2010-10-21, 18:04
Medlem
Megabituss avatar
Hejsan,

Slängde tråden under Windows då jag anser att den passar bättre där än under hårdvara. Flytta om så önskas.

Jag hade tidigare problem med min dator och kom fram till att det var grafikkortet som var defekt, returnerade detta till försäljaren och fick ett nytt, av senare modell (Radeon HD5830).

Fungerade felfritt till en början, Windows Update hittade (till min förvåning) rätt drivisar och allt fungerade som det skulle.

Efter några minuters användning rebootar datorn helt oförklarligt, och när Windows startar igen kan jag bara köra skärmen i 640x480 upplösning. Windows hittar grafikkortet och bekräftar att det kör via det externa kortet och inte moderkortets interna, så det bör inte det som är problemet. Jag har provat att byta upplösning både i Windows och i Catalyst Control Center, men den ända upplösning som finns angiven i listan är 640x480.

Någon enkel fix? Jag förstår ingenting just nu.

Tack!
Citera
2010-10-21, 18:17
Medlem
schwansteins avatar
Kontrollpanelen==>Bildskärm==>Inställningar==>Avan cerat==>Felsök==>Fullständig maskinvaruacceleration

Har du kollat där?
Citera
2010-10-21, 18:22
Medlem
nahhs avatar
esd skada? bara en gissning
Citera
2010-10-21, 18:31
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwanstein
Kontrollpanelen==>Bildskärm==>Inställningar==>Avan cerat==>Felsök==>Fullständig maskinvaruacceleration

Har du kollat där?

Tänkte göra men kommer inte åt den, mina skärm-drivisar tillåter tydligen inte det. Har aldrig provat att ändra de inställningarna tidigare på denna skärmen så vet inte om det alltid varit så eller om GPUn spökar.

Det känns som att det är skärmen som ballat ur, eller i alla fall kommunikationen mellan skärm och GPU. I Windows displaysettings påminner den mig om att upplösningen för närvarande är under 1024x768 och att vissa saker därför inte kommer få plats på skärmen. Samtidigt påminner den mig om att höjden på min skärm är under 600 pixlar och att jag därför inte kommer kunna ändra storlek på text och så vidare.

Kontentan - Jag blir uppmanad att öka upplösningen till minst 1024x760, men kan samtidigt inte göra detta då skärmens höjd är för liten (vilket den inte egentligen är).
Citera
2010-10-21, 18:34
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nahh
esd skada? bara en gissning

Tvekar på att kortet skulle bli esd-skadat mitt under körning? Eller? I sådana fall känns det lustigt att det skulle yttra sig på detta sätt.
Citera
2010-10-21, 19:08
Medlem
Megabituss avatar
Tänkte dra ner drivers manuellt för att se om det hjälper, känns lustigt att det skulle göra det då även de gamla drivisarna borde kunna hantera högre upplösning än 640x480.

Hursomhelst - finns det något sätt att scrolla i (eller flytta) fönster utan scrollbar? Då upplösningen är så låg blir alla fönster gigantiska, vilket resulterar i att "OK"-knappen för driver-installationen hamnar utanför skärmen, och alltså (enligt min expertis) är omöjlig att nå.

Känns som att det borde finnas någon enkel fix för det, bara att jag inte känner till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in