2020-06-08, 09:23
Medlem
Det blir som med Nobelpriset i litteratur säkert. In i det sista satt man och hoppades på Astrid Lindgren men så blev det någon östeuropé som man aldrig har hört namnet på.

"Ja, ehmm, synnerligen välförtjänt måste jag säga. Hon har ju funnits med i diskussionerna ett bra tag".

Jag tror ju inte att PU kommer att leverera någon crowdpleaser i stil med Tomas Tranströmer eller Bob Dylan på sitt första och ända försök. Inte heller Joyce Carol Oates eller Philip Roth.
Citera
2020-06-08, 09:24
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Från artikeln:

Peterssons utsagor om internationella kontakter svarar då
åtminstone mot Sydafrika.
Citera
2020-06-08, 09:26
Medlem
MrSkargards avatar
Det verkar som att det faktiskt lutar åt Sydafrika.
Citera
2020-06-08, 09:26
Medlem
Soterns avatar
Stig Engström hade nog älskat den uppmärksamhet han nu får postumt.
Citera
2020-06-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
är det Skandiamannen de ska lägga detta på kommer det krävas en jävligt bra förklaring till hur han hade tillgång till vapnet just denna kväll.
Då menar jag att det inte räcker med ”hans granne ägde ett sånt vapen vid tiden, och rent hypotetiskt skulle han ha kunna få lånat vapnet, och av en rent slump skulle det, rent hypotetiskt, kunnat varit så att han hade med sig det till jobbet den kvällen. Och av en rent hypotetiskt, av en slump, skulle vapnet kunnat varit laddat med kulor som enbart har som uppgift att gå genom en skyddsväst.

Det enda logiska sammanhanget som Skandiamannen kan ha haft roll i det som hände på Sveavägen är som en del av AgAG.
Men, jag betvivlar Christer Petersson vågar vända på den stenen. listan över personer som både mist livet och anseende när de enbart skrapat på ytan i den pölen är lång.

Presenteras SE som GM med grannens vapen så vill det till att de presenterar starkt alibi för var grannen själv höll hus vid mordtillfället.
Citera
2020-06-08, 09:32
Medlem
Inga småpojkar från SA som är övertygade om att SA låg bakom MOP.

Sweden to present findings on Olof Palme assassination - The Guardian 2020-06-08
Maj Gen Chris Thirion, who was head of military intelligence in the last years of the apartheid era, told Björkdahl on camera in 2015 he believed South Africa was responsible for the Palme killing.

“I think so, yes,” Thirion said. “I’m sorry to say it but yes.” (...)

In October 2015, Björkdahl also met a serving general in military intelligence in Johannesburg, who gave him names of South African operatives allegedly involved in the Palme killing, and offered to cooperate with the Swedish investigation in return for immunity for those involved.

“He told me that South Africa was willing to negotiate with Sweden and so he asked me to go back home to Sweden and give that reply to Swedish intelligence,” Björkdahl said.

He handed over all his research in Stockholm, and passed on the message about a possible immunity deal.

“It was very naive I thought, but what I tried to do was to try to facilitate the discussion between South Africa and Sweden, so that Sweden would give immunity against prosecution with the condition that the team who carried out the assassination, come forward and present the evidence.”

“The need to know is greater than the need to punish,” Björkdahl said.
Källa: https://www.theguardian.com/world/2020/jun/08/case-of-sweden-murdered-pm-1986-olof-palme-south-africa

Det finns inte utrymme i svensk rättsordning för immunitet för mord.

Om SA's u-tjänster är inblandad på något sätt i MOP ligger det i farans riktning att svensk u-tjänst militär/polisiär också är delaktiga. Intressant.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-08 kl. 09:36.
Citera
2020-06-08, 09:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det blir som med Nobelpriset i litteratur säkert. In i det sista satt man och hoppades på Astrid Lindgren men så blev det någon östeuropé som man aldrig har hört namnet på.

"Ja, ehmm, synnerligen välförtjänt måste jag säga. Hon har ju funnits med i diskussionerna ett bra tag".

Jag tror ju inte att PU kommer att leverera någon crowdpleaser i stil med Tomas Tranströmer eller Bob Dylan på sitt första och ända försök. Inte heller Joyce Carol Oates eller Philip Roth.
Vilka räknar du in i "the crowd"? Den svenska allmänheten? Eller folk i denna tråd plus ett gäng nördar?
Folk i allmänhet bryr sig nog inte så mycket, tänker jag mig.
Citera
2020-06-08, 09:38
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Stig Engström hade nog älskat den uppmärksamhet han nu får postumt.
ja, lite tragiskt på något sätt. Min tro är att han absolut inte har något med mordet att göra. Han var på plats men kom något senare än vad han själv uppger. Han borde ha hörts o vägts in mer som vittne än vad han i verkligheten blev. Om man leker med tanken att han var GM och samtidigt har det här bekräftelsebehovet så hade i varje fall jag lämnat ett brev efter mig vid självmord där en förklaring lämnas och var vapen kan hittas etc. Något sådant brev har ej hittats mig veterligen så även på den punkten falerar SE som GM.
Citera
2020-06-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Vilka räknar du in i "the crowd"? Den svenska allmänheten? Eller folk i denna tråd plus ett gäng nördar?
Folk i allmänhet bryr sig nog inte så mycket, tänker jag mig.

Tror du inte det? Det är möjligt att det är så. Jag har faktiskt inte tänkt så långt.
Jag lever kanske kvar i det förgångna när allt som rörde Palme-mordet var ungefär så stort allmänintresse någonting över huvud taget kunde bli.
Men det är klart. Nu är det ju många som är för unga för att ens minnas alla "turerna" med alla olika spår, CP hit och dit och så vidare.
Citera
2020-06-08, 09:49
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Tror du inte det? Det är möjligt att det är så. Jag har faktiskt inte tänkt så långt.
Jag lever kanske kvar i det förgångna när allt som rörde Palme-mordet var ungefär så stort allmänintresse någonting över huvud taget kunde bli.
Men det är klart. Nu är det ju många som är för unga för att ens minnas alla "turerna" med alla olika spår, CP hit och dit och så vidare.
Merparten av dem som var åtminstone 10 år och äldre när mordet skedde är nog intresserade, det var ju ett nationellt trauma där hela världens blickar föll på Sverige och där oskulden togs. Har man ej upplevt detta så blir det per automatik mindre intressant tyvärr.
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-08 kl. 09:52.
Citera
2020-06-08, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Merparten av dem som var åtminstone 10 år och äldre när mordet skedde är nog intresserade, det var ju ett nationellt trauma där hela världens blickar föll på Sverige och där oskulden togs. Har man ej upplevt detta så blir det per automatik mindre intressant tyvärr.

Jag förstår vad du menar men jag föddes 14 år efter mordet och har ett stort intresse för det. Har under mitt relativt korta liv läst på otroligt mycket om de olika turerna med CP etc. Ser med stort engagemang fram emot onsdag morgon!
Men absolut, om man ej upplevde det så kanske man har svårt att känna det stora i det som händer på onsdag.
Citera
2020-06-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Intressant att SVT:s och TV 4:s experter i morgon-TV kommer fram till helt olika slutsatser om vem som skulle vara mördaren. SVT:s expert säger att det troligen är Engström som KP kommer presentera på onsdag medan TV 4:s expert "inte skulle satsa några pengar på Engström".

Enda orsaken till att SAPO gick ut med att dom troligvis hade hittat mordaren var att Borgnas kom ut med en bok sama dag som pekade ut SAPO. Så dom har nog inget substanciellt att komme med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in