Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Paues sitter o trycker i sin stuga på Ingarö.
Inga intervjuer?
Tyst i 35 år?
Jag tror iofs att IP dog för ett par år sen?
Citera
2020-04-01, 21:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan Olof Palmes mördare haft en "Olles brorsa" på huvudet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olles_brorsa
Nej, GMs mössa var grövre ribbstickad och hade en mörkblå färg inte gråbrun eller grågrön (FUP 108) förmodligen hemstickad.
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 21:33.
Citera
2020-04-01, 21:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag tror iofs att IP dog för ett par år sen?
Ok
Det var ett par år sedan jag var uppdaterad så det stämmer säkert.
Minns att han var i det närmaste ett hundra år då.
Citera
2020-04-01, 21:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan Olof Palmes mördare haft en "Olles brorsa" på huvudet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olles_brorsa

Anders Björkman säger att GM hade något som påminner om ”olles brorsa” . Talar om en sådan huvudbonad som Jack Nicholssons karaktär i Gökboet , Mcmurphy, hade.
Citera
2020-04-01, 21:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ok
Det var ett par år sedan jag var uppdaterad så det stämmer säkert.
Minns att han var i det närmaste ett hundra år då.

Ingvar Paues var nog aldrig känd som den direkt pratsamma typen.
Citera
2020-04-01, 22:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, GMs mössa var grövre ribbstickad och hade en mörkblå färg inte gråbrun eller grågrön (FUP 108) förmodligen hemstickad.
Du sätter nog för stor tilltro till vittnesuppgifter. Inte för att jag tror att GM hade Olles brorsa, men den behöver verkligen inte ha sett ut som du beskriver den, om det ens var en mössa, om det ens var en huvudbonad överhuvudtaget. Förmodligen hemstickad, varför då?
Citera
2020-04-01, 22:57
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
ev. SE
Absolut kan det vara så. Är det inte vittnet där uppe som även beskriver att mannen som springer verkar andfådd och halvspringer typ? Kan ju mycket väl vara SE då med din figur. Föreställer mig honom som en 50åring som inte var speciellt tränad.

Kan han ha vänt där uppe efter att ha blivit igenkänd, inte vetat vad han ska göra och återgått till mordplatsen och spelat teater som vittne?
Citera
2020-04-01, 23:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du sätter nog för stor tilltro till vittnesuppgifter. Inte för att jag tror att GM hade Olles brorsa, men den behöver verkligen inte ha sett ut som du beskriver den, om det ens var en mössa, om det ens var en huvudbonad överhuvudtaget. Förmodligen hemstickad, varför då?
AB var 3-5 meter bakom LOP och GM när skotten föll. Varför skulle jag inte ha tilltro till hans vittnesuppgifter ?

Hemstickad, eftersom det var en tjock ribbstickad mössa
se ABs ritning https://ibb.co/gyNHD82

Tänker du på Anders Delsborn som säger han såg en mann iklädd en gråaktig ulster, grå herrhatt eller Sherlock Holmes-mössa stå med ryggen vänd mot husfasaden och på uppskattningvis fem meter skjuta med höger hand mot paret som stod vänd mot honom ?
Senast redigerad av 299792458 2020-04-01 kl. 23:33.
Citera
2020-04-01, 23:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...

PS: En lugn promenad tillbaka samma väg han kom fungerar inte perfekt. Då hade han sett var de korsade Sveavägen. Det såg han inte.

... och hur vet du att GM inte såg var de korsade Sveavägen? Det låter som en sak till du hittat på.

För alla andra tänkande människor är det självklara valet för en GM som upptäcker LOP uppe vid Grand att hålla sig kvar på Sveavägen. Men nej, i din fantasivärld skall GM in på Luntmakargatan där han osynligt passerar LJ.

Dina fantasier och teorier är lika välkomna som någon annans, men bespara oss att få dem utmålade som fakta.
Citera
2020-04-01, 23:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, jag läsar och analysera de gamla vittnesförhören.
Aha. Så du hittade på att GM aldrig var på samma sida som LOP. Noterat.
Citera
2020-04-01, 23:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Som sagt ville bara peta in en pinne i brasan.
Nej, jag tror inte att det fanns någon annan inom synhåll på Luntmakargatan. Ej heller om så LJ skulle ha missat en förmodad gm. Eftersom det verkar så urbota dumt (ursäkta språket) att gm skulle ha tagit den omvägen. Då pratar jag enbart om NF. Den enda som skulle haft någon som helst "orsak" att ta den vägen var SE med tanke på dennes arbetsplats men då mycket tidigare om än alls?
Att GM skulle ta Luntm.g. från Grand-området till MP är urbota dumt som du skriver. Det finns inget skäl öht att lämna Sveavägen där han övervaka sitt offer.
... och sedan har vi LJ.

SE antas i ett scenario sprungit som en dåre från Grand till en bakdörr för att sedan stämpla ut och på så sätt garantera motsatsen till ett alibi... den idén är ju ännu konstigare.
Citera
2020-04-01, 23:10
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Jag kan verkligen inte förstå logiken i att springa in på Luntmakargatan ett varv för att sedan komma tillbaka på Sveavägen, är det inte rimligare och mer logiskt att bara fortsätta gå på Sveavägen på motsatt sida paret Palme?

Ganska stor risk att tappa bort dem om man springer runt på en gata utan nån som helst sikt mot Sveavägen.
Jag tror att han visste var de bodde och vart de skulle. Att de kommer att promenera söderut.
För att förvirra och försvinna lite ur bild, kanske kunna kolla av revolvern och avsäkra i lugn och ro tar han L-gatan.
Han känner ju till området och ställer sig vid Tunnelgatan och väntar in de.

Den enda person jag har träffat, (kompis granne, 50-60år) som har haft ihjäl någon (sin fru som han sköt) var i övrigt en stillsam villaägare med vanligt kontorsjobb.
Alla grannar kände honom som en stillsam lugn granne, en grå mus.

Så jag har inga problem med att se SE som gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in