Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Fast vad gör han mer speciell än en annan trovärdig vanlig dödlig person? Lever han?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulf_Lingärde
Citera
2020-05-15, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tror ni Palme hade levt idag om han inte blivit mördad? Hade han bra hälsa?
Nej eftersom han såg väldigt gammal ut för att vara 59 år.
Citera
2020-05-15, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Besterwisser
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulf_Lingärde
säger ingenting om hans trovärdighet
Citera
2020-05-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
säger ingenting om hans trovärdighet
Nej, men om huruvida han lever eller inte.
Citera
2020-05-15, 23:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Tror ni Palme hade levt idag om han inte blivit mördad? Hade han bra hälsa?

Den frågan lär inte ens PU kunna besvara.
Citera
2020-05-15, 23:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Har inte läst den rapporten men den tiden är uppenbarligrn en bedömning/uppskattning och bör som sagt nog tas med en nypa salt, beroende på de mkt komplexa förhållanden o faktorer som kan påverka en oxidationsprocess.

Absolut, det är därför jag uteslutande hänvisar till de experter som granskade vapnet, de är nämligen personer som kan sådana här saker. Själv har jag inte en aning.

Deras slutliga bedömning är att vapnet kastades i Djursjön 5-10 år innan det hittades. Någon nypa salt behövs inte.

Nu är det inte den avgörande frågan - om vi bortser från det självklara att vapnet med andra ord inte kastades i sjön redan 1983.

Den avgörande frågan, och det har en av våra vänner i tråden klargjort, är att revolverpipans insida är intakt. Då kan vapenexperter kontrollera om Mockfjärdsvapnet är identiskt med Palmevapnet.

Och revolverpipans insida är intakt. Det framstår av "rostanalysen".

Vad detta leder till kopplat till Palmemordet kan ingen av oss veta. Jag väckte bara tanken att denna revolver kanske granskats av nuvarande PU och PU har då funnit att revolvern användes vid mordet. Men det är naturligtvis en ren spekulation och egentligen bara en fråga.

Jag tycker det är viktigt att vi vänder på alla stenar.
Citera
2020-05-15, 23:13
Medlem
Lingärde hävdade också( precis som en del andra varit inne på) att Holmer och Ebbe varit utsatta för desinformation och blivit lurade in i PKK-spåret

" Det ligger i öppen dager att det är desinformation.
Så fort "spåret hotar" att gå torrt så kommer det något nytt säger Ulf Lingärde
Lingärde menar att Holmer och Ebbe använts som "nyttiga idioter"

"Den person som medvetet för in falsk information i Sverige är enligt Lingärde en utlandssvensk bosatt på Cypern ( Bertil Wedin)
Mannen skyddas av den turkiska säkerhetspolisen och har utfört smärre uppdrag åt den turkiska polisen

https://tidningar.kb.se/2636667/1988-07-20/edition/156080/part/1/page/8/?q=ling%C3%A4rde%2BPalme&sort=&from=1986-03-01&to=2016-12-31
Citera
2020-05-15, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Den frågan lär inte ens PU kunna besvara.

Men haha, alltså om det har gått så lång tid efter mordet att personen i fråga ändå skulle vara död så kanske man ska fundera på att komma till en lösning.
Citera
2020-05-15, 23:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Men haha, alltså om det har gått så lång tid efter mordet att personen i fråga ändå skulle vara död så kanske man ska fundera på att komma till en lösning.
Gör man inte det?
Citera
2020-05-15, 23:28
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absolut, det är därför jag uteslutande hänvisar till de experter som granskade vapnet, de är nämligen personer som kan sådana här saker. Själv har jag inte en aning.

Deras slutliga bedömning är att vapnet kastades i Djursjön 5-10 år innan det hittades. Någon nypa salt behövs inte.

Nu är det inte den avgörande frågan - om vi bortser från det självklara att vapnet med andra ord inte kastades i sjön redan 1983.

Den avgörande frågan, och det har en av våra vänner i tråden klargjort, är att revolverpipans insida är intakt. Då kan vapenexperter kontrollera om Mockfjärdsvapnet är identiskt med Palmevapnet.

Och revolverpipans insida är intakt. Det framstår av "rostanalysen".

Vad detta leder till kopplat till Palmemordet kan ingen av oss veta. Jag väckte bara tanken att denna revolver kanske granskats av nuvarande PU och PU har då funnit att revolvern användes vid mordet. Men det är naturligtvis en ren spekulation och egentligen bara en fråga.

Jag tycker det är viktigt att vi vänder på alla stenar.

Ture Utriainen och Lasse Ainasoja hängde som mest med varandra under 2001, vilket gör denna analys extra intressant tycker jag.

(Ovanstående viskade en fågel i mitt öra)
Citera
2020-05-15, 23:41
Medlem
Claes Borgström död. Hängiven till CP skadade spåret.
Tråkigt. Vila i frid.
Citera
2020-05-15, 23:42
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ture Utriainen och Lasse Ainasoja hängde som mest med varandra under 2001, vilket gör denna analys extra intressant tycker jag.

(Ovanstående viskade en fågel i mitt öra)

Okej, ja jag kan ju inte säga något konkret om Lasse A och Ture U annat än att GRK säger att Lasse A köpte revolvern av Veijo R tidigt 1980-tal och att Lasse A då påstod att han inte kände till vad som hände med vapnet efter Mockfjärdsrånet.

Sen såg jag din länk om att Lasse A 2014 ska ha sagt att det var han som levererade Palmevapnet.

Analysen går ut på att vapnet slängdes i Djursjön någon gång 1996-2001. Eftersom det var i gott skick (insidan av pipan) borde det inte vara så svårt för PU att avgöra om Mockfjärdsvapnet hade med Palmemordet att göra eller inte.

Visst var det väl så att PU i många år letade efter revolvern i fel sjö? Även det en sjö i Dalarna?

Det var först när Expressen 2006 fick tipset om Djursjön som revolvern kunde fiskas upp utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in