• 1
  • 2
2010-10-22, 02:06
Medlem
Odes avatar
Jag har kommit fram till att jag har en ätstörning. Om jag ska vara ärlig med mig själv så har jag nog haft det länge, men det har aldrig varit ett direkt problem. Allt började dala då jag flyttade hemifrån, då förvärrades min relation till mat extremt mycket.

I dagsläget så äter jag aldrig någon frukost och till lunch tar jag oftast bara någon frukt. Såhär är det varje dag. MEN, så fort klockan är efter 18/19 (ibland äter jag inte förrän efter 21), då trycker jag i mig mängder med mat. Hur mycket som helst och det är inte särskilt hälsosam mat heller. Pizza, pommes frites, mycket stekt, flottig mat, chips, godis, läsk. Den här maten går jag såklart och längtar efter under dagen som jag inte äter något och när jag väl får äta så känner jag mig glad en kort stund, men sedan kommer ångesten. Ätandet fortsätter dock, det finns inget stopp på det förrän maten är slut.

Det här är ett oerhört stort problem och det inser jag själv. Har försökt ändra på det här jättelänge innan det blir värre...innan man blir sjuk. Ibland har det hänt att jag spyr maten som jag har frossat, men jag känner att det inte riktigt är något jag klarar av (har spytt kanske 4 ggr max).

Jag känner också att jag har svårt att äta mat eller prata om mat inför och med folk. Jag vill inte att någon ska se mig äta och döma mig. Jag känner även att det ibland är jobbigt att köpa mat. Samma sak där, jag vill inte att någon dömer mig då jag lastar upp en chipspåse på rullbandet.

Jag vet inte vad jag ska göra för att ställa om mitt eget psyke. Jag vet att jag har problemet och tycker inte att det borde vara så svårt att ställa om sig själv och följa ett nytt mönster. Men trots allt så slutar det ändå alltid med att jag faller tillbaka. Jag funderar om jag måste prata med någon om detta? Men vad ska dom säga till mig som jag inte redan vet?

Är det någon som har något bra tips på hur jag ska ändra mitt beteende? För det här är stört, ohälsosamt och jag är extremt less på det. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt.
Citera
2010-10-22, 02:20
Medlem
TheBoots avatar
Till en början får jag fråga om du är överviktig? Mycket/lite?
Citera
2010-10-22, 02:25
Medlem
Hur ser din dygnsrytm ut? Detta beteende kan bero på störningar gällande sömnen.
Citera
2010-10-22, 02:29
Medlem
Extremegrinders avatar
Låter jobbigt. Ditt fall liknar lite BED. Det finns så klart hjälp att få.
http://en.wikipedia.org/wiki/Binge_eating_disorder

Citat:
Signs

* Periodically does not exercise control over consumption of food.
* Eats an unusually large amount of food at one time, far more than a normal person would eat in the same amount of time.
* Eats much more quickly during binge episodes than during normal eating episodes.
* Eats until physically uncomfortable and nauseated due to the amount of food just consumed.
* Eats when depressed or bored.
* Eats large amounts of food even when not really hungry.
* Usually eats alone during binge eating episodes, in order to avoid discovery of the disorder.
* Often eats alone during periods of normal eating, owing to feelings of embarrassment about food.
* Feels disgusted, depressed, or guilty after binge eating.
* Rapid weight gain, and/or sudden onset of obesity.
Citera
2010-10-22, 02:31
Medlem
Det känns lite som att ditt liv saknar struktur? Hur ser sömnen ut? tränar du? jobbar du fulltid/dagtid? mår du bra i övrigt? Har du några aktiviteter du ser fram emot regelbundet?
Citera
2010-10-22, 02:33
Medlem
cedars avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulimia_nervosa

Låter som att du lider av någon form av bulimi eller hetsätning. Tror att din sjukdomsbild faller inom det även om du inte gör dig av med maten, eftersom du beskriver en känsla av skuld och skam i samband med ätande följt av ett beteende av att försöka dölja ditt matintag.

Känner igen allt. Det blir en ond cirkel av kompenserande när man svälter sig på dagen eftersom man svullat kvällen innan, kommer hem och är svinhungrig och svullar igen eftersom det "inte spelar någon roll, det är värt det, en kväll påverkar inte hur jag kommer se ut, jag kommer ändå alltid vara tjock", sedan får man ångest och beslutar sig för att banta, vilket leder till svält dagen därpå...

Ta kontakt med en läkare - du kan få hjälp för att bryta ditt vanemönster. Det låter lätt att tänka att man bara ska låta bli att köpa onyttiga saker och äta regelbundet, men är betydligt svårare i praktiken när man har ett inkört osunt beteende.
Citera
2010-10-22, 02:42
Medlem
cedars avatar
Fler länkar:
http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=424
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=39453
http://www.tjejjouren.se/tjejguiden/...gar-193#Bulimi
Citera
2010-10-22, 02:55
Medlem
Odes avatar
Just nu har jag en normal kroppsvikt, men jag har börjat märka skillnad på min vikt och mina mått och därför börjar jag känna lite panik angående mitt beteende.

Detta påverkas definitivt av mina dags- och sovrutiner. I princip så kan jag säga att jag har väldigt dåliga/lösa rutiner och sover väldigt dåligt och det är väl egentligen där man måste börja för att rätta till matbeteendet.

I övrigt så är jag väldigt glad och nöjd med mitt liv, inte ett dugg olycklig. Men det är klart jag dalar ibland precis som vilken människa som helst.

Men ni tror att det bästa är att prata med någon? Vart ska man vända sig? Vårdcentralen? Något speciellt nummer? Psykiatrin är ju inget att ens börja fundera på.
Citera
2010-10-22, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode
Just nu har jag en normal kroppsvikt, men jag har börjat märka skillnad på min vikt och mina mått och därför börjar jag känna lite panik angående mitt beteende.

Detta påverkas definitivt av mina dags- och sovrutiner. I princip så kan jag säga att jag har väldigt dåliga/lösa rutiner och sover väldigt dåligt och det är väl egentligen där man måste börja för att rätta till matbeteendet.

I övrigt så är jag väldigt glad och nöjd med mitt liv, inte ett dugg olycklig. Men det är klart jag dalar ibland precis som vilken människa som helst.

Men ni tror att det bästa är att prata med någon? Vart ska man vända sig? Vårdcentralen? Något speciellt nummer? Psykiatrin är ju inget att ens börja fundera på.

För ett par år sedan hade jag svåra sömnproblem. Brukade vanligtvis gå upp runt kl 3.
Detta gjorde också att jag sket i att käka frukost och lunch. På kvällen däremot blev jag hungrig och då blev det som så att man käkade ett mål mat om dagen vilket vanligtvis var på kvällen/natten.
Så av egen erfarenhet kan jag säga att sömnen är en stor bov i det hela.
Citera
2010-10-22, 11:08
Medlem
Är du verkligen säker på att du inte har några underliggande problem som perfektionism, trauman eller mobbning från tidigare delar av livet, eller dylikt? Att svälta sig själv och sedan hetsäta är ju ett smidigt men kortsiktigt sätt hantera ångesten från dessa problem.
Citera
2010-10-23, 01:07
Medlem
Det är inte konstigt du frossar i dig mat på kvällen då du skippar så många mål mat tidigare på dagen, blir bara negativ effekt. Se till och ät en rejäl frukost och sen en lunch så ska du se att ditt problem löser sig utan några andra drastiska förändringar.
Citera
2011-03-03, 03:50
Medlem
SiatheOnes avatar
Känner igen mig i det där med att det är jobbigt att prata om mat, äta med andra och gå och handla.. Jag har bulimi och skäms extreeemt mycket i affären, köper alltid 2 av allt för att hon/han i kassan ska tro det inte bara är till mig.. Och är det nån jag känner där köper jag alltid bara en cola light för jag skäms så mycket. Vill få slut på bulimin, har anorexi med men det är bara i perioder.. Anorexin älskar jag men jag HATAR bulimin och att äta mer på dagen funkar inte för jag hetsäter och spyr på kvällen ändå Nån som vet annat som funkar kan ju gärna ge tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in