Citat:
Ursprungligen postat av
olmors
Hjälp,
är det någon som vet hur Stefan Glantz var klädd fredag kväll den 28 feb 1986 ???
Enligt Lena Bäsen så lämnade nog deras gäng platsen när ambulansen hade åkt,
han var nog inte kvar när fotograferna kom...
Och jag har inte hittat något polis foto av honom eller någon annan beskrivning hur han då såg ut.
Är det någon som vet något ??
Om SG var den yngling som enl AH ”joxade” med den liggande mannens huvud så var han klädd i blå midjejacka, typ dunjacka och jeans, och var mörkhårig, och hade smalt ansikte.
Jag förstår att du redan konstaterat detta, men ändå tvivlar på att det var han. Det gör jag också.
Det fanns också en ljushårig kille i grå midjejacka som alternativ, enl Lena Bäsén.
Det rör sig troligtvis inte om samma kille.
Göran I berättar om en kille som var blodig runt munnen, men ger inte något särskilt signalement.
Båda dessa ska ha pekat ut flyktvägen, vilket inte Stefan G kan ha gjort. Dessutom kände han både Lena och Göran.
Det var alltså inte Stefan G.
Frågan om hur SG var klädd har diskuterats tidigare men något svar har inte kommit upp.
Hans J berättar i sitt förhör den 4/3 -86 att han känt igen sin passagerare Stefan G från en bild i kvällspressen, som killen som åkte i hans taxi och gjorde min mot mun metoden, men varken Aftonbladet, Expressen, SvD eller DN har fram till det datumet publicerat någon sådan bild. Jag har inte lyckats hitta någon.
Letade i AH:s bok om information, men där står bara att han hade ”spretig frisyr” eller något i den stilen.
Svar: jag vet inte, men visst vore det angeläget att få veta, Annas Y kan ju ha varit Göran I också, men vem tusan Göran och Lena sett går inte att reda ut.
Krinsp A Bäckströms förhör med taxipassagerarna öppnar upp för en del frågor.
Inte minst för att de inte ens är några förhör i ordets rätta bemärkelse.
Ett bollande med kontaktuppgifter telefonnummer till varandra, och hänvisningar till de övrigas vittnesmål: ”har i likhet med sina kamrater inte sett något som kan sättas i samband med brottet”
Sedan försvann de först tillrusande och helt centrala mordplatsvittnena ur historien för evigt.
Känslan är att de iakttagit något som polisen försöker dölja.
Att Anna H sedan tar tillbaka vad hon tidigare sagt om Y, den ”joxande” killen som var där först är också märkligt.