Citat:
Ursprungligen postat av heskan
Fick en härlig uppgift där jag ska rada upp skillnader mellan tryckfrihetsbrott och de pressetiska reglerna. Pga min fina prioritering så sitter jag nu kvällen innan och ska lämna in uppsatsen imorgon. Om vi bortser från det, vad är det egentligen för skillnader mellan dessa?
tacktack.
Och nu tycker du att vi ska göra din skoluppgift? Och för det postar du två trådar på raken - i samma forum?
https://www.flashback.org/t1332615
Pressetiska regler är helt frivilliga att följa, de medier som anslutit sig till Pressombudsmannen/Pressens Opinionsnämnd påstår sig följa dessa men i realiteten är det knappast så enkelt.
Tryckfrihetsbrott är något annat och regleras i lagen. Ett antal olika brott ingår i kategorin tryckfrihetsbrott. Justitiekanslern är ensam åklagare i sådana mål. Dock kan givetvis av en privatperson i både civilmål och brottmål driva enskilt åtal med anledning av vissa tryckfrihetsbrott. Ett tryckfrihetsmål avgörs först av en jury bestående av avdankade fritidspolitiker, om juryn godkänner talan så får målet prövas i domstol.
Varsågod din slöa djävel.