2010-10-21, 09:16
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Nja, kom igen nu. Jag har sett rovfåglar många gånger, då har de alltid varit aerodynamiskt uppburna. Ibland har de suttit på en fast upphöjd plats och spanat. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har sett en rovfågel uppehålla sig en längre stund så nära inpå tät bebyggelse (ca 7 meter ifrån huset), och jag har aldrig heller sett en rovfågel sitta på en sten och filosofera i en kvart, eller hur länge den nu satt där innan jag såg den, för att sedan spatsera vidare.

Ok att det kan vara naturligt beteende, men menar du verkligen att det är en av de vanligaste situationer man kan se rovfåglar i?

För övrigt, enligt wikipedia skall området jag bor i med råge vara häckningsområde, en bra bit ifrån skåne. Om vi antar att den egentligen skulle flytta, när brukar de sticka iväg?

Det är åtminstone en mycket vanlig situation att se ormvråk i, och det förvånar mig verkligen att du aldrig sett det förut.

Vissa ormvråkar är tropikflyttare (ffa de i norra Sverige lustigt nog) och de bör hålla på och lämna Sverige nu. I Falsterbo har 10 000-tals redan sträckt ut, majoriteten dock till södra Europa/Västeuropa. Dock så övervintrar många i Södra Sverige så det är en art som har en rätt divers flyttstrategi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in