• 1
  • 2
2010-10-21, 03:28
Medlem
cookizs avatar
Jag undrar ifall det är så att datorer blir långsammare med tiden eller om det bara är jag som inbillar mig? tycker att jag märker skillnad på min dator jag köpte för 1 år sedan. Nu efter en omformatering är den snabbare men inte lika snabb som den var från början.. inbillar jag mig eller blir datorer långsammare? (slitage? =S)
Citera
2010-10-21, 03:31
Medlem
PattiFnatts avatar
du inbillar dej nog bara det
Citera
2010-10-21, 03:32
Medlem
wilson1s avatar
I så fall så inbillar jag också mig det.
Citera
2010-10-21, 03:33
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookiz
Jag undrar ifall det är så att datorer blir långsammare med tiden eller om det bara är jag som inbillar mig? tycker att jag märker skillnad på min dator jag köpte för 1 år sedan. Nu efter en omformatering är den snabbare men inte lika snabb som den var från början.. inbillar jag mig eller blir datorer långsammare? (slitage? =S)

ingen jag märkt, formaterade om en dator för några veckor sedan, fick ~samma 3dmark score

kolla fläckten på cpu?
släng på ny kylpasta?

sedan kan du ju ha en hdd som håller på att pajja
Citera
2010-10-21, 03:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wilson1
I så fall så inbillar jag också mig det.
Även jag.
Citera
2010-10-21, 03:40
Medlem
Nej, men endel operativsystem går långsammare med tiden. Antingen får man formatera om datorn eller välja ett operativsystem som inte segar ner med tiden.
Citera
2010-10-21, 03:45
Medlem
JagVanns avatar
Om inte HDD pajar är inte prestandan mindre men jag som XP användare (Ubuntu privat) märker direkt när man inte rensat på ett tag. Gillar XP som fan att jobba med men sparar mina dokument på jobbets server och ominstallerar typ en gång i månaden och då går burken snabbt.

Måste även nämna att vi har gamla tanter på jobbet som ej gjort någonting som heter ominstallation på flera år, min dator är uppe och andvändbar runt 40 sekunder efter jag trycker power knappen, alla mappar synkade straxt efter medans deras kan hålla på i 3 minuter innan de ens kan öppna outlook.

Så mitt råd är helt enkelt, köp ny dator varje år eller lär dig hålla efter din befintliga! (Råd, Ubunto eller håll efter windows).
Citera
2010-10-21, 06:26
Medlem
Går fläkten dåligt går det oftast långsammare, samma om du fyllt datorn med skit som den försöker köra samtidigt som alla andra program. Sen kan hårddisken krångla och då tar de längre tid för datorn att öppna allt på hårddisken.
Så hur fixar man detta?
Som nån skrev:
Rensa fläkten och ny kylpasta.
Kolla så allt är okej med hårddisken.
Rensa datorn (hårddisken) på skit.
Skaffa ny dator?
Citera
2010-10-21, 11:14
Medlem
sommarlovs avatar
En sak jag har märkt med WinXP, är att alla servicepack har krävt lite mera av maskinen, speciellt minne.

SP1 fungerade utmärkt med 256Mb, jag gjorde tom videoredigering med gott resultat.
SP3 kräver minst 1024Mb för att kunna surfa på nätet!
Citera
2010-10-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En sak jag har märkt med WinXP, är att alla servicepack har krävt lite mera av maskinen, speciellt minne.

SP1 fungerade utmärkt med 256Mb, jag gjorde tom videoredigering med gott resultat.
SP3 kräver minst 1024Mb för att kunna surfa på nätet!

Puppy Linux kräver bara 48 MB RAM, men körs bäst på min 128 MB RAM.
Citera
2010-10-21, 16:47
Medlem
Det är ju som alla andra tekniska och mekaniska prylar. Man måste underhålla det för att hålla prestandan uppe
Citera
2010-10-21, 18:33
Medlem
brianmolkos avatar
rensa temporärar filer och defragmentera ofta så filernas delar ligger brevid varandra på HDD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in