2020-06-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det finns ju de som påstår att CP kan ha fått, eller ha fått låna en sådan revolver från Cedergren? Har för mig att jag nyligen läste att han kan ha lånat det redan typ 1982-83 och därefter ha haft det i sin ägo. Om det stämmer vet jag inte (kanske inte någon annan heller). Det känns mest som rykten/skvaller/baktaleri av CP? Någon fd pundarpolare som snackat skit om honom.

Svartenbrandt hade sagt till Gubb Jan Stigson att CP hämtat vapnet på Oxen. Gubb säger det i nya dokumentären om Svarten.
Citera
2020-06-18, 15:02
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
OM du mot förmodan kan peka ut "de som påstår att CP kan ha fått, eller fått låna en sådan revolver från Cedergren" Så vet vi ju som mest vad som "kan" var sant.

Du märker inte att ditt resonerande, påstående och slutsatser"kan" halta just i detta avseende?

Hmmm... jag vet inte om du är väldigt oinsatt gällande CP, om du bara är oinsatt eller spelar pantad? Det räcker med att du googlar och youtubear CP och dokumentärer om MOP och CP, för att få fram uppgifterna om att vissa envist hävdar att CP ska ha lånat eller haft ett vapen på 1980-talet.

Tyvärr så gör du bort dig. Ditt uppvisade sociala handikapp, och din otrevliga ton mot alla oliktänkande, etc bevisar gång på gång, att du inte är "riktigt riktig" (går att tolkas på flera vis).

Min förhoppning är givetvis att du inom kort (och äntligen) blir avstängd. Du drar tyvärr bara ner tråden i smutsen, och har så gjort under en väldigt lång lång tid. Prova att koppla ned, logga ut, bege dig ut i friska luften. Det är sommar - köp en glass killen? Morsning!
Citera
2020-06-18, 15:08
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilken teknisk bevisning? Att SE ägde en keps?

Det kan va så att de har rätt mordvapen men att vapenhandlaren och militärerna i Englunds bridgeklubb skyddas av sekretess. KP har kanske rätt vapen men av någon anledning verkar Hans Holmer ha missat att Englund som var på platsen hade en vapenarsenal ett stenkast från bostaden. Är Täbybor immuna mot förundersökningar eller varför har inte vapnet provskjutits redan i mars 1986?
Hur svårt kan det va att kolla upp var deltagarna på mordplatsen bor och kolla upp om de bor granne med en vapenarsenal?
Det här är såklart en arsenal som Hans Holmer har undvikit för att han själv ingår i samma nätverk som vapenhandlaren och skyddar sina egna. Men visst visst, bortse från att polisen missar en arsenal ett stenkast från personen som stämplar in på mordplatsen. Det är inte trovärdigt!
Citera
2020-06-18, 15:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Som sagt, som jag skrev ett par sidor tillbaka. Nog är det väl allra vanligast att när man pratar med vandra i småkonversation så "sticker" tiden iväg mer än vad man tror. Följande tar ca. 15 sek. att läsa.
"Hej Henry. Ikväll har jag jobbat över. Jag var tvungen att avsluta ett jobb jag påbörjat. Imorgon åker jag med familjen till fjällen. Nej, nu har jag lite bråttom. Jag ska med tunnelbanan mot Mörby. Ha det bra. Vi ses.
I detta scenario står bara Henry där och lyssnar, men ett samtal/småkonversation funkar inte riktigt så. Man ställer följdfrågor, lyssnar, tänker efter, stakar sig, bekräftar etc. Att avsluta ett samtal tar 20 sek. Minst! Samtalet måste ha ägt rum då HO kommer ihåg vad de pratade om, och jag kan inte se hur samtalet skulle kunna ta mindre än 1 minut. Visst, han kan fortfarande hinna med att utföra gärningen - men att han skulle vara grandmannen kan vi nog utesluta. SE som GM är FULL av sådana här tveksamheter, varav en eller ett par kan man ha överseende med. Men alla tillsammans gör att jag har extremt svårt att se honom som GM. Om något så borde det vara dessa som KP skulle ha redovisat för. Istället ljuger han, medvetet eller omedvetet, när han säger att han stämplar ut EFTER han pratat med HO. DET stämmer inte!
Dessutom: Den enda anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att han vill placera sig på Sveavägen före mordet. SE kom ut på Sveavägen efter mordet. SE minns naturligtvis samtalet. Ändå säger han att det inte ägt rum. Om han var GM skulle han inte förneka samtalet. Han skulle ha överdrivit dess längd. SE skulle inte heller ha förnekat samtalet om han hörde skotten. Den enda rimliga anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att SE inte hörde skotten. Han vet att utstämplingstiden finns svart på vitt. Hur ska han då göra för att bli det här kronvittnet som han påstår sig vara? Han vet ju att han kom ut efter mordet. Han måste säga att han gick raka vägen ut, utan att prata med HO.

SE:s lögner är märkliga om han är GM.

SE:s lögner är inte märkliga om han är oskyldig.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-18 kl. 15:40.
Citera
2020-06-18, 15:18
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Du väljer att inte tro på det scenariot, inte värre än så - givetvis HELT okej.

HO behöver inte blåljuga. Han kan minnas fel, han kan minnas halvfel? Och, ännu en gång, det där småpratet KAN ha ägt rum, men, men hur länge småpratade de? 15-45 sekunder eller två tre minuter? Att minnas hur länge ett småprat varade är typ omöjligt att fastställa ur minnet? 30 sekunder kan så klart uppfattas som 2-3 minuter, det har ju till viss del att göra med HUR man upplever småpratet - är det ointressant, jätteintressant, lyssnar man pliktskyldigt och av artighet, var HO så kissnödig att varje sekund upplevdes som en smärre evighet?

Som sagt, jag har aldrig hört någon vän/bekant berätta om ett småprat de haft, som varat i 20-30 sekunder. De svarar alltid "ett par minuter typ, eller, nån minut typ". Det är ju inlärt sen gammalt, sitter i ryggen att man svarar så?

Sen återstår som sagt varför SE till Bergström 860301 säger att han INTE pratade med HO kvällen innan, utan sa att han gick direkt ut på Sveavägen? Det är ju även rimligt att tänka sig, att HO inte riktigt minns om han pratade med HO den aktuella kvällen eller inte, men antar/utgår ifrån det. Det behöver ju inte finnas något motiv bakom hans svar? Förstår du hur jag resonerar?

Om jag jobbade i en trollverkstad och fick betalt för alla stolligheter jag skrev här så kan vi ju enas att det samtal HO beskriver i sitt förhör inte på något sätt kan ha tagit mer än HÖGST 15 sekunder!

Har du tänkt på att utstämplingstiden för SE kan vara 23.19.59 om klockan gick EXAKT en minut fel?

Vi får koncentrera oss på att fokusera på SE som GM, men ingenting stämmer.

Hinner SE verkligen dra "mitt livs novell, och övertid, och brådska till tunnelbanan, och packning och fjällresa imorgon och måste bli färdig" på mindre än 15 sek som HO beskriver som "några minuter".

Tillåt mig tro att SE är mytoman, han kom för sent, han ser Palme på rygg med blod i munnen bland andra människor, han ser en glimt av LJ i gränden innan han beslutar sig för att följa efter mördaren efter att denna har försvunnit över trappkrönet.

Men då måste HO minnas rätt och SE vara en mytoman som alla säger att han är.

Jag tror inte på SE som mördare då han är "osannolik" i mina ögon.

Finns det fler exempel på mördare av kända personer som betett sig som SE i kriminalhistorien får ni gärna skriva deras namn här i tråden. Ett enda ynka exempel och jag ändrar mig direkt.

Annars tror jag det är så enkelt som att SE var för sen fram til mordet och dessutom mytoman som alla beskrivit honom som.

ETT EXEMPEL MINA VÄNNER! ETT!

Då räcker inteTP.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-18 kl. 15:29.
Citera
2020-06-18, 15:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det kan va så att de har rätt mordvapen men att vapenhandlaren och militärerna i Englunds bridgeklubb skyddas av sekretess. KP har kanske rätt vapen men av någon anledning verkar Hans Holmer ha missat att Englund som var på platsen hade en vapenarsenal ett stenkast från bostaden. Är Täbybor immuna mot förundersökningar eller varför har inte vapnet provskjutits redan i mars 1986?
Hur svårt kan det va att kolla upp var deltagarna på mordplatsen bor och kolla upp om de bor granne med en vapenarsenal?
Det här är såklart en arsenal som Hans Holmer har undvikit för att han själv ingår i samma nätverk som vapenhandlaren och skyddar sina egna. Men visst visst, bortse från att polisen missar en arsenal ett stenkast från personen som stämplar in på mordplatsen. Det är inte trovärdigt!
Om KP haft mordvapnet hade han sagt detta, om nu SE haft tillgång till detta vapen.

PU har utrett Stay Behind i 3 år, det vet vi nu.
Citera
2020-06-18, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Stay Behind samlades på Alvar Lindenctonas kontor fram till 1964. När Thule blev Skandia så slutade han. Fast Stay Behind hade ett hemligt kontor med ingång från Luntmakargatan ända till 1990 så detta kontor användes 1986.

Stig Engström fanns med även Lindencronas tid i Thule. Stig Engström sägs har varit med i Stay Behind. Stig Engström hade eget nyckellås och ingen kom in i hans rum. Jag är mycket nyfiken vad som hände i Skandiahuset under mordkvällen. Användes någon av ingångarna på Luntmakargatan under mordkvällen??
Har du källa på det här?
Citera
2020-06-18, 15:22
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Hmmm... jag vet inte om du är väldigt oinsatt gällande CP, om du bara är oinsatt eller spelar pantad? Det räcker med att du googlar och youtubear CP och dokumentärer om MOP och CP, för att få fram uppgifterna om att vissa envist hävdar att CP ska ha lånat eller haft ett vapen på 1980-talet.

Tyvärr så gör du bort dig. Ditt uppvisade sociala handikapp, och din otrevliga ton mot alla oliktänkande, etc bevisar gång på gång, att du inte är "riktigt riktig" (går att tolkas på flera vis).

Min förhoppning är givetvis att du inom kort (och äntligen) blir avstängd. Du drar tyvärr bara ner tråden i smutsen, och har så gjort under en väldigt lång lång tid. Prova att koppla ned, logga ut, bege dig ut i friska luften. Det är sommar - köp en glass killen? Morsning!

Vad pundare utan bevis påstår om CPs vapeninnehav lämnar mig kall.

Men om du tror på vad random knarkare har sagt för att polisen lovat dem 50 miljoner så är det säkert oomkullrunkeliga bevis att CP hade en Magnum för dig.

Jag ställer något högre krav än så när jag värderar bevis.

Vi blir alla saliga på vårt.
Citera
2020-06-18, 15:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om KP haft mordvapnet hade han sagt detta, om nu SE haft tillgång till detta vapen.

PU har utrett Stay Behind i 3 år, det vet vi nu.

Han kan bara säga det som inte längre omfattas av förundersökningssekretess men det finns dubbel hemlighetsklassificering som är på 80år!
Citera
2020-06-18, 15:35
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Om jag jobbade i en trollverkstad och fick betalt för alla stolligheter jag skrev här så kan vi ju enas att det samtal HO beskriver i sitt förhör inte på något sätt kan ha tagit mer än HÖGST 15 sekunder!

Har du tänkt på att utstämplingstiden för SE kan vara 23.19.59 om klockan gick EXAKT en minut fel?

Vi får koncentrera oss på att fokusera på SE som GM, men ingenting stämmer.

Hinner SE verkligen dra "mitt livs novell, och övertid, och brådska till tunnelbanan, och packning och fjällresa imorgon och måste bli färdig" på mindre än 15 sek som HO beskriver som "några minuter".

Tillåt mig tro att SE är mytoman, han kom för sent, han ser palme på rygg med blod i munnen bland andra människor, han ser en glimt av LJ i gränden innan han beslutar sig för att fälja efter mördaren efter att denna har försvunnit över trappkrönet.

Men då måste HO minnas rätt och SE vara en mytoman som alla säger att han är.

Jag tror inte på SE som mördare då han är "osannolik" i mina ögon.

Finns det fler exempel på mördare av kända personer som betett sig som SE i kriminalhistorien får ni gärna skriva deras namn här i tråden. Ett enda ynka exempel och jag ändrar mig direkt.

Annars tror jag det är så enkelt som att SE var för sen fram til mordet och dessutom mytoman som alla beskrivit honom som.

ETT EXEMPEL MINA VÄNNER! ETT!

Då räcker inteTP.

Som sagt. Du uppför dig bedrövligt mot de flesta i tråden, främst mot de som inte köpt din teori från A till Ö. Vad får du ut av det? Är tråden en social livlina för dig, eller saknar du bara hyfs?

Vad är vinsten med att försöka förminska folk som har en teori annan än din egen? Är du seriöst intresserad av MOP, bör du väl istället försöka suga i dig den info du inte själv har; via andra som har infon i tråden? Samt vidarebefordra rätt info du har till den som har missuppfattat? Tråden finns för alla. Vissa är mer insatta än andra. Vissa är mer insatta i vissa spår (uppslag) och gärningsmän än andra. Är det inte kanon att folk kan dela med sig?

Jag tvivlar på att någon i tråden har rätt händelseförlopp eller teori genomgående. Men, det intressanta och givande med tråden och att periodvis vara i den, är ju att alla lär av varandra, man får nya infallsvinklar och info, och får en bredare bild, reviderar sina teorier, etc.

Se tråden som en vän, framför en fiende, det blir nog i förlängningen positivt för både dig och alla oss andra.

Nu skiter jag i det här och lämnar stan för landet. Jag önskar dig en trevlig midsommar. Hoppas du stuvar i dig mycket och god glass imorgon. Morsning!
Citera
2020-06-18, 15:40
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Dessutom: Den enda anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att placera sig på Sveavägen före modet. Men SE kom ut på Sveavägen efter mordet. SE minns naturligtvis samtalet. Ändå säger han att det inte ägt rum. Om han var GM skulle han inte förneka samtalet. Han skulle ha överdrivet dess längd. SE skulle inte heller ha förnekat samtalet om han hörde skotten. Den enda rimliga anledning för SE att förneka samtalet med HO är att SE inte hörde skotten. Han vet att utstämplingstiden finns svart på vitt. Hur ska han då göra för att bli det här kronvittnet som han påstår sig vara? Han vet ju att han kom ut efter mordet. Han måste säga att han gick raka vägen ut, utan att prata med HO.

Precis.
Följande säger HO (vilket är värt att analyser)
Och ja, jag har pratat med honom (SE) ganska mycket, frågade om han hade haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 skulle han gå iväg hem då för att ta sista T- banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på centralen kvart i tolv.

Första meningen: Här är jag tveksam om det är så att de brukade prata mycket med varandra eller om HO menar att de då pratade mycket med varandra. Eller både ock!? Jag väljer att tro på båda alternativen, för direkt i bisatsen hänvisar han till samtalet de haft under kvällen. De pratade mycket helt enkelt.

Värt att veta är att HO träffade SE för första gången den dagen vid just det tillfället SE skulle gå hem. Alltså måste innehållet av konversationen varit exakt det som HO listar upp. Anledningen till varför han jobbar över. Berättande om semester, samt hur SE tar sig hem och vart han bor (det sista kan dock HO vetat sedan tidigare).

Vidare säger HO "Sedan stod vi och pratade ett par minuter. Alltså EFTER det att SE berättat om sin övertid och semesterplaner - småprat helt enkelt.

Slutligen är uppskattningen tiden 23.20 ungefärlig. Vi vet med säkerhet att det är efter 23.19, men det kan lika gärna vara kl. 23.23.

Sedan har jag även lite funderingar kring tidpunkten då SE kom tillbaka till skandiahuset. 23.40 har blivit en definitiv tidpunkt. Men hur exakt är den? ALG avslutar sin rond 23.30 +- två minuter. Hon och HO samtalar lite, hämtar kaffe och, som HO minnes, gick det ett par minuter så var SE tillbaka. Rent teoretiskt skulle SE ha kunnat vara tillbaka i skandiahuset 23.33 redan. Kommer han då, vilket jag tror, ett par minuter efter Palme skjutits behöver han inte ha befunnit sig på plats många minuter alls. En åskådare, som så många andra men som till skillnad från de andra vill skapa sig en betydelsefull roll - "Mr.jagskapadeskandialoggan". Skulle nog våga påstå att den teorin är bra mer vattentätt än KP och filters.
Senast redigerad av Erik1974 2020-06-18 kl. 15:52.
Citera
2020-06-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Dessutom: Den enda anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att han vill placera sig på Sveavägen före mordet. SE kom ut på Sveavägen efter mordet. SE minns naturligtvis samtalet. Ändå säger han att det inte ägt rum. Om han var GM skulle han inte förneka samtalet. Han skulle ha överdrivit dess längd. SE skulle inte heller ha förnekat samtalet om han hörde skotten. Den enda rimliga anledningen för SE att förneka samtalet med HO är att SE inte hörde skotten. Han vet att utstämplingstiden finns svart på vitt. Hur ska han då göra för att bli det här kronvittnet som han påstår sig vara? Han vet ju att han kom ut efter mordet. Han måste säga att han gick raka vägen ut, utan att prata med HO.

Håller med om att det hade varit bättre för SE ifall han hade överdrivit längden på samtalet med HO. Men SE visste ju inte vad HO hade sagt till polisen. Om verkligheten var den att det bara var fråga om några hälsningsfraser, är ju risken stor att det är just det som HO berättat. Och i så fall hade det varit än mer besvärande för SE ifall han påstod att de samtalat i flera minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in