Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-21, 00:58
  #1
Medlem
isen.stars avatar
Kan man komma in ändå, eller är det helt kört??
Citera
2010-10-21, 01:00
  #2
Medlem
Dyk upp, säg som det är, har du tur har de en extra tenta eller någon som inte dyker upp.
Citera
2010-10-21, 01:00
  #3
Medlem
Du får gå dit och om det finns plats får du gå in efter 30 minuter.
Citera
2010-10-21, 01:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isen.star
Kan man komma in ändå, eller är det helt kört??

försöka duger. har personligen aldrig förstått mig på hela den här "registera sig för examinations"-grejen. vilket syfte fyller den? har man registrerat sig på en kurs bör man rimligtvis också få delta i kursens olika delar, särskilt de examinerande.

edit: okej, jag har viss förståelse för att man vill boka lämpliga salar och ha ett hum om hur många ex. man behöver. men i övrigt? har lärosätet överhuvudtaget rätt att neka någon examination? för mig personligen känns det tveksamt.

p.s. finns det inget tenta ex. över finns det väl rimligtvis en kopiator i närheten?
__________________
Senast redigerad av RockInRhino 2010-10-21 kl. 01:03.
Citera
2010-10-21, 01:01
  #5
Medlem
isen.stars avatar
Ok tror ni det hjälper att gå dit innan och fråga?
Citera
2010-10-21, 01:02
  #6
Medlem
isen.stars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
försöka duger. har personligen aldrig förstått mig på hela den här "registera sig för examinations"-grejen. vilket syfte fyller den? har man registrerat sig på en kurs bör man rimligtvis också få delta i kursens olika delar, särskilt de examinerande.
Eller hur!? Håller helt med. Nu är skiten anonym också vilket gör det ännu krångligare.
Citera
2010-10-21, 01:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isen.star
Eller hur!? Håller helt med. Nu är skiten anonym också vilket gör det ännu krångligare.

Vilket förvisso ställer till det en smula, men så komplicerat ska det väl inte vara att ta fram en ny tentakod, eller att helt enkelt hitta på en på plats? Om inte annat lär det väl säkert vara fullt tillåtet att skriva sitt eget namn överallt på sin examination (lär ju knappast kunna underkänna någon pga. det) och således bör man rimligtvis också kunna skriva en examination utan kod. Koden är ju primärt till för studenten, och bör således kunna side-steppas om det nu är något som i det specifika fallet gynnar studenten eller på annat sätt ligger i studentens intresse.
Citera
2010-10-21, 01:09
  #8
Moderator
Semesters avatar
Jag har förstått det som att universitetet betalar för varje gång en student skriver en tenta. Det handlar förstås också om att de ska kunna dimensionera salen efter antalet skrivande. Mattekurser blir det ofta många omtentor på så då kan det bli väldigt skiftande antal studenter som kommer varpå man kanske måste hyra en extra sal.
Citera
2010-10-21, 01:11
  #9
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isen.star
Kan man komma in ändå, eller är det helt kört??

om du är civilingenjör brukar det inte vara problem.... om det är på kurser som brukar vara överfyllda med folk som typ FEK A kan det bli problem
Citera
2010-10-21, 01:13
  #10
Medlem
isen.stars avatar
Men jag går till nån imorn och frågar hur jag ska göra. Hoppas det finns nån ledig plats man kan ta the big day.

Ja, jag är civilingenjör. Så då ska det ordna sig förhoppningsvis? Bra då slipper jag vara så deprimerad iaf!
Citera
2010-10-21, 01:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag har förstått det som att universitetet betalar för varje gång en student skriver en tenta. Det handlar förstås också om att de ska kunna dimensionera salen efter antalet skrivande. Mattekurser blir det ofta många omtentor på så då kan det bli väldigt skiftande antal studenter som kommer varpå man kanske måste hyra en extra sal.

frågan är dock om detta medför rätt för lärosätet att förvägra en student möjlighet att examinera vid det specifika tillfället. Det är en sak att vilja minska sina egna kostnader, en annan att stänga en student ute från ett examinerande kurstillfälle.
Citera
2010-10-21, 01:25
  #12
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
frågan är dock om detta medför rätt för lärosätet att förvägra en student möjlighet att examinera vid det specifika tillfället. Det är en sak att vilja minska sina egna kostnader, en annan att stänga en student ute från ett examinerande kurstillfälle.

Jag är övertygad om att du fick den här informationen när du började kursen eller programmet. Sedan är det ditt ansvar att följa rutinerna. Vi måste ändå vara realistiska. Ett universitet har en begränsad kassa. Kan de dra ner kostnaderna för tentorna kan de exempelvis höja kvalitén på labbarna. Jag kan garantera att de sparade pengarna inte går till rektorns golfsemester.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback