Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-21, 22:39
Medlem
hehehos avatar
Intressant text jag fick skickat till mig
Komplex
Op nämns en 1/3 ned
https://justpaste.it/3byp0
Citera
2020-09-21, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Staffan Jönsson på VD1 hade inte ens fyllt 27 vid MOP.
Okej, Tack för klargörandet!
Citera
2020-09-21, 23:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Intressant text jag fick skickat till mig
Komplex
Op nämns en 1/3 ned
https://justpaste.it/3byp0
Nej det gör han inte.
Citera
2020-09-21, 23:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Intressant ny uppgift i Facebook-gruppen (har fått grönt ljus från postaren att diskutera det här). Givetvis principiell osäkerhet rörande nya vittnesmål. Detta är dock diariefört inom utredningen strax efter mordet. Resulterade i ett spaningsuppslag som enligt uppgiftslämnarna innehöll grava fel och inte följdes upp. De har kontaktat utredningen igen rörande detta men utan respons.

Jag har länge lekt med tanken på att det var någon form av övning den 28/2 1986. Tycker det finns antydningar och indikationer på att det förhöll sig så. Men det som gjorde mig övertygad var två vittnen jag varit i kontakt med. Jag har fått tillstånd att använda deras vittnesmål så länge de får förbli anonyma. Så här kommer det sammanfattat och utan personliga detaljer.

Två personer, vittnena, är på väg längs Klarabergsgatan mot t-banan vid Sergels Torg. Då kommer tre män springande rakt ut framför dem i full panik. Avstånd 1,5 - 2 meter. Två av dem var långa och mörkklädda den tredje var betydligt kortare och hade ljus rock. De ser utländska ut med sitt mörka hår men den kortväxte skriker TVÅ gånger på ren stockholmdialekt "Han skulle ju inte döda honom!" med panik i rösten. Männen har så bråttom och är så upprörda, att de inte verkade ta notis om vittnena. Männen hoppar in i en låg sportbilsliknande bil och försvinner bort mot Sergels Torg. Åhlens-klockan visar just nu 23.24 eller 23.25.

Passar eventuellt ihop med Bjarne Moelvs uppgifter.
Natten till den 1 mars 1986 genomförs i centrala Stockholm en kuppberedskapsövning i polisiär och militär regi. Övningsförutsättningarna beskriver ett läge där en hög politiker, ämbetsman eller militär hotas till livet av stadsgerilla. Denna beredskapsövning ska ha testats i all hemlighet några år tidigare och då vunnit stark genklang hos såväl polis som militär. Förutsättningarna bygger på en instruktionsfilm om diversionsmanövrer, tänkt att användas i Civilförsvarets och Tolkskolans verksamhet: Attentatsmän skyddas av figuranter som cirkulerar på gärningsplatsen i skepnad av åskådare, vittnen och desinformatörer, så att den tilltänkte gärningsmannen kan göra en snabb kringgående rörelse, återvända till mordplatsen och sälla sig till skaran av figuranter, tillskyndande allmänhet och polis.

Kanske är detta i så fall samma typ av vittnesmål som Buss 43, Anette Kohuts röda bil eller Sigge Cedergrens springande man - ej inblandade deltagare som får väldigt bråttom därifrån. Fram tills Dekorima är det övning. Sen kommer plötsligt skarpa skott.
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vittne Klarabergsgatan. 5 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1oNmo5NKYpiv4E0ClpgLG7MyiTpUUHBBB/view
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Denna historien har florerat tidigare på Palmerummet-Facebook då en medlem där känner de två tjejerna som har lämnat vittnesmålet. Enligt honom så är det mycket trovärdiga tjejer.
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Samt ännu en gång, Åke Malmström, fotograf. Sätter på sin scanner och snappar upp nedanstående.

Palmemordet. Polisspåren del 1 av 3.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4&t=28m7s

"Hallå där uppe, hur är det? Förjävligt kallt. Statsministern skjuten".

Har alltid undrat över vad "uppe" betyder. Det kan vara så enkelt att någon står längre söderut och anropar någon längre norrut. Om någon närmare OP:s bostad i Gamla Stan anropar någon på Sveavägen/Tunnelgatan, så lirar det. OP:s bostad lång längre söderut än mordplatsen. Eller tvärtom, någon längre norrut anropar mordplatsen. Helt beroende på hur Malmström uppfattat samtalet. Då är det en av skyttarna som påbörjar pratet och sen svarar med det sista.
Jag är inte stockholmare. Men går det ätt tänka sig att dessa tre herrar kan var de där uppe?
"Vi går längs Klarabergsgatan mot Sergels Torgs T-banenedgång på trottoaren på motsatt sida av Åhlénshuset.
Precis efter Klara Östra Kyrkogata
kommer det några springande rakt mot oss från hörnet på
huset eller i närheten av hörnet. Kanske de kommer från någon port i huset".

En sak som slår en också är hur djävla inkompetenta dagens journalister är. Många var ute och cyklade på 80-talet men dom gjorde i alla fall sitt jobb. Att se dagens journalister på Petessons pressträff eller herr Tegnells väckelsemöten är beklämmande.

Jag har en tanke angående vittnesuppgiften om dessa rusande män som lämnar Klarabergsgatan i bil.

- T-banenedgångar finns nära Sergels torg både vid norra och södra trottoaren av Klarabergsgatan. Dock ligger själva Sergels torg söder om Klarabergsgatan.

- Enligt godhetsapostelns citering är vittnesuppgiften Klarabergsgatan "på motsatt sida av Åhlénshuset." Åhléns ligger på gatans norra sida, ergo åsyftas Klarabergsgatans södra trottoar.

- De rusande männen klev in i en bil som åkte mot Sergels torg. I högertrafik kliver man då in på Klarabergsgatans södra väghalva.

? Finns det någon info om att de rusande männen skulle rusat över gatan, korsat Klarabergsgatan? Nej?

"Precis efter Klara Östra Kyrkogata kommer det några springande rakt mot oss från hörnet på huset eller i närheten av hörnet. Kanske de kommer från någon port i huset"
- Omnämnande av Klara Östra Kyrkogata har låg relevans norr om Klarabergsgatan. Den existerar bara söder om Klarabergsgatan. Det finns inga gatuhörn och hushörn på norra sidan Klarabergsgatan mitt för Klara Östra Kyrkogata.

Min tanke:
Dessa rusande män tycks komma söderifrån, eller inifrån en byggnad söder om Klarabergsgatan. De kommer t ex inte direkt från närheten av palmemordplatsen och inte direkt ifrån Holländargatan.
Citera
2020-09-21, 23:17
Medlem
OPK123s avatar
Staffan Jönsson heter Staffan Roos idag? Ingen som har en gammal bild på honom?
Senast redigerad av OPK123 2020-09-21 kl. 23:25.
Citera
2020-09-21, 23:25
Medlem
Kan Åke J Ek haft någonting med övervakningen med OP att göra, typ organisera och ta emot information från övervakarna?

Han var i varje fall mån om att berätta att han hade sett tre turkar vid 15-tiden den 28 feb.

https://drive.google.com/file/d/1uAy7TaKfR2EVvXpalmrPIb7tbXdbKqhV/view
19860310 Åke J Ek
Citera
2020-09-21, 23:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan Åke J Ek haft någonting med övervakningen med OP att göra, typ organisera och ta emot information från övervakarna?

Han var i varje fall mån om att berätta att han hade sett tre turkar vid 15-tiden den 28 feb.

https://drive.google.com/file/d/1uAy7TaKfR2EVvXpalmrPIb7tbXdbKqhV/view
19860310 Åke J Ek

Tänkte också på detta. Är direkt framme och hjälper PKK-spåret på traven med en generell och icke-kontrollerbar berättelse. Poängterar att han hade känt igen dem igen och därmed kunnat vara behjälplig vid ev. konfrontationer.
Citera
2020-09-22, 00:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Aha ok, såg det nu. Varit lite slarvig med återläsningen av inläggen, ber om ursäkt för detta, men damen som såg dem har vi ju namnet på i filmklippet tror jag. Var hon inte med i den tyska dokumentären också?
Man skulle ju möjligen kunna fråga efter hennes vittnesmål och ställa frågan igen. Det är ju inte säkert att man får samma svar som LB.

Ja, damen var lärarinna och gick på Holländargatan tillsammans med en väninna.

Hennes minnesbild var att de tre männen "sprang besinningslöst" söderut. Hon tyckte att den långe blonde var lik Joe Labero.

Hette hon inte Anna-Britta eller nåt sånt? Borde nog gå att hitta. Letar just nu i Borgnäs bok efter denna vittnesuppgift. Återkommer.
Citera
2020-09-22, 00:41
Medlem
Basfaktas avatar
I denna märkliga mordutredning har jag precis läst ytterligare en märklighet som ni säkert redan noterat men som var ny för mig.

I Borgnäs "En iskall vind..." berättar han att han 1988 intervjuade Alf Lundin som då berättade att han sett den mystiske mannen strax söder om Grand.

Lundin berättar som bekant också att han därefter gått söderut och stått mittemot mordplatsen och sett mordet.

Och nu kommer märkligheten:

Några tjejer i 20-årsåldern kommer söderifrån och passerar mannen vid fönstret, minns Lundin.

De finska flickornas berättelse blev inte känd förrän 1993, dvs 5 år efter Borgnäs intervju med Lundin.

Nu har ju Ölvebro talat om för oss att Lundin var en kille som hittat på allting så vi kanske ska lämna frågan?
Citera
2020-09-22, 00:45
Bannlyst
Joe Labero? 1986?

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Hennes minnesbild var att de tre männen "sprang besinningslöst" söderut. Hon tyckte att den långe blonde var lik Joe Labero.

Hette hon inte Anna-Britta eller nåt sånt? Borde nog gå att hitta. Letar just nu i Borgnäs bok efter denna vittnesuppgift. Återkommer.
Citera
2020-09-22, 00:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Joe Labero? 1986?

Ja, hon sa så. Han är född 1963. Jag vet inte hur känd han var 1986 men lärarinnan sa att hon tyckte den långe blonde var lik Joe Labero.
Citera
2020-09-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Anna-Brita André.
Hennes vittnesmål bör finnas, och utifrån hennes namn bör det vara enkelt för poliserna att söka upp vittnesmålen från de springande männen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in