2010-10-21, 20:12
Medlem
Hej! Jag har precis hämtat ut min några år gamla imac 24" från macstore där de bytte nätdel för 2 600
När jag kom hem startade jag upp den som vanligt, det gick kanon. Sen stängde vi av den för att starta igång den igen, knappt två timmar senare.
Men ingenting händer. Den bara tuggar och visar en grå skärm där ett sorts grått hjul under det gråa äpplet snurrar och snurrar och snurrar ....

Vad har hänt? Vad kan jag göra själv? Datorn köptes beg tidigare i år och har inte uppvisat några som helst konstigheter innan den lämnades in för byte av nätdel.
Har jag postat i fel tråd, förlåt.
Citera
2010-10-21, 20:28
Medlem
Andreasvbs avatar
Om du har installationsskivan för Mac OS X kan du testa hålla ned D när du har skivan i och startar iMac.
Du ska komma till Apple Hardware Test.

Kolla om den hittar något fel.

Annars kan du starta med Alt-knappen och välja skivan.
Välj språk och gå till Verktygsmenyn när den syns och välj Skivverktyg.
Kolla vad S.M.A.R.T.-status säger på HDD.

Du kan även kontrollera skivan om den kanske hittar något fel.

Om du inte har installationsskiva kan du testa hålla ned Skift vid start.
Den kommer kontrollera HDD och kanske startar den normalt efter.

Kan vara att den gick sönder inne hos verkstaden.
I så fall bör du kontakta dem och hör vad det kan vara.
Senast redigerad av Andreasvb 2010-10-21 kl. 20:31.
Citera
2010-10-21, 20:42
Medlem
Tack för snabbt svar! Innan jag läste svaret googlade jag vidare och provade sen att starta samtidigt som alt-knappen hölls ned. Då kom macintosh-hd upp. Jag klickade på den - och vips så var allt i gång som det brukar.
Men jag är ändå förvånad över vad som hände, och visst bör jag väl ta kontakt med macstore igen?

/
Citera
2010-10-21, 20:47
Medlem
Andreasvbs avatar
Det är en vanlig start bara, men man kan välja andra enheter om man har flera.
Om det händer igen ska du nog kontakta dem.
Citera
2013-12-23, 00:20
Medlem
Hej!
Jag har samma problem med grå skärm men när trycker in alt eller d händer ingenting. Inga alternativ kommer upp. Jag ser bra grå skärm med äpplesymbolen. Vad gör jag?
Citera
2013-12-23, 16:55
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hej!
Jag har samma problem med grå skärm men när trycker in alt eller d händer ingenting. Inga alternativ kommer upp. Jag ser bra grå skärm med äpplesymbolen. Vad gör jag?

Testa med en NVRAM- och PRAM-reset
Starta datorn och håll inne cmd+alt+p+r tills du hör startupljudet tjonga till en andra gång. Släpp då samtliga tangenter och låt datorn starta upp som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in