Jag ligger ofta sömnlös i flera timmar per natt och får då bra med tid till att tänka efter. 
Det rör sig oftast om prioriteringar i livet och (mycket svindlande) självpsykologiserande ifrågasättande av den egna logiken vid introspektion såväl som tolkning av andra människor etc. Skillnaden mellan naturen och kultur hos människan upptar mycket av min uppmärksamhet. 
Även filosofi i dess egentliga akademiska bemärkelse intresserar mig då och då men allt som oftast är det bara skolrelaterat, om något så är det språkfilosofi och vetenskapsteori som intresserar mig.
Mot den fjärde timmen av sömnlöshet passerar jag dock gränsen för vad som kan anses som kvalitativt, haha. Har ertappat mig med att nio på morgonen nynna tvspelsmusik och uttala konsonanter för att känna efter vilkas läpp- och tungpositionering är närbesläktade, fml. 

Citat:

Ursprungligen postat av Grunkas

Jag filosoferar på institutionen, dessa vanliga människor som har lagt beslag på ordet är inte gillade. 

Ödmjuk

Jag måste hålla med dig i din betoning av ordets egentliga bemärkelse i kontrast till det vardagliga användandet av den. Folk verkar i min mening tycka sig filosofera när de inte gör annat än att för en gångs skull tänka efter - och tycka sig tänka när de bara tycker.
Jag menar inte att "filosofera" som verb är något upphöjt så som akademiskt utan snarare att folks definition av vad det innebär att faktiskt tänka efter, vad det innebär att vara en tänkande människa, är tråkigt låg. 
Men det kanske bara är jag som märker ord, självförhärligar och ventilerar min besvikelse.