• 1
  • 2
2010-10-21, 17:01
Medlem
Weniwes avatar
Jag har svårt för att yttra mig i ord, därmed är jag oftast ensam då jag filosoferar. Jag önskar att jag tog mer tid till att filosofera, dock är man sällan ensam, eller har den tid man önskar att man hade. Ingen i min närhet är speciellt intresserad av att ställa frågor de vet att inte kommer att få svar på, och när det väl kommer på tal känns allt så sofistikerat eller tillgjort. Egentligen uppskattar jag de få stunder det faktiskt hänt att jag kunnat diskutera frågor etc, jag gillar nya perspektiv på saker, blir inte lika insnöad då.

Jag filosoferar när jag är ensam, oftast på kvällen eller om det får plats mer tankar i min lilla hjärna när jag ska sova.

När filosoferar ni? Och varför under de omständigheterna? Gillar ni att diskutera filosofi?
Citera
2010-10-21, 17:04
Medlem
rojass avatar
i skolan
Citera
2010-10-21, 17:04
Medlem
dalhems avatar
Jag brukar filosofera när jag är ensam, går eller sitter på bussen då man inte har någon direkt att prata med.
Citera
2010-10-21, 17:10
Medlem
JackArrows avatar
Bäst filosoferar jag för mig själv när jag är ute och promenerar i mörkret och stjärnorna och månen lyser under nattens gång. Är fortfarande ung och försöker hitta mitt livsmening. Folk brukar ställa sig frågor eller filosofera t ex genom frågor som "meningen med livet?" Jag ser det annorlunda, försök hitta ditt livsmening och inte meningen med livet.

Edit: Brukar jag prata om filosofi i allmänhet så är det bara med folk jag lär känna först.
Citera
2010-10-21, 17:15
Medlem
Erikons avatar
Ensam i ett mörkt rum, eller när man reser med kollektivtrafiken, eller när man ska sova.
Citera
2010-10-21, 17:22
Medlem
tänker ofta på, om man åker miljarders ljusår bort från jorden och ställer in ett sikte precis riktat mot jorden, kommer man då att se det ljuset som inte hunnit fram till mig än? Från jordens big bang eller ngt..

ljusets hastighet är känt, mattematiskt räkna ut hur långt bort från jorden vi bör åka för att se big bangs stora ljussken.
Citera
2010-10-21, 17:22
Medlem
C1Bs avatar
Allt som oftast. Men mest fördelaktigt då jag är ensam såklart.
Citera
2010-10-21, 17:24
Medlem
Shuzs avatar
Precis som för många andra så filosoferar jag oftast när jag är ensam. Men ibland händer det att man delar med sig av sina tankar och funderingar med mina polare på förfesten, så efter en och annan pilsner blir diskutionerna minst sagt intressanta.
Citera
2010-10-21, 17:30
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
tänker ofta på, om man åker miljarders ljusår bort från jorden och ställer in ett sikte precis riktat mot jorden, kommer man då att se det ljuset som inte hunnit fram till mig än? Från jordens big bang eller ngt..

ljusets hastighet är känt, mattematiskt räkna ut hur långt bort från jorden vi bör åka för att se big bangs stora ljussken.

Detta är ju definitivt OT, men jaja. Det är sant det du säger, dock är det inte lika roligt på tillbaka vägen, skulle tro att alla du känner är döda då, och jorden är säkerligen ödelagd!

Verkar som att de flesta verkar vara ensamma när ni filosoferar, är detta för att ni tycker det känns bäst så?
Citera
2010-10-21, 17:32
Medlem
Folk som begår självmord måste nästan filosofera mest..?
Citera
2010-10-21, 18:08
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
Folk som begår självmord måste nästan filosofera mest..?

Allvarligt, jag gillar inte OFFTOPIC kommentarer. Jag frågar inte vem som filosoferar mest eller liknande.

Jag undrar när NI filosoferar, och under vissa omständigheter

Förlåt om jag brusar i onödan.
Citera
2010-10-21, 19:31
Medlem
ceterus avatar
Jag brukar filosofera lite hela tiden, vare sig jag vill det eller inte. Handlar inte om något intellektuellt eller sånt tjafs, jag bara är sånt.

Vissa menar på att jag är kall och logiska ena stunden och filosofisk och abstrakt i mitt tänkande andra stunden. Jag har alltid musik på för att stilla tankarna, men varje gång aphex twin eller liknande kommer på så for tankarna iväg och jag börjar tänka på moral och objektivism

Annars så filosoferar jag alltid när det är tyst, mörkt och man försöker sova när man bara vill sova, haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in