2020-06-18, 15:45
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Håller med om att det hade varit bättre för SE ifall han hade överdrivit längden på samtalet med HO. Men SE visste ju inte vad HO hade sagt till polisen. Om verkligheten var den att det bara var fråga om några hälsningsfraser, är ju risken stor att det är just det som HO berättat. Och i så fall hade det varit än mer besvärande för SE ifall han påstod att de samtalat i flera minuter.
Läs inlägget ovan av Erik1974.
Citera
2020-06-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Läs inlägget ovan av Erik1974.

Ja, har redan gjort det. HO bekräftar ju att SE lämnar kl. 23.20, ca en och en halv minut före mordet.

Dessutom har Erik1974 fel gällande att det är "ett par minuter" mellan kl. 23.21 och 23.33 om nu SE skulle ha kommit tillbaka 23.33 och inte 23.40. Jag är inte världsbäst på matte, men vågar påstå att det är cirka tolv minuter från mordet om SE skulle ha kommit tillbaka kl. 23.33.
Citera
2020-06-18, 15:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Dessutom: Den enda anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att han vill placera sig på Sveavägen före mordet. SE kom ut på Sveavägen efter mordet. SE minns naturligtvis samtalet. Ändå säger han att det inte ägt rum. Om han var GM skulle han inte förneka samtalet. Han skulle ha överdrivit dess längd. SE skulle inte heller ha förnekat samtalet om han hörde skotten. Den enda rimliga anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att SE inte hörde skotten. Han vet att utstämplingstiden finns svart på vitt. Hur ska han då göra för att bli det här kronvittnet som han påstår sig vara? Han vet ju att han kom ut efter mordet. Han måste säga att han gick raka vägen ut, utan att prata med HO.

SE:s lögner är märkliga om han är GM.

SE:s lögner är inte märkliga om han är oskyldig.

Ni som inte vill tänka Englund som mördare måste anstränga er mycket. Han säger själv att han sprang iväg men har han sagt varför han sprang iväg när han skulle tillbaka och prata med securitasvakterna på jobbet? Varför gick han tillbaka när han skulle hem?
Hans lögner är märkliga vare sig han är oskyldig eller skyldig och extremt märkliga om han är oskyldig. Varför ska han ljuga om han är oskyldig? Då måste ni få det till att han är mytoman men då måste ni bortse från att Hans Holmer låg i hängmattan och filade på villospåret PKK när mytomanen blev en het potatis. Varför inte utreda mytomanen om man vill avfärda han som mytoman?
Citera
2020-06-18, 15:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja, har redan gjort det. HO bekräftar ju att SE lämnar kl. 23.20, ca en och en halv minut före mordet.

Dessutom har Erik1974 fel gällande att det är "ett par minuter" mellan kl. 23.21 och 23.33 om nu SE skulle ha kommit tillbaka 23.33 och inte 23.40. Jag är inte världsbäst på matte, men vågar påstå att det är cirka tolv minuter från mordet om SE skulle ha kommit tillbaka kl. 23.33.
Då behöver du läsa igen. Du har missuppfattat allt han skrev.
Citera
2020-06-18, 16:00
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:

Jag tror du får ta på dig läsglasögonen och läsa om inlägget. HO bekräftar inte att SE lämnade Skandiahuset 23.20. Han säger ungefär. Vi vet med säkerhet vad de pratade om men inte vilken tid SE lämnade huset. Han uppskattar tiden, men inte innehållet av konversationen.

Det andra har du också missförstått. Jag menar att han faktiskt kan ha lämnat Skandiahuset 23.23 och varit tillbaka redan 23.33 (här medger jag dock att jag tog i lite, men säg 23.36). Då har inte SE befunnit sig på mordplatsen i närheten av de 20 minuter alla talar om.
Citera
2020-06-18, 16:03
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det du berättar om SE är ju inte hela bilden till att börja med, du berättar enbart de "komiska" delarna med honom, och framställer honom som en "udda" och kul figur, med ett hyggligt liv i Täby. Läser du på om SE så inbillar jag mig att du även får en annan bild? Du utelämnar helt den personlighetstyp han exempelvis var, det mörker som fanns i honom, missbruket, den förmodade psykiska ohälsa, etc. Plöj igenom hans uppväxt och liv fram till mordnatten (finns överskådligt sammanfattade kronologiskt, googla!).

Att SE för kvällen KAN ha haft ett vapen med sig, kan bero på att han vill ta med sig sitt vapen (eller vapnet han lånat) hem, eftersom han skulle ha semester nästkommande vecka. Inte märkvärdigare än så. Kanske hade han enbart fått låna vapnet den aktuella veckan. Kanske ägde han ett vapen sedan många år. Anser man detta som skenande fantasi eller uppåt väggarna otänkbart, så har man nog levt i en väldigt skyddad verkstad, förslagsvis.

Som sagt. Att en farbror som SE skulle skjuta statsministern under en impuls, eller efter att det bokstavligen svartnat för ögonen (pga aggression och alkohol), är långt mer "jordnära" resonemang än nazistpoliser, agenter från Sydafrika, etc. Att så många väljer att tro på de teorierna, har nog med att göra att man hellre vill ha en grandios förklaring med tanke på den grandiosa person OP var.

Men, var och en får ha sin teori. Vi är alla olika. Vi har alla olika preferenser, etc.
Ja det är väl en smaksak hur man väljer att porträttera SE och upp till var och en vad man anser vara rimligt att anta kring honom. Bilden är ju långt ifrån entydig och såväl att måla fram honom som en förvirrad harmlös farbror som en labil vapenbärande revanschist är grova förenklingar. I brist på många handfasta bevis åt endera hållet blir det mesta ändå ren spekulation, och det gäller även hur man väljer att framställa hans "personlighetstyp".

För det andra är det ett rätt fult retoriskt grepp att antyda att avfärdandet av SE som GM bara skulle handla om svårighet att acceptera ett "jordnära" scenario. Detsamma sas ju när CP bar på tapeten. Vissa vill säkert inte tänka sig en "enkel" lösning pga att de förälskat sig i mer spektakulära teorier som polisspåret, Sydafrika osv, men det blir ju bara pajkastning om man utgår från att det skulle vara det som kritiken handlar om. Vänd på det: handlar oviljan att acceptera en mer komplex lösning med nödvändighet om lathet, ointelligens? Självklart inte. Man måste börja med att bemöta argumenten. Och med samma fula retorik skull man kunna säga att tillgripandet av såna anklagelser bara handlar om att argumenten är slut.
Citera
2020-06-18, 16:05
Medlem
Citat:
Då behöver du läsa igen. Du har missuppfattat allt han skrev.

Jag har läst igen. HO säger att SE lämnar 23.20. Tolv minuter, eller femton minuter enligt inläggsskrivarens korrigering, är inte "några minuter".
Citera
2020-06-18, 16:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det finns ju de som påstår att CP kan ha fått, eller ha fått låna en sådan revolver från Cedergren? Har för mig att jag nyligen läste att han kan ha lånat det redan typ 1982-83 och därefter ha haft det i sin ägo. Om det stämmer vet jag inte (kanske inte någon annan heller). Det känns mest som rykten/skvaller/baktaleri av CP? Någon fd pundarpolare som snackat skit om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
OM du mot förmodan kan peka ut "de som påstår att CP kan ha fått, eller fått låna en sådan revolver från Cedergren" Så vet vi ju som mest vad som "kan" var sant.

Du märker inte att ditt resonerande, påstående och slutsatser"kan" halta just i detta avseende?

Cedergren erkände ju på sin dödsbädd att han gett en Magnum till CP, han tog t.o.m. ett lögndetektortest som styrkte att han talade sanning med 90% sannolikhet.
Citera
2020-06-18, 16:07
Medlem
p.norths avatar
Ang hans Holmérs abrupta behandling av SE kan beror på själva "Skandiahuset" om det var tillhåll med en annan verksamhet där, vill inte ha en massa snokande runt om.
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni som inte vill tänka Englund som mördare måste anstränga er mycket. Han säger själv att han sprang iväg men har han sagt varför han sprang iväg när han skulle tillbaka och prata med securitasvakterna på jobbet? Varför gick han tillbaka när han skulle hem?
Hans lögner är märkliga vare sig han är oskyldig eller skyldig och extremt märkliga om han är oskyldig. Varför ska han ljuga om han är oskyldig? Då måste ni få det till att han är mytoman men då måste ni bortse från att Hans Holmer låg i hängmattan och filade på villospåret PKK när mytomanen blev en het potatis. Varför inte utreda mytomanen om man vill avfärda han som mytoman?
Citera
2020-06-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag tror du får ta på dig läsglasögonen och läsa om inlägget. HO bekräftar inte att SE lämnade Skandiahuset 23.20. Han säger ungefär. Vi vet med säkerhet vad de pratade om men inte vilken tid SE lämnade huset. Han uppskattar tiden, men inte innehållet av konversationen.

Det andra har du också missförstått. Jag menar att han faktiskt kan ha lämnat Skandiahuset 23.23 och varit tillbaka redan 23.33 (här medger jag dock att jag tog i lite, men säg 23.36). Då har inte SE befunnit sig på mordplatsen i närheten av de 20 minuter alla talar om.

Om han har lämnat kl. 23.23 är ju case closed gällande SE, självklart. Men finns inget belägg för det alls enligt min uppfattning. Och även om han bara var ute i tio-tretton minuter om jag förstår dig rätt så borde i vart fall någon ha sett honom och uppfattat honom som enbart åsyna vittne. Särskilt AB.

Sen får du nog läsa på lite om alla andra besvärande omständigheter beträffande SE, som att han kunde beskriva AB och LJ i detalj, men inte några av de andra vittnena. Detta trots att det inte var möjligt att få kunskap om dessa detaljer från media när SE berättade om de detaljerna. LJ kan rimligen endast GM ha sett tydligt.
Citera
2020-06-18, 16:15
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadEcho
Med tanke på inläggsmängden har detta säkert varit på tapeten flera gånger, men omfånget gör ju också sökningar lite småknepiga, så jag kör ändå:

Någon som vet ifall herren till höger på denna bild, som ju till klädseln onekligen är mycket lik Skandiamannien, någonsin blivit identifierad? https://1.bp.blogspot.com/-VgQOS_rHwuk/W1dcstebwsI/AAAAAAAAdrk/s7B6AASpD6AhUuGgSZ1GHTTpgKbcQFDFgCLcBGAs/s1600/StigEngstromStadsarkivet3.jpg

Den slutsats som dras tycks ju vara att ingen annan person på platsen varit lik Stig Engström nog för att kunna förväxlas med honom, varför det alltså per automatik blir intressant att få veta vem mannen på bilden är.

Dock så verkar det ju vara väldigt oklart när bilden tagits, men intressegraden kvarstår ju oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av DeadEcho
Är det verkligen ingen som vet?
Det här har diskuterats ganska uttömmande i tråden och slutsatsen som kunnat dras är att bilden är tagen av polisens tekniker någon gång efter de kom till platsen ca 01.10 för att göra en preliminär brottsplatsundersökning. Det framgår i Juristkommissionens rapport att Börje Moberg ledde denna och att Torsten Kviberg assisterande honom, troligtvis t.ex. genom att ta bilder. Börje Moberg är faktiskt påfallande lik mannen på bilden. Men det här är gissningar och slutledningar vi förhoppningsvis kan få svar på nu när material från PU kan börja begäras fram.
Citera
2020-06-18, 16:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Ang hans Holmérs abrupta behandling av SE kan beror på själva "Skandiahuset" om det var tillhåll med en annan verksamhet där, vill inte ha en massa snokande runt om.

Ja det är en intressant tanke. Ponera att hela Skandiahuset skyddas av sekretess på grund av stay behind och stay behind inte misstänks men det kan misstänkas att det finns en ministermördare inne på den hemliga anläggningen. Då blir det väldigt konstigt att inte utreda det för det låter ganska osäkert med en misstänkt mördare just där. Det blir bara logiskt om man vet att den misstänkta mördaren är oskyldig eller om man vet att han är skyldig, om man inte har en aning kan det bara bli logiskt att inte utreda om man inte vill veta eller om man inte bryr sig förstås. Nu riktas allt ljus mot Skandiahuset och stay behind oavsett. Det tog bara 34 år och det är bara rimligt om sekretessen varade i 30 år och utredningen tog fyra år. Allt blir bara mer misstänkt hur man än gör när man ska mörklägga och det kan förstås ha varit meningen från början. Nu är det extremt skumt att avslöja detta utan att utreda stay behind och vapenhandlarens umgänge, de kanske har mördat fler ministrar som dött av "naturlig" förklaring. Man borde vilja veta vad de sysslade med om man inte redan tror sig veta förstås. MOMENT 22
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in