2020-06-18, 13:47
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En detalj som ändå är värd att notera, kanske har varit uppe i tråden tidigare:

Den 27 juli 1989 dömdes CP av en oenig tingsrätt till livstids fängelse för Palmemordet. Försvaret överklagade domen till hovrätten.

Den 24 augusti 1989 dog mannen som tipsat om att han hört från Säpo att Palme skulle skjutas, dvs Bo Ragnar Ståhl. Föll i koma pga misskött diabetes.

Den 12 september 1989 inleddes rättegången mot CP i hovrätten.

Det här har säkert inget samband men jag reagerade när jag såg att Ståhl dog 24/8 1989, dvs i princip samtidigt med att CP:s försvarare överklagade till hovrätten. Jag vet inte exakt vilket datum överklagandet lämnades in till hovrätten. Har letat. Någon?

Det kan trots allt ha varit så att CP-försvaret kunde ha snokat upp Ståhl och genom honom funnit en alternativ mordteori som skulle fria CP. Nu behövdes inte det, men det visste inte CP:s försvarare innan rättegången i hovrätten.

Ståhls utsaga var alltså farlig för åklagarsidan.

Just a thought.

Att ge någon en extra insulinspruta är ett osynligt sätt att avrätta en diabetiker.
Citera
2020-06-18, 13:48
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Man tror på det som man utifrån sin egen världsbild finner mest rimligt. Det är så propaganda fungerar t ex. KP har alltså med sin makt påverkat folks tro om vem som mördade OP.

Så klart. Vad annat kunde han göra? Det är så rättsapparaten fungerar, och även bör fungera. Men, att KP skulle ha ägnat sig åt att missbruka sin ställning, tror jag inte en sekund på. Hans CV och person berättar ju motsatsen. Tänker jag.

Precis som många andra i tråden är jag övertygad om att många grupper (stora som små) önskade livet ur OP, vissa hade säkert även lösa funderingar och lekte med tanken, vissa hade säkert medel och resurser och var beredda att börja smida planer, han skuggades garanterat i perioder och på vissa platser, av både underrättelsetjänster och av psyksjuka. Men, som oftast stannar det vid tankestadiet, eller att folk får kalla fötter "när det väl gäller". OP var ju hatad av många, under en väldigt lång tid, både i Sverige och ute i världen. Ville man släcka honom, hade man garanterat gjort det långt långt innan 1986. Tror jag.
Citera
2020-06-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
det här med GMR stämmer mer och mer.
Stämmer mer och mer - kan du utveckla?
Citera
2020-06-18, 13:53
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Därför att teorin/scenariot/resonemanget som KP lagt fram känns rimligt, begripligt och jordnära för första gången på alla år. SE är förvisso rätt trist (i jämförelse med övriga uppslag/teorier) och sorgligare än exempelvis sydafrika, polisspår, CA och CP.

Sedan är jag fast övertygad om, att ingen, skulle våga peka ut ännu en gärningsman inom palmegruppen någonsin, om de inte var övertygade på allvar. Det finns inte. Sedan tror jag att palmegruppen först nu - efter Lisbeths död - för första gången på allvar vågat presentera en annan än Christer Pettersson. Jag tror att polisen i många många år varit på det klara över att Lisbeth pekat ut fel "gubbe". Av respekt mot henne, i kombination med hennes ovilja att hjälpa till, har man väntat ut henne. Min åsikt.

Hur "jordnära" tycker du det känns att HO blåljuger att han pratat med SE några minuter efter att han stämplar ut på Skandia och prickar in alla rätt på vad SE troligtvis borde ha talat om?

Tror man på HO blir ju KPs teori om SE rena fantasifabrikationerna. Hur "rimligt, begripligt och jordnära för första gången på alla år." blir det då i din logik?

För mig haltar logiken värre en en skadskjuten elefant i en porslinsbutik!
Citera
2020-06-18, 14:04
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Att ge någon en extra insulinspruta är ett osynligt sätt att avrätta en diabetiker.

BRS var väl möjligen inblandad i den varning som det påstås att SÄPO fick om MOP veckorna innan mordet?

Eller har jag gått vilse i "Ingentingskogen" och ser inte träden på grund av alla filttofflor?

BRS får vara med i "min lösning på MOP" i alla fall när jag inte måste lita på lögnaktiga rykten i pressen och därur dra felaktiga slutsatser som jag "lyckades" göra inför KPs presskonferenshaveri.
Citera
2020-06-18, 14:06
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Därför att teorin/scenariot/resonemanget som KP lagt fram känns rimligt, begripligt och jordnära för första gången på alla år. SE är förvisso rätt trist (i jämförelse med övriga uppslag/teorier) och sorgligare än exempelvis sydafrika, polisspår, CA och CP.

Engström är en 52-årig, lätt korpulent grafiker som ogillar Palme rent politiskt. Något av en knasbubbla som person, instabil och uppmärksamhetssökande men inga våldstendenser. Under mordkvällen jobbar han över och har alla tankar på en kommande skidresa som han småpratar med kollegorna om. Just när han stämplat ut från kontoret med intention att åka hem och lägga sig ser han Olof Palme komma gående. Av en slump har han en 357 Magnum-revolver på sig och två minuter senare har han mördat Sveriges statsminister på öppen gata inför tjugo vittnen. Han springer ett varv runt kvarteret och dyker sedan upp på brottsplatsen igen, där han anmäler sig som vittne till händelsen och medverkar i media och rättegångar. Han kommer sedan undan med detta i 34 år.

Är detta rimligt, begripligt och jordnära verkligen? Som lite kuriosa kan nämnas att jag drack öl med ett antal juriststudenter kvällen efter presskonferensen, som alla är i 20-årsåldern och allmänbildade men utan någon detaljkunskap om just Palmemordet. Dessa höll på att skratta ihjäl sig inför detta scenario, när de fått grepp om att det är vad utredningen faktiskt föreslår. Citat "Detta måste vara den snabbaste eskaleringen i kriminalhistorien".
Senast redigerad av H24 2020-06-18 kl. 14:11. Anledning: Stavning
Citera
2020-06-18, 14:09
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Hur "jordnära" tycker du det känns att HO blåljuger att han pratat med SE några minuter efter att han stämplar ut på Skandia och prickar in alla rätt på vad SE troligtvis borde ha talat om?

Tror man på HO blir ju KPs teori om SE rena fantasifabrikationerna. Hur "rimligt, begripligt och jordnära för första gången på alla år." blir det då i din logik?

För mig haltar logiken värre en en skadskjuten elefant i en porslinsbutik!

Du väljer att inte tro på det scenariot, inte värre än så - givetvis HELT okej.

HO behöver inte blåljuga. Han kan minnas fel, han kan minnas halvfel? Och, ännu en gång, det där småpratet KAN ha ägt rum, men, men hur länge småpratade de? 15-45 sekunder eller två tre minuter? Att minnas hur länge ett småprat varade är typ omöjligt att fastställa ur minnet? 30 sekunder kan så klart uppfattas som 2-3 minuter, det har ju till viss del att göra med HUR man upplever småpratet - är det ointressant, jätteintressant, lyssnar man pliktskyldigt och av artighet, var HO så kissnödig att varje sekund upplevdes som en smärre evighet?

Som sagt, jag har aldrig hört någon vän/bekant berätta om ett småprat de haft, som varat i 20-30 sekunder. De svarar alltid "ett par minuter typ, eller, nån minut typ". Det är ju inlärt sen gammalt, sitter i ryggen att man svarar så?

Sen återstår som sagt varför SE till Bergström 860301 säger att han INTE pratade med HO kvällen innan, utan sa att han gick direkt ut på Sveavägen? Det är ju även rimligt att tänka sig, att HO inte riktigt minns om han pratade med HO den aktuella kvällen eller inte, men antar/utgår ifrån det. Det behöver ju inte finnas något motiv bakom hans svar? Förstår du hur jag resonerar?
Citera
2020-06-18, 14:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Engström är en 52-årig, lätt korpulent grafiker som ogillar Palme rent politiskt. Något av en knasbubbla som person, instabil och uppmärksamhetssökande men inga våldstendenser. Under mordkvällen jobbar han över och har alla tankar på en kommande skidresa som han småpratar med kollegorna om. Just när han stämplat ut från kontoret med intention att åka hem och lägga sig ser han Olof Palme komma gående. Som av en slump har han en .357 Magnum-revolver på sig och två minuter senare har han mördat Sveriges statsminister på öppen gata inför tjugo vittnen. Han springer ett varv runt kvarteret och dyker sedan upp på brottsplatsen igen, där han anmäler sig som vittne till händelsen och medverkar i media och på rättegångar mot andra gärningsmän. Han kommer sedan undan med detta i 34 år.

Är detta rimligt, begripligt och jordnära verkligen? Som lite kuriosa kan nämnas att jag drack öl med ett antal juriststudenter kvällen efter presskonferensen, som alla är i 20-årsåldern och allmänbildade men utan någon detaljkunskap om just Palmemordet. Dessa höll på att skratta ihjäl sig inför detta scenario, när de fått grepp om att det är vad utredningen faktiskt föreslår.

Nej inte speciellt rimligt, både CA och CP hade dock en Magnum-revolver vid tiden för mordet och det finns så mycket annat som gör dessa två som mer troliga gärningsmän. Båda två är dock inte skyldiga och det kan t.o.m. vara någon helt annan än de som är mest sannolika.
Citera
2020-06-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är så polisens och åklagarens lösning ser ut. Presentera nåt skit som inte håller, och sen "Inga kommentarer". När det här vittnet nu idag i Aftonbladet säger sig sett SE utanför Grand, som "Grandmannen" som stått där och stirrat utanför dörren, hur ska åklagaren då hinna få ner SE från Skandia till Grand, och sen ska SE ha följt efter paret Palme från Grand tillbaka mot mordplatsen?

Samtidigt som han stämplat ut och pratat med ordningsvakterna och snubblat ut från Skandia en minut före mordet? Det här visar ju hur absurt SE-caset är, och att åklagaren inte kan styrka vad SE gjort, om han nu kommit ut från Skandia - eller följt efter Palme från Grand?

Och sen har dom mage att säga "inga kommentarer". Bra där, åklagarmyndigheten!

Nja, det är fullt möjligt att SE kan ha varit vid Grand och följt efter LOP på Sveavägen. De lunkade i maklig takt och kollade även i skyltfönster. SE har haft tid att hasta förbi dem, typ vid Adolf Fredriks Kyrkogata, runda Skandiahuset och gå in på baksidan, sedan stämpla ut och gå ut genom huvudentrén. Jag ser det till och med som mer sannolikt att det gått till på det viset än att han inte skulle ha planerat mordet alls, och skulle ha bestämt sig någon minut före mordet bara.
Citera
2020-06-18, 14:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej inte speciellt rimligt, både CA och CP hade dock en Magnum-revolver vid tiden för mordet och det finns så mycket annat som gör dessa två som mer troliga gärningsmän. Båda två är dock inte skyldiga och det kan t.o.m. vara någon helt annan än de som är mest sannolika.

Engströms bridgeklubb hade en vapenhandlare med väggen full av vapen. Spela bridge är den ultimata täckmanteln man har till och med hemmafrun som alibi när man växlar några ord vid spritskåpet. Vill man kan man enkelt se Englund som del i en konspiration men om man ska se han som mördaren ska man antagligen inte tänka att han jobbade över med något annat än som mördare. Det var inte bara alkohol han gick på det var mediciner också. Benzo?
Citera
2020-06-18, 14:22
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Engström är en 52-årig, lätt korpulent grafiker som ogillar Palme rent politiskt. Något av en knasbubbla som person, instabil och uppmärksamhetssökande men inga våldstendenser. Under mordkvällen jobbar han över och har alla tankar på en kommande skidresa som han småpratar med kollegorna om. Just när han stämplat ut från kontoret med intention att åka hem och lägga sig ser han Olof Palme komma gående. Av en slump har han en 357 Magnum-revolver på sig och två minuter senare har han mördat Sveriges statsminister på öppen gata inför tjugo vittnen. Han springer ett varv runt kvarteret och dyker sedan upp på brottsplatsen igen, där han anmäler sig som vittne till händelsen och medverkar i media och i rättegångar. Han kommer sedan undan med detta i 34 år.

Är detta rimligt, begripligt och jordnära verkligen? Som lite kuriosa kan nämnas att jag drack öl med ett antal juriststudenter kvällen efter presskonferensen, som alla är i 20-årsåldern och allmänbildade men utan någon detaljkunskap om just Palmemordet. Dessa höll på att skratta ihjäl sig inför detta scenario, när de fått grepp om att det är vad utredningen faktiskt föreslår. En av dem kallade det för "den snabbaste eskaleringen i kriminalhistorien".

Det du berättar om SE är ju inte hela bilden till att börja med, du berättar enbart de "komiska" delarna med honom, och framställer honom som en "udda" och kul figur, med ett hyggligt liv i Täby. Läser du på om SE så inbillar jag mig att du även får en annan bild? Du utelämnar helt den personlighetstyp han exempelvis var, det mörker som fanns i honom, missbruket, den förmodade psykiska ohälsa, etc. Plöj igenom hans uppväxt och liv fram till mordnatten (finns överskådligt sammanfattade kronologiskt, googla!).

Att SE för kvällen KAN ha haft ett vapen med sig, kan bero på att han vill ta med sig sitt vapen (eller vapnet han lånat) hem, eftersom han skulle ha semester nästkommande vecka. Inte märkvärdigare än så. Kanske hade han enbart fått låna vapnet den aktuella veckan. Kanske ägde han ett vapen sedan många år. Anser man detta som skenande fantasi eller uppåt väggarna otänkbart, så har man nog levt i en väldigt skyddad verkstad, förslagsvis.

Som sagt. Att en farbror som SE skulle skjuta statsministern under en impuls, eller efter att det bokstavligen svartnat för ögonen (pga aggression och alkohol), är långt mer "jordnära" resonemang än nazistpoliser, agenter från Sydafrika, etc. Att så många väljer att tro på de teorierna, har nog med att göra att man hellre vill ha en grandios förklaring med tanke på den grandiosa person OP var.

Men, var och en får ha sin teori. Vi är alla olika. Vi har alla olika preferenser, etc.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-18 kl. 14:24.
Citera
2020-06-18, 14:25
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Utveckla gärna hur du kan slå fast att CP hade en magnumrevolver? Det var helt nytt för mig.

Att CA hade det vid tidpunkten för mordet är oomtvistat.

SE "kan ha haft en magnum i handen" om vi ska tro KP. Inget bevis stödjer just denna teori utom möjligtvis en del psykologer som påstår att om en auktoritet bara får ihop "SE och revolver i handen" i samma mening så blir den långsiktiga "effekten" att SE hade en revolver i handen för de som är måttligt intresserade.

Vi som har sett presskonferensen vet att SE inte på något sätt kan kopplas till ett vapen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in