med kyla och precision.

Det finns heller ingen anledning i sig att skjuta mot Lisbeth, hon är en civil kvinna och inget större vittne heller. GM vänder bort ansiktet omedelbart efter andra skottet och mycket riktigt kan Lisbeth heller inte beskriva någonting i de inledande förhören. Att vända sig bort från vittnena är mycket mer värt än att stå kvar och skjuta fler skott, vilket tyder på ett rationellt fokus på uppgiften snarare än ett agerande i affekt.

Sett att många dramatiseringar av Palmemordet ofta beskriver GMs inre monolog som väldigt högtidlig. Nu räddar jag Sverige, nu ska förrädaren bort et cetera. Har aldrig deltagit i några attentat eller underättelseoperationer men jag tvivlar på att det är så man resonerar. Fokuset bör snarare ligga på att hålla huvudet kallt och lösa uppgiften.

Detta förlopp är rent minimalistiskt. Gör exakt det som ska göras med fart, men utan att vara ryckig. Jag förstår att man finner detta ointuitivt men vittnesmålen stöder det. Sättet Morelius beskriver rörelsemönstret på får mig att tänka på det Navy SEALS-förknippade uttrycket "slow is smooth, smooth is fast".
Citera
2020-10-28, 06:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Låter rimligt. Hade en attentatsman stått där och sett LOP komma med AB bakom hade slutsatsen varit att det varit en livvakt (Om inte AB varit uppenbart packad). I så fall ett potentiellt hot som måste elimineras först.

Att trion istället dyker upp i AB blickfång först vid reklampelaren är ju logiskt. Är väl IM som har någon minnesbild av något vid reklampelaren som han inte kan dra sig till minnes.
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur många vittnen påstår att en man följde efter LOP från Grand till Dekorima? Minst 5st vad jag vet.

Låt oss bortse från deras liknande beskrivningar av den här mannens klädsel och andra signalementuppgifter som de lämnat och antar att alla dessa vittnen har sett fel eller lämnat osanna uppgifter. Ingen man har följt efter LOP från Grand och den man som NF sett gå några bakom LOP på östra trottoaren i höjd med norra annonspelaren är AB.

i det här scenariot står GM och väntar vid Dekorima dit han anlänt en kort stund innan. Han kan inte ha stått skymd vid hörnet av Dekorima och väntat .Då hade LOP hunnit längre fram när han gick fram från hörnet och sköt .Blodpölens placering borde också varit längre från Dekorimahörnet då.

Istället måste GM då ha stått och väntat vid Dekorima på en bit innan hörnet.Han har då fri sikt när LOP kommer emot honom och kan också se en okänd man som går några meter bakom LOP. GM kan inte veta om det är en livvakt eller en person som kommer ta upp ett förföljande som går några meter bakom LOP. Ingen har heller sett GM stå och vänta en bit innan Dekorimahörnet men låt oss anta att var så.

GM låter LOP passera och med den här okända mannen strax bakom sig går han fram och skjuter OP i ryggen.Han dröjer också kvar en kort stund vid brottsplatsen efter skotten utan att bekymra sig om den okända mannen som gått bakom.

Är det troligt att det gått till så här ? Inte det minsta enligt mig. Det stämmer heller inte med AB:s berättelse. Han skulle då gått bakom ett par (LOP) minst ett hundratal meter när en 3:e person gick fram kort innan Dekorimahörnet och sköt mot paret. Det är inte så AB beskriver det.

Enligt AB var det som att 3 personer plötsligt dök upp framför honom kort innan Dekorimahörnet och att han gick bakom dessa en mycket kort sträcka innan skotten.

Allt talar för att GM följt efter LOP på diskret avstånd och gått ifatt kort innan Dekorima och skjutit. Inte att han stått och väntat där. LOP med GM efter sig har då passerat AB i höjd med södra annonspelaren utan att se honom.

Troligtvis har AB då stått där ute vid trottoarkanten och spanat efter eftersläntarna i sitt sällskap. Antagligen också delvis skymd av annonspelaren. Av en slump ger han upp och bestämmer sig för att gå söderut när LOP och GM passerar längre in på trottoaren . AB hamnar då av en tillfällighet strax bakom dessa kort innan de når fram till Dekorimahörnet och utan att GM har sett honom. Det stämmer bättre med AB:s berättelse och är så som jag tror det gått till.
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-10-28 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in