Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Han kallade sig själv det. Tror han menade att han var bästa vittnet.

Det är ju nästan för bra för att vara sant. Hade gamle Freud rätt ändå? Om han nu trots allt är skyldig.
Citera
2020-06-12, 15:45
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, hur motiverar KP att SE visste när han skulle gå ut? Lämnar KP öppet för två teorier? Antingen att han var ute kring kl 21 (när det finns en skandiavakt som säger han kom in 20:10) eller menas det att SE fick information på annat håll.

För om marginalen tidsmässig är så liten som några få minuter, så verkar det märkligt att han skulle riskera att missa det tilltänkta offret genom lite kallprat med skandiavakten. Så här dyker den mycket viktiga frågan upp:

Går det att småprata med vakt i skandias reception och samtidigt ha ett öga ut mot trottoaren på Sveavägen och märka ett äldre par som går förbi? (Detta är inte det enda som behövs, men det är ett nödvändigt krav för att detta sannolikhetsmässigt skall bli rimligt.)
Någon som vet hur skandiahusets reception låg och hur den vätter mot sveavägen? Dvs går det över huvudtaget att på något sätt vara hyfsat vänd mot en vakt i tjänst där och ett öga mot vägen?

Stefan Lisinski knyter an till detta på DN 2020-06-10

Om nu SE tänkt mörda Palme när han lämnar sitt kontor, hur kommer det sig att han står o snackar med vakten nån minut, stämplar ut och lämnar genom huvudingången?
Hade det inte varit bättre att försöka ta sig ut en bakdörr, lokalisera och skjuta Palme och sen ta sig in igen genom samma bakdörr?
Citera
2020-06-12, 15:56
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Om nu SE tänkt mörda Palme när han lämnar sitt kontor, hur kommer det sig att han står o snackar med vakten nån minut, stämplar ut och lämnar genom huvudingången?
Hade det inte varit bättre att försöka ta sig ut en bakdörr, lokalisera och skjuta Palme och sen ta sig in igen genom samma bakdörr?

Ja, bra synpunkt. Det är ju ett ganska dåligt alibi att ha snackat med en vakt i en reception nån minut innan ett statsministermord. Kvar är då att SE rent allmänt är helt obetänksam om sådana faktorer och bara står där för att vänta och se om makarna kommer förbi, antagandes att han kan se ut på Sveavägen samtidigt. Men spannet för när makarna kommer måste ju ligga inom 10-15 minuter. (Pga svårigheter att veta när filmen tar slut, när de går från filmen, hur snabbt de går, och om de kanske har uppehåll på vägen efter bion.) Så han får ju napp verkligen snabbt.

Så, kvar är då att han är villig att ta extrema risker i allt detta. Att han chansar på allt helt enkelt.
Men bakdörren vätter väl antagligen mot baksidan av skandiahuset och innebär en rejäl omväg för att sedan ta sig till Sveavägen. Att ta sig ut den vägen innebär att det knappt hjälper om han skulle se paret gå förbi skandiaporten.

Finns det ingen som kan ge ett rimligt scenario här? Det är ju här som det hela är så bristfälligt.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-12 kl. 15:57. Anledning: Typo
Citera
2020-06-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Från ett av mina tidigare inlägg.

En iskall vind drog genom Sverige sid. 450-454
Citat:
Två unga kvinnor med finskt ursprung - jag kallar dem Anneli och Anki - promenerande norrut längs Sveavägen. De hade varit på bio och sett en skräckfilm på Kungsgatan. (...) Plötsligt fick de se en man som stod med ryggen mot väggen vid Dekorima. Han stod vänd ut mot gatan, klädd i skinnjacka och med armarna i kors över bröstet. (...) Eftersom hon visste att mannen var finsk gick hon fram mot honom och ställde frågan på finska:

“Hur mycket är klockan?”

Hon såg nu att mannen hade en walkie-talkie i den ena handen. (...) Det brusade till i radion.

Mannen sa i den på finska: “Jag är igenkänd? Vad ska jag göra?”

Anki hörde att någon svarade: “Skit i det. Gör det du ska. De kommer nu.” (...)

En annan detalj hade spätt på Ankis misstro.
Ett ungt par - en man och en kvinna - hade passerat just när hon stod intill Dekorimamannen. Hon tyckte sig se att paret lade märke till dem.
Borgnäs, Lars (2006) En iskall vind drog genom Sverige sid. 450-454
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

LP uppger detta i förhör:

AH: "Kommer du ihåg om det var mycket folk i rörelse på Sveavägen?"
LP: "Nej, inte mycket. Vi mötte något par, tror jag."

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/lisbeth-palme-forhors-i-tingsratten-1989.html

Menar LP att de mötte "något par" på Sveavägen eller rör det sig om det yngre paret de mötte vid Kammakargatan?
Senast redigerad av Pazzamo 2020-06-12 kl. 16:01.
Citera
2020-06-12, 16:00
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag litar mer på AL Gahn som påstår att kl var 20:10 SE kom tillbaka och bankade på dörren och hon släppte in honom.
Per H påstår efter kl 21
Men i så fall borde Anette K (väktare)sett SE eftersom hon satt i receptionen då, hon säger sig inte ha sett honom.
I så fall kan inte SE sett paret Palme gå in på bion
Vilket gör det hela till än mer slump såvida inte SE är spjutspetsen i en konspiration.

Att väktarna säger olika tider i kombination med att SE undanhåller till polisen att han ens var ute på kvällen, öppnar ju enbart för spekulationer, tyvärr. I min värld berättar det att han hade något att dölja, kanske även någon av väktarna rent av.
Citera
2020-06-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
LP uppger detta i förhör:

AH: "Kommer du ihåg om det var mycket folk i rörelse på Sveavägen?"
LP: "Nej, inte mycket. Vi mötte något par, tror jag."

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/lisbeth-palme-forhors-i-tingsratten-1989.html

Menar LP att de mötte ett par på Sveavägen eller rör det sig om paret de mötte vid Kammakargatan?

Vet inte. Har inte tidigare läst LP förhör från TR.

Kan vara samma par jag nämner. I alla fall var det en bra kommentar från dig som visar på undermåligheten i utredningen eller så har PU identifierat paret belagt dom med yppandeförbud och förhör av dem ligger under sekretess. Med den här utredningen kan tydligen det mesta hända.

Finskornas polisförhör ligger under sekretess.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-12 kl. 16:06.
Citera
2020-06-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, avdelningen för snabba brottsutredningar,
Undrar vad advokat Liljeros skulle ha svarat.
”Det finns väktare som arbetar i skandiahuset som säger Stig Engström gick ut under kvällen och kommit tillbaka till Skandia någon gång mellan åtta och nio på kvällen.
Det här är en uppgift som han inte har berättat för polisen, utan har sagt hela tiden att han har jobbat på sitt kontor hela kvällen

Krister Petersson.

Så vitt jag kan se har han fått frågan vid ett enda tillfälle. Det var i ett förhör hållet den 25 April. Och då svarade han mycket riktigt att han varit på sitt kontor hela kvällen,
Men ”sagt hela tiden” låter som om han fått frågan vid upprepade tillfällen, men jag kan inte hitta det.
Förklaringen kan vara så enkel att han mindes fel, men det kan också ha varit så att väktaren som berättar detta i Juni har blandat ihop händelsen med ett annat tillfälle.
Det som ändå måste vara själva huvudfrågan är vad detta skulle kunna ha för bäring på Palmemordet?
Varför lyfter åklagaren upp denna händelse och gör den central, då han själv vet att Palme antingen var kvar i bostaden i gamla stan, eller befann sig på tunnelbanetåget på väg till Rådmansgatan.
Vi får aldrig veta det, och detta är ett typexempel på ohederlig retorik.
Citera
2020-06-12, 16:14
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, bra synpunkt. Det är ju ett ganska dåligt alibi att ha snackat med en vakt i en reception nån minut innan ett statsministermord. Kvar är då att SE rent allmänt är helt obetänksam om sådana faktorer och bara står där för att vänta och se om makarna kommer förbi, antagandes att han kan se ut på Sveavägen samtidigt. Men spannet för när makarna kommer måste ju ligga inom 10-15 minuter. (Pga svårigheter att veta när filmen tar slut, när de går från filmen, hur snabbt de går, och om de kanske har uppehåll på vägen efter bion.) Så han får ju napp verkligen snabbt.

Så, kvar är då att han är villig att ta extrema risker i allt detta. Att han chansar på allt helt enkelt.
Men bakdörren vätter väl antagligen mot baksidan av skandiahuset och innebär en rejäl omväg för att sedan ta sig till Sveavägen. Att ta sig ut den vägen innebär att det knappt hjälper om han skulle se paret gå förbi skandiaporten.

Finns det ingen som kan ge ett rimligt scenario här? Det är ju här som det hela är så bristfälligt.

Om det är SE som är skyldig (vilket jag håller som mest sannolikt med vad vi vet just nu) så tror mest mest på slumpteorin. Av någon anledning (han var ju en kuf) så går han beväpnad, han går ut och ser Palme osv...
Med tanke på hans agerande så är jag övertygad om att ifall utredningen i ett väldigt tidigt stadie intresserat sig för honom så hade han åkt dit så det smällt om det.
Han gick antagligen tillbaka till Skandia för att lägga vapnet där och det borde ha kunnat hittas om man genomfört HR under de närmsta dagarna.
Förutsatt att det var SE. Även om jag ser det som mest troligt så vet vi ju trots allt inte, det finns ingen konklusiv bevisning utan bara en jävla massa indicier av mer eller mindre försvårande art.

EDIT: Skulle det varit planerat så borde SE rimligtvis hängt vid Grand vid tidpunkten för när filmen slutade. Det var väl en ren chansning i övrigt att Palme skulle gå förbi mordplatsen!?
Senast redigerad av Lian.Vendl 2020-06-12 kl. 16:17.
Citera
2020-06-12, 16:19
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag litar mer på AL Gahn som påstår att kl var 20:10 SE kom tillbaka och bankade på dörren och hon släppte in honom.
Per H påstår efter kl 21
Men i så fall borde Anette K (väktare)sett SE eftersom hon satt i receptionen då, hon säger sig inte ha sett honom.
I så fall kan inte SE sett paret Palme gå in på bion
Vilket gör det hela till än mer slump såvida inte SE är spjutspetsen i en konspiration.

Det här behöver redas ut. AL Gahn säger 20:10 flera gånger. Per H säger väl i förhör bara vad AL Gahn har sagt, dvs Per H har inte sett själv där SE kom?
Så båda vittnesmålen går genom AL Gahn. Det ena från AL Gahn själv och det andra indirekt via Per H.

Finns det mer?
Citera
2020-06-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vissa Detaljer DELSBORN anger kan vara helt korrekta fragment som han sedan skapar mening i. Totalt sett överdriver han dock vad ha ser så att det blir lite löjligt. Han har sett mordet och samtidigt har ha bytt filer mitt i korsningen och larmar och tar betalt av kunderna som inte vill vara med längre.
Därefter går han till mordplatsen och samspråkar med andra vittnen och senare i intervjuer berättar han saker så att det blir missförstånd mellan honom och den andre taxichauffören. Allt tyder på att han är lite samma som Engström. Vill bre på och överdriva lite. Om hans iakttagelse haft stöd av något annat vittne borde man ta med det men så är det inte han äŕ ensam om beskrivningen av mötet och konsekvensen är att LP i sådant fall spelar hysterisk och samtidigt genast förstår att hon måste dölja sanningen.
Det är orimligt. Lika orimligt som att AB såg två kvinnor. Detta är basics i vittnesanalys. 90% har invävda fel i sina iakttagelser. Tricket är att inte fastna i sådana fällor.

Att förhör var uselt genomförda och senare rent styrande och manipulativa fram till bottennapppet nu förändrar inte detta ett dugg.

Om ett kort möte skett skulle Lisbeth ha hunnit med att ta sig en ordentlig titt på GM. Då ljuger hon och spelar bindgalen på brottsplatsen.

Mördaren klev upp i ryggen och knäppte av två snabba skott, Lisbeth såg inte mördarens ansikte.
Citera
2020-06-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det tar ett tag innan min reflektionsförmåga kickar in och jag kommer på obesvarade oställda frågor.

En sådan är

Om nu SE hade bråttom till stationen, varför talar han med väktarna?

Eller var det väktarna som ville uppehålla SE?

Ibland när man har lite bråttom, och man möter någon bekant person som bara vill hälsa och säga några ord, kanske vissa snällt står kvar ett tag och säger de där få fraser som man vet förväntas av en? Kan ju vara därför SE fick så bråttom när han väl kom ut på gatan. Han hade inte räknat med att fastna i ett samtal med väktarna, när han tittade på klockan på kontoret och bestämde sig för att det var tid att gå.
Citera
2020-06-12, 16:25
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Om det är SE som är skyldig (vilket jag håller som mest sannolikt med vad vi vet just nu) så tror mest mest på slumpteorin. Av någon anledning (han var ju en kuf) så går han beväpnad, han går ut och ser Palme osv...
Med tanke på hans agerande så är jag övertygad om att ifall utredningen i ett väldigt tidigt stadie intresserat sig för honom så hade han åkt dit så det smällt om det.
Han gick antagligen tillbaka till Skandia för att lägga vapnet där och det borde ha kunnat hittas om man genomfört HR under de närmsta dagarna.
Förutsatt att det var SE. Även om jag ser det som mest troligt så vet vi ju trots allt inte, det finns ingen konklusiv bevisning utan bara en jävla massa indicier av mer eller mindre försvårande art.

EDIT: Skulle det varit planerat så borde SE rimligtvis hängt vid Grand vid tidpunkten för när filmen slutade. Det var väl en ren chansning i övrigt att Palme skulle gå förbi mordplatsen!?

Han kom tillbaka till Skandiahuset och pratade, ringde och tog en kaffe. Finns någon uppgift på om han i sådana fall gick in på sitt rum (som kunde låsas). Eller har han redan gömt vapnet när han sprungit runt kvarteret via bakdörren till Skandia?

Problemet kvarstår dock hur han visste när han skulle gå ut strax innan kommande mordet, om han nu stod och pratade med vakterna. Och enormt riskabelt att bli sedd då av någon. Hade något vittne sett honom gå ut ur porten och sedan sett honom gå ikapp OP, så finns ju en möjlighet att identifiera honom där. Så extremt mycket risker den här SE tog om han är gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in