Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Har inte läst den rapporten men den tiden är uppenbarligrn en bedömning/uppskattning och bör som sagt nog tas med en nypa salt, beroende på de mkt komplexa förhållanden o faktorer som kan påverka en oxidationsprocess.
Absolut, det är därför jag uteslutande hänvisar till de experter som granskade vapnet, de är nämligen personer som kan sådana här saker. Själv har jag inte en aning.
Deras slutliga bedömning är att vapnet kastades i Djursjön 5-10 år innan det hittades. Någon nypa salt behövs inte.
Nu är det inte den avgörande frågan - om vi bortser från det självklara att vapnet med andra ord inte kastades i sjön redan 1983.
Den avgörande frågan, och det har en av våra vänner i tråden klargjort, är att revolverpipans insida är intakt. Då kan vapenexperter kontrollera om Mockfjärdsvapnet är identiskt med Palmevapnet.
Och revolverpipans insida är intakt. Det framstår av "rostanalysen".
Vad detta leder till kopplat till Palmemordet kan ingen av oss veta. Jag väckte bara tanken att denna revolver kanske granskats av nuvarande PU och PU har då funnit att revolvern användes vid mordet. Men det är naturligtvis en ren spekulation och egentligen bara en fråga.
Jag tycker det är viktigt att vi vänder på alla stenar.