2020-02-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
GW [...] är dessutom lite av en vindflöjel, ända fram till 2000-talet var han övertygad om att CP mördade Palme och var väldigt nedlåtande och arrogant gentemot dem som hade andra teorier.

Att GW tidigare skulle ha varit övertygad om CP:s skuld är något som upprepas med jämna mellanrum (inte minst av Jan Guillou). Själv har jag vid ett antal tillfällen försökt hitta belägg för denna övertygelse, dock utan att lyckas. Karln själv förnekar ju att så skulle ha varit fallet. Så om någon har nån länk (text, videoklipp e.dyl.) som kan bestyrka GW:s övertygelse vore jag tacksam.

I övrigt kan man väl hävda att GW fortfarande är väldigt nedlåtande och arrogant gentemot folk som har andra uppfattningar än han själv eller på annat sätt inte faller honom i smaken. Se bara hans totalsågning av Borgnäs i TV4 för någon dag sedan.
Senast redigerad av MOP-intresserad 2020-02-22 kl. 13:36.
Citera
2020-02-22, 13:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Spelar ingen roll om någon är lik CP eller inte eftersom det inte är särskilt troligt att LP såg någon så tydligt att hon kunde peka ut någon. Då måste mördaren stått riktigt nära och inte haft motljuset från Dekorima i nacken. I de första förhören med LP nämner hon inget signalement att tala om. Hon beskriver ju dessutom snarast Björkman där han står som förstenad av skräck. Blandar ihop det hon varit med om med något hon sett i Gamla Sta´n någon vecka tidigare.

Beskrivningen av mördaren växer snarare fram och inför den famösa vittneskonfrontationen har hon fått veta att det är en a-lagare som är misstänkt. Hon är inte särskilt bra som vittne, rent ut sagt usel.
Citat:
Ursprungligen postat av spacesub
Däremot annat vittne som inte är helt olik CP i bl a kroppsbyggnad och hårfärg.
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-02-22 kl. 13:32.
Citera
2020-02-22, 13:31
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Allt KP säger kan enbart tolkas som att GM/ansvarig är död. Han säger att han redan vet om det ska väckas åtal eller utredningen läggas ner tillsammans med presenterad lösning. En åklagare kan inte stp och säga att han ska åtala någon om fem månader, alltså är GM/ansvarig död.

KP är också tydlig med att beskriva ett möjligt scenario där man inte kommer längre, men det inte finns anledning fortsätta undersöka. Man har nåt väga ände.

De nya tekniska bevisen tror jag kan vara småsaker
Ja, jag har svårt att förstå att det skulle kunna vara så att den/de tror sig veta vara gärningsman är i livet med det uttalandet.
Citera
2020-02-22, 13:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Att GW tidigare skulle ha varit övertygad om CP:s skuld är något som upprepas med jämna mellanrum (inte minst av Jan Guillou). Själv har jag vid ett antal tillfällen försökt hitta belägg för denna övertygelse, dock utan att lyckas. Karln själv förnekar ju att så skulle ha varit fallet. Så om någon har nån länk (text, videoklipp, e.dyl.) som kan bestyrka GW:s övertygelse vore jag tacksam.

I övrigt kan man väl hävda att GW fortfarande är väldigt nedlåtande och arrogant gentemot folk som har andra uppfattningar än han själv eller på annats sätt inte faller honom i smaken. Se bara hans totalsågning av Borgnäs i TV4 för någon dag sedan.

Jag tror inte han var övertygad om CP. Men att han var öppen för olika lösningar och därför gärna ville vara med i cirkusen runt CP för att han ville ha fram sanningen. Att han nu på senare år bortser från CP kan bero på att han ser CP som välgranskad, tycker att något borde kommit fram mot CP efter 30 års granskning. Det kan bero på att väldigt många svenskar svängt från CP till andra möjliga GM. Eller att LGWP helt enkelt blivit äldre. Vi är många här i tråden som blir allt mer kategoriska med åren

Borgnäs nya teori är ju så lös att den kan serveras som frukostägg
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-22 kl. 13:36.
Citera
2020-02-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Att GW tidigare skulle ha varit övertygad om CP:s skuld är något som upprepas med jämna mellanrum (inte minst av Jan Guillou). Själv har jag vid ett antal tillfällen försökt hitta belägg för denna övertygelse, dock utan att lyckas. Karln själv förnekar ju att så skulle ha varit fallet. Så om någon har nån länk (text, videoklipp, e.dyl.) som kan bestyrka GW:s övertygelse vore jag tacksam.

I övrigt kan man väl hävda att GW fortfarande är väldigt nedlåtande och arrogant gentemot folk som har andra uppfattningar än han själv eller på annats sätt inte faller honom i smaken. Se bara hans totalsågning av Borgnäs i TV4 för någon dag sedan.

Det var en sorglig syn. LGWP har passerat bäst före datum för länge sen och där tappade han den lilla respekt jag hade kvar. Samma med Guillou, han borde också hålla klaffen, men det är tydligen bättre att avsluta livet med att framstå som en karikatyr av sig själv.
Citera
2020-02-22, 13:35
Medlem
spacesubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Spelar ingen roll om någon är lik CP eller inte eftersom det inte är särskilt troligt att LP såg någon så tydligt att hon kunde peka ut någon. Då måste mördaren stått riktigt nära och inte haft motljuset från Dekorima i nacken. I de första förhören med LP nämner hon inget signalement att tala om. Beskrivningen av mördaren växer snarare fram och inför den famösa vittneskonfrontationen har hon fått veta att det är en a-lagare som är misstänkt. Hon är inte särskilt bra som vittne, rent ut sagt usel.

Absolut troligt. Mörker och kaos.
Massa ansikten. Hon var knappast i stånd till att uppfatta och memorera mördarens ansikte när man läser hur hon uppträtt för övrigt i situationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här Åke Rimborns PM från natten.
Hon nämner för honom 2 personer varav den ene med "mörkblå täckjacka" som den hon såg lämna mordplatsen.

https://easyupload.io/n25er9

Jag skulle dock vilja styra om diskussionen från detta totalt ovidkommande som egentligen bara har bäring på Lisbeths trovärdighet.

Diskussionen nu i dessa dagar borde istället handla om uppgiften "mörkblå täckjacka" som Lisbeth nämner för Rimborn.
En uppgift som även Stig E. påstår att Lisbeth sagt till honom. Förhöret från 1/3 kl.12:20 .

Uppgifter i media fram till detta klockslag den 1/3 handlar övervägande om en "mörk rock".

Jag märker att forumet har svårt att förstå din andemening. Jag håller helt klart med, för att vara en person som inte varit på platsen så har SE sett jävligt mycket, och en del av sakerna sker så tidigt så han måste ha spurtat runt huset, kommit tillbaka och stått där och flåsat och sugit in all information.
Citera
Medlem
Citat:
Det känns mest jobbigt om de släpper en SE-lösning är ju att TP och Filters gärningsbeskrivning är så väldigt svag. Den innehåller logiska hål och problem.

Något vapen har man inte hittat.

Vi får väl se om de hittat mordvapnet... men filters beskrivning och utpekande av SE är inte alls svag. Det är den absolut mest logiska förklaringen till utpekandet av SE. Sedan finns det en del luckor som önskas få svar på men att SE varit på mordplatsen och iakttagit saker som bara mördaren kan ha gjort är starka bevis, iallafall för mig. Utifrån filters/palmegruppens gärningsbeskrivning samt den tekniska bevisningen som snart kommer att presenteras så kommer mordet att anses vara löst.
Citera
2020-02-22, 13:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Vi får väl se om de hittat mordvapnet... men filters beskrivning och utpekande av SE är inte alls svag. Det är den absolut mest logiska förklaringen till utpekandet av SE. Sedan finns det en del luckor som önskas få svar på men att SE varit på mordplatsen och iakttagit saker som bara mördaren kan ha gjort är starka bevis, iallafall för mig. Utifrån filters/palmegruppens gärningsbeskrivning samt den tekniska bevisningen som snart kommer att presenteras så kommer mordet att anses vara löst.

Vad har SE sett som bara mördaren kunde SE? LJ? Han sågs ju även av andra vittnen...
Citera
2020-02-22, 13:51
Medlem
Citat:
Vad har SE sett som bara mördaren kunde SE? LJ? Han sågs ju även av andra vittnen...

Man kan vända på det hela också. Vad har SE sett som bara en person närvarande på brottsplatsen kunde se? Jo, Lars J:s utseende, placering och rörelsemönster vid rätt tidpunkt. Om man inte kan förklara det får man överge tanken på SE som ensam gärningsman och fråga sig vem eller vilka på brottsplatsen som har varit behjälpliga med den informationen. Eller möjligen om denne eller dessa funnits på Luntmakargatan eller Tunnelgatan österut och sett Lars J men det är långsökt.
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-22 kl. 13:54.
Citera
2020-02-22, 13:52
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Såg nån halvvirrig intervju med Jeppsson. Han säger ju att han stod bakom arbetsboden när GM sprang förbi. Han kliver ut och tittar GM passerat.
Jag tror inte GM såg Jeppsson.

Sedan kan man ju fundera vad Jeppsson gjorde där i huvudtaget. Hans förklaring är ju något luftig..
Citera
2020-02-22, 13:52
Medlem
Citat:

SE var den första som beskrev LJ för polisen innan medierna gått ut med den uppgiften. SE har ändrat sin historia flera gånger vad han gjorde vid mordplatsen detta för att hans berättelse ska ”passa in”. Hans klädsel, kroppsbyggnad, lilla väska stämmer överens med många av vittnesuppgifterna gällande beskrivningen av gärningsmannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in