2020-06-08, 23:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Nä det är sant. Men tror inte man hade gått ut om man inte säkrat upp bevis mellan vapnet och den som sköt. Då hade de kunnat släppa det i februari redan om det bara var vapnet och inget tekniskt bindande till mördaren eller nån förhoppning om att få fram bevisen för det
Visst, men man har väntat i 2 år sedan de påstådda provskjutningarna. Det kan bero på att resultatet är svagt.
Citera
2020-06-08, 23:26
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag utgår att det är vapensamlarens vapen som palmeutredningen kommer att presentera.
Antagligen. Men ville bara rätta detaljen att vapnet hittades hos vapensamlaren. Han var ju död och vapnen sålda.
Citera
2020-06-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, kanske är jag en idiot som försöker förklara en gång till.
Nej, han var inte kvar på brottsplatsen. Han sprang iväg.
Dagen efter presenterade han sin historia att han var först på mordplatsen, vände på den döda kroppen, pratade med Lisbet och visade anländande poliser vart mördaren tog vägen. Allt detta är bevisat lögn och hände inte.
Han kom tillbaka till Skandia tjugo minuter efter att ha lämnat.
Nu får du avgöra vem som ska vara idiot.
Det där är fantsier. Folk har sett honom på mordplatsen efter mordet. Han var inte så aktiv som han låter påskina med det går inte att komma runt.
Citera
2020-06-08, 23:28
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Precis, och jag tycker att båda dessa teorier är helt galna.

2) SE springer på dem på väg ut från jobbet. Detta scenario innebär att SE dels var beväpnad på jobbet, dels att han fattar beslutet att mörda Palme inom loppet av några sekunder. Det förekommer även spekulationer om att Palme skulle ha varit spydig mot SE och att det var detta som fick det att rinna över för honom. Varför har Lisbeth då inte berättat om det?

Var det inte så att Lisbeth gick lite framför Palme och om det vara någon kort ordväxling mellan Palme och SE strax innan mordet så kanske hon inte uppfattade det därför.
Citera
2020-06-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hon svarade att hon inte visste varför hennes förhör blev hemligstämplat, men funderade själv på om det inte kunde bero på ”den röda bilen” som hon sett någonstans på vägen.

Men trots allt berättar SE tillräckligt många detaljer både i sitt första förhör, och till skandiaväktarna som bara den som befunnit sig kvar på mordplatsen kunnat känna till.
Man kan ju förstås säga att skandiaväktarna ljuger, eller minns fel, men den information de lämnar i förhören i Juni är till sin natur inget som bara kan poppa upp hur som helst. Den stämmer med verkligheten, och han berättade detta 20 min efter mordet.
Ja en Alfasud eller en Golf som kom ut i första rikslarmet/första radiosändningarna
Citera
2020-06-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
Tror att det är Sydafrikaspåret.

Kolla grandmannens fantombild med Anthony White Och skyttens fantombild med Eugene de Kock.
Observera att fantombilder är inga fotografier utan en beskrivande bild på misstänkta.
Jag tror att en duktig konstnär ger en riktigt bra fantombild som i det fallet med första bilden.

Det fanns ju även övervakningsbild från Arlanda som liknade eugene. En sydafrikansk agent ska tydligen också hade bott på hotell i Stockholm på runt mordnatten, slump? Nej tror inte det!

https://www.google.com/search?q=olof+palme+fantombilden&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiEof_ojfPpA hXv0qYKHQoeDqEQ_AUoAnoECA8QBA&biw=1920&bih=977#img rc=7KKbxexvnfAH-M&imgdii=dqm0dKFR7IeOCM

https://www.google.com/search?q=Anthony+White+palme&tbm=isch&ved=2ahUKEwi PwrvZjfPpAhUBtCoKHR6rDEUQ2-cCegQIABAA&oq=Anthony+White+palme&gs_lcp=CgNpbWcQA zICCAAyBggAEAUQHjIECAAQGDoECAAQHjoGCAAQCBAeULUcWLY xYNU1aABwAHgAgAG_A4gB8wqSAQczLjMtM S4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=Labe Xs_3KoHoqgGe1rKoBA&bih=977&biw=1920&client=firefox -b-d#imgrc=6tNWBbaQbqRl4M&imgdii=xCsnl9VlU2pksM

https://www.google.com/search?q=Anthony+White+palme&tbm=isch&ved=2ahUKEwi PwrvZjfPpAhUBtCoKHR6rDEUQ2-cCegQIABAA&oq=Anthony+White+palme&gs_lcp=CgNpbWcQA zICCAAyBggAEAUQHjIECAAQGDoECAAQHjoGCAAQCBAeULUcWLY xYNU1aABwAHgAgAG_A4gB8wqSAQczLjMtM S4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=Labe Xs_3KoHoqgGe1rKoBA&bih=977&biw=1920&client=firefox -b-d#imgrc=Y_PBIpMuqC-Y0M

https://www.google.com/search?q=Eugene+de+Kock:&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj6vYSHkfPpA hXk0qYKHU0xC9QQ_AUoAXoECBYQAw&biw=1920&bih=977#img rc=1c8J9oVJiq_S3M&imgdii=xQmNSqjOFS30oM

https://www.google.com/search?q=Eugene+de+Kock:&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjIopfhk_PpA hXZ4KYKHRD9BpoQ_AUoAXoECBYQAw&biw=1920&bih=977#img rc=c2ipWsC62FnD0M

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKGye3/dokumenten-som-kan-falla-palmes-mordare
Det är skrämmande när dåligt googlade idioter som du dyker upp med sådant som är välskrivet för länge sedan. SKÄMS!

ARLANDAMANNEN TALADE SVENSKA VISADE DET SIG! LJUG OCH HITTEPÅ ÄR INTE VÄRT VATTEN.
Citera
2020-06-08, 23:30
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tänkte titta på det berömda Skandiamannen springer i tvklippet, men det verkar bortplockat från youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ja det verkar så. Märkligt.

Här pinnar han på, Skandiamannen (ca 6 min in i programmet):

https://www.svtplay.se/video/27079965/veckans-brott/veckans-brott-extra-34-ar-med-palmemordet-sasong-1-avsnitt-1

Och här är Folke Rydén som 1986 gjorde reportaget ovan med Skandiamannen:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/folke-ryden-intervjuade-skandiamannen-redan-1986/
Citera
2020-06-08, 23:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det måste vara praktiskt att bara ignorera de vittnesmål och tekniska bevis som faktiskt finns.
(1) Väktaren ALG vittnar om att SE kom tillbaka 20:10 (möjligen 20:20), således innan LOP ens lämnat bostaden.
(2) Om SE är Grandmannen så har vi teknisk bevisning i form av stämpelklocka att SE befann sig inne på Skandia runt 23:19-23:20. Det innebär att han måste ha skyndat tillbaka redan innan LOP korsar Sveavägen, annars hinner han inte. Oavsett så måste han stressa rejält för att hinna, något han enligt dig inte har någon anledning till eftersom han fått kalla fötter.
(4) Innan han lämnar Skandia efter att ha varit på väg att skjuta statsministern så småpratar han lite om semestern med väktaren HO på vägen ut. Om vi skall tro HO så tar detta ett par minuter och SE hinner inte till Dekorima, däremot hinner han ut ganska lagom för att höra det andra skottet.

Till sist hoppar du över den springande punkten: hur kommer det sig att SE har en av vapensamlarens 357r på sig den här fredagkvällen? Men visst, om PU har hittat en taxichaufför som körde ett bud från Täby till Luntmakargatan samma kväll... då är jag med.

(2) Tid var inte samma sak 1986. Att klockor går ett par minuter fel är inget konstigt.
(4) Småprat klarar man utan problem av på 30 sekunder. Flera minuter får man nog beteckna som ett samtal.

Att att han hade en revolver med sig? Han kan ha haft den på jobbet och ville ta hem den igen. Kanske inte vill ha den på jobbet när han var på semester?
Han kanske var paranoid?

Du gör som många andra misstaget och utgår från vad du vet och hur du är. Allt som är okänt för oss framstår lätt som osannolikt eller orimligt.
Citera
2020-06-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det måste vara praktiskt att bara ignorera de vittnesmål och tekniska bevis som faktiskt finns.
(1) Väktaren ALG vittnar om att SE kom tillbaka 20:10 (möjligen 20:20), således innan LOP ens lämnat bostaden.
(2) Om SE är Grandmannen så har vi teknisk bevisning i form av stämpelklocka att SE befann sig inne på Skandia runt 23:19-23:20. Det innebär att han måste ha skyndat tillbaka redan innan LOP korsar Sveavägen, annars hinner han inte. Oavsett så måste han stressa rejält för att hinna, något han enligt dig inte har någon anledning till eftersom han fått kalla fötter.
(4) Innan han lämnar Skandia efter att ha varit på väg att skjuta statsministern så småpratar han lite om semestern med väktaren HO på vägen ut. Om vi skall tro HO så tar detta ett par minuter och SE hinner inte till Dekorima, däremot hinner han ut ganska lagom för att höra det andra skottet.

Till sist hoppar du över den springande punkten: hur kommer det sig att SE har en av vapensamlarens 357r på sig den här fredagkvällen? Men visst, om PU har hittat en taxichaufför som körde ett bud från Täby till Luntmakargatan samma kväll... då är jag med.

Jag sitter såklart inte på alla detaljer och dessa överlåter jag till KP:s redovisning på onsdag. För mig är saken klar. Men visst är jag också nyfiken på detaljerna men helheten går inte att blunda för. Kan du beskriva för mig vad du tror SE gjorde på mordnatten mellan klockan 23:19-23:40?
Citera
2020-06-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Såg en intervju från Veckans Brott med TP och när Camilla K frågade TP, var SE kunde ha varit dom där 20 minuterna 23:21--23:40, så började TP skruva på sig. Han hade ingen bra förklaring istället för att säga att han drog norrut. Jag blev såld på TP's bok men när man börjar peta på en del av de saker han påstår, vilket han själv säger...dvs använder "jag vill nog påstå", så börjar det vackla.

Nu vet jag inte om det är fastställt. Men SE gick väl aldrig tillbaks till själva mordplatsen? Det skall finnas ett foto där han står bredvid en polisbil. Men jag har hört att det är Axel Morath som står där och inte SE? Har inte fått någon riktig klarhet i det.

Sen när vi ändå är inne på "oklarheter". Har det blivit fastställt vem mannen med blod runt munnen var/är? För det var väl inte Stefan G?

Om han gick tillbaka till själva mordplatsen kan inte sägas vara fastslaget men skandiahuset är ändå tillräckligt nära för att vittnen ska kunna se honom. Och inte minst, på vägen tillbaka kan han springa in i en polis.
Det är väl inte helt fastställt vem mannen med blod runt munnen är, skulle säga att Stefan G är det mest troliga, men säkert är det ju inte. Att det skulle vara SE har jag ändå svårt att tro. Att vittnen och polisen skulle blandat ihop Stefan G på dryga 20 år, med 52-årige Stig Engström, denna person som åtminstone Anna H och Karin J m.fl. såg en längre tid, nej det är för osannolikt.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Jag själv har inte tagit ställning för eller emot någonting när det gäller detta mord. Nåja, jag har faktiskt uteslutit CP som GM.

Punkt 2. Paret Palme "råkar" ju passera ett hundratal människor denna kväll. Varför kan inte SE vara en av dessa?

Punkt 1. Det här med vapnet har jag svårt för dock. Jag kan inte få in det i min världsbild hur en kontorsråtta går runt med en skarpladdad 357 (möjligtvis 38) som dessutom är laddad med metallbrytande ammunition.

Men samtidigt, hade någon sagt till mig 10/9 - 2001 vad som skulle hända dagen därpå så hade jag sagt att det låter som en dålig actionfilm.

Verkligheten är ibland overklig.
Punkt (2) är en sannolikhet för ett möte som skall multipliceras med sannolikheten (1) att SE råkar ha ett vapen just den här kvällen. Vi kan tänka oss att det är 0.1% chans för LOP att möta SE på vägen hem och 0.1% chans att just han har vapen just den kvällen. Eller så går du direkt på totalen och tänker chansen var en på miljonen att LOP skulle möta en galning med revolver under promenaden hem. Ungefär så.
Citera
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där är fantsier. Folk har sett honom på mordplatsen efter mordet. Han var inte så aktiv som han låter påskina med det går inte att komma runt.

Vem har sett honom på mordplatsen överhuvudtaget? Jag frågade i Skandiamannen-tråden, men fick inget svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in