Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Haha folk är så jävla blåsta som tror att det måste vara SE eller sydafrika. Ni kommer bli så jävla chockade när det kommer presenteras något heeeelt annat. Var så säkra.
Jag tror också att det är något helt annat. På logiska grunder.
Citera
2020-06-08, 23:55
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du förstår inte. Det är meningslöst att prata sannolikheter i efterhand.
Uppenbarligen slutade filmen ungefär när sista tunnelbanan gick. Därför korsades deras vägar.

Du kan ställa upp samma typ av resonemang för alla händelser och inse att allt som sker är otroligt jävla osannolikt. Likförbannat så sker det.

Man kan också räkna på följande sätt

1) hur många befann sig på mordplatsen +/- en minut

2) hur många av dessa hade en handledsväska i vänster hand likt den person som sprang uppe på David Bagares gata och som man får förmoda var mördaren

Om man sedan räknar bort osäkerheten i alla övriga iakttagelser så kan man definitivt landa i SE-spåret ...

han kan ju ha sett Palme tidigare och hämtat en revolver men bara lekt med tanken att utföra det och ångrat sig men sedan tagit tillfället i flykten ... han visste ju också när bion slutade och kanske tänkte försöka hamna på samma T-bana som Palme och ev. utföra det senare ...

Han var ju också lite alkoholiserad, och ljög om vad han gjorde, så vem vet vad han tänkte
Citera
2020-06-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Klippet med skandiamannen är borttaget från youtube för SVT har källor på att det är han som Krister Peterson kommer presentera som Palmes mördare på onsdag.

Här är en kopia.

https://vimeo.com/427159020

Okej men varför plocka bort det, är det nåt juridiskt skäl? Eller vill man undvika kognitiv dissonans hos den del av befolkningen som inte har sett Engström i sin kamrerlika uppblåsta prakt?
Citera
2020-06-08, 23:57
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sluta tramsa. Han gjorde en slät figur. En av de första på platsen så att det var någon Vaktmästare från Skandia som drog i benen. Fantastiskt att drömma det då. Vem var den vaktmästaren? Chevamannen har också sett honom efter att mördaren lämnar. SE ser lj bakom barackerna från mordplatsen efter att mördaren lämnar.

Många rör sig på platsen efter mordet t ex har vittnen svårt att skilja på taxichaufförerna. Allt fokus är på annat håll. Vad det visar är att SE överdriver sin insats men att han inte kan vara GM förutom alla andra långsökta förklaringar som gör gällande att det var möjligt.
Tyvärr. Hade man sagt att SE på något sätt var bekant med mördaren eller agerade i samförstånd hade det varit möjligt men ensam. Nej omöjligt. Man kan inte fantisera ihop luckorna.

Jag har aldrig trott på SE som GM, därför ställde jag frågan i SE-tråden. Nu fick jag svaret här, borde såklart ha kommit ihåg det, LLs tveksamma utpekande, plus SEs egna uttalande.
Citera
2020-06-08, 23:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Vem har sett honom på mordplatsen överhuvudtaget? Jag frågade i Skandiamannen-tråden, men fick inget svar...

Det måste ju ha anslutit mängder med människor efter mordet och den stora majoriteten är nog inte beskrivna av andra vittnen. När röken har skingrats föreställer jag mig att folk glor på blodet, livräddningen och blåljusen, inte på övrig publik. De som är beskrivna av andra vittnen är sådana som hade en central roll, och där tror inte jag att SE ingår.
Citera
2020-06-08, 23:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Man kan också räkna på följande sätt

1) hur många befann sig på mordplatsen +/- en minut

2) hur många av dessa hade en handledsväska i vänster hand likt den person som sprang uppe på David Bagares gata och som man får förmoda var mördaren

Om man sedan räknar bort osäkerheten i alla övriga iakttagelser så kan man definitivt landa i SE-spåret ...

han kan ju ha sett Palme tidigare och hämtat en revolver men bara lekt med tanken att utföra det och ångrat sig men sedan tagit tillfället i flykten ... han visste ju också när bion slutade och kanske tänkte försöka hamna på samma T-bana som Palme och ev. utföra det senare ...

Han var ju också lite alkoholiserad, och ljög om vad han gjorde, så vem vet vad han tänkte

Jag tror ingenting egentligen. De uppgifterna som figurerar i media pekar på Skandiamannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag tror att han stod och kollade på all uppståndelse. Själv hade jag nog blivit kvar bra mycket längre föreställer jag mig.

Då måste han varit osynlig eftersom inget vittne har sett honom. Förutom de vittnen som beskriver mördaren.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej men varför plocka bort det, är det nåt juridiskt skäl? Eller vill man undvika kognitiv dissonans hos den del av befolkningen som inte har sett Engström i sin kamrerlika uppblåsta prakt?

Dom vill väl vara ensamma om att ha upphovsrätten till ett unikt klipp på Olof Palmes mördare, som sen hela världspressen kommer vilja ta del av.
Citera
2020-06-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
TP blev med anledning av sina efterforskningar kallad till ett formellt förhör under hösten 2017. Det var vad jag förstår då PU började granska SE på allvar. Ungefär så beskrev TP det iallfall.
Nej då höll man på med frågor kring identiteten på Barbogruppare och pressade Donald på det och gjorde personkontroller hos Must. Men de kan ju ha jobbat med flera saker samtidigt...

Minns att Flygare fick träffa tidigare PU grupp som säkert var lite roade och spelade dumma efter hans eget referat av mötet.
Citera
2020-06-08, 23:59
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror också att det är något helt annat. På logiska grunder.
Logik har inget med detta att göra. Det är ren empiri.
Om du inte har alla detaljer i skeendet kan du inte fylla ut med logik. Logik förväxlas nog ibland med fantasi.
- Nu är jag logisk.
- Nej, du fantiserar.
Citera
2020-06-09, 00:00
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Jag tror ingenting egentligen. De uppgifterna som figurerar i media pekar på Skandiamannen.
Jag anser mig inte heller veta, men tror det KAN vara SE...

Just nu tror jag också mest på det av de spår jag hört om ... men säker är jag inte ...
Citera
2020-06-09, 00:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
(2) Tid var inte samma sak 1986. Att klockor går ett par minuter fel är inget konstigt.
(4) Småprat klarar man utan problem av på 30 sekunder. Flera minuter får man nog beteckna som ett samtal.

Att att han hade en revolver med sig? Han kan ha haft den på jobbet och ville ta hem den igen. Kanske inte vill ha den på jobbet när han var på semester?
Han kanske var paranoid?

Du gör som många andra misstaget och utgår från vad du vet och hur du är. Allt som är okänt för oss framstår lätt som osannolikt eller orimligt.
Vänta nu. Har du läst FUP öht? Eller är det bara TP och Filter?
- Stämpelklockan kollades upp dagen efter mot Fröken Ur. Den korrigerade tiden är 23:19, avrundat till minut. Eftersom stämpelklockan visade hela minuter har vi ett intervall på ca 23:19-23:20.
- Småprat klaras av på 30s, javisst. Men väktaren HO säger i förhör att han och SE pratade ”ett par minuter”. Om det är 2 minuter så hinner SE inte till MP, för han skall ta sig från stämpelklockan ut på gatan också. Är det 1 minut så hinner han nätt och jämnt.
- Att han har en revolver på jobbet är j-t märkligt eftersom han de facto inte äger någon sådan! Hela iden med SE-spåret är att det är vapenhandlarens vapen han har. Då är det en i högsta grad motiverad fråga varför han har den med sig just den här kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in