2010-10-22, 09:21
Medlem
8FJN349Ds avatar
Alla har väl hört hur bra grönt te är och allt häslosnack som jag själv viftat bort som trams, men efter att ha läst om tabletter som innehåller L-theanine som folk svor fungerade för dom så bestämde jag mig för att prova en sak.

Jag har nu i ett par dagar provat att dricka riktigt stora mängder grönt te blandat med Yerba mate.
Jag köper grönt te i lösvikt, likaså yerba mate.

Jag blandar cirka ½-1 DL grönt te och ½-1 DL Yerba mate i en stor mugg och fyller flera gånger på med vatten. I början smakar det otroligt beskt och jag höll faktiskt på att spy ett par gånger, det blev väl för starkt för magen... (Rekommenderar att man dricker det på tom mage för att kroppen ska ta upp det så snabbt som möjligt.)

Vanligtvis tar jag dagligen stora mängder Kratom eftersom jag brukar vakna med ångest och därefter sitter den i mer eller mindre hela dagen.

Men när jag druckit mitt beska te så känner jag inte ångesten lika starkt som förr. Varje dag kommer jag på mig själv med att se lite ljusare på framtiden som förr var riktigt svart.

Självklart så inser jag att det kan vara placebo, men eftersom jag inte behöver ta lika stora mängder Kratom och inte har ångest lika ofta så tycker jag det är rätt intressant. Jag känner mig lugn och avslappnad även fast jag är pigg i huvudet.
Ibland kommer ångesten smygande fram men den är inte alls lika stark som den var förr...

Jag läste en artikel om att man måste dricka cirka 1 liter vanligt grönt te för att få en vettig dos av L-theanine, men om du liksom jag gör riktigt starkt te så borde du få i dig den dosen flera gånger om.
(Så 1-2 te-påsar lär inte räcka! Häv på med 10 påsar eller mer, eller köp lösvikt!)

L-Theanine:
En studie på råttor visade att de producerar 26% mer tryptofan när de fick tillskott av theanine och de uppträdde mindre oroat. Tryptofan är en aminosyra som kroppen tillverkar flera viktiga signalsubstanser av och däribland serotonin. Serotonin tros vara viktigt för humöret och låga nivåer är associerade med depression. Tryptofan som kosttillskott kan verka avkopplande och lätt antidepressivt.

Studier på råttor har visat att theanine får dopamin att avfyras. Dopamin är ett av hjärnans viktigaste signalsubstanser. Dopamin har stor betydelse för bl.a. humöret, minnet, koncentrationsförmågan och humöret. Det finns också forskning som pekar på att mer serotonin avfyras.

Källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1476
(Dålig källa men orkar inte leta upp nåt bättre just nu.)

Yerba Mate:
Nu hittar jag inget bra källa alls men det ska iaf vara lugnande och även vara bra mot ångest på ett annat vis än L-Theanine. Ska se om jag kan hitta nåt vettigt senare.

Jag ska testa utan att dricka mitt te ett par dagar framöver och se hur de går. Vore kul att höra om någon annan provat stora mängder grönt te & yerba mate.
Citera
2010-10-22, 12:48
Medlem
Hamburgdirekts avatar
Vill börja med att skriva välskrivet inlägg!

Tycker att allt sånt här "hälsosnack" som du själv säger testas för lite och tas inte på lika stort allvar.
Jag tror absolut det finns naturliga vägar till att bli av med oro och ångest, de behöver inte vara små blå piller. Är inte någon stor förespråkare för naturliga droger eller anti medicin. Men det är ett område som verkligen är intressant och behövs utforskas.

Jag var själv inne ett tag på att göra en Opiat-mix som jag kallade det. För att motverka ångest, oro som jag själv lider utav. Varför göra en egen? Rent urin, samt ha de "riktiga" grejerna som sista utväg, syftar då på Benzo, Opiater dvs "Riktigt"

Du kan läsa om min mix här:
https://www.flashback.org/t1137223

Jag kanske borde exprimentera med då jag har kvar mycket av örterna, skulle vara smart och köpte bigpacks av allt.
Man kanske borde addera Yerba mate till den.
Vad kostar det c:a per hg?
Tror du man kan göra extrakt av Yerba?

Lycka till och kom gärna med mer information!
Citera
2016-05-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgdirekt
Vill börja med att skriva välskrivet inlägg!

Tycker att allt sånt här "hälsosnack" som du själv säger testas för lite och tas inte på lika stort allvar.
Jag tror absolut det finns naturliga vägar till att bli av med oro och ångest, de behöver inte vara små blå piller. Är inte någon stor förespråkare för naturliga droger eller anti medicin. Men det är ett område som verkligen är intressant och behövs utforskas.

Jag var själv inne ett tag på att göra en Opiat-mix som jag kallade det. För att motverka ångest, oro som jag själv lider utav. Varför göra en egen? Rent urin, samt ha de "riktiga" grejerna som sista utväg, syftar då på Benzo, Opiater dvs "Riktigt"

Du kan läsa om min mix här:
https://www.flashback.org/t1137223

Jag kanske borde exprimentera med då jag har kvar mycket av örterna, skulle vara smart och köpte bigpacks av allt.
Man kanske borde addera Yerba mate till den.
Vad kostar det c:a per hg?
Tror du man kan göra extrakt av Yerba?

Lycka till och kom gärna med mer information!

Jävla ångest, den ger mig rejäl hjärtklappning

Stoppade precis i mig l theanin, inte ätit det på ett tag nu,stoppade i mig 50 mg tramadol nu i 3 dagar,men det e ett jävla skit!

Hoppas att det snart hjälper,tror det var 200mg l theanin.

Åt en 36 concerta i torsdags oxå sämsta jävla mög...

Tar nog en l theanin om nån timme igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in