2010-10-21, 19:49
Medlem
user_21s avatar
Hej,

Som rubriken säger så låter min dator alldeles för högt. Men det intressanta är att det inte lät så mycket innan jag formaterade och installerade om windows 7. Det gjorde det innan formateringen när jag spelade spel däremot. Den gick då i game-mode eller något.

Det fanns dessutom ett program där jag kunde justera mellan high performance, medium och low. Nu kommer jag inte ihåg vad programmet hette men någon av er kanske vet? Så, Hur ska jag göra för att sänka ljudet? Möjligt att det är grafikkortet som låter, är inte säker. Den är utrustad med dubbelfläkt hsh.
Citera
2010-10-22, 13:05
Medlem
user_21s avatar
Verkligen ingen som har en aning?
Citera
2010-10-22, 16:33
Medlem
vad ligger din cpu på?
Citera
2010-10-23, 19:14
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av co0ze
vad ligger din cpu på?

Default läge, 10%
Citera
2010-10-23, 19:39
Medlem
kolla:

*Dammiga fläktar
*Grafikort fläkt(ar)
*CPU fläkt
*Nätagg fläkten

googla efter "fan speed controller" kanske, se om du hittar nått bra. annars har väl moderkortets tillverkare egna kontroller, gå in på deras hemsida o se efter
Citera
2010-10-23, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Hej,

Som rubriken säger så låter min dator alldeles för högt. Men det intressanta är att det inte lät så mycket innan jag formaterade och installerade om windows 7. Det gjorde det innan formateringen när jag spelade spel däremot. Den gick då i game-mode eller något.

Det fanns dessutom ett program där jag kunde justera mellan high performance, medium och low. Nu kommer jag inte ihåg vad programmet hette men någon av er kanske vet? Så, Hur ska jag göra för att sänka ljudet? Möjligt att det är grafikkortet som låter, är inte säker. Den är utrustad med dubbelfläkt hsh.
Exaxt så låter det för mig fast min låter typ " yyyyyyyyyyuuuuuuunnn" typ brummande.
Citera
2010-10-23, 19:52
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanaru
kolla:

*Dammiga fläktar
*Grafikort fläkt(ar)
*CPU fläkt
*Nätagg fläkten

googla efter "fan speed controller" kanske, se om du hittar nått bra. annars har väl moderkortets tillverkare egna kontroller, gå in på deras hemsida o se efter

Dammiga fläktar är det inte iaf.
Men vad menar du med kolla:

*Grafikort fläkt(ar)
*CPU fläkt
*Nätagg fläkten

Vad innebär att kolla här?

Sen ska du ha tack för resterande tips. Ska se efter om jag hittar nått bra program eller nått bra på asus hemsidan.
Citera
2010-10-23, 21:12
Medlem
Det jag mena är att när en del fläktar blir dammiga så låter de mer än de bör göra, brukar själv spruta i lite 5-56 eller WD-40 för att hålla de tyst, ca 1-2ggr / år.

Om du har rena, dammfria fläktar så har det o göra med hastigheten på dem. Kan du stänga av tex front/bak fläktarna? På så sätt kan du ju se efter vilken fläkt som låter illa.
(dammfria fläktar menar jag inte bladen rena från damm utan hjullager / insidan)

haha, på tal om fläktar, minns en kompis som köpte nån låda med 7st fläktar, sedan gnällde han på att datorn lät högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in