Citat:
Ursprungligen postat av
Kojkoj
Tycker det verkar långsökt att familjehemmet skulle drivit detta i alla år för att de var besvikna på att de missat ekonomisk ersättning. En troligare förklaring är väl att de tyckte det var helt vrickat att placera två barn hos en uppenbart olämplig familj. Socialtjänsten begår fel ibland och detta är ett tydligt sådant. Eller tycker du att mamman och hennes man verkar vara bra vårdnadshavare?
Ledsen för sent svar, är inte inne här så ofta längre.
Jag pratar rent generellt. Jag kan säga så här; att ta barn från missbrukande/misshandlande/vanvårdande föräldrar är inte fel - naturligtvis måste man gripa in i sådana fall. MEN: I Sverige behöver du inte vara missbrukare eller slå eller utsätta dina barn för sexuella övergrepp. Soc tar enkelt ifrån dig dina barn ändå. I fyra års tid har jag undersökt detta. Jag har pratat med hundratals förtvivlade föräldrar, läst mängder av utredningar, samt talat med folk från både soc, advokater och folk som suttit i länsrätt/förvaltningsrätt.
Somliga föräldrar har helt och hållet förtjänat att bli av med sina barn. Merparten har det dock inte. Hur i h-e kan det vara okej - och minns nu att jag läst utredningen - att ta ett barn från sina föräldrar för att de ofta har persiennerna nerdragna och kryddburkar på soffbordet ("Det är tydligt att man ibland äter framför TV:n"!).?
Eller att man griper in för att en femåring hämtar yoghurt ur kylen med motiveringen "
Det är uppenbart att barnet är självförsörjande och måste hämta mat själv!
Och detta med anmälningar... Folk kan ringa till soc och helt anonymt anmäla folk för än det ena, än det andra. Varje vettig människa inser vad detta skapar: Ett klimat där socanmälningar kan användas som vapen i allehanda tvister.
Men "vanliga Svenssons" inser inte detta, och tror inte på detta. Inte förrän de råkar ut för det själva...