Citat:
Ursprungligen postat av
HarryScheinen
Du väljer att inte tro på det scenariot, inte värre än så - givetvis HELT okej.
HO behöver inte blåljuga. Han kan minnas fel, han kan minnas halvfel? Och, ännu en gång, det där småpratet KAN ha ägt rum, men, men hur länge småpratade de? 15-45 sekunder eller två tre minuter? Att minnas hur länge ett småprat varade är typ omöjligt att fastställa ur minnet? 30 sekunder kan så klart uppfattas som 2-3 minuter, det har ju till viss del att göra med HUR man upplever småpratet - är det ointressant, jätteintressant, lyssnar man pliktskyldigt och av artighet, var HO så kissnödig att varje sekund upplevdes som en smärre evighet?
Som sagt, jag har aldrig hört någon vän/bekant berätta om ett småprat de haft, som varat i 20-30 sekunder. De svarar alltid "ett par minuter typ, eller, nån minut typ". Det är ju inlärt sen gammalt, sitter i ryggen att man svarar så?
Sen återstår som sagt varför SE till Bergström 860301 säger att han INTE pratade med HO kvällen innan, utan sa att han gick direkt ut på Sveavägen? Det är ju även rimligt att tänka sig, att HO inte riktigt minns om han pratade med HO den aktuella kvällen eller inte, men antar/utgår ifrån det. Det behöver ju inte finnas något motiv bakom hans svar? Förstår du hur jag resonerar?
Om jag jobbade i en trollverkstad och fick betalt för alla stolligheter jag skrev här så kan vi ju enas att det samtal HO beskriver i sitt förhör inte på något sätt kan ha tagit mer än HÖGST 15 sekunder!
Har du tänkt på att utstämplingstiden för SE kan vara 23.19.59 om klockan gick EXAKT en minut fel?
Vi får koncentrera oss på att fokusera på SE som GM, men ingenting stämmer.
Hinner SE verkligen dra "mitt livs novell, och övertid, och brådska till tunnelbanan, och packning och fjällresa imorgon och måste bli färdig" på mindre än 15 sek som HO beskriver som "några minuter".
Tillåt mig tro att SE är mytoman, han kom för sent, han ser Palme på rygg med blod i munnen bland andra människor, han ser en glimt av LJ i gränden innan han beslutar sig för att följa efter mördaren efter att denna har försvunnit över trappkrönet.
Men då måste HO minnas rätt och SE vara en mytoman som alla säger att han är.
Jag tror inte på SE som mördare då han är "osannolik" i mina ögon.
Finns det fler exempel på mördare av kända personer som betett sig som SE i kriminalhistorien får ni gärna skriva deras namn här i tråden. Ett enda ynka exempel och jag ändrar mig direkt.
Annars tror jag det är så enkelt som att SE var för sen fram til mordet och dessutom mytoman som alla beskrivit honom som.
ETT EXEMPEL MINA VÄNNER! ETT!
Då räcker inteTP.